تولید واکسن‌های خوراکی با اثر سریع

به گزارش سیناپرس همدان، یک مقاله جدید در حوزه روش‌ها و پروتکل‌های زیست‌شناسی نشان می‌دهد که محققانی که SARS-CoV-2 را مطالعه می‌کنند ممکن است روش‌های جدیدی را برای تجویز خوراکی واکسن‌ها ایجاد کرده باشند، که هم انجام آن آسان‌تر و هم در مبارزه با بیماری‌ها مؤثرتر است.

بهترین راه برای خنثی‌سازی ویروس‌ها، قبل از ورود آنها به داخل سلول‌های انسانی است، اما فقط اکثر ویروس ها روی سطح خارجی سلول‌های اپیتلیال قرار دارند که مخاط را در ریه‌ها، بینی و دهان تولید می‌کنند. دسته خاصی از آنتی بادی ها به نام ایمونوگلوبولین A در مخاط عمل می کنند و می توانند ویروس ها را از کار بیندازند. با این حال، تولید ایمونوگلوبولین‌ها/آنتی‌بادی‌های خاص برای یک ویروس معین باید ابتدا با واکسیناسیون القا شود. واکسیناسیونی که به طور موثر آنتی بادی های ایمونوگلوبولین A را به سرعت تولید می کند، بهتر از بیماری جلوگیری می کند.

از آنجایی که ویروس کرونا، مانند آنفولانزا، سلول های برونش را آلوده می کند، محققان معتقدند که القای ترشح ایمونوگلوبولین A اختصاصی آنتی ژن ویروس در مخاط به جای خون، مهم است. اخیراً دانشمندان واکسن هایی را ساخته اند که از طریق راه های جایگزین مانند بینی یا خوراکی تجویز می شود. چنین واکسن هایی در القای ایمونوگلوبولین A موثرتر از واکسن هایی هستند که با روش های معمول زیر جلدی تزریق و تجویز می شوند. اگرچه پزشکان از واکسن های استنشاقی در کلینیک ها استفاده کرده اند، اما دریافته اند که این واکسن ها عوارض جانبی مانند سردرد و تب را روی سیستم عصبی مرکزی یا ریه ها ایجاد می کنند.

این مطالعه یک واکسن جدید علیه SARS-CoV-2 را بررسی کرد که برای القای تولید ایمونوگلوبولین A به صورت خوراکی (زیر زبان) در میمون ها طراحی شده بود. این روش جواب داد و حیواناتی که برای آزمایش مورد استفاده قرار گرفتند، آنتی بادی های لازم علیه بیماری را بدون عوارض جانبی قابل تشخیص تولید کردند. این نشان می‌دهد که با تحقیقات بیشتر، کلینیک‌ها به زودی می‌توانند واکسن‌های خوراکی علیه ویروس کرونا ارائه کنند که می‌تواند محبوب‌تر و موفق‌تر در برابر این بیماری باشد.

منبع: Biology Methods and Protocols

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته تولید واکسن‌های خوراکی با اثر سریع اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.