تماشا کنید: انیمیشن ناسا خورشید ما را با غول‌آساترین سیاه‌چاله‌های جهان مقایسه می‌کند

suppermassive blackhole 64560e732318e90d1ac23023

دو سیاه‌چاله در مرکز کهکشان NGC7727 قرار دارند. این کهکشان حاصل ادغام دو کهکشان است و حالا دو سیاه‌چاله در مرکز خود دارد. جرم یکی از آن‌ها ۱۵۴ میلیون جرم خورشیدی و جرم سیاه‌چاله‌ی دیگر ۶٫۳ میلیون جرم خورشیدی است. احتمالا روزی این دو سیاه‌چاله با یکدیگر ادغام شوند.

سیاه‌چاله‌های یادشده سرنخی بزرگ برای پی بردن به ابعاد بزرگ سیاه‌چاله‌ها و تولید امواج گرانشی بر اثر ادغام آن‌ها هستند. بااین‌حال تکرار این ادغام‌ها اندک است و ابزارهای فعلی توانایی کافی را برای کشف آن‌ها ندارند.

سیاه‌چاله‌ی فوق‌کلان‌جرم TON-618 با جرمی به اندازه‌ی ۶۶ میلیارد خورشید، بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌ای است که در جهان می‌شناسیم. بر اساس فرضیه‌های تئوری، حد بالای جرم سیاه‌چاله‌ای ۵۰ میلیارد جرم خورشیدی بود اما همیشه جهان واقعی می‌تواند آمار را نقض کند.

در چنین جرمی، شعاع شوارتزشیلد سیاهچاله برابر با ۱۳۰۰ واحد نجومی خواهد بود. برای درک بهتر و مقایسه، پلوتو در ۴۰ واحد نجومی از خورشید قرار دارد. چنین سیاه‌چاله‌ای می‌تواند چندین منظومه‌ی شمسی را ببلعد. خوشبختانه ما از این سیاه‌چاله‌ی عظیم دور هستیم و فاصله‌ی آن به ۱۰٫۸ میلیارد سال نوری می‌رسد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.