تولیدکنندگان لپ‌تاپ برای خروج از چین با مشکل مواجه شده‌اند

making laptop 651d03f2357ee5d088dc6711

سازندگان لپ‌ تاپ برای خروج از چین با مشکل مواجه شده‌اند. دل (Dell) پس‌از تجربه‌ی تولید کمتر از حدانتظار، در انتقال خط‌تولید انبوه از چین به ویتنام با مشکلاتی مواجه شده است. این شرکت به‌دلیل مشکلات مرتبط با بخش‌های مختلفی مثل دانش، مهارت، تدارکات و زنجیره‌ی تأمین نیرو‌ی‌کار مجبور شد برنامه‌های خود را برای آغاز تولید انبوه در خارج از چین به‌تعویق بیندازد.

تصمیم برای انتقال خط‌تولید از مکانی به مکان دیگر به‌سادگی گرفته نمی‌شود. هزینه‌های هنگفت زیرساخت و جابه‌جایی درمقایسه با تلاش برای ایمن‌سازی زنجیره‌ی تأمین جدید، ناچیز خواهد بود. از آن‌جا که بیشتر کسب‌وکارهای تولیدی درجهان سعی دارند با حداکثر بازدهی خود عمل کنند و معمولاً قراردادهای چندساله می‌بندند، مشتریان جدید نمی‌توانند به‌راحتی زنجیره‌ی تأمین جدید ایجاد کنند.

البته شرکت‌های تولیدی می‌توانند با پرداخت پول بیشتر به منابع تأمین‌کننده، به هدف خود برای ایجاد زنجیره‌ی تأمین دست یابند اما انتقال هزینه‌ها به مصرف‌کنندگان احتمالاً بر سهم بازار آن‌ها تأثیر خواهد داشت. جابه‌جایی‌هایی مثل نیروی کار برای انتقال خطوط تولید به مکان‌های جدید نیز واقعاً دشوار است.

به‌هر حال شرایط سیاسی-جغرافیایی کنونی واقعاً قابل‌اعتماد نیست. اعمال فشارهای اقتصادی ازطرف ایالات‌متحده و چین بر یکدیگر، هرگونه عملیات در خاک چین را به‌خصوص برای شرکت‌های آمریکایی دچار ابهام می‌کند. وقتی کشوری مثل چین می‌تواند جریان انتقال مواد کمیاب و سایر منابع را به شرکت‌های خارجی محدود کند، اوضاع بسیار خطرناک‌تر خواهد شد.

تنش بین آمریکا و چین و عدم اعتماد به شرایط تجاری، غرب را به تلاش برای تقویت کسب‌وکار نیمه‌هادی خود ازطریق ایجاد زنجیره‌ی تأمین جدید یا تجدیدنظرشده با محوریت غرب سوق داده است. ازنظر ایالات‌متحده، فقط ایجاد زنجیره‌ی تأمین جدیدی که فراتر از کنترل چین باشد، این مورد را تضمین می‌کند که مواد اولیه برای شرکت‌های تولیدکننده دردسترس خواهد بود.

همان‌طور که TomsHardware اشاره می‌کند، شرایط کنونی می‌تواند باعث ایجاد زنجیره‌ی تأمین دوگانه‌ی شرقی و غربی شود. به‌هرحال، فشارهای قدرت‌های جهان چندسال طول خواهد کشید و حتی درصورت اختصاص میلیاردها دلار بودجه برای احداث تأسیسات جدید، کاهش وابستگی آمریکا و چین به یکدیگر، به زمان نیاز دارد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.