تنظیم‌گری و نظارت بر VODها؛ انحصار صداوسیما، پایان نمایش خانگی؟

2020 7 4827acd6 3594 4a45 8de8 b3bae404b45b 638bb04a3434f09766ae4f17 jpeg

سپرده شدن مسئولین نظارت بر پلتفرم‌های انتشار صوت و تصویر به صداوسیما واکنش‌های منفی فراوانی به دنبال داشت. با تصویب ماده واحده‌ای در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور ابراهیم رئیسی، مقرر شد که تنظیم‌گری، نظارت و صدور مجوز برای VODها از سوی سازمان صداوسیما انجام بگیرد.

در بند دوم ماده واحده مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است: «مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های کاربرمحور و ناشرمحور (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صداوسیما است.»

این مصوبه حالا در انتظار تبدیل شدن به لایحه است تا به مجلس فرستاده شود و پس از بررسی و تایید نمایندگان به‌صورت قانون درآید. این در حالی است که بسیاری از سینماگران پس از انتشار خبر تصویب این ماده واحده نسبت به اختیارات اعطاشده به صداوسیما برای قانون‌گذاری و نظارت بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اعتراض داشته و با انتشار بیانیه‌ای خواستار تجدید نظر در این مورد شدند.

در متن بیانیه خانه سینما آمده است: «جامعه‌ اصناف سینمای ایران براساس وظایف ذاتی و قانونی خود و برای شکل‌گیری مناسبات و مقررات کسب‌وکار مرتبط با اعضایش، اخبار تازه منتشرشده از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نظارت در حوزه نمایش خانگی و مباحث مطرح‌شده در مورد صدور مجوزهای سینمایی را مایوس‌کننده و مخالف پیشرفت اقتصاد هنرصنعت سینما می‌داند و انتظار دارد تا مقامات و نهادهای مسئول اصرار بر بنیان‌های دیرین و منسوخ را کنار گذاشته و بر اساس طراحی شیوه‌های نوین تنظیم‌گری، متناسب با مقتضیات معاصر و عرف پذیرفته‌شده جامعه، اقدام کنند.»

سینماگران در این متن به تبعات و پیامدهای منفی که نظارت صداوسیما بر این حوزه به دنبال خواهد داشت نیز اشاره کرده‌اند:

با بیان تمام این نکات خانه سینما خواستار تجدید نظر درباره این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شده و از نهادهای مرتبط با این موضوع درخواست کرده است که تصمیم‌گیری در حوزه سینما و نمایش خانگی را متخصصان حرفه‌ای این حوزه و هنرمندان واگذار کند.

به دنبال انتشار خبر واگذاری مسئولیت نظارت و تنظیم‌گری برای پلتفرم‌های نمایش خانگی به صداوسیما جمعی از سینماگران نیز در یک اقدام اعتراضی استوری‌هایی را در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و با تیتر «پایان نمایش خانگی» نسبت به این تصمیم اعلام مخالفت کردند.

در متن تصویر مشترکی که سینماگران در اعتراض به این موضوع منتشر کرده‌اند، نوشته شده است: «با چراغ سبز رئیس دولت نمایش خانگی هم دست صداوسیما افتاد و این یعنی سونامی ممنوع‌الکاری هنرمندان و پایان سرگرمی‌های مردم.»

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.