تفاوت قیمت چشمگیر بین کارت گرافیک های AMD و انویدیا

ممکن است دو شرکت رقیب در حوزه تولید کارت گرافیک بر سر اینکه چه کسی کارت گرافیک شتاب هوش مصنوعی قدرتمندتری دارد با هم به مجادله بپردازند، اما در مورد اینکه سخت افزار کدام شرکت گران‌تر است هیچ شکی وجود ندارد. کمپانی انویدیا ماه‌هاست که تراشه‌های هوش مصنوعی پرقدرت خود را با حاشیه‌ها سود غیر منطقی می‌فروشد. با این وجود برآوردهای جدید نشان می‌دهد قیمت محصولات شرکت AMD کسری از هزینه‌های تولید آن‌هاست. بنابراین کاملا مشخص است که تفاوت قیمت قابل توجهی بین کارت گرافیک های شرکت‌های AMD و انویدیا وجود دارد، در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

سیتی‌گروپ (Citigroup) تخمین می‌زند که شرکت AMD کارت گرافیک شتاب‌دهنده هوش مصنوعی MI300 خود را بسته به مشتری به قیمت ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار به فروش می‌رساند. شرکت‌های AMD و انویدیا این قیمت را به صورت عمومی اعلام نمی‌کنند، بنابراین تخمین زدن ممکن است دشوار باشد، با این وجود شواهد نشان می‌دهد که بها تمام شده کارت‌ گرافیک‌های H100 کمپانی انویدیا ممکن است سه یا چهار برابر محصولات مشابه دیگر رقبا باشند.

پس از اینکه شرکت AMD در سال گذشته کارت گرافیک‌های سری MI300 خود را معرفی کرد، در رابطه با این که آیا H100 انویدیا سریع‌تر است یا MI300X بحث‌هایی به وجود آمد و هر شرکت عملکرد محصول خود را با استفاده از نرم‌افزارها و بنچمارک‌های مختلف اندازه‌گیری کرد. حتی اگر کارت گرافیک H100 برتر از محصول شرکت AMD باشد، مزیت عملکرد آن به تنهایی برای توضیح قیمت تخمینی ۳۰۰۰۰ دلاری آن کافی نیست. لیست‌های وبسایت eBay و نظرات سرمایه‌گذاران، قیمت کارت گرافیک H100 را به ۶۰۰۰۰ دلار نزدیک‌تر می‌کند، این پنج برابر مبلغی است که شرکت AMD از بزرگترین مشتریان خود، یعنی مایکروسافت و متا، دریافت می‌کند.

تفاوت قیمت چشمگیر بین کارت گرافیک های AMD و انویدیا

استراتژی‌های متفاوت شرکت‌های انویدیا و AMD در رابطه با قیمت کارت گرافیک

برآوردهای قبلی حاکی از آن بود که شرکت انویدیا از فروش هر کارت گرافیک H100 در حال حاضر چیزی نزدیک به ۱۰۰۰ درصد سود به دست می‌آورد، با این وجود هزینه‌های شرکت همچنان نامشخص است. سال گذشته، Barron’s گزارش داد که هزینه‌های بخش تولید ممکن است تنها یک دهم قیمت کارت گرافیک ورک استیشن را به خود اختصاص دهد، اما عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند شامل حافظه، هزینه‌های نیروی کار، خرید عمده در مقابل خریدهای فردی، ترتیبات با خریداران خاص، و هزینه‌های حق امتیاز IP برای CUDA خواهند بود. با این وجود، شرکت انویدیا بدون شک از موقعیت غالب خود در بازار و عرضه فوق العاده محدود تراشه‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند.

در همین حال، تسلط شرکت انویدیا بر بازار، کمپانی AMD را تشویق می‌کند برای جلب توجه و فروش بهتر، قیمت کارت گرافیک‌های MI300 خود را کاهش دهد و سود کمتری از فروش آن‌ها کسب کند. این استراتژی مطمئناً به قیمت سهام این شرکت که با رونق هوش مصنوعی در هفته‌های اخیر به بالاترین حد خود رسیده، آسیبی وارد نکرده است .

لیزا سو، مدیر عامل شرکت، در کنفرانس درآمد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، هدف درآمد فروش مرتبط با هوش مصنوعی امسال را از ۲ میلیارد دلار به ۳.۵ میلیارد دلار تغییر داد. با این حال، سیتی شرکت AMD را به دست کم گرفتن عمدی درآمد خود متهم می‌کند و ادعا می‌کند که فروش کارت گرافیک‌های MI300 در سال ۲۰۲۴ به ۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۵ به ۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

کمپانی انویدیا هنوز اطلاعات مالی سال ۲۰۲۴ خود را منتشر نکرده است، اما فصل‌های قبلی نشان می‌دهد که درآمد این شرکت از تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی به شدت افزایش یافته است. درآمد شرکت انویدیا از مراکز داده، که شامل تجارت هوش مصنوعی آن نیز می‌شود، در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ۱۴.۵۱ میلیارد دلار رسید. علاوه بر این، تحلیلگران در Gartner تخمین می‌زنند که درآمد کلی این شرکت در سال ۲۰۲۳، چیزی نزدیک به ۲۳.۹۸ میلیارد دلار بوده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.