ترک های موجود در تراشه PCH، مادربرد MSI Z790 را از کار می‌اندازد!

کاربران گزارش داده‌اند که مادربردهای Z790 شرکت MSI آنها از کار افتاده و از بوت شدن خودداری می‌کنند. پس از بررسی بیشتر این موضوع، دریافتند که چیپست‌های PCH (Platform Controller Hub) دارای ترک هایی هستند که مادربرد های Z790 شرکت MSI را غیرقابل استفاده کرده است. گزارش‌ها از طریق وبسایت Reddit و سایر پست‌های بحث و گفت‌وگو به دست آمده‌اند، در نهایت تکنسین‌های تعمیر متوجه این موضوع شده و آن را شناسایی کرده‌اند. علاوه بر این، آن‌ها ادعا می‌کنند که این موضوع گسترده‌تر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد.

همانطور که ممکن است بدانید، مادربردهای Z790 کمپانی اینتل از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ برای پردازنده‌های Core نسل دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم در دسترس قرار گرفتند. گزارش‌های مربوط به خرابی مادربرد شرکت MSI تنها چند ماه پیش در ساب ردیت‌ها و صفحات بحث و گفت‌وگو منتشر شد. آنچه که در ابتدا تصور می‌شد یک اتفاق محدود باشد، اکنون ممکن است یک مشکل گسترده‌تر به حساب بیاید، زیرا برخی از کاربران یک فرآیند بوت شدن ناموفق مشابه را بیش از یک سال پیش گزارش کردند. لازم به ذکر است که شرکت MSI در آن زمان مادربردهای آسیب دیده را جایگزین کرد.

روشن نشدن مادربردهای Z790 شرکت MSI: یک خطای کارخانه‌ای!

یوتیوبر و تکنسین تعمیر به نام Joshi Repair به تازگی یک مادربرد Tomahawk WiFi شرکت MSI را بررسی کرده است که هیت سینک PCH آن قبل از ویدیو برداشته نشده بود و این مشکل رایج را نشان می‌داد. این تکنسین تعمیر نشان می‌دهد که این ترک ناشی از یک خطای کارخانه‌ای است. در چنین حالتی نتیجه این است که این مادربردها یا روشن نمی‌شوند یا به طور مکرر وارد چرخه POST (Power On Self-Test) می‌شوند.

برداشتن هیت سینک PCH و تمیز کردن خمیر حرارتی، فقط خراش‌های سطحی را نشان می‌دهد. با این حال، وقتی با کمک یک دوربین حرارتی و ایزوپروپیل الکل، مادربرد را روشن می‌کند مشاهده می‌کند که این خراش‌ها در واقع ترک‌هایی در تراشه هستند. تنها راه حل در این مرحله بازگرداندن مادربرد به سازنده یا خرید یک برد جایگزین بود.

دلایل احتمالی ترک های موجود در تراشه‌های PCH مادربرد Z790

با در دست داشتن تنها یک نمونه، نسبت دادن دقیق این ترک‌ها به یک علت ریشه‌ای مشکل خواهد بود، اگرچه گمانه‌زنی‌هایی در میان علاقه‌مندان و تکنیسین‌های تعمیر رخ داده است. یکی از احتمالات موجود این است که این آسیب در طول فرآیند لحیم کاری اتفاق افتاده است و فقط یک دسته بد نیست. از سوی دیگر عده‌ای پیشنهاد می‌دهند که این ترک‌ها بر اساس جهت آن‌ها و سوراخ‌های نصب، ممکن است هنگام نصب هیت سینک‌های چیپست ایجاد شده باشند.

صرف نظر از علت به وجود آمدن آن، تراشه‌های Z790 PCH که دارای ترک هستند، تاکنون تنها در مادربردهای شرکت MSI یافت شده‌اند. این نشان می‌دهد که مشکل به طور خاص مربوط به شرکت MSI و کارخانه آن است. این مادربردها به لهستان فرستاده شدند و چند صد مورد مشابه نیز در آنجا مشاهده شده است.

ترک های چیپست PCH دلیل  از کار افتادن مادربرد MSI Z790

بدون در نظر گرفتن نام تجاری، ممکن است نقص در فرآیند تولید رخ دهد. با این حال، باید بپرسیم که با این فرض که این مادربردها نتوانسته‌اند فرآیند POST را تکمیل کنند، چگونه موفق شده‌اند از کنترل کیفیت عبور کنند. نکته مهم‌تری که باید به آن توجه شود، این است که بعداً چه اتفاقی خواهد افتاد و چگونه به طور مؤثر به این مسائل پرداخته می‌شود.

در زمان نگارش این مقاله، شرکت MSI هیچ اطلاعیه رسمی در مورد این موضوع صادر نکرده است و همچنین هیچ برنامه‌ای برای فراخوان این دسته از مادربردها وجود ندارد. اگر مشکلی در یک دسته خاص یا به طور کلی در بردهای Z790 شرکت MSI وجود دارد، بهتر است این کمپانی جایگزینی آسان برای مادربردهای آسیب دیده (هم برای خرابی‌هایی که قبلاً گزارش شده‌اند و هم برای خرابی‌های احتمالی در آینده) ارائه دهد. با این وجود، ایجاد امکان تعویض و تعمیر بدون دردسر از طرف مشتریان خود، در نهایت تنها اقدام مناسب خواهد بود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.