تلاش جهانی برای از بین بردن زباله های فضایی

دانشمندان خواستار یک معاهده قانونی الزام آور شده اند تا اطمینان حاصل شود که مدار زمین به طور جبران ناپذیری از گسترش آینده صنعت فضایی جهانی آسیب نمی بیند.

به گزارش سیناپرس، پس از آنکه نزدیک به ۲۰۰ کشور پس از یک پروسه ۲۰ ساله با معاهده ای برای حفاظت از دریاهای آزاد موافقت کردند، کارشناسان معتقدند: جامعه جهانی باید درس های آموخته شده را از به بخش های دیگری از سیاره منتقل کند.

پیش ‌بینی می ‌شود، تعداد ماهواره‌های موجود در مدار از ۹ هزار به بیش از ۶۰ هزار تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد و تخمین‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ تریلیون قطعه ماهواره قدیمی ردیابی نشده وجود دارد که در دور سیاره ما می ‌چرخند. در حالی که چنین فناوری برای ارائه طیف گسترده ای از مزایای اجتماعی و زیست محیطی مورد استفاده قرار می گیرد، این نگرانی وجود دارد که رشد پیش بینی شده این صنعت بتواند بخش های بزرگی از مدار زمین را غیرقابل استفاده کند.

یک همکاری بین‌المللی از کارشناسان در زمینه‌ هایی از جمله فناوری ماهواره ‌ای و آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ها می‌ گوید که این موارد نیاز فوری به اجماع جهانی در مورد بهترین نحوه اداره مدار زمین را نشان می ‌دهد.به گزارش سیناپرس، دانشمندان اذعان دارند که تعدادی از صنایع و کشورها شروع به تمرکز بر پایداری ماهواره‌ها کرده ‌اند، اما می ‌گویند که این امر باید اجرا شود تا هر کشوری را که برنامه ‌ای برای استفاده از مدار زمین دارد، شامل شود.

این گروه از دانشمندان می افزایند:هر توافقی باید شامل اقداماتی برای اجرای مسئولیت کشور تولید کننده و کاربر در قبال ماهواره ها و زباله ها باشد. همچنین هنگام بررسی راه هایی برای ایجاد انگیزه پاسخگویی، هزینه های تجاری را نیز باید در نظر گرفت.

کارشناسان همچنین بر این باورند:اگر فوراً اقدامی صورت نگیرد، بخش‌های بزرگی از محیط نزدیک سیاره ما به سرنوشت دریاهای آزاد دچار می ‌شود. دکتر ایموژن ناپر (Imogen Napper) پژوهشگر دانشگاه پلیموث، این مطالعه جدید منتشر شده را رهبری کرد.

گفت: مسئله آلودگی پلاستیک و بسیاری از چالش های دیگر که اقیانوس ما با آن روبروست، اکنون توجه جهانی را به خود جلب کرده است. با این حال، اقدامات مشترک محدودی انجام شده و اجرای آن کند بوده است. اکنون با انباشت زباله در جو روبرو هستیم. با در نظر گرفتن درس هایی که از دریاهای آزاد آموخته ایم، می توانیم از اشتباهات مشابه اجتناب کرده و به طور جمعی برای جلوگیری از تراژدی مشترک در فضا تلاش کنیم.

به گزارش سیناپرس، هدر کولدوی (Heather Koldewey) مشاور فنی دریایی و یکی دیگر از محققان این مطالعه گفت: برای مقابله با مشکلات سیاره ای، ما باید دانشمندان را از سراسر رشته ها گرد هم بیاوریم تا راه حل ها را شناسایی و تسریع کنیم. به عنوان یک زیست شناس دریایی هرگز تصور نمی کردم مقاله ای در مورد فضا بنویسم، اما از طریق این تحقیق مشترک تشابهات بسیاری را با چالش های مقابله با مسائل زیست محیطی در اقیانوس شناسایی کرد.

شرح کامل این مقاله در مجله علمی Science منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

نوشته تلاش جهانی برای از بین بردن زباله های فضایی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.