تلسکوپ نانسی گریس رومن فراتر از تلسکوپ فضایی جیمز وب ظاهر خواهد شد

ناسا قصد دارد پس از اجرای اصلاحاتی روی تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن آن را به زودی پرتاب کند. به گفته ناسا این تلسکوپ می تواند همانند جیمز وب به بررسی منشاء حیات در دیگر سیارات بپردازد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن مراحل تعمیرات را پشت سر می گذارد و قرار است در آینده نزدیک همانند جیمز وب به جستجوی سیارات فراتر از منظومه شمسی بپردازد. این تلسکوپ طی ۵ سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد. پس از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب اکنون ستاره شناسان به پرتاب تلسکوپ فضایی بعدی چشم دارند تا در حالت عملیات علمی قرار بگیرد.

این تلسکوپ شکار سیارات فراخورشیدی را با کمک روشی به نام میکرولنزینگ گرانشی انجام خواهد داد. به دلیل اینکه این روش در شناسایی سیاراتی که به دور ستاره خود می چرخند محدودیت دارد، به همین دلیل فعالیت آن روی سیاراتی که به دور از ستاره خود هستند متمرکز خواهد شد.

تلسکوپ بعدی ناسا یعنی تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن میتواند یک شکارچی سیارات فراخورشیدی محسوب شود و اطلاعات مهمی را در مورد شکل گیری آن ها ارائه کند.

در ابتدا دانشمندان ناسا و وزارت انرژی آمریکا قصد داشتند در سال ۲۰۰۱ تلسکوپی برای بررسی نقاط دوردست در فضا و همچنین کشف ماده تاریک پرتاب کنند که در آن زمان این ماموریت اتفاق نیفتاد و بودجه مربوط به ساخت این تلسکوپ به سمت توسعه تلسکوپ جیمز وب پیشنهاد شد. اما اکنون ناسا تلاش دارد تا این تلسکوپ را در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ پرتاب کند.

آینه تلسکوپ نانسی گریس رومن با دید بسیار وسیع تقریباً به اندازه آینه هابل است. علاوه بر آن دوربین بسیار بزرگ این تلسکوپ میتواند توانایی به اندازه صد تلسکوپ هابل داشته باشد. گائودی، استاد نجوم دانشگاه اوهایو و سرپرست این مأموریت می‌گوید: دانشمندان تلاش دارند در طول ماموریت اولیه این تلسکوپ حدود ۱۵۰۰ سیاره فراخورشیدی را بررسی کنند. البته هنوز تعداد دقیق این سیارات مشخص نیست و این تلسکوپ برای درک تعداد سیاره های دور ستاره های فراخورشیدی پرتاب می شود.

یک ویژگی منحصر بفرد تلسکوپ جدید مسدود سازی نور ستارگان مجاور است. این کار با کمک دستگاهی انجام میگیرد که حتی جیمز وب نیز از آن بی بهره است. بدین ترتیب امکان تصویربرداری از سیارات فراخورشیدی بطور مستقیم وجود دارد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.