ترکیبی جدید که سلول های سرطانی را از بین می برد

محققان ترکیب جدیدی با افزایش پلاتین فعال شده با نور ایجاد کرده ‌اند که سلول‌های سرطانی را به روشی منحصر به ‌فرد بدون نیاز به اکسیژن از بین برده و بر محدودیت‌های موجود در درمان‌های سرطان مبتنی بر نور غلبه می ‌کند. به گفته دانشمندان، این کشف جدید راه را برای توسعه نسل بعدی داروهای ضد سرطان هموار می کند.

به گزارش سیناپرس، درمان فوتودینامیک شامل معرفی عاملی به نام حساس کننده نور است که سپس توسط یک طول موج خاص از انرژی نور، معمولاً لیزر یا ال ای دی فعال می شود. فعال‌ سازی نور، گونه‌ های فعال اکسیژن (ROS) را تولید می ‌کند که به سلول‌های سرطانی آسیب رسانده و فرآیند آپوپتوز یا مرگ برنامه ‌ریزی شده سلولی را آغاز می ‌کند.

در حالی که ثابت شده که این روش در درمان سرطان موثر است، مشکلی که در درمان فتودینامیک وجود دارد این است که برای تولید گونه‌ های فعال اکسیژن هایی که باعث مرگ سلولی می شوند، نیاز به حضور اکسیژن است. از آنجایی که اکثر تومورهای جامد دارای ریزمحیط هیپوکسیک یا اکسیژن کم هستند، اثربخشی حساس ‌کننده‌های نوری معمولی می ‌تواند محدود باشد.

برای غلبه بر این محدودیت، محققان دانشگاه سیتی هنگ کنگ، یک عامل جدید فعال شده با نور افزایش یافته با پلاتین تولید کردند که به طور موثر سلول های سرطانی را بدون نیاز به اکسیژن از بین می برد.

شیمی ‌درمانی‌های مبتنی بر پلاتین (II) سالهاست که برای درمان سرطان استفاده می‌ شوند. با این حال، آنها مستعد ایجاد عوارض جانبی مانند سمیت و مقاومت دارویی هستند. پلاتین (IV) یا Pt (IV) یک پیش دارو است، به این معنی که از نظر دارویی غیرفعال بوده تا زمانی که با ورود به سلول‌های سرطانی متابولیزه شود.

مطالعات قبلی نشان داده ‌اند که افزودن فلزات واسطه مانند پلاتین به حساس ‌کننده‌های نور، کارایی آنها را افزایش می‌ دهد. بنابراین، محققان مجتمع‌های پلاتین (IV) را با لیگاندهای حساس به نور آلی ترکیب کرده و دریافتند که منجر به اثری به نام اکسیداسیون نوری تقویت‌شده با فلز می ‌شود.

محققان ترکیب جدید خود را با تزریق داخل وریدی به موش های مبتلا به تومور دادند. چهار ساعت بعد، آنها نور مادون قرمز نزدیک (NIR) را به موش ها برای فعال کردن فتو اکسیدان ها اعمال کرده و دریافتند که منجر به کاهش ۸۹ درصدی حجم تومور و کاهش ۷۶ درصدی وزن تومور می شود که نشان دهنده اثر مهارکننده سرطان است. در حالی که داروهای ضد سرطان مرسوم مبتنی بر پلاتین باعث آپوپتوز سلول های سرطانی می شوند، محققان دریافتند ترکیب آنها منجر به شکل منحصر به فردی از مرگ سلولی می شود.

گوانگیو ژو (Guangyu Zhu) محقق مسئول این مطالعه گفت: به طرز جالبی متوجه شدیم که حالت مرگ سلول‌های سرطانی القا شده توسط فتو اکسیدان‌های پلاتین با سایر عوامل ضد سرطانی متفاوت است. یک روش منحصر به فرد از تخریب سلول های سرطانی از طریق اثر دوگانه استرس اکسیداتیو درون سلولی قوی و کاهش مقدار pH درون سلولی آغاز شد.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، محققان مشاهده کردند که فتو اکسیدان‌های پلاتین سیستم ایمنی موش‌ها را فعال کرده و سلول‌های ایمنی را جذب و فعال می ‌کنند. در مقایسه با گروه کنترل، پس از فعال شدن نور، تعداد سلول های T کمکی هفت برابر و تعداد سلول های T سیتوتوکسیک ۲۳ برابر افزایش یافت. سلول‌های T سیتوتوکسیک یا قاتل سلول‌های سرطانی را مستقیماً شناسایی و از بین می ‌برند، در حالی که سلول‌های T کمکی به فعال کردن سلول‌های T سیتوتوکسیک کمک می‌ کنند.

شرح کامل این مطالعه در مجله Nature Chemistry منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

نوشته ترکیبی جدید که سلول های سرطانی را از بین می برد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.