تراشه ۵ نانومتری Kirin 9006C هواوی توسط TSMC ساخته شده، نه SMIC!

هواوی اخیراً یک لپتاپ به نام Qingyun L450 در چین عرضه کرده است. این دستگاه از تراشه HiSilicon 9006C بهره می‌برد که با استفاده از فناوری پیشرفته ۵ نانومتری ساخته شده است. این موضوع منجر به شایعاتی شد مبنی بر اینکه تامین‌کننده پردازنده‌های هواوی، غول تراشه چینی SMIC در نهایت به فناوری تولید تراشه ۵ نانومتری دست یافته است.

اما، نگاهی دقیق به لپ‌تاپ توسط شرکت تجزیه و تحلیل فناوری TechInsights حقایق جدیدی را رو می‌کند. براساس این اطلاعات، تراشه ۵ نانومتری دستگاه جدید هواوی توسط SMIC در چین ساخته نشده، بلکه توسط TSMC در تایوان ساخته شده است.

چرا این موضوع مهم است؟

چین برای خودکفایی در حوزه نیمه‌هادی‌ها سخت تلاش کرده است، به‌ویژه پس از تحریم‌های ایالات متحده که در سال ۲۰۲۰ هواوی را از دستیابی به فناوری تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC محروم کرد.

با این حال، کالبدشکافی لپتاپ Qingyun توسط TechInsights نشان می‌دهد که فناوری ۵ نانومتری TSMC برای تولید این تراشه استفاده شده است. البته این چیپست به تازگی ساخته نشده و سال ۲۰۲۰ یعنی قبل از اعمال تحریم‌ها به هواوی فروخته شده است. این امر نشان می‌دهد که هواوی ممکن است از سفارش‌های قدیمی TSMC با نام جدیدی استفاده کند.

سهام SMIC پس از این خبر اندکی کاهش یافت که منعکس‌کننده ناامیدی بازار از عملکرد آن‌هاست. با این حال، SMIC بر روی فرآیند ۵ نانومتری خود کار می‌کند، اما از فناوری قدیمی‌تری استفاده می‌کند که کارآمدتر و گران‌تر است. این شرکت تولید محدود تراشه‌های ۷ نانومتری را با Kirin 9000S مدیریت کرده است، اما تولید تراشه ۵ نانومتری همچنان برای آن سخت است.

تراشه 5 نانومتری Kirin 9006C هواوی توسط TSMC ساخته شده، نه SMIC!

مانع بزرگ‌تر برای جاه‌طلبی‌های تراشه‌سازی در چین، دستیابی به نسل بعدی تجهیزات لیتوگرافی EUV بوده که برای ساخت تراشه‌های پیشرفته بسیار حیاتی است. ایالات متحده شرکت هلندی ASML را از فروش ماشین‌های EUV به چین محروم کرده و این مورد اصلی‌ترین دلیل عقب‌ماندگی چین است.

این خبر احتمالاً ایالات متحده را خوشحال می‌کند و منجر به محدودیت‌های بیشتر در صنعت تراشه چین می‌شود. همچنین شبکه پیچیده روابط و چالش‌هایی را که چین در تلاش برای رسیدن به خودکفایی با آن مواجه است، برجسته می‌کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.