تتر کاربردی تر است یا دلار؟

1 6620cf66a55162c757fc5dcd

استیبل کوین‌ها، به عنوان یک ادغام از مزایای ارزهای دیجیتال و پایداری بازار ارزهای فیات، می‌توانند به عنوان راهکاری موثر برای انتقال پول به سراسر جهان، به‌خصوص در معاملات بین‌المللی، مورد استفاده قرار گیرند. به‌عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید پولی را به فردی در یک کشور یا حتی یک قاره دیگر ارسال کنید؛ در این صورت، چه روشی را انتخاب می‌کنید؟ آیا از سیستم سنتی و محدودیت‌های ارزهای فیات استفاده می‌کنید یا از امکانات نقل و انتقال سریع و آزاد استیبل کوین‌هایی مانند تتر USDT بهره می‌برید؟

استیبل کوین‌ها با بهره‌گیری از ویژگی مهم غیرمتمرکز بودن، دیدگاه مردم نسبت به استفاده از پول را، به‌ویژه در معاملات بین‌المللی، تغییر داده‌اند. این ارزها معمولاً بر پایه دارایی‌های با ارزش و پذیرش گسترده مانند دلار آمریکا یا طلا قیمت‌گذاری می‌شوند. هدف توسعه‌دهندگان استیبل کوین‌ها، حفظ ثبات قیمت این ارزها در چهارچوب تقاضا و عرضه بازار است.

استیبل کوین‌ها در واقع به عنوان پاسخی به یکی از نقاط ضعف اساسی بازار کریپتوکارنسی، یعنی نوسان قیمت و عدم ثباتی، ظهور یافته‌اند. با توجه به اینکه قیمت استیبل کوین‌ها به طور مداوم ثابت است، آن‌ها به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در پرداخت‌های دیجیتال، به‌ویژه در معاملات بین‌المللی، مورد توجه قرار می‌گیرند.

بیشتر استیبل کوین‌ها سعی دارند قیمت خود را به ارزش یک دلار آمریکا محدود کنند. از نظر محبوبیت و ارزش بازار، تتر به عنوان محبوب‌ترین و ارزشمندترین استیبل کوین در بازار کریپتوکارنسی شناخته می‌شود. شرکت تتر (Tether) در تلاش است تا قیمت تتر را به طور ثابت برابر با یک دلار آمریکا نگه‌دارد. در این مقاله، تلاش می‌کنیم تا تتر را، به‌عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین با ارزش یک دلار، با پرکاربردترین ارز فیات جهان، یعنی دلار آمریکا، مقایسه کنیم.

ویژگی های دلار آمریکا

دلار آمریکا، با نماد اختصاری USD، به عنوان ارز معیار کشور ایالات متحده شناخته می‌شود که به طور مستقیم تحت حمایت بانک مرکزی آمریکا قرار دارد. این ارز، کاربردی‌ترین ارز فیات موجود در دنیا است و بیشتر کالاها و دارایی‌هایی که در دنیا معامله می‌شوند، بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شوند. علاوه بر ایالات متحده، کشورهای دیگری نیز از دلار آمریکا به عنوان ارز مرجع خود استفاده می‌کنند. در واقع، دلار به‌عنوان اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین ارز فیات جهان شناخته می‌شود که عرضه و تقاضای آن بر روند قیمت‌گذاری جهانی نیز تأثیرگذار است.

در اوایل تاریخ پیدایش دلار، این ارز از پشتوانه‌ی خزانه‌ی طلا و نقره‌ی دولت آمریکا برخوردار بود، اما با مرور زمان و به طور نهایی، در سال ۱۹۷۶ ارتباط مستقیم دلار و طلا از بین رفت. امروزه، اعتبار دلار نه بر پشتوانه‌ی طلای آمریکا، بلکه بر پایه‌ی پرکاربرد بودن خود دلار است.

بیش از نیمی از کشورهای دنیا برای معاملات برون‌مرزی خود از دلار آمریکا استفاده می‌کنند و حدود ۳۰ ارز فیات دیگر نیز ارتباط مستقیمی با دلار آمریکا دارند. البته برخی از کارشناسان بر این باورند که با رشد یوآن چین و یورو، جایگاه دلار نیز ممکن است به پایان برسد.

ویژگی‌ های تتر

اما تتر، با وجود اینکه افتخارات درخشان دلار را در کارنامه‌ی خود ندارد، از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۴ و تلاش برای ارائه‌ی یک ارز دیجیتال با ثبات، به یکی از محبوب‌ترین ارزهای پایدار در بازار کریپتوکارنسی تبدیل شده است. تتر، که توسط شرکت Finex Inc که مالک صرافی Bitfinex است، پشتیبانی می‌شود، در رتبه‌ی پنجم برترین ارزهای بازار کریپتو از نظر ارزش بازار قرار دارد.

شرکت تتر ادعا می‌کند که برای هر تتری که تولید می‌شود، دلار آمریکا معادلی آن را در صندوق مالی خود ذخیره می‌کند. این به معنای این است که هر واحد تتر، معادل یک دلار آمریکا معتبر است. تاکنون، تتر فقط یک بار – در سال ۲۰۱۸ – بخشی از ارزش خود را از دست داد و به نرخ ۰.۸۸ دلار پایین‌تر از دلار آمریکا رسید.

پشتوانه ی دلار و تتر

رابطه‌ی بین دلار و تتر به هیچ وجه یک رابطه‌ی متقابل نیست. در واقع، تتر به عنوان یک استیبل کوین مبتنی بر دلار عمل می‌کند، به این معنا که هر واحد تتر معادل یک دلار آمریکا است و با دلار مرتبط است. بنابراین، هرگونه تغییر در وضعیت دلار آمریکا، تأثیر مستقیمی بر ارزش تتر خواهد داشت. اگر دولت آمریکا دیگر توان اداره کشور و صندوق‌های مالی را نداشته باشد، این موضوع می‌تواند منجر به افت ارزش تتر شود، زیرا تتر به طور مستقیم با دلار مرتبط است و وابستگی زیادی به وضعیت دلار دارد.

اما دلار به عنوان ارز معیار جهانی و ارزشمندترین ارز فیات دنیا، مستقل از وضعیت تتر است. در صورتی که تتر از بین برود، دلار بدون هیچ مشکلی به روند خود ادامه خواهد داد، زیرا دلار به عنوان ارزی با تاریخچه‌ی قدیمی و استوار، به طور مستقل از دیگر ارزها و شرایط مالی عمل می‌کند.

مقبولیت اجتماعی

مقبولیت تتر در دنیا نمی‌تواند با مقبولیت جهانی دلار آمریکا قابل مقایسه باشد. دلار آمریکا به عنوان ارز معیار جهانی شناخته می‌شود و در برخی کشورهای دیگر، به جز ایالات متحده، به عنوان ارز اصلی و ارز مرجع شناخته می‌شود. این به این معناست که در این کشورها، معاملات تجاری، معاملات بین‌المللی و معاملات مالی اغلب با استفاده از دلار آمریکا انجام می‌شود.

دلار آمریکا به عنوان ارزی با تاریخچه‌ی پرکاربرد و پایداری است که توسط بانک مرکزی آمریکا پشتیبانی می‌شود. به علاوه، برای اقتصاد جهانی، دلار آمریکا به عنوان یک ارز اصلی در مبادلات بین‌المللی، نظام بانکی، معاملات نفت و سایر صنایع اساسی بسیار اهمیت دارد. این ارز همچنین به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش و تسهیل تجارت جهانی و مبادلات مالی بین‌المللی استفاده می‌شود.

مزایای منحصر به فرد تتر

اگر به دنبال انتقال پول به یک شخصی در فاصله‌ی بسیار دور و ناموجود در دسترس شما هستید، ارسال مبلغ مورد نظر با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند تتر یا هر ارز دیجیتال دیگری، به راحتی امکان‌پذیر است. این ارزها امکان انتقال سریع و آسان پول را فراهم می‌کنند، به طوری که در چند ثانیه، مخاطب مورد نظر می‌تواند مبلغ را دریافت کند.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، می‌توانید به صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال معتبر مراجعه کنید. این صرافی‌ها محیطی امن و قابل اعتماد برای خرید، فروش، و مبادله ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند، که به شما امکان می‌دهد به راحتی ارز دیجیتال مورد نیاز خود را تهیه کنید و از خدمات ارسال و دریافت پول بهره‌مند شوید.

تبدیل دلار و تتر به ارزهای دیگر

بیشتر سرمایه‌گذاران و تاجران فعال در بازار، برای مبادلات خود از دلار آمریکا استفاده می‌کنند. به طوری که بیشتر پلتفرم‌های پرداخت در سراسر دنیا، به صورت خودکار می‌توانند دارایی‌های شما را به معادل دلاری آن تبدیل کنند. این ویژگی، دلار را به عنوان ارز مرجع برای بخش قابل توجهی از تجارت‌های آنلاین در جهان تبدیل کرده است.

اما تا به امروز، تتر به هیچ وجه این مقبولیت و موقعیت را تجربه نکرده است تا به عنوان ارز اصلی در بازارهای آنلاین مورد استفاده قرار بگیرد. در عملیات مالی دیفای (متمرکز نشده)، که به عنوان یک جنبش در حوزه‌ی بلاکچین برای ایجاد سرویس‌های مالی بدون واسطه استفاده می‌شود، تتر موقعیت اساسی را به خود اختصاص داده است. زیرا کاربران نمی‌توانند در این فضا از ارزهای فیات مانند دلار استفاده کنند، به همین دلیل تتر به عنوان ابزار اصلی برای انجام معاملات در حوزه‌ی دیفای شناخته می‌شود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.