تشخیص خطر بیماری قلبی با یک دهانشویه ساده

به گزارش سیناپرس همدان، اگر بتوانیم اولین علائم هشدار دهنده بیماری قلبی عروقی را از یک نمونه ساده بزاق تشخیص دهیم چه؟ دانشمندان فکر می کنند راهی برای این کار پیدا کرده اند. التهاب لثه منجر به پریودنتیت می شود که با بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

این تیم از یک دهانشویه ساده استفاده کردند تا ببینند آیا سطح گلبول های سفید خون، که نشان دهنده التهاب لثه است، در بزاق بزرگسالان سالم می تواند با علائم هشدار دهنده بیماری قلبی عروقی مرتبط باشد یا خیر. آنها دریافتند که سطوح بالا با اتساع ناشی از جریان به خطر افتاده، که نشانگر اولیه سلامت شریانی است، مرتبط است.

دکتر ترور کینگ از دانشگاه مونت رویال، نویسنده مسئول این مطالعه که در Frontiers in Oral Health منتشر شده است، گفت: حتی در بزرگسالان سالم جوان، سطوح پایین بار التهابی دهان ممکن است بر سلامت قلبی عروقی تأثیر بگذارد. بیماری های قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در آمریکای شمالی است.

پریودنتیت یک عفونت شایع لثه است که قبلاً با ایجاد بیماری های قلبی عروقی مرتبط بوده است: دانشمندان گمان می کنند که عوامل التهابی ممکن است از طریق لثه وارد جریان خون شده و به سیستم عروقی آسیب برساند. کینگ و همکارانش بر آن شدند تا جوانان سالم بدون مشکلات پریودنتال را مطالعه کنند تا تعیین کنند که آیا سطوح پایین‌تر التهاب دهان می‌تواند از نظر بالینی با سلامت قلب و عروق مرتبط باشد یا خیر.

کر-یونگ هونگ، نویسنده اول این مطالعه که اکنون در دانشگاه وسترن انتاریو در رشته دندانپزشکی تحصیل می کند، گفت: ما در حال مشاهده روابط بیشتر بین سلامت دهان و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستیم. اگر ببینیم که سلامت دهان و دندان ممکن است بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی حتی در افراد سالم جوان تاثیر بگذارد، این رویکرد کل نگر را می توان زودتر اجرا کرد.

این تیم سرعت موج پالس را که می‌تواند سفتی شریان‌ها و اتساع با واسطه جریان را اندازه‌گیری کند، اندازه‌گیری میزان گشاد شدن شریان‌ها برای ایجاد جریان خون بالاتر را به‌عنوان شاخص‌های کلیدی خطر قلبی عروقی انتخاب کردند. اینها به طور مستقیم سلامت شریان را اندازه گیری می کنند: شریان های سفت و ضعیف، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در بیماران افزایش می دهند.

دانشمندان ۲۸ فرد غیر سیگاری بین ۱۸ تا ۳۰ سال که هیچ بیماری زمینه ای یا دارویی که می تواند بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تأثیر بگذارد و سابقه بیماری پریودنتال گزارش شده داشته باشند را انتخاب کردند. از آنها خواسته شد قبل از مراجعه به آزمایشگاه، به جز آب آشامیدنی، شش ساعت ناشتا باشند.

در آزمایشگاه، شرکت کنندگان قبل از شستشوی دهان با آب نمک که برای تجزیه و تحلیل جمع آوری شد، دهان خود را با آب شستشو دادند. سپس شرکت‌کنندگان به مدت ۱۰ دقیقه برای نوار قلب دراز کشیدند و ۱۰ دقیقه دیگر دراز کشیدند تا دانشمندان بتوانند فشار خون، اتساع ناشی از جریان و سرعت امواج پالس را اندازه‌گیری کنند.

دکتر مایکل گلگوئر از دانشگاه تورنتو، یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: آزمایش دهان‌شویه را می‌توان در معاینه سالانه در پزشک خانواده یا دندان‌پزشک استفاده کرد. به راحتی می توان آن را به عنوان یک ابزار اندازه گیری التهاب دهان در هر کلینیک ها اجرا کرد.

دانشمندان دریافتند که مقدار بالای گلبول های سفید خون در بزاق رابطه قابل توجهی با اتساع ضعیف ناشی از جریان خون دارد، که نشان می دهد این افراد ممکن است در معرض خطر بیماری قلبی عروقی باشند. با این حال، هیچ رابطه‌ای بین گلبول‌های سفید و سرعت موج پالس وجود نداشت، بنابراین تأثیرات طولانی‌مدت بر سلامت شریان‌ها هنوز رخ نداده بود.

دانشمندان فرض کردند که التهاب از دهان که به سیستم عروقی نشت می کند، بر توانایی شریان ها برای تولید اکسید نیتریک تأثیر می گذارد که به آنها اجازه می دهد به تغییرات جریان خون پاسخ دهند. سطوح بالاتر گلبول های سفید می تواند تأثیر بیشتری بر اختلال عملکرد عروق داشته باشد. سطوح یافت شده در شرکت کنندگان معمولاً از نظر بالینی قابل توجه در نظر گرفته نمی شوند.

کینگ گفت: به ویژه با توجه به این شواهد، علاوه بر مراجعه منظم به دندانپزشک، بهداشت دهان و دندان همیشه توصیه می شود. اما این مطالعه یک مطالعه آزمایشی بود. ما امیدواریم که جمعیت مورد مطالعه را افزایش دهیم و آن نتایج را بررسی کنیم. ما همچنین امیدواریم که افراد بیشتری را با التهاب لثه و پریودنتیت پیشرفته‌تر برای درک عمیق‌تر تأثیر سطوح مختلف التهاب لثه بر اقدامات قلبی عروقی وارد کنیم.

منبع: Frontiers in Oral Health

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته تشخیص خطر بیماری قلبی با یک دهانشویه ساده اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.