تمام اشارات و ارجاعات سریال لست آو آس به بازی (ده سال با لست آو آس)

۱۰ سال پیش، در روز ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ (۲۴ خرداد ۱۳۹۲) بازی لست آو آس یا آخرین بازمانده از ما برای کنسول پلی‌استیشن ۳ عرضه شد. اثری که در طول این سال‌ها به یکی از بازی‌های نمادین پلی‌استیشن تبدیل شده و روایت داستانی تحسین‌برانگیز و الهام‌بخشش چه بسا آن را به یکی از بهترین و تأثیرگذارترین بازی‌های چند دهه‌ی اخیر تبدیل کرده است. به مناسبت سالگرد ده سالگی بازی لست آو آس، این هفته مجموعه مقالات ویژه‌ و مختلفی را تدارک دیده‌ایم که به جنبه‌های مختلف این بازی و اثرگذاری آن می‌پردازند. در این یک هفته‌ی آینده هر روز ما را با مجموعه مقالات «ده سال با لست آو آس» همراهی کنید.

سریال آخرین ما (The Last of Us) بر اساس یک بازی به همین نام ساخته شده است. حال با گذشت ۱۰ سال از این بازی جالب می‌شود که به نشانه‌های موجود از این بازی در سریال بپردازیم. بازی آخرین ما یکی از بهترین عناوین ساخته شده در تاریخ بازی‌های ویدئویی بوده و به همین دلیل ساخت یک سریال از آن کار چندان راحتی نبود. با این حال شرکت HBO به بهترین نحو از پس انجام آن برآمد و توانست یک سریال با کیفیت بسازد.

یکی از نکات مثبت سریال این بود که مواردی که در بازی به بازیکنان توضیح داده نشده بود را به طرفداران توضیح می‌داد. به همین دلیل این سریال جزئیات بسیار زیادی داشت و سؤالات زیادی هم پاسخ داد. همینطور اینکه تعدادی موارد اضافه داشت که با برخوردهای متنوعی روبرو شدند.

یکی از نکات مهم در این سریال وجود ایستر اگ (Easter Egg) متعدد از بازی در آن است. دلیل آن هم منطقی است. قطعاً مخاطبان این سریال بیشتر گیمرهای طرفدارن آخرین ما بوده که وجود اشاره‌هایی از بازی در آن بسیار مورد استقبال طرفداران است. حال ما در این متن قصد داریم تا به صورت جزئی به تمام ایستراگ‌های موجود در این بازی نگاه بکنیم. پس با ما همراه باشید.

قسمت ۹

مادر الی

در بازی آخرین ما بازیکنان هیچ وقت نمی‌توانند مادر الی را ببینند. در صورتی که در سریال او حضور دارد. یعنی شما لحظه متولد شدن الی را می‌بینید. نام مادر الی آنا است و شما می‌بینید که در حال فرار از یک فرد آلوده است. او به یک خانه رسیده و در آنجا مجبور است زایمان کند. نکته اینجاست که قبل از زایمان توسط فرد آلوده گاز گرفته می‌شود و امکان دارد که یکی از دلایل ایمن بودن الی همین مورد باشد. حال چه چیزی در مورد مادر الی خاص است؟ اینکه بازیگر او در اصل صداگذار الی یعنی اشلی جانسون (Ashley Johnson) است.

اشاره‌های سریال آخرین ما

آموختن نواختن گیتار

الی و گیتارش در هر دو قسمت بازی آخرین ما اهمیت زیادی دارند. به این شکل که جوئل به الی یاد می‌دهد که چگونه گیتار بنوازد و به نوعی یک یادگار از طرف جوئل به او است. حال در سریال آخرین ما نیز این اتفاق وجود دارد. به این شکل که قبل از رسیدن به سیاتل جوئل به الی می‌گوید که به او یاد خواهد داد چگونه گیتار بزند.

گذر از ساختمان‌ها

هر کسی که بازی آخرین ما را تجربه کرده باشد، می‌داند که یکی از فاکتورهای مهم در این بازی گشت و گذار در ساختمان‌های مختلف است. این کار نیاز به همکاری زیادی دارد و به کرّات ما مشاهده می‌کنیم الی و جوئل به یکدیگر کمک می‌کنند. حال در سریال به طور کلی به این موضوع کم اشاره می‌شود. با این حال در قسمت ۹ الی اشاره می‌کند که گشت و گذار در ساختمان‌های مختلف همیشه وجود داشته است. همینطور اینکه وقتی یک نردبام به زمین می‌افتد، الی و جوئل به هم نکاه خاصی می‌کنند.

صحنه معروف زرافه‌ها

صحنه‌ی زرافه شهرت بسیار زیادی در دنیای آخرین ما دارد. به همین دلیل غیرممکن بود که در سریال هم حضور نداشته باشد. در بازی این صحنه بسیار معنی دار بود. تا اینجا شما هر چیزی که دیدید یا مرده و یا آلوده شده بود. حال این زرافه‌ها سالم در بهترین حالت خود زندگی می‌کردند و به نوعی نشانگر یک کورسوی امید در دنیای آخرین ما بود. همینطور اینکه در این میزان خشونت بازی، دیدن چنین صحنه‌ای باعث دلگرمی کاربر می‌شد.

بازی و سریال آخرین ما

دروغ‌های جوئل و کشتن اکثر فایرفلای‌ها

همه ما می‌دانیم که در انتها جوئل چه تصمیمی می‌گیرد. شرکت سازنده سریال نیز تصمیم به تغییر این ماجرا نداشته و به همین دلیل کامل آن را حفظ کرده است. در این قسمت ما بخش زیادی از بازی را از دست می‌دهیم ولی بخش اصلی آن باقی مانده است. به این شکل که جوئل به هوش آمده و متوجه می‌شود که چه اتفاقی قرار است بیافتد.

چیزی که عجیب است این است که تصمیم جوئل به طور کامل مثل بازی است. شما می‌بینید که جوئل بدون هیچ رحمی تمامی دشمنان خود را از بین برده و به سمت الی حرکت می‌کند. جوئل به محض اینکه به اتاق جراحی می‌رسد، دکتر را کشته و هر کسی که در آن اتاق است را از بین می‌برد. پس از آن الی در ماشین او از خواب بیدار شده و دیالوگ این دو نفر تقریباً با چیزی که در بازی وجود داشت یکی است. به این شکل که جوئل به الی می‌گوید، هیچ امیدی برای یافتن درمان وجود ندارد. انتهای بازی و سریال نیز دقیقاً مشابه است. الی، جوئل را مجبور می‌کند تا قسم بخورد که به او حقیقت را گفته است.

قسمت ۸

ملاقات با آدم‌خوارها

تیتر این موضوع کمی عجیب به نظر می‌رسد ولی در دنیای آخرین ما هیچ چیزی غیرممکن نیست. الی در قسمت ۸ با دیوید (David) ملاقات می‌کند. این ملاقات هم تقریباً مشابه چیزی است که ما در بازی شاهد آن بودیم. این دو یک آهو را پیدا می‌کنند که می‌خواهند گوشت آن را باهم قسمت کنند. الی نیز این گوشت را با چند آنتی بیوتیک با دیوید مبادله کرده و پس از آن هر دو در کنار آتش نشسته و باهم صحبت می‌کنند.

اگر بخواهیم در مورد اقتباس از بازی صحبت کنیم، قسمت ۸ در بیشترین حالت این کار را انجام داده است. به این شکل که الی دستگیر می‌شود، انگشت دیوید را می‌شکاند و موارد دیگر همگی در باز هم وجود دارند. الی در تلاش است تا از دست دیوید فرار کند. به طور کلی این صحنه‌ها تقریباً با بازی برابر بوده و هیچ تفاوتی با بازی ندارند. برای مثال مبارزه الی و دیوید بسیار به بازی نزدیک بوده و حتی انتهای آن نیز مشابه اتفاقی است که در بازی افتاد.

ملاقات با صداگذار جوئل

شرکت سازنده سریال برای جذاب کردن آن تلاش کرده تا از صداگذارهای بازی در قسمت‌های مختلف از سریال استفاده کند. به همین دلیل ما شاهد صداگذار جوئل، تروی بیکر (Troy Baker) در این قسمت هستیم. او در نقش دستیار دیوید به نام جیمز (James) بوده و صدایش به طور کامل برای گیمرها آشنا است.

اشاره سریال آخرین ما به بازی

روی نقشه مشخصش کن!

زمانی که جوئل بهبود پیدا می‌کند، به سرعت به دنبال الی می‌گردد. به همین دلیل به شدت عصبانی شده و دو نفر از افراد دیوید را پیدا می‌کند. سپس این دو را شکنجه کرده تا روی نقشه محل حضور گروهشان را مشخص کنند. دیالوگ معروف اینجا است که جوئل به یکی از این افراد می‌گوید که روی نقشه مشخص کند الی کجاست و بهتر است با چیزی که دوستش می‌گوید برابر باشد. این صحنه تقریباً با چیزی که در بازی است برابر بوده و حتی دیالوگ‌های آن نیز یکی است.

به هم پیوستن زیبا

در انتهای این قسمت مانند بازی وقتی الی و جوئل دوباره به هم می‌رسند یک صحنه بسیار احساسی و زیبا بوجود می‌آید. در بازی و سریال الی در حال ضربه زدن به دیوید بوده که ناگهان جوئل به سمت او آمده و الی را در آغوش می‌گیرد. در سریال جوئل بعد از مبارزه به الی ملحق می‌شود. این در حالی است که در بازی جوئل الی را از روی دیوید کنار کشیده و او را در آغوش می‌گیرد. در کل نتیجه اصلی یکسان است. جوئل در شرایطی دشوار از الی حمایت کرده و مانند دختر خود از او پشتیبانی می‌کند.

در بازی ارتباط میان جوئل و الی دقیق‌تر است. به این شکل که کاربر مواردی که برای الی پیش می‌آید را تجربه کرده و دلیل خشونت او را متوجه می‌شود. همینطور اینکه هر دو کرکتر اصلی بازی در زمینه‌های مختلفی شبیه به هم هستند و به همین دلیل ارتباط میان این دو هرچند در ابتدا دشوار شکل گرفت اما بسیار قدرتمند است.

قسمت ۷

جامانده (Left Behind)

قسمت ۷ به طور کامل به بسته الحاقی بازی آخرین ما یعنی جامانده اشاره می‌کند. حتی نام این قسمت هم همین است. این اپیزود به شدت ناراحت کننده بوده و از طرفی همچنان نوجوان بودن الی را نشان می‌دهد. داستان جامانده در مورد اتفاقات قبل از ملاقات الی و جوئل بوده و به ماجرای آلوده شدن الی اشاره می‌کند.

کاست A-HA

الی دارای چندین کاست مختلف است که در گوشه و کنار صحنه وجود دارد. یکی از آن‌ها کاست گروه A-HA است که مربوط به دهه ۸۰ میلادی است. ارتباط این کاست به بازی اینجاست که در قسمت دوم الی یک آهنگ از این گروه را برای دینا می‌خواند. همینطور اینکه این آهنگ در تریلر سریال نیز حضور دارد.

ماسک‌های هالووین

این قسمت از سریال نیز اشاره به بخشی از بازی دارد. در اصل در این بسته الحاقی الی و رایلی وارد یک مغازه شده که دارای ماسک و ابزار مختلف است. حال در بازی شما می‌توانستید انتخاب کنید که ماسک را به صورت خود بزنید یا نه. اگر این کار را انجام می‌دادید اتفاقات جالبی در بازی افتاده و دیالوگ‌های کودکانه‌ای برقرار می‌شود. در سریال این بخش جزئی اصلی از قسمت ۷ بوده و بامزه است.

مرتال کامبت ۲

در محتوای الحاقی بازی آخرین ما الی و رایلی هیچ بازی آرکیدی باهم نجام نمی‌دهند. در بازی رایلی به الی می‌گوید که چشمان خود را بسته و باید مورتال کامبت ۲ را تصور کند. همین باعث می‌شود تا این لحظه بسیار شیرین و در عین حال ناراحت کننده باشد. در سریال مخالف این موضوع است و بازی واقعاً اجرا می‌شود. به همین دلیل الی می‌تواند به یکی از آرزوهای خود برسد.

اشاره‌های سریال آخرین ما

اشاره‌ای به توایلایت

در سریال آخرین ما الی و جوئل از یک مرکز خرید بزرگ عبور می‌کنند. در آن یک تئاتر وجود داشته که فیلمی به نام Dawn of the Wolf Part 2 در آن پخش می‌شود. سپس جوئل توضیح می‌دهد که این یک فیلم نوجوانی و مسخره بوده که برای کودکان ساخته شده است. از همان ابتدا طرفداران باور داشتند که این فیلم اشاره به مجموعه تایلایت دارد که همین سبک و سیاقی به این شکل داشت.

کتاب کودکانه الی

اپیزود ۷ دارای یک نکته کلیدی در مورد کرکتر الی است. کتاب کودکانه الی که پر از جک‌های بی‌مزه است، در عین اینکه مسخره به نظر می‌رسد بسیار برای داستان بازی مهم است. این کتاب هدیه رایلی به الی بوده و الی در طول مسیر در سریال و بازی قسمت‌هایی از آن را برای جوئل می‌خواند. در سریال می‌بینیم که در ابتدا این جک‌ها برای جوئل جذاب نیستند ولی در ادامه مسیر به دلیل احساس بهتری که نسبت به الی پیدا می‌کند این جک۲ها هم بامزه می‌شوند.

باهم دیوانه شویم

در انتهای قسمت ۷ ما می‌بینیم که الی و رایلی با هم آلوده می‌شوند. سپس هر دو می‌دانند که قرار است مانند موجودات دیگر شوند ولی رایلی و الی هر دو نمی‌دانند که الی مصون است. به همین دلیل این لحظه بسیار دردناک ولی در عین حال دلنشین است. زمانی که الی و رایلی قرار است دیوانه شوند ولی با هم دیوانه می‌شوند. این قسمت نیز یک اشاره دقیق به بازی و بسته الحاقی جامانده دارد.

اشاره بازی آخرین ما

قسمت ۶

رویاهای فضانوردی

در این قسمت الی به جوئل می‌گوید که به دلیل اینکه در بوستون بزرگ شده است، مجبور بوده به دیوار نگاه کند یا اینکه به اقیانوس بنگرد. به دلیل اینکه او می‌خواسته از این مورد فرار کند، به فضا نگاه کرده و علاقه خاصی به آن پیدا کرده است. این مورد در بازی آخرین ما ۱ زیاد مطرح نمی‌شود. ولی در بازی آخرین ما ۲ یک قسمت بسیار دوست داشتنی میان الی و جوئل وجود دارد که در یک موزه فناوری با هم گذر می‌کنند. البته در آخرین ما ۱ هم اشاره‌هایی به این موضوع وجود دارد.

آیا او دینا است؟

زمانی که جوئل و الی به جکسون می‌رسند، به یک غذاخوری می‌روند. زمانی که به صرف غذا نشسته‌اند، یک دختر بچه به این دو نگاه می‌کند. جوئل با نگاه خود او را ترسانده و این دخترک فرار می‌کند. حال سؤال این است که آیا او دینا است؟ دینا نقش بسیار مهمی در بازی آخرین ما ۲ داشته و حال بحث اینجاست که این سریال این موضوع را زمینه سازی کرده است یا نه.

شیمر (Shimmer)

این مورد به طور کامل به بازی آخرین ما ۲ اشاره دارد. در قسمت ۶ الی یک اسب از ماریا هدیه می‌گیرد. او به الی می‌گوید که نام این اسب شیمر است. شیمر نام اسب الی در بازی آخرین ما ۲ است.

دروس تیراندازی از راه دور

زمانی که جوئل و الی جکسون را ترک می‌کنند، تامی به این دو یک سلاح تیراندازی از راه دور (Sniper) می‌دهد. در آخرین ما ۲ به این موضوع اشاره شد که تامی به الی تیر اندازی از راه دور را آموخت. از طرفی در شماره ۱ نیز الی با یک سلاح اسباب بازی از دور به موش‌های کوچک شلیک می‌کند. این اشاره بسیار دوری به بازی است ولی به هرحال در این سریال وجود دارد.

دختر من نیستی

شرکت HBO در طول سریال آخرین ما تلاش زیادی می‌کند تا رابطه پدر دختر میان الی و جوئل را تقویت کند. به این شکل که الی حس دختر واقعی جوئل، سارا، را به او داده و به همین دلیل است که جوئل از او مراقبت می‌کند. این موضوع زمانی به اوج خود می‌رسد که جوئل و الی در یک اتاق با هم دعوا می‌کنند.

بحث میان جوئل و الی دقیقاً با چیزی که در بازی است برابر است. به این شکل که این دو در یک اتاق کوچک با هم بحث کرده و الی نمی‌خواهد جوئل را ترک کند. جوئل باور دارد که نتوانست از سارا مراقبت کند و به همین دلیل قرار است الی را نیز از دست بدهد. به همین دلیل به تامی می‌گوید که تامی الی را به مقصد برساند. اینجاست که الی به جوئل می‌گوید که او سارا نیست. جوئل نیز عصبانی شده و به الی می‌گوید، درست است، الی دختر او نیست. جوئل نیز قطعاً پدر الی نیست!

اشاره‌های سریال آخرین ما به بازی

سد

در بازی آخرین ما سد یک مرحله بسیار مهم است. در صورتی که در سریال تنها به آن اشاره شده و جوئل و الی از آن گذر می‌کنند. با این حال این سد در بازی حضور داشته و به آن اشاره شده است!

آرزوهای خوانندگی جوئل

با توجه به چیزی که از جوئل می‌شناسیم عجیب به نظر می‌رسد که آرزوی او خوانندگی باشد. این دیالوگ‌های سریال نیز به طور کامل از بازی برداشته شده است. این صحنه نیز بسیار زیبا است. با توجه به خشونتی که ما از این کرکتر دیدیم بسیار جذاب است که آرزوی او چنین کار لطیف و آرامی باشد.

میمون‌ها!

دقیقاً مانند بازی زمانی که جوئل و الی در حال گشت و گذار در دانشگاه هستند، با یک سری میمون روبرو می‌شوند. این میمون‌ها در بازی هم حضور دارند اما یک تفاوت مهم با سریال دارند. در یک ضبط صدا که وجود دارد، یک محقق توضیح داده که او میمون‌ها را برای آزمایش به ویروس آلوده کرده است. با این حال مجبور شده که آن‌ها را رها کند. به احتمال زیاد یکی از این میمون‌ها او را گاز گرفته و آلوده شده است. شما نه در بازی و نه در سریال با میمون آلوده روبرو نخواهید شد ولی حتی ایده وجود آن نیز عجیب و ترسناک است.

قسمت ۵

رفتارهای کودکانه

زمانی که الی با سم (Sam) آشنا می‌شود، تقریباً مشابه بازی است. الی پس از مدت‌ها با یک فرد با سن و سال نزدیک به خود آشنا شده و باهم دوست می‌شوند. ارتباط میان این دو تقریباً مشابه بازی بوده و نکته اصلی تفریحات این دو است. در این صحنه موارد زیادی وجود دارند که ارتباط شیرین میان این دو کودک را نشان می‌دهد. با این حال یک لحظه بسیار گیرا است. جایی که الی و سم در حال فوتبال بازی کردن در پناهگاه بوده و برای لحظه‌ی کوتاهی از دنیای خود فرار می‌کنند.

فوتبال یک نشانه مهم دیگر هم برای جوئل دارد. اینکه دختر او سارا علاقه زیادی به فوتبال داشت و دارای موارد زیادی از دنیای فوتبال در اتاق خود بود. به نوعی این صحنه تا حدی هم یاد آور سارا برای جوئل است.

ایش، دنی و قلعه‌ی پناهگاه

در پناهگاه یک قلعه کوچک روی دیوار کشیده شده است. در سریال اشاره زیادی به آن نشده و تنها یک نماد از افرادی است که در گذشته در این پناهگاه زندگی می‌کردند. این در صورتی است که در بازی در مورد این قلعه بیشتر توضیح داده می‌شود. ایش کسی است که با یک خانواده آشنا شده و با آن‌ها تبادل مواد مختلف داشته است. با گذشت زمان او و آن خانواده به این پناهگاه آمده و برای مدت زیادی در آن زندگی می‌کنند. سپس یک در باز مانده و افراد آلوده وارد پناهگاه شده و این ایش و دوستانش مجبور هستند فرار کنند. ایش زنده می‌ماند اما اینکه چه اتفاقی بعداً برایش می‌افتد، مشخص نیست.

کامیک بوک استارلایت

در طول بازی شما متوجه می‌شود که الی علاقه خاصی به کامیک بوک دارد. به همین دلیل در طول بازی موارد زیادی از آن‌ها پیدا شده که بازیکنان می‌توانند آن‌ها را جمع آوری کنند. این کمیک بوک‌ها قابل خواندن نبوده و تنها برای جمع آوری هستند. در سریال از این موضوع بیشتر اضافه شده است. به این شکل که سم یک کمیک بوک پیدا کرده و آن را به الی می‌دهد. در این کمیک بوک که استارلایت (Starlight) نام دارد، نوشته شده مقاومت کن و دوام بیار. جمله‌ای که زندگی الی را خلاصه می‌کند.

چراغ قوه‌های روی کوله

این مورد محتوای خیلی خاصی نیست فقط اولین بار است که در سریال نشان داده می‌شود. بحث اصلی اینجاست که این چراغ قوه‌ها به دسته کوله متصل بوده و به همین دلیل کاربر نیازی به در دست گرفتن آن ندارد. به همین دلیل در دنیای آخرین ما بسیار کاربردی بوده و در بازی نیز بسیار از آن استفاده می‌شود.

داستان نزدیک هنری و جوئل

برادر هنری دارای سرطان خون است و به همین دلیل او عضوی از FEDRA شده و به نوعی خبرچین آن‌ها است. این داستان شباهت زیادی به هسته اصلی داستان آخرین ما دارد. جوئل نیز کار بدی را انجام داد تا جان کسی که بیشتر از همه دوست دارد را نجات دهد. هنری در این قسمت به جوئل می‌گوید که به دلیل اینکه نیاز به دارو برای نجات سم داشت افراد بسیار زیادی را از بین برد. افرادی که با کلیت بازی آشنایی دارند می‌دانند که این موضوع چگونه مشابه داستان جوئل است.

اشاره سریال به بازی آخرین ما

صحنه تک تیر انداز (Sniper Scene)

زمانی که کل گروه ۴ نفره از شهر کانزاس فرار می‌کنند. با کسی روبرو می‌شوند که یک تیرانداز ماهر از راه دور است. در بازی شما در نقش جوئل بوده که به پشت این فرد رفته و او را از بین می‌برد. سپس از همین سلاح استفاده کرده تا از گروه خود مراقبت کند. این موضوع دقیقاً در سریال هم وجود دارد. در اصل این صحنه به طور کامل از بازی اقتباس شده که به نوع خود جالب است.

آشنایی با بلوتر (Bloater)

در بازی آخرین ما نزدیک‌ترین چیزی که کاربر به مبارزه با غولآخر تجربه می‌کند بلوتر است. با این حال ما این موجود را تا قسمت پنجم سریال نمی‌بینیم. بلوتر در اصل یک موجود آلوده شده بسیار قدیمی است که بیماری در آن به شدت رشد کرده است. به همین دلیل قدرت بسیار زیادی داشته و دشمنان را به راحتی از بین می‌برد. روش کشتن آن نیز با چیزی که در بازی وجود دارد مشابه است. نیازی به توضیح بیشتر نیست!

آیا ترسیده‌ای؟

زمانی که سم آلوده می‌شود، او و الی یک لحظه بسیار زیبا و کوتاه باهم دارند. سم از الی می‌پرسد که آیا تا به حال ترسیده است؟ الی نیز در جواب می‌گوید که او همیشه ترسیده است و دیالوگ میان این دو بسیار مشابه بازی است. تنها تفاوت بزرگ نحوه ارتباط میان این دو کرکتر است. در سریال سم ناشنوا است. به همین دلیل از یک تخته برای صحبت کردن استفاده می‌کند.

اشاره‌های سریال آخرین ما

قسمت ۴

 مجله‌ی دردسرساز!

در راه الی یک مجله قدیمی روی صندلی ماشین قدیمی بیل پیدا می‌کند. این قسمت نیز دقیقاً مانند بازی است. حتی دیالوگ‌های سریال نیز مشابه با بازی بوده و دیدن واکنش جوئل بسیار جالب است. در اینجا ما می‌بینیم که الی دوباره به رفتارهای بچگانه خود برگشته و حالت بامزه‌ای پیدا کرده است. نکته اصلی اینجاست که این قسمت جزو اولین بخش‌های هم سریال و هم بازی است که ما شکل گیری ارتباط خاص میان جوئل و الی را مشاهده می‌کنیم.

هنک ویلیامز

از آهنگ هنک ویلیامز (Hank Williams) در تریلر سریال استفاده شد. از طرفی این خواننده در بازی هم حضور دارد. به همین دلیل اشاره‌های زیادی به آهنگ‌های او می‌شود. زمانی که الی و جوئل در ماشین هستند، الی یک نوار کاست از این خواننده پیدا کرده و در ماشین پخش می‌کند. در سریال آهنگ Alone and Forsaken استفاده شده که نام همان قسمت هم هست. این در صورتی است که در بازی آهنگ I’ll Never Get Out of This World Alive در ماشین پخش می‌شود.

بازهم کتاب جوک الی

هدیه‌ی رایلی برای الی بسیار عزیز است. به همین دلیل در جای جای بازی و سریال شما می‌بینید که از این کتاب استفاده می‌کند. نکته اصلی اینجاست که شرکت سازنده از این کتاب به عنوان یک راه ارتباطی عجیب میان جوئل و الی استفاده کرده است. به این شکل که در ابتدا این جوک‌ها برای جوئل بسیار بی معنی هستند. با این حال با گذشت زمان با توجه به علاقه‌ای که به الی پیدا می‌کند این جوک‌ها نیز شیرین و بامزه‌تر می‌شوند.

پیتسبورگ یا کانزاس سیتی؟

اگر شما دقت کرده باشید در سریال جوئل و الی به طور کامل از بخش پنسیلوانیا گذر می‌کنند. به جای آن شرکت سازنده این دو نفر را به کانزاس سیتی می‌برد. جایی که در بازی اصلی وجود نداشت. به احتمال زیاد دلیل اصلی این کار تعداد قسمت‌های کم سریال است. به همین دلیل HBO مجبور شده با سرعت بیشتری بازی را پیش ببرد. اینجاست که ما با کتلین (Kathleen) روبرو می‌شوید. محتوای این قسمت که حذف شده هم چندان زیاد نیست. به همین دلیل افرادی که سریال را دیده‌اند جزئیات زیادی را از دست نداده‌اند.

اشاره سریال به بازی آخرین ما

جفری پیرز

جفری پیرز (Jeffrey Pierce) صداگذار تامی در بازی آخرین ما ۱ و ۲ است. او به خاطر عملکرد بسیار خوب خود جایزه بفتا را نیز برنده شد. حال گپیرز یک دور دیگر مهارت خود را به رخ کشیده و در نقش یکی از افراد کتلین در سریال ظاهر شده است. شرکت سازنده تلاش خود را کرده تا از صداگذاران بازی در جای جای سریال استفاده کند تا طرفداران بیشتر برای این سریال شوق داشته باشند.

قسمت فرار کردن!

در بازی یک قسمت معروف وجود داشت که در آن بازیکنان باید از یک ماشین که دارای مسلسل است فرار می‌کردند. این مورد در سریال هم وجود دارد. به این شکل که این ماشین دنبال تعدادی فراری گذاشته و به آن‌ها شلیک می‌کند. قسمتی که در عین هیجان انگیز بودن بسیار عجیب و ناراحت کننده است.

آیا این بلوتر است؟

اولین نشانه از بلوتر در قسمت ۴ آخرین ما وجود دارد. به این شکل که کتلین و گروه خود به دنبال سم و هنری می‌گردند و با یک چاه فاضلاب روبرو می‌شوند. در اینجا یک صدای عجیب و لرزش خاصی آمده که تیم مجبور می‌شود فرار کند. در این قسمت مشخص نمی‌شود که آیا این صدای یک بلوتر است یا نه ولی در قسمت‌ بعدی ما می‌بینیم که یک بلوتر از چاه فاضلاب خارج می‌شود.

قسمت سوم

مورتال کامبت ۲

بازی مورتال کامبت ۲ در سال ۱۹۹۳ برای دستگاه‌های آرکید عرضه شد. به همین دلیل این بازی حدود ۱۰ سال قبل از شیوع ویروس کوردیسپس در دنیا وجود داشته و الی به آن علاقه بسیار زیادی دارد. الی و جوئل از کنار یک دستگاه آرکید خراب رد می‌شوند و الی اشاره می‌کند که یک دوست دارد که اطلاعات زیادی از بازی‌های ویدئویی دارد. به احتمال زیاد او به رایلی اشاره می‌کند. در ادامه می‌بینیم که بحث مورتال کمبت ۲ اهمیت بیشتری در روند سریال پیدا می‌کند.

شروع شیوع بیماری

در این قسمت الی از جوئل می‌پرسد که چگونه این بیماری گسترش پیدا کرد؟ جوئل می‌گوید که بیماری از جاکارتا در اندونزی آغاز شد. این بیماری در آرد پخش شد و از آنجایی که کارخانه‌های صادر کننده آرد در جهان تجارت می‌کنند، این بیماری به سرعت در دنیا پخش شد. همینطور اینکه غلات یکی از مهم‌ترین ماده‌های غذایی بوده و به همین دلیل است که یک فاجعه به بار آمد.

در قسمت اول نیز ما شاهد این هستیم که دختر جوئل، سارا به جای اینکه پنکیک درست کند، تخم مرغ درست می‌کند. به همین دلیل از آرد استفاده نکرده و جوئل و سارا آلوده نمی‌شوند.

تله‌های بیل

تله‌های بیل در خود بازی بسیار گسترده‌تر از سریال بودند. اول اینکه این تله‌ها در کل شهر و مغازه‌های مختلف پخش شده که از این شهر در برابر موجودات آلوده و انسان‌ها محافظت می‌کند. نکته اینجاست که این تله‌ها در بازی بسیار خطرناک و چالش برانگیز بودند. تشخیص آن‌ها بسیار دشوار بود و برخورد با آن‌ها آسیب زیادی به کاربر وارد می‌کرد. حال این تله‌ها نیز در حد کوچک و محدود در سریال نیز وجود دارند. با این حال نسبت به بازی کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

Long Long time

Long Long ime در اصل اشاره‌ای به بازی ندارد. با این حال یک آهنگ بسیار معروف بوده که در این قسمت نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. نام این قسمت از بازی آخرین ما نیز همین بوده که نشان می‌دهد شرکت سازنده تلاش کرده تا عنصر این آهنگ را در این قسمت بسیار زیاد جلوه بدهد.

لباس قرمز الی

زمانی که ما الی را برای اولین بار ملاقات می‌کنیم، یک تی شرت با سبک بیس‌بال بر تن دارد. با این حال زمانی که به خانه بیل می‌رسند او لباس خود را عوض کرده و لباس قرمزی به تن می‌کند. لباسی که تمامی گیمرها با آن الی را شناخته و حس آشنایی را به طرفداران بازی آخرین ما ارائه می‌دهد.

اشاره سریال به بازی آخرین ما

قسمت ۲

عروسک زرافه

زمانی که جوئل، الی و تس در حال فرار از بوستون هستند، با یک عروسک زرافه روبرو می‌شوند. این عروسک زرافه اشاره‌ای به صحنه‌ی دوست داشتنی لمس زرافه‌ها توسط الی است. در اصل این موضوع را گیمرها در ابتدا به سرعت متوجه خواهند شد. به دلیل اینکه این صحنه اهمیت بسیار زیادی در روند بازی دارد.

الی نمی‌تواند شنا کند

وقتی الی، تس و جوئل به یک هتل در بوستون می‌رسند، باید از یک قسمت آب گرفته عبور کنند. در اینجا مشخص می‌شود که الی نمی‌تواند شنا کند و باید از کناره آن عبور کند. این موضوع شاید در سریال چندان مهم نباشد ولی در بازی به شدت اهمیت دارد. به دلیل اینکه شرکت ناتی داگ از این موضوع برای طراحی پازل‌های مختلف در بازی استفاده کرده است. شما در نقش جوئل باید با ابزار مختلف تلاش کنید الی را از روی آب عبور دهید.

درب‌های بسته

دقیق نمی‌توان گفت که این موضوع اشاره کامل به بازی است اما اهمیت بسیار زیادی در طراحی دنیای آخرین ما دارد. در بازی و سریال جوئل و الی با درب‌های بسته بسیار زیادی روبرو می‌شوند که باید با روش‌های خلاقانه از آن‌ها عبور کنند. بازیکنان چندان از وجود این درب‌ها خوشحال نمی‌شدند اما اکثر پازل‌های محیطی بازی نیز به دلیل همین موضوع طراحی شده بود.

موزه بوستون

موزه بوستون هم در سریال و هم در بازی بسیار دقیق ساخته شده است. نکته اصلی در مورد بازی است که توانسته به بهترین نحو این موزه را به کاربر نشان دهد. با این حال این منطقه اهمیت زیادی در روند بازی داشته و حضورش باعث می‌شود که کاربر از همین ابتدا متوجه شود سریال به شدت به بازی نزدیک است. مخصوصاً اینکه فرار از این موزه کار نسبتاً دشواری بوده ولی صحنه بسیار زیبایی را خلق کرده است.

فندک تس

این مورد بیشتر برای طرفداران پر و پا قرص دنیای ناتی داگ است. به این شکل که فندک تس در اصل اشاره‌ای به بازی آنچارتد ۴ (Uncharted 4) دارد.

اشاره‌های سریال آخرین ما

کمک‌های اولیه

در سریال کرکترها نیازی به آن ندارند اما افرادی که بازی را تجربه کرده‌اند می‌دانند که بسته کمک‌های اولیه در روند آن اهمیت بسیار زیادی دارد. ساختن آن نیز نسبتاً راحت بوده و نیاز به یک الکل و باند دارد. حال در سریال نیز اشاره‌ای به این موارد شده است. برای مثال جوئل یک باند به الی می‌دهد تا زخمش را پنهان کند یا زخم تس را با یک چسب و الکل می‌بندد.

خداحافظی تس

تس زمان زیادی در بازی و سریال آخرین ما نیست. با این حال صحنه مرگ او به شدت ناراحت کننده بوده و اهمیت بسیار زیادی در روند بازی دارد. به نوعی این برای بار دوم است که مخاطب متوجه می‌شود دنیای آخرین ما تا چه حد سخت و ناعادلانه است. نحوه مرگ تس در سریال با بازی متفاوت است. در هر دو مورد تس آلوده شده است ولی در بازی او مقابل تعدادی انسان که به دنبال جوئل و الی هستند، می‌ایستد. با اینکار برای آن دو نفر زمان خریده تا فرار کنند. در سریال تس جلوی تعدادی افراد آلوده ایستاده تا جوئل و الی بتوانند فرار کنند.

قسمت اول

Halican Drops

در قسمت اول این سریال ما شاهد این هستیم که سارا، دختر جوئل، یک تی شرت با عکس گروه Halican Drops برتن دارد. همین تی شرت در به همین سبک و سیاق در بازی هم برتن سارا بود. به همین دلیل می‌توان گفت که یک اشاره مستقیم سریال به بازی است. نکته اصلی اینجاست که این گروه تأثیر چندانی در بازی و سریال ندارد و صرفاً یک مورد مشترک میان هر دو است.

زاویه دوربین هنگام رانندگی

شرکت سازنده تمام تلاش خود را کرده تا سریال به بازی نزدیک باشد. به همین دلیل شما می‌بینید که زمانی که جوئل، تامی و سارا در حال فرار کردن از شهر آستین هستند، زاویه دوربین از بیرون و حالت سوم شخص می‌شود. دقیقاً چیزی که در بازی وجود داشت. این زاویه دوربین به طور کامل مشابه بازی بوده تا این حس را به مخاطب منتقل کند که در حال تجربه یک بازی است. همینطور اینکه از اینجا به طور کامل متوجه خواهید شد که سریال آخرین ما یک اقتباس کامل از یک بازی است.

بیدار شدن سارا

بیدار شدن سارا در میانه شب یکی از قسمت‌های بسیار مهم هم در سریال و هم در بازی آخرین ما است. به دلیل اینکه اینجا اولین بار است که مخاطب با دنیای آخرین ما آشنا شده و می‌فهمد چه اتفاقی می‌افتد. با این حال در سریال مقداری از جزئیات تغییر کرده است. در بازی شما با سارا بیدار شده و شروع به راه رفتن در خانه می‌کنید. سپس یک روزنامه پیدا کرده که در آن نوشته است، میزان مراجعه به بیمارستان‌ها ۳ برابر شده است. همینطور اینکه یک موجود آلوده از وارد خانه شده که جوئل به آن شلیک می‌کند.

در سریال سارا تنها بیدار می‌شود به دلیل اینکه جوئل به دنبال تامی رفته است. او به خانه همسایه رفته تا سگ آن‌ها که ترسیده است را به خانه بیاورد. اینجاست که ما برای اولین بار با موجودات آلوده در سریال روبرو می‌شویم. زمانی که یک پیرزن در خانه به افراد ساکن حمله می‌کند. این صحنه اطلاعات بیشتری نسبت به سریال به مخاطبان ارائه می‌دهد.

در کنار آن یک مورد دیگر هم وجود دارد. کارت تولدی که سارا قرار بود به جوئل بدهد در بازی و سریال روی میز سارا بوده و او از یاد می‌برد که باید آن را به جوئل بدهد.

اشاره سریال آخرین ما به بازی

آچار جوئل

زمانی که جوئل به خانه می‌رسد، می‌بیند که یک فرد آلوده به سارا حمله کرده است. به همین دلیل او از یک آچار استفاده می‌کند و با استفاده از آن سارا را نجات می‌دهد. سپس این آچار را رها کرده و به سمت ماشین حرکت می‌کند. این ابزار به نظر می‌رسد که در آینده به درد بخورد با این حال جوئل آن را رها می‌کند.

برخی باور دارند که این یک اشاره به قابلیت استفاده محدود از ابزار مختلف در بازی است. به این شکل که شما می‌توانستید تنها سه بار یا کمی بیشتر از ابزار مختلف برای ضربه زدن به دشمنان استفاده کنید. این موضوع هم در بازی اول و هم در بازی دوم آخرین ما وجود دارد و یکی از نکات مهم گیم‌پلی بازی است.

مارلین

آیا صدای مارلین برای شما آشنا نیست؟ به دلیل اینکه شرکت سازنده از صداگذار مارلین در بازی، برای نقش او در سریال استفاده کرده است. نکته جالب اینجاست که مرل داندریج (Merle Dandridge) نقش مارلین را در هر دو بازی آخرین ما بازی کرده و در سریال نیز به بهترین نحو در نقش مارلین عمل می‌کند.

وقتی در تاریکی گم شده‌ای به دنبال نور بگرد

این جمله نماد گروه فایرفلای بوده و در جای جای بازی و سریال وجود دارد. زمانی که شما به دیوارهای شهر نگاه کنید متوجه خواهید شد که روی آن‌ها نوشته شده وقتی در تاریکی گم شده‌ای به دنبال نور بگرد (When You’re Lost in the Darkness, Look for the Light). این مورد نیز یک اشاره کامل در سریال به بازی آخرین ما است.

کرتیس و وایپر ۲ (Curtis and the Viper 2)

زمانی که سارا می‌خواهد یک فیلم را در خانه همسایه خود انتخاب کند، کرتیس و وایپر ۲ را برمی‌گزیند. این فیلم واقعی نیست با این حال اهمیت بسیار زیادی در بازی شماره ۲ آخرین ما دارد. در اصل ما در بازی شماره ۱ اشاره‌ای به آن نمی‌بینیم ولی در بازی شماره ۲ است که این فیلم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

راه طولانی و طوفانی

زمانی که الی و جوئل منتظر هستند تا تس بازگردد، الی یک کتاب موسیقی را پیدا می‌کند. در این کتاب به یک صفحه می‌رسد که روی آن نوشته شده راه طولانی و طوفانی است. این یک رمز برای کارهای تس و جوئل است. از طرفی هم می‌تواند اشاره‌ای به سفر طولانی الی و جوئل داشته باشد. همینطور اینکه روند ساخت سریال آخرین ما نیز بسیار طولانی بود و از سال ۲۰۱۴ ما قرار بود شاهد یک فیلم یا یک سریال از این بازی باشیم.

فرار از بوستون

صحنه فرار از بوستون در سریال آخرین ما اشاره‌های سنگینی به بازی دارد. به همین دلیل کلیت آن اهمیت بسیار زیادی در هر دو مورد برای مخاطبان دارد. به طور کلی این صحنه دنیای نابود شده انسان‌ها را نشان می‌دهد و شرایط بسیار دشوار زندگی در این وضعیت را به مخاطبان ارائه می‌دهد. نکته جالب اینجاست که اگر توجه بکنید برخی از صحنه‌ها به طور کامل از بازی برداشته شده و در سریال استفاده شده‌است.

منبع: Polygon

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


کنسول بازی سونی مدل Playstation 5 ظرفیت 825 گیگابایت

بازی فیفا 23 مخصوص PS5

۲,۲۰۰,۰۰۰

تومان

بازی FIFA 23 مخصوص PS4

۱,۷۸۰,۰۰۰

تومان

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.