تکنیک‌های مشاوره خانواده برای بهبود رابطه

2023 05 21 16 14 07
رپورتاژ

چکیده : در اینجا چند تکنیک مشاوره خانواده وجود دارد که می‌توانید از امروز از آن‌ها برای بهبود رابطه خود استفاده کنید.

رابطه خوب باعث می‌شود هر دو طرف احساس کنند که شنیده و تأیید می‌شوند و دغدغه‌های‌ آن‌ها برای طرف مقابل دارای اهمیت است. نادیده‌گرفتن ارتباط خوب به بهانه اینکه گرفتار یا تحت‌فشار هستید و یا اینکه تنها به این خاطر که توجهی به نوع ارتباط‌تان با یکدیگر ندارید، کاری ندارد.

برای زوج‌های بسیاری، مراجعه برای روانشناسی خانواده راهی مؤثر در رسیدگی‌کردن به بعضی مسائل مرتبط با روابط شان است که طی آن از حمایت فردی متخصص به عنوان راهنما در جریان این فرآیند بهره‌مند می‌شوند. شاید این چیزی است که شما و شریک زندگیتان هم می‌توانید از آن سود ببرید. هرچند که لزوماً برای بهره‌مندی از شماری از تکینک‌های مورد استفاده در جلسات مشاوره، به زوج درمانگر نیازی ندارید. تعدادی از تکنیک‌ها را خودتان در خانه امتحان کنید؛ از اینکه تا چه حد رابطه‌تان بهتر می‌شود، شگفت‌زده خواهید شد.

در این مقاله چند تکنیک مشاوره خانواده وجود دارد که می‌توانید از امروز از آن‌ها برای بهبود رابطه خود استفاده کنید.

۱-فضایی امن برای صحبت درباره احساسات ایجاد کنید

گاهی وقت‌ها، سخت‌ترین بخش صحبت‌کردن درباره احساسات، ایجاد فضایی امن برای آن است.  فهم چگونگی پرداختن به موضوعی که برای هر دوی شما  تنش‌آور است و یا در گذشته به جروبحث انجامیده، می‌تواند دشوار باشد.

ممکن است با پرسیدن سؤالات «آیا می‌توانی راحت درباره آن صحبت کنی» یا «چطور می‌توانم این گفت‌وگو را برایت ساده‌تر کنم» از شریک زندگی خود، سعی در بازکردن سر صحبت داشته باشید. همچنین، از آن‌ها درباره اینکه شما هم برای احساس آسودگی بیشتر به چه چیزی نیاز دارید، بپرسید.

با شروع از پذیرش نیازهای یکدیگر، زمینه را برای گفت‌و‌گویی آرام‎‌تر و محترمانه‌تر فراهم می‌کنید.

۲-گوش‌دادن فعال را تمرین کنید

گوش‌دادن فعال مهارت زندگی ارزشمندی است که اغلب اوقات به آن بی‌توجهی می‌شود. گوش‌دادن فعال به معنی درک کامل گفته‌های فرد دیگر، بدون پرت‌شدن حواس یا درگیر رشته افکار خود شدن است.

یکی از تکنیک‌های گوش‌دادن فعالی که می‌توانید آنرا هم‌اکنون با شریک زندگی خود امتحان کنید، یادگیری منعکس‌کردن کلمات دیگری است. در هنگام صحبت شریک زندگیتان، به جای آنکه تنها سر تکان دهید یا حرف‌هایش را قطع کنید، به او اجازه دهید تا صحبت‌هایش را به اتمام برساند و سپس آن‌ها را با کلمات خودتان تکرار کنید. این کار، راهی بسیار خوب برای اطمینان‌یافتن از این است که شما به معنای واقعی کلمه یکدیگر را درک می‌کنید.

عبارت‌های آغازشونده با «من»، ابزار ارتباطی بی‌‌نظیری هستند. وقتی عبارت خود را با «تو» شروع می‌کنید، شریک زندگیتان خودبه‌خود در موضع دفاع از خود قرار می‌گیرد. «تو»، اتهام‌آمیز به نظر می‌رسد و بعید است افرادی که احساس متهم‌بودن می‌کنند، به گفت‌و‌گوهای صادقانه و صمیمی روی خوش نشان بدهند. عبارت‌های آغازشونده با «من»، به کاهش جدل و تسهیل مکالمات واقعی می‌انجامد.

به‌عنوان مثال، اگر برای انجام کارهای مربوط به خانه نیاز به حمایت بیشتری دارید و با گفتن «تو هیچ‌وقت هیچ کاری در خانه نمی‌کنی» درخواست خود را شروع کنید، شریک زندگیتان از موضع دفاعی برخورد کرده و او هم به شما می‌تازد. در مقابل، در صورتی که با جمله «من به خاطر این حجم از کارهایی که باید درحال حاضر انجام دهم، احساس فشار می‌کنم و ممنونت می‌شوم اگر کمی به من کمک کنی» شروع کنید، راه را برای گفت‌و‌گو باز خواهید کرد.

همچنین، این عبارت‌ها فضایی را برای تمرکز و ابراز احساسات به صورت واقعی و درک‌شدن از سوی شریک زندگی‌تان مهیا می‌کند. شما هم می‌توانید به نوبه خود این کار را برایشان انجام دهید؛ یعنی به جای شنیدن اتهامات و جبهه‌گرفتن، احساسات‌شان را بشنوید و به آن‌ها اهمیت دهید.

۳-از کلام مثبت استفاده کنید

استفاده از کلام مثبت به طور طبیعی به دنبال ایجاد عبارت‌های «من» به وجود می‌آیند. به‌کاربردن کلام مثبت به معنی سرپوش‌گذاشتن بر احساس واقعی خود یا کم‌اهمیت جلوه‌دادن شرایط نیست، بلکه به معنی آگاه‌بودن نسبت به کلمات استفاده‌شده برای ابراز احساسات‌تان و چگونگی تأثیرگذاری احتمالی آن کلمات بر همسرتان است.

به عنوان مثال، اگر دائماً در حال عیب‌جویی از شریک زندگی خود هستید، شاید وقت آن است که شروع به تمرکز بر نکات مثبت کنید. ببینید عاشق چه چیزهایی در آن‌ها هستید؛ چه کارهایی انجام می‌دهند که بابتش قدردان‌شانید و به آن‌ها درباره این موارد بگویید. به جای دستوردادن، درخواست کنید. همواره از خود بپرسید که اگر از رابطه با شریک زندگی‌تان در عذاب بودید، چه احساسی می‌داشتید.

 ۴-تغییرات یکدیگر  را بپذیرید

همگی ما در گذر زندگی دچار تغییراتی می‌شویم، با وجود این، حیرت‌آور است که افراد بی‌شماری از همسر خود انتظار دارند که تغییر نکنند. بعضی از ما حتی از این تغییرات عصبانی و دلسرد هم می‌شویم.

در هر حال، پذیرش و احترام به یکدیگر در گذر زمان، اساس ازدواج است که احترام به تغییرات دو طرف نیز جزیی از آن محسوب می‌شود.

به جای ماتم‌گرفتن درباره اینکه شریک زندگیتان قبلاً چه کسی بوده، یا حسرت این موضوع که می‌توانست همان آدمی باشد که شما در ابتدا عاشقش شدید، به دنبال راه‌هایی برای پذیرش و احترام به آنچه که هم‌اکنون است، بگردید. شناخت از نو یکدیگر در روند تغییرکردن‌تان را همچون ماجراجویی‌ ببینید که با هم به آن می‌پردازید. برای پرسش از یکدیگر در رابطه با افکار، احساسات، رویاها و اهدافتان در زندگی زمان گذاشته و آگاهی خود را نسبت به ویژگی‌های کنونی همسرتان افزایش دهید.

مسائل مربوط به رابطه فشارهای زیادی را در ازدواج به وجود می‌آورد، اما این مسائل حل‌شدنی هستند. با دانستن اینکه مشاور خانواده کیست و چگونه می تواند به شما کمک کند اگر نیاز به کمک متخصص در گرفتن مشاوره خانواده آنلاین یا حضوری دارید، از درخواست کمک نترسید. حتی در صورت نیازنداشتن به کمک جدی در حال حاضر، می‌توانید از تکنیک‌های بالا برای نزدیک‌ترشدن به هم و برقراری رابطه بهتر استفاده کنید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.