تفسیر نقوش باستانی غیر قابل فهم به کمک هوش مصنوعی

یکی از پرسش های لاینحل باستان شناسان، تفسیر نقوش باقی مانده از دوران پیش از تاریخ است، زیرا در این روزگار هنوز خطی اختراع نشده بود که توضیحات این تصاویر را به کمک آن ها جستجو کرده و هیچ فرد زنده ای نیز از زمان ترسیم این نقوش باقی نمانده است که توضیحات مرتبط با این تصاویر را ارائه کند. به تازگی هوش مصنوعی اما توانسته است برخی از این نقوش غیر قابل درک را تفسیر کند.

به گزارش سیناپرس، هوش مصنوعی به دانشمندان کمک کرده است تا چهار تصویر عظیم باستانی را که در پرو ترسیم شده بودند، کشف و تفسیر کنند. این تحقیق روی صحرای نازکا در جنوب پرو متمرکز شده بود که به خاطر خطوط مرموز نازکا معروف است. به گفته باستان شناسان، این ژئوگلیف ها که برخی از آنها تا ۳۷۰ متر امتداد دارند بین سال های ۵۰۰ قبل از میلاد تا ۵۰۰ پس از میلاد در یک بازه زمانی هزار ساله ساخته شده اند. به گفته تیمی از محققان ژاپنی که در این مطالعات حضور داشتند، سازندگان آن ها فرورفتگی ها یا برش های کم عمقی را در کف صحرا حکاکی کردند، سنگریزه ها را برداشته و خاک های رنگی متفاوتی را در معرض دید قرار دادند.

این مطالعه که توسط محققان موسسه دانشگاه یاماگاتا ناسکا با همکاری مرکز پژوهشی IBM ژاپن انجام شده است، جزئیات مدل هوش مصنوعی یادگیری عمیق را که برای بررسی این ژئوگلیف ‌های تصویری به کار گرفته شده است، ارائه می‌ کند. این مطالعه منجر به کشف چهار ژئوگلیف شد: یک شکل انسان نمای عجیب، یک جفت پا، یک ماهی و یک پرنده. گفتنی است شکل انسان نما در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار شناسایی شده بود.

پیش از این، محققان برای مطالعه، شناسایی و تفسیر این نقوش باید عکس‌ های هوایی مناطق وسیعی را به صورت دستی بررسی می‌ کردند، روشی که هم زمان‌بر و هم ناکارآمد بود. مطالعات جدید اما نشان می ‌دهد که فناوری یادگیری عمیق امکان شناسایی ژئو گلیف‌ های بالقوه را تقریباً ۲۱ برابر سریع ‌تر از آنچه که توانایی‌ های انسان اجازه می‌ دهد، شناسایی و بررسی کند.

به گزارش سیناپرس، پس از موفقیت این مطالعه مقدماتی، محققان اکنون با مرکز تحقیقاتی IBM T. J. Watson برای انجام یک بررسی در مقیاس بزرگ و مبتنی بر هوش مصنوعی از ژئوگلیف‌ها در سراسر منطقه نازکا همکاری می‌کنند. آن ها همچنین قصد دارند با وزارت فرهنگ پرو همکاری کنند تا اقدامات طراحی شده برای محافظت از ژئوگلیف ها را آغاز کنند.

گفتنی است طی سال های گذشته، انسان شناسان، قوم شناسان و باستان شناسان تلاش کرده اند با بررسی فرهنگ باستانی نازکا، راز این خطوط را کشف کنند. یک فرضیه موجود، این است که مردم نازکا خطوطی را ایجاد کردند تا توسط خدایان در آسمان دیده شوند. در حالی که برخی از خطوط نازکا شکل هایی را تشکیل می دهند که به بهترین وجه از ارتفاع حدود ۵۰۰ متری مشاهده می شوند، هنوز دلیل ساخت این نقوش مشخص نیست اما آن ها را می توان از کوهپایه های اطراف و سایر نقاط دیدنی مرتفع نیز مشاهده کرد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه مشترک در آخرین شماره مجله علوم باستان شناسی ( Journal of Archaeological Science) منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

نوشته تفسیر نقوش باستانی غیر قابل فهم به کمک هوش مصنوعی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.