تراشه اسنپدراگون ۸s نسل ۳ برای گوشی‌های قاتل پرچم‌دار رونمایی شد

کمپانی کوالکام پردازنده‌های اسنپ‌دراگون خود را بر اساس شماره طبقه‌بندی می‌کند، اما اخیرا زیرمجموعه‌های دیگری با پسوندهای «+» و «s» نیز معرفی کرده است. امروز این شرکت از اسنپدراگون ۸s نسل ۳ رونمایی کرد که مجموعه‌ای از ویژگی‌های برتر اسنپ‌دراگون را با قیمتی پایین‌تر از تراشه‌های پرچمدار ۸ نسل ۲ و ۸ نسل ۳ ارائه می‌دهد.

اسنپدراگون ۸s نسل ۳ یک تراشه ۴ نانومتری است که از یک هسته اصلی Cortex-X4 با سرعت ۳ گیگاهرتز، چهار هسته قدرتمند با سرعت ۲.۸ گیگاهرتز و سه هسته کم‌مصرف با سرعت ۲ گیگاهرتز بهره می‌برد. این تراشه همچنین از رم LPDDR5x با ظرفیت حداکثر ۲۴ گیگابایت (با سرعت تا ۴۲۰۰ مگاهرتز) و حافظه داخلی UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، این نسخه صرفاً یک مدل پایین‌تر از اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۳ نیست. اگرچه هسته Cortex-X4 آن با سرعت کلاک پایین‌تری کار می‌کند، اما دارای ۴ هسته قدرتمند و ۳ هسته کم‌مصرف با چینش ۱+۴+۳ است. این در حالی است که تراشه اصلی اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۳ از چینش ۱+۵+۲ استفاده می‌کند.

اسنپدراگون 8s نسل 3

پشتیبانی از رم این تراشه به ۸ نسل ۲ نزدیک‌تر است و همچنین شاهد استفاده از مودم قدیمی‌تر اسنپدراگون X70 به جای X75 هستیم. در هر صورت، این تراشه از استاندارد جدید وای‌فای ۷ پشتیبانی می‌کند و بنابراین گوشی‌های مجهز به آن می‌توانند از پهنای باند بیشتر و تأخیر کمتر بهره‌مند شوند. در بخش صدا، این تراشه از پخش بی‌سیم بدون افت کیفیت ۱۵ بیتی ۴۴.۱ کیلوهرتز و همچنین Auracast پشتیبانی می‌کند.

در این تراشه مطابق انتظار، توجه زیادی به قابلیت‌های هوش مصنوعی نشان داده شده و اسنپدراگون ۸s نسل ۳ می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی محبوبی مانند Gemini Nano، Baichuan-7B و Llama 2 را اجرا کند. این پردازنده از مدل‌های هوش مصنوعی با حداکثر ۱۰ میلیارد پارامتر پشتیبانی می‌کند. مدل s از نظر سرعت به عملکرد تراشه ۸ نسل ۳ نمی‌رسد، اما با پشتیبانی از هوش مصنوعی سخت‌افزاری، نسبت به نسل قدیمی‌تر ۸ نسل ۲ پیشتاز است.

برای بخش دوربین، این تراشه از یک ISP سه هسته‌ای ۱۸ بیتی بهره می‌برد که برای پردازش تصویر با واحد پردازش عصبی هگزاگون (Hexagon NPU) همکاری می‌کند. این فناوری، امکان «دوربین همیشه روشن» را فراهم می‌کند که سرعت تشخیص چهره و اسکن کدهای QR را افزایش می‌دهد. ترکیب ISP و NPU همچنین کیفیت تصویر در نور کم را بهبود می‌بخشد و حتی قابلیت افزایش رزولوشن تصویر را ارائه می‌دهد.

اسنپدراگون 8s نسل 3

از لحاظ فنی، اسنپدراگون ۸s نسل ۳ قادر به اجرای همزمان سه دوربین ۳۶ مگاپیکسلی با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه و بدون تأخیر شاتر (Zero Shutter Lag) یا یک دوربین تک ۱۰۸ مگاپیکسلی با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه و بدون تأخیر شاتر است. این پردازنده از فرمت‌های ۱۰ بیتی HEIC و HEVC برای تصاویر و ویدیوها پشتیبانی می‌کند و امکان ضبط ویدیوهای ۴K HDR با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه را فراهم کرده است. لازم به ذکر است که امکان فیلمبرداری ۸K و ۴K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه در این تراشه وجود ندارد و این قابلیت‌ها برای مدل‌های برتر سری ۸ در نظر گرفته شده‌اند.

برای اجرای بازی‌های قدرتمند، اسنپدراگون ۸s نسل ۳ (با کد SM8635) به یک پردازنده گرافیکی قدرتمند آدرنو (Adreno) مجهز شده است که از ردیابی پرتو (Ray Tracing) با شتاب سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند. فناوری Adreno Frame Motion Engine 2.0 می‌تواند بدون مصرف انرژی اضافی، نرخ فریم را دو برابر کند و فناوری Snapdragon Game Super Resolution نیز بدون فشار اضافه، پیکسل‌های بیشتری به تصویر اضافه می‌کند.

gsmarena 003 1

این تراشه توانایی پشتیبانی از نمایشگر داخلی +QHD با رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز یا نمایشگر ۴K  با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز را دارد. همچنین از رفرش‌ریت متغیر در محدوده ۱ هرتز تا ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. برای نمایشگرهای خارجی، حداکثر رزولوشن ۸K  با رفرش‌ریت ۳۰ هرتز یا رزولوشن ۱۰۸۰p  با رفرش‌ریت بالا (تا ۲۴۰ هرتز) پشتیبانی می‌شود.

شرکت‌های مشهوری مانند آنر، شیائومی و ریلمی قرار است به زودی از اولین گوشی‌های مبتنی بر این تراشه رونمایی کنند ولی دقیقا مشخص نیست اولین گوشی مجهز به اسنپدراگون ۸s نسل ۳ در چه تاریخی معرفی خواهد شد.

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 13 4G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

۸,۰۱۷,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - ویتنام

۱۵,۹۱۹,۰۰۰

تومان

منبع: GSMArena

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.