تلسکوپ فضایی جیمز وب نخستین سیاره فراخورشیدی خود را کشف کرد

illustration planet lhs 475 b 63c0553dd7769fa5813b9eea

پژوهشگران وجود یک سیاره فراخورشیدی را برای نخستین‌بار با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب تایید کرده‌اند. این سیاره که به‌طور رسمی LHS 475 b نامیده شده است، ۹۹ درصد زمین قطر دارد و تقریبا به‌طور کامل هم‌اندازه‌ی سیاره‌ی ما محسوب می‌شود. بااین‌حال سیاره از فاصله‌ی بسیار نزدیک به‌دور ستاره‌ای کوچک و کم‌نور می‌چرخد و مدارش را در مدت فقط دو روز کامل می‌کند.

کشف تازه که چهارشنبه ۱۱ ژانویه در نشست انجمن نجوم آمریکا (AAS) ارائه شد، چشمگیر است؛ زیرا اغلب سیاره‌های فراخورشیدی کشف‌شده معمولا غول‌های گازی بزرگ شبیه به مشتری هستند. همچنین از آنجا که سیاره‌های زمین‌مانند اندازه‌ای بسیار کوچک‌تر دارند، تشخیص آن‌ها برای اکثر تلسکوپ‌ها سخت‌تر است.

پژوهش‌های پیشین با ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا (TESS) که در سال ۲۰۱۸ به‌طور خاص برای جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی پرتاب شد، نشانه‌هایی از وجود سیاره‌ی مورد بحث را پیدا کرده بود. سپس جیمز وب با رصدهای انجام‌شده در ماه‌های اوت و سپتامبر ۲۰۲۲، توانست وجود سیاره را تایید کند.

طیف‌سنج فروسرخ نزدیک وب (NIRSpec) فقط با دو رصد گذری به‌راحتی و به‌وضوح به وجود سیاره پی برد. جیکوب لوستیگ ایگر، پژوهشگر اصلی مطالعه از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز گفت: «بدون شک این سیاره آنجا است و داده‌های اولیه‌ی جیمز وب آن را تایید می‌کند.»

این واقعیت که جیمز وب توانست سیاره‌ی سنگی جدید را شناسایی کند، نشان می‌دهد که تلسکوپ می‌تواند در آینده جهان‌های شبیه به زمین را پیدا کند. علاوه‌براین، از بین تمام تلسکوپ‌های فعال، فقط جیمز وب می‌تواند جو سیاره‌های هم‌اندازه با زمین را توصیف کند. بااین‌حال به‌گفته‌ی لوستیگ ایگر، هنوز نمی‌توانیم هیچ نتیجه‌ی قطعی در مورد جو سیاره بگیریم.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.