تلسکوب جیمز وب به تازگی اولین سیاره فراخورشیدی خود را پیدا کرده – سیاره‌ای به اندازه زمین

2023 01 13 10 01 09

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) از زمان پرتاب در دسامبر ۲۰۲۱، رکوردهای زیادی را شکسته.

اکنون جیمز وب اولین سیاره فراخورشیدی خود را پیدا کرده و قطر تخمینی این سیاره ۹۹ درصد قطر زمین برآورد می‌شود.

البته قبلا هم ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذری ناسا ( TESS ) متوجه وجود چنین سیاره‌ای شده بود، اما اکنون تصاویر با وضوح بالای ارائه شده توسط طیف‌نگار فروسرخ نزدیک (NIRSpec) جیمز وب آن را کاملا تایید کرده است.

علیرغم شباهت اندازه، تصور می‌شود این سیاره بسیار داغتر از زمین ما است و آنقدر نزدیک به یک ستاره کوتوله قرمز می‌گردد که تنها ۲ روزه مدارش را طی می‌کند.

این سیاره تازه یافت شده در فاصله ۴۱ سال نوری از ما در صورت فلکی اکتان قرار دارد و  LHS 475 b نامگذاری شده.

کشف آن مانند سایر سیارات فراخورشیدی بوده ، یعنی با نگاه کردن به سایه ایجاد شده آن هنگام عبور از مقابل ستاره که به دور آن می‌گردد.

اما چیزی که یافته جیمز وب را خاص می کند این است که می‌تواند به طیف‌های انتقال نگاه کند که مجموعه‌ای از طول موج های نوری که در اطراف سیاره فیلتر می‌شوند و می توانند ویژگی‌های جو آن را هم برای ما آشکار کنند.

در حال حاضر، ما اطلاعات کافی در مورد سیاره جدید نداریم، اصلا شاید جوی نداشته باشد. اما بر ما مسلم شده که این جو غلیظ نیست و تهی از متان است، تقریبا مانند جوی که قمر تیتان زحل را در بر گرفته است. اما فعلا نمی‌توان جو رقیق دارای دی اکسید کربن خالص را رد کنند.

به طور معمول، با تلسکوپ ها سیارات فراخورشیدی بزرگتر از مشتری یا با قطر حدود ۱۱ برابر بزرگتر از زمین کشف می‌شوند اما با جیمز وب می‌توان سیارات فراخورشیدی کوچک را هم شکف کرد.

اطلاعات نیز با شتاب زیاد جمع‌آوری می‌شوند: یعنی فقط دو بار عبور از برابر سیاره کافی بود تا JWST LHS 475 b و برخی از ویژگی‌های آن را شناسایی شود.

جیمز وب ما را به درک جدیدی از جهان‌های زمین‌مانند خارج از منظومه شمسی نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌کند و این ماموریت تازه شروع شده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.