تلویزیون‌ Edge-Lit در برابر Direct-Lit و Full-Array؛ بررسی‌ تفاوت‌ها

به زبان بسیار ساده، تلویزیون‌های LCD که در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای چند مدل نور پس‌زمینه‌ی LED هستند. در این مقاله قصد داریم تلویزیون‌ Edge-Lit را با نمونه‌های Direct-lit و Full-Array مقایسه کنیم. همچنین در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که بهترین کیفیت تلویزیون را می‌توان در کدام مدل محصول مشاهده کرد.

تلویزیون‌های LCD مدرن با تکیه بر نور پس‌زمینه‌ی LED تصاویر خوش رنگ و لعابی را تولید کرده و به نمایش می‌گذارند. با این حال، بر اساس سیستم نور پس‌زمینه‌ی تلویزیون، کیفیت تصویر و به تبع قیمت تلویزیون متفاوت خواهد بود. بنابراین، در این مقاله قصد داریم سه نوع محصول، یعنی تلویزیون‌ Edge-Lit را با تلویزیون Direct-lit و Full-Array بررسی و تفاوت‌هایشان را مرور کنیم.

تلویزیون ال ای دی لیماک جنرال اینترنشنال مدل LEDTVGI-1232T سایز 32 اینچ

۶,۹۵۰,۰۰۰

۶,۵۹۹,۰۰۰

تومان

تلویزیون هوشمند ال ای دی دوو مدل DSL-55S7100EU سایز 55 اینچ

۲۰,۱۰۰,۰۰۰

۱۸,۸۹۰,۰۰۰

تومان

نور پس زمینه LED در تلویزیون‌های LCD

تلویزیون‌ Edge-Lit

تلویزیون‌های LCD به سه دسته‌ی کلی بر مبنای نوع سیستم پس زمینه LED تقسیم می‌شوند: تلویزیون Edge-lit، Direct-lit و همچنین Full-array. همان‌طور که از اسم این سه مدل پیداست، تلویزیون‌های Direct-lit یک پنل LED دارند که به طور مستقیم پشت صفحه نمایش تعبیه شده است. تلویزیون‌های Full-array دارای LED شبیه به مدل قبلی است اما تعداد LEDها به طرز قابل توجهی بیشتر از گزینه‌ی اول بوده و این LEDها در مناطق متفاوت تقسیم‌بندی شده‌اند. با این حال، برخلاف دو مدل مذکور، تلویزیون Edge-lit دارای LEDهایی است که در محیط پراکنده شده و بر اساس نوع تلویزیون، این LEDها امکان دارد به صورت گروهی در مناطق متعدد حضور داشته و همچنین حضور نداشته باشند.

مناطق نور پس‌زمینه LED در تلویزیون‌های Edge-lit و Full-Array به طرز قابل توجه زیاد است و این مناطق نوری به سازندگان این اجازه را می‌دهند تا قابلیتی تحت عنوان «تیرگی موضعی» (Local dimming) را در محصولات مختلف تعبیه کنند. بر اساس این قابلیت، تلویزیون‌ها می‌توانند نور پس زمینه را در هر صحنه کنترل کنند. از همین رو، یک تلویزیون می‌تواند نور پس زمینه LED را در بخش‌هایی از تصویر که قرار است سیاه‌تر و تیره‌تر از سایر بخش‌ها باشد خاموش کند. در نتیجه، تلویزیون‌های LCD با این قابلیت می‌توانند طیف رنگ مشکی عمیق‌تر و جذاب‌تری را تولید کرده و به تبع، نسبت کنتراست بهتری را در مقایسه با سایر تلویزیون‌های LCD فاقد این ویژگی ایجاد کنند.

تلویزیون‌های Direct-lit

تلویزیون‌ Edge-Lit

تابش نور مستقیم، جدیدترین فناوری به کار رفته در تلویزیون‌های LCD برای خلق تصویر محسوب می‌شود. اولین محصولات تجاری در این زمینه به عنوان تلویزیون‌های LCD سال ۲۰۱۲ وارد بازار شده و رسما یک زیر شاخه از تلویزیون‌های Full-array محسوب شد.

تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن مدل 50XYU755 سایز 50 اینچ

تلویزیون‌های Direct-lit به LEDهای کمتری احتیاج داشته و کنترلی هم روی نور پس‌زمینه ندارند. این مدل تلویزیون‌ها از جنبه‌ی قیمت ارزان‌تر از سایر محصولات بوده و می‌توان بخش زیادی از تلویزیون‌های میان‌رده را در این بخش طبقه‌بندی کرد.

هر اندازه تعداد LEDها کمتر باشد، به این معناست که لامپ‌های تلویزیون نسبت به صفحه در فاصله‌ی عقب‌تر نصب شده و به تبع ضخامت تلویزیون‌های Direct-lit نسبت به سایر تلویزیون‌های دارای سیستم‌های متفاوت نور پس زمینه بیشتر خواهد بود. علاوه بر این موضوع، فقدان قدرت کنترل نور پس زمینه در این مدل تلویزیون‌ها، رسما نسبت کنتراست تلویزیون‌های LCD با نور مستقیم را محدود به نسبت کنتراست اصلی پنل می‌کند. به همین دلیل، اگر یک تلویزیون Direct-lit به پنل LCD نوع VA مجهز شده، نسبت کنتراست قابل قبولی را ارائه می‌کند اما تلویزیون‌ها با پنل‌های نوع IPS نسبت کنتراست ضعیف‌تری را نشان خواهند داد.

تلویزیون‌های Edge-lit

Edge lit 003

تلویزیون‌ Edge-Lit اولین مرتبه در سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی شد و رسما تلویزیون‌های LCD با ضخامت کمتری توسط سازندگان وارد بازار شدند. با این حال، به دلیل نصب LED در لبه‌های صفحه نمایش، تلویزیون‌ Edge-Lit به یک منتشرکننده احتیاج دارند تا کل صفحه نمایش به اندازه کافی از نور LEDها بهره‌مند شود. همین موضوع موجب شد تا قیمت این مدل تلویزیون‌ها نسبت به سایر انواع تلویزیون‌های Direct-Lit بیشتر شود. با این حال، تلویزیون‌ Edge-Lit هم در دو دامنه‌ی قیمت ارزان و گران توسعه پیدا کرده‌ است.

تلویزیون ال ای دی هوشمند سونی مدل 55X75K سایز 55 اینچ

بعضی از تلویزیون‌های Edge-lit هم از قابلیت «تیرگی موضعی» پشتیبانی می‌کنند. با این حال، مناطق پس زمینه در این مدل محصولات به مراتب کمتر از تلویزیون‌های Full-array محسوب می‌شود و LEDهای جداگانه مسبب خلق نور کل ستون‌های صفحه نمایش هستند. بنابراین، قابلیت مذکور در تلویزیون‌ Edge-Lit دقت کمتری داشته و به تبع نسبت کنتراست آن چنان فوق العاده‌ای هم در این مدل تلویزیون دیده نمی‌شود.

تلویزیون‌های Full-Array

تلویزیون‌ Edge-Lit

تلویزیون‌های Full-Array رسما بهترین نور پس زمینه در میان تلویزیون‌های LCD تلقی می‌شود. این مدل تلویزیون‌ها نه تنها تعداد LED بسیار بیشتری دارند، بلکه LEDها همچنین به مناطق متعدد طبقه‌بندی می‌شوند تا نور پس‌زمینه داینامیک را بتوان کنترل کرد. از همین رو، بر اساس تعداد مناطق نور پس زمینه در صفحه نمایش و صد البته پشتیبانی از فناوری «تیرگی موضعی»، تلویزیون‌های Full-array می‌توانند نسبت کنتراست به مراتب بهتر و جذاب‌تری را در پنل LCD اعمال کنند. افزایش تراکم LED موجب افزایش تعداد مناطق تیره شده و به تبع نسل‌های موفقی از تلویزیون‌های mini-LED موجب شده تا این مدل سیستم در تلویزیون‌های پیشرفته به کار گرفته شود.

تلویزیون ال ای دی هوشمند دوو مدل DSL-43SF1700 سایز 43 اینچ

در نتیجه در تلویزیون‌های Full-array معمولا طیف نوری مشکی عمیق‌تر و جذاب‌تری را می‌توان مشاهده کرد و همین یک نکته‌ی ساده برای نمایش محتوای HDR المان به شدت پر اهمیتی است.

متاسفانه، تلویزیون‌های LCD با سیستم Full-array و پشتیبانی از «تیرگی موضعی» همچنین می‌توانند از برخی ایرادات متنوع صفحه نمایش نظیر ایجاد هاله در تصویر رنج ببرند. بروز ایرادات در صفحه نمایش کاملا بستگی به تعداد مناطق نور پس زمینه و به طور کلی سیستم «تیرگی موضعی» به کار رفته در تلویزیون است.

تلویزیون Edge-lit در برابر Direct-Lit؛ کدام بهتر است؟

Edge lit 005

به طور کلی تلویزیون‌ Edge-Lit کیفیت تصویر بهتری را در مقایسه با تلویزیون‌های Direct-lit فراهم می‌کنند و اگر برای شما کیفیت تصاویر و عمق طیف‌های رنگی اهمیت دارد، پس بهتر است به سراغ مدل تلویزیون‌ Edge-Lit بروید. اکثر تلویزیون‌های میان رده‌ی موجود در سطح بازار، سیستم نور پس زمینه Edge-lit دارند اما شما بهتر است قبل از خرید تلویزیون LCD حتما مشخصات فنی و همچنین بررسی‌های تخصصی محصول را مرور کنید.

با تمام این تفاسیر، دو علت ممکن است نظر شما را نسبت به خرید تلویزیون‌های Edge-lit منصرف کرده و به جای این مدل تلویزیون، محصولات Direct-lit را تهیه کنید:

  • شما به دنبال خرید یک تلویزیون بزرگ با کمترین هزینه‌ی ممکن هستید (ابعاد تلویزیون به جای کیفیت تصویر در اولویت خرید شماست)
  • شما صرفا به دنبال خرید یک تلویزیون ارزان هستید

بدیهی است که تلویزیون‌های Edge-lit به دلیل پیشرفته‌تر بودن نوع فناوری به کار رفته در سیستم نور پس زمینه، قیمت بیشتری نسبت به تلویزیون Direct-lit دارند. در نتیجه، اکثر تلویزیون‌های ۴K ارزان و غول پیکر از جنبه‌ی ابعادی از سیستم Direct-lit استفاده می‌کنند. در نهایت، بسیاری از کاربرها صرفا دلشان می‌خواهد اندازه‌ی تلویزیون بالای ۴۳ اینچ باشد و کیفیت تصویر در قدم اول برای‌شان اهمیت ندارد.

تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن مدل 43XS525 سایز 43 اینچ

با تمام این تفاسیر، کیفیت نهایی یک تلویزیون صرفا بر مبنای سیستم نور پس زمینه تعریف نمی‌شود. چه بسا یک تلویزیون با سیستم Direct-lit کیفیت به مراتب بیشتری نسبت به یک تلویزیون مشابه با سیستم Edge-lit داشته باشد؛ چرا که فاکتورهای مختلف دست در دست یکدیگر، کیفیت نهایی یک تلویزیون را تعیین می‌کنند.

نحوه بررسی نور پس زمینه یک تلویزیون

اگر قصد خرید یک تلویزیون LCD جدید را دارید و از طرفی کنجکاو شده‌اید سیستم نور پس زمینه LED دستگاه به چه طریقی است، شما ابتدا باید مشخصات فنی تلویزیون را به طور دقیق بررسی کنید. توسعه‌دهندگان کمپانی‌های مشهور معمولا به این نکته اشاره می‌کنند که آیا تلویزیون LCD مورد نظر دارای طراحی Direct lit است یا سایر موارد.

اگر در بخش مشخصات فنی تلویزیون با عبارت Full-array مواجه شده‌اید، تعداد مناطق دارای قدرت «تیرگی موضعی» هم در لیست مشخصات فنی به وضوح ذکر می‌شود. این عدد معمولا در تلویزیون‌ها با اندازه‌های مختلف متفاوت بوده و روی مقدار نسبت کنتراست مورد انتظارتان تاثیر می‌گذارد. شما همچنین می‌توانید نقد و بررسی تلویزیون‌ها را در فضای مجازی مطالعه کنید تا به پاسخ سوالاتتان دست پیدا کنید.

در تلویزیون‌های OLED چه مدل سیستمی تعبیه شده؟

تلویزیون‌ Edge-Lit

تلویزیون‌های OLED برخلاف محصولات LCD به سیستم نور پس زمینه نیاز ندارند؛ چرا که هر پیکسل از پنل OLED می‌تواند نور خودش را تولید کرده و در هنگام نمایش رنگ سیاه، به راحتی خودش را خاموش کند. بنابراین تلویزیون‌های OLED هم از قابلیت «تیرگی موضعی» پشتیبانی می‌کند. در نتیجه، نسبت کنتراست بی‌نظیری را می‌توان در تلویزیون‌های OLED مشاهده کرد. به تبع، کیفیت تصاویر در این مدل‌ تلویزیون‌ها فوق العاده است اما خبر بد اینجاست که تلویزیون‌های OLED نسبت به سایر تلویزیون‌های LCD قیمت به نسبت بیشتری دارند.

نور پس زمینه و اهمیتی که نمی‌توان نادیده گرفت

با تمام این تفاسیر، در این مقاله متوجه شده‌اید که سیستم نور پس زمینه‌ی یک تلویزیون LCD می‌تواند به وضوح روی کیفیت تصویر موثر باشد. اگر شما قصد خرید یک تلویزیون جدید را دارید، به طور کلی می‌توان تلویزیون‌های Full-array را پیشنهاد کرد که بهترین کیفیت تصویر را ارائه می‌کنند. با این اوصاف، اگر شما از جنبه‌ی بودجه با محدودیت‌های خاصی روبه‌رو هستید، دو مدل Direct و Edge هم می‌توانند کیفیت بصری قابل قبولی را به دنبال داشته باشند.

تلویزیون ال ای دی لیماک جنرال اینترنشنال مدل LEDTVGI-1232T سایز 32 اینچ

۶,۹۵۰,۰۰۰

۶,۵۹۹,۰۰۰

تومان

تلویزیون هوشمند ال ای دی دوو مدل DSL-55S7100EU سایز 55 اینچ

۲۰,۱۰۰,۰۰۰

۱۸,۸۹۰,۰۰۰

تومان

قبل از خرید توصیه می‌کنیم حتما نقد و بررسی تلویزیون‌های دلخواهتان را مطالعه کرده تا از کیفیت نهایی تلویزیون‌ها آگاه شوید. اگر هم قصد خرید حضوری از فروشگاه‌های معتبر را دارید، حتما تلویزیون‌ها را در حالت پخش تصاویر و ویدیوها مشاهده کنید تا از کیفیت تصاویر به خصوص نسبت کنتراست با خبر شوید. در هر صورت به واسطه‌ی این مقاله تلاش کرده‌ایم شما را نسبت به خرید یک تلویزیون با کیفیت راهنمایی کنیم. در نهایت این شما هستید که مطابق با اولویت‌های خود یعنی کیفیت، کمیت و به خصوص بودجه بهترین تلویزیون را تهیه می‌کنید.

منبع: howtogeek

سوال و جواب‌های رایج

بهترین سیستم نور پس زمینه تلویزیون LCD چیست؟

اگر برای شما کیفیت تصاویر و عمق طیف‌های رنگی اهمیت دارد، پس بهتر است به سراغ مدل تلویزیون Edge-lit بروید.

علت قیمت پایین بعضی تلویزیون‌های ۴K چیست؟

احتمالا این تلویزیون‌ها از سیستم نور پس زمینه ساده‌تری استفاده می‌کنند.

خرید تلویزیون Direct-lit از جنبه قیمت به صرفه‌تر است یا تلویزیون Edge-lit؟

تلویزیون‌های Edge-lit به دلیل پیشرفته‌تر بودن نوع فناوری به کار رفته در سیستم نور پس زمینه، قیمت بیشتری نسبت به تلویزیون Direct-lit دارند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.