تولید تراشه های ۲ نانومتری TSMC تا سال ۲۰۲۶ به تعویق می‌افتد

TSMC، نیروگاه تامین‌کننده تراشه‌های ۳ نانومتری A17 پرو اپل، ظاهراً در گام جدید خود به سمت کاهش سایز تراشه‌ها با مانعی مواجه است. گزارش اخیر نشان می‌دهد که تولید تراشه های ۲ نانومتری TSMC علیرغم وعده‌های اولیه مبنی بر عرضه در سال ۲۰۲۵، ممکن است تا سال ۲۰۲۶ به تعویق بیفتد.

همانطور که می‌دانید، TSMC یک شرکت تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌رسانایی مستقر در تایوان است. این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه‌های نیمه‌رسانایی در جهان شناخته شده است. محصولات TSMC در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و سرورها استفاده می‌شود. شرکت TSMC با بهره‌گیری از فناوری پیشرفته و نوآوری، سعی در بهبود کیفیت و عملکرد محصولات و با ارائه خدمات پشتیبانی و خدمات پس از فروش عالی، سعی در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی خود دارد.

تولید تراشه های 2 نانومتری TSMC تا سال 2026 به تعویق می‌افتد

بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا، از جمله اپل، از تراشه‌های تولید شده توسط این شرکت استفاده می‌کنند. اپل نیز یکی از بزرگترین مشتریان شرکت TSMC است و از تراشه‌های آن در محصولات خود استفاده می‌کند.

سامسونگ قصد دارد تراشه‌های ۲ نانومتری خود را در سال ۲۰۲۵ عرضه کند

تولید تراشه‌های ۲ نانومتری برای TSMC اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا این شرکت قصد دارد از فناوری ترانزیستورهای FinFET به فناوری Gate-all-around (GAA) مهاجرت کند.

فناوری GAA فناوری جدیدی در تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا است که در آن، دروازه‌های تراشه به شکل کامل از سه طرف توسط ماده نیمه‌رسانایی احاطه می‌شوند. این فناوری باعث افزایش کارایی و عملکرد تراشه‌ها و همچنین کاهش مصرف انرژی آن‌ها می‌شود.

این نوآوری TSMC را در مقابل Samsung Foundry که در حال حاضر از GAA در گره ۳ نانومتری خود استفاده می‌کند، قرار می‌دهد.

با این حال، موانع موجود در راه اپل راه را برای رقبا هموار می‌کند. مثلاً اینتل که قصد دارد فناوری Power Via خود را در سال آینده معرفی کند، به طور بالقوه می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ با گره ۱۸A (1.8nm) رهبری فرآیند را به دست گیرد. در همین حال، Samsung Foundry در مسیر راه‌اندازی تراشه های ۲ نانومتری خود در سال ۲۰۲۵ است. این شرکت حتی برنامه‌هایی برای آغاز تولید تراشه‌های ۱.۴ نانومتری در سال ۲۰۲۷ دارد.

یکی از دلایل تاخیر در تولید تراشه های ۲ نانومتری TSMC، کاهش سرعت بازار نیمه هادی‌ها است که بر جدول زمانی ساخت یک تاسیسات حیاتی در Hsinchu Baosha، تایوان تأثیر می‌گذارد. TSMC صحت این گزارش‌ها را تکذیب کرده است، زیرا احتمالاً با توجه به برنامه‌های آینده رقبای خود احساس فشار می‌کند.

در حالی که TSMC با معرفی تراشه‌های ۳ نانومتری و به لطف یک معامله به‌جا با اپل، عملکرد آرامی داشت، این تاخیر به طور بالقوه می‌تواند پویایی بازار تراشه‌ها را تغییر دهد. TSMC برای حفظ جایگاه خود در رقابت با سامسونگ و اینتل که پرقدرت در مسیر خود حرکت می‌کنند، باید سرعت خود. را افزایش دهد. این تأخیر ممکن است کمی صنعت تراشه را تحت تأثیر قرار دهد و تعادل قدرت را بین TSMC، Intel و سامسونگ توزیع کند. در مورد مصرف‌کنندگان نیز هرگونه تاخیر در تولید تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC می‌تواند بر مشخصات گجت‌های فناوری آینده، مثل گوشی‌های هوشمند و خودروهای خودران تأثیر بگذارد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.