توشیبا پیشنهاد خرید ۱۵ میلیارد دلاری را پذیرفت – آغاز دوره جدید

شرکت توشیبا پیشنهاد خرید کنسرسیومی به رهبری شرکای صنعتی ژاپن (JIP) را پذیرفته است که اساسا این غول فناوری ژاپن را به یک شرکت خصوصی تبدیل می‌کند. این معامله که روز پنجشنبه توسط هیئت مدیره توشیبا تصویب شد، ۲ تریلیون ین (حدود ۱۵.۳ میلیارد دلار) یا ۴۶۲۰ ین (۳۵.۴۳ دلار) برای هر سهم ارزش گذاری شده است و نشان دهنده برتری ۹.۷ درصدی نسبت به قیمت پایانی روز پنجشنبه ۴۲۱۳ ین است.

یک رسوایی و شروع فروپاشی توشیبا

توشیبا تاریخچه‌ی تاریخی دارد که به اواخر قرن ۱۸ میلادی برمی‌گردد. این شرکت طی سال‌ها با موفقیت خود را به عنوان یک غول الکترونیک جهانی تثبیت کرد، اما از زمانی که یک رسوایی بزرگ حسابداری شرکت را در سال ۲۰۱۵ به لرزه درآورد، همیشه با یک سری از مشکلات دست به گریبان بوده است.

غول فناوری ژاپنی چندین گام در تلاش برای بهبود اوضاع خود برداشت، از جمله تعدیل نزدیک به ۸،۰۰۰ شغل و فروش چندین زیر مجموعه شرکت. توشیبا بخش حسگرهای تصویر خود را به سونی فروخت، کسب و کار تلویزیون خود را به هایسنس واگذار کرد، راه خود را در تجارت چیپ حافظه کاملا کنار گذاشت و به این ترتیب رسماً از بازار رایانه‌های شخصی خارج شد.

خرید شرکت توشیبا

منابع آگاه به رویترز گفتند که حدود ۲۰ شرکت ژاپنی از جمله چوبو الکتریک پاور و شرکت سازنده تراشه Rohm قصد دارند در این خرید شرکت کنند. به گفته Refinitiv، اگر این معامله با موفقیت اجرا شود، این معامله‌ی شرکت توشیبا سومین ادغام/خرید بزرگ جهان در سال جاری خواهد بود. ارزش سهام توشیبا در سال گذشته بیش از ۱۱ درصد کاهش یافته است، اما بر اساس اخبار منتشر شده، تا زمان نگارش این مقاله حدود ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

پیشنهاد JIP تنها پیشنهاد کاملی بود که در طول فرآیند یکساله مزایده رقابتی توشیبا دریافت شد. توشیبا هشت پیشنهاد را در موج اول در کنار دو پیشنهاد اتحاد سرمایه ارائه کرد، اما طبق گفته منابع تنها چهار پیشنهاد به دور دوم راه یافتند.

تراویس لوندی، تحلیلگرِ Quiddity Advisors به رویترز گفته است که این قرارداد به ماه‌ها ابهام در مورد ممکن بودن یا عدم امکان یک معامله پایان می‌دهد. لوندی خاطرنشان کرد که قیمت‌ها ممکن است ناامید کننده باشد، اما حداقل راهی برای خروج سرمایه گذاران فعال است.

به نقل از techspot انتظار می‌رود JIP در اواخر جولای (اوایل مرداد) یک پیشنهاد مناقصه ارائه دهد.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.