تصاویر خورشید گرفتگی کامل را تماشا کنید

بیگ بنگ: روز ۸ آوریل ۲۰۲۴ خورشید گرفتگی کاملی سراسر آمریکای شمالی از مکزیک گرفته تا ۱۵ ایالت آمریکا و کانادا را فرا گرفت. این کسوف را میلیون‌ها نفر در قارۀ آمریکای شمالی تماشا کردند.

$largeimg

برای تماشاگران آسمان در این مناطق طی خورشید گرفتگی، ماه به طور کامل خورشید را پوشاند، آسمان را تاریک کرد و جو بیرونی پنهان ستارۀ ما را آشکار کرد.‌ وقوع خورشید گرفتگی کامل در مکزیک، آمریکا و کانادا مجموعه‌ای چشمگیر از عکس‌ها را نیز به همراه داشته که می‌توانید تعدادی از این تصاویر جذاب را در اینجا تماشا کنید.

mECKrMRwSmsvzaPSDA

یکی از ماهواره‌های استارلینک نیز که در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری زمین به دور سیاره ما می‌چرخد توانست سایۀ خورشید گرفتگی را ثبت نماید. همینطور ماهواره هواشناسی GOES-16 که در مدار زمین ثابت قرار دارد، توانست تصاویر بی‌نظیری از سایۀ خورشید گرفتگی بر روی زمین ثبت نماید.

bbDTvtePKjuJtyFcWKN

خورشید گرفتگی کامل، زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید ، ماه و زمین در یک راستا قرار می‌گیرند و ماه برای مدت کوتاهی، جلوی خورشید را می‌گیرد و‌ سایه‌ی آن روی زمین می‌افتد. ویدئوی خورشید گرفتگی از فضا و از فاصلۀ ۳۶ هزار کیلومتری را در زیر تماشا کنید:

دلیل اصلی که هر ماه کسوف و خسوف رخ نمی‌دهد، بر می‌گردد به انحراف حدود ۵ درجه ای مدار چرخش ماه به دور زمین نسبت به مدار چرخش زمین به دور خورشید. اگر این دو مدار کاملاً بر هم منطبق بودند، آنگاه ما در اول هر ماه قمری شاهد کسوف و در وسط ماه قمری شاهد خسوف بودیم.

photo

در یک کسوف کامل، قرص خورشید به‌طور کامل توسط ماه پوشیده می‌شود. در کسوف‌های جزئی و حلقوی، تنها بخشی از خورشید پوشیده می‌شود.

هنگامی که ماه شروع به عبور از مقابل خورشید می‌کند، پرتوهای ستاره ما در اطراف آن شروع به تابیدن می‌کنند و قطرات درخشانی از نور را در اطراف ماه در پدیده‌ای به نام «حلقه الماس» ایجاد می‌کنند.

photo

با نزدیک شدن به گرفتگی کامل، حلقه‌های الماس به سرعت ناپدید می‌شوند تا زمانی که یک نقطه نور باقی بماند و شمایل یک حلقه الماس غول پیکر درخشان را تشکیل دهد. حلقه الماس با فرا رسیدن کسوف کامل ناپدید می‌شود و دیگر هیچ نشانه‌ای از نور مستقیم خورشید وجود نخواهد داشت.

همچنین کسوف به دانشمندان این فرصت را می‌دهد که خورشید و نحوه تعامل آن با زمین را به روش‌های منحصر به فردی مطالعه کنند و ناسا چندین پروژه را برای تامین مالی در طول خورشید گرفتگی کامل برگزیده است.

photo

“کلی کورک” دانشمند برنامه در ناسا، در بیانیه‌ای گفته است: «دانشمندان مدتهاست که از خورشید گرفتگی برای اکتشافات علمی استفاده می‌کنند. خورشید گرفتگی‌ها به ما کمک کرده‌اند تا اولین کشف هلیوم را انجام دهیم، شواهدی برای نظریه نسبیت عام به ما ارائه کردند و به ما اجازه دادند که تأثیر خورشید بر جو فوقانی زمین را بهتر درک کنیم.»

photo

جالب است بدانید ناسا در جریان خورشیدگرفتگی کامل روز دوشنبه، سه موشک را در سایه ماه پرتاب کرد تا چگونگی تأثیر این پدیده را بر جو زمین بررسی کند. هدف از پرتاب این موشک‌ها، مطالعه اختلالات بالقوه در یونوسفر سیاره طی یک خورشیدگرفتگی کامل است که می‌تواند بر ارتباطات رادیویی و ماهواره‌ای تأثیر بگذارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , Total solar eclipse 2024

Adblock test (Why?)

منبع مطلب


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.