تبلیغات شبکه های اجتماعی در چه شرایطی موفق خواهد بود؟

شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای تبلیغات کسب و کارهای کوچک و بزرگ محسوب می شوند و احتمالا شما تا کنون سوژه های تبلیغاتی مختلفی مانند یک همبرگر اشتها بر انگیز یا آخرین رایانه هدست اپل ویژن پرو را در این شبکه ها دیده اید اما سوال اصلی این است که این تبلیغات برای موفق بودن به چه چیزی نیاز دارند؟

به گزارش سیناپرس، تیمی از  محققان دانشگاه ییل و USC به دنبال پاسخ به این سوال هستند که تبلیغات شبکه های اجتماعی در چه شرایطی موفق خواهد بود؟  این تحقیق یافته‌های بیش از ۵۰ مطالعه انجام ‌شده بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۲۰ را گرد هم آورده و به دنبال این بود که بفهمد آیا تجربه ذهنی مشتریان از یک محصول واقعاً آن ها را مجبور به خرید آن می ‌کند یا خیر.

شبیه سازی ذهنی چیست؟

شبیه سازی ذهنی شامل ایجاد یک تجربه در ذهن شماست، تقریباً به گونه ای که انگار دارید آن را زندگی می کنید. بازاریابان اغلب از تصاویر بصری یا شعارهای جذاب استفاده می کنند تا مصرف کنندگان تصور کنند که از یک محصول استفاده می کنند. به تصاویر غذاهای خوشمزه ای که در منوی رستوران ها یا آگهی های تبلیغاتی می بینید فکر کنید که از بینندگان می خواهند خود را در شرایط مشابه تصور کنند. با این حال، اگرچه برخی از مطالعات تأثیرات مثبتی را بر نیات و رفتار مصرف کنندگان در هنگام مواجه شدن با این تبلیغات نشان داده اند، اما مطالعات دیگری تأثیرات حداقلی یا حتی منفی را در این تبلیغات  یافته اند. تفسیر این یافته‌ ها با توجه به اینکه چگونه روش شبیه ‌سازی، فراوانی القاء، نوع تجربه مصرف و جمعیت‌ های هدف به طور گسترده در تحقیق و عمل متفاوت است، دشوار است.

به گزارش سیناپرس، این تیم مطالعاتی در تحقیقات خود به چهار نکته کلیدی رسید:

۱- شبیه سازی ذهنی موثر بوده اما این تاثیر اندک است: در حالی که پژوهش ها نشان می دهد که شبیه سازی ذهنی به طور کلی احتمال خرید را افزایش می دهد، اما در مجموع این تاثیر نسبتاً کم بود. بنابراین، در حالی که تصور می کنید دیدن یک همبرگر ممکن است شما را کمی گرسنه تر کند، اما این موضوع تضمینی برای فروش نیست.

۲. برتری کیفیت بر کمیت: یکی از یافته های برجسته مطالعه فوق این بود که همه شبیه سازی ها یکسان ایجاد نمی شوند. در حقیقت رسانه های تعاملی، مانند واقعیت افزوده  AR  یا ویدیوهای ۳۶۰ درجه، همراه با توضیحات کلامی، تأثیر بسیار قوی تری نسبت به تصاویر ایستا داشتند.

۳. موارد فراوانی: توصیه می شود بازاریابان تعادلی در تعداد دفعات استفاده از این شبیه سازی های ذهنی ایجاد کنند. قرار گرفتن مکرر در معرض یک تبلیغ می تواند بیش از این جذاب باشد، آزاردهنده بوده و در واقع می تواند مصرف کنندگان را به تکرار بیش از حد محصول، از خرید باز دارد.

۴. تبلیغات آنلاین کم تاثیر تر از مواجه حضوری هستند: این مطالعه نشان داد که شبیه ‌سازی‌ های ذهنی برای نمونه‌ های آنلاین به ‌اندازه کافی مؤثر عمل نمی ‌کنند، احتمالاً به این دلیل که شرکت ‌کنندگان به میزان مورد نیاز درگیر آن سوژه نمی شوند. توجه به این امر به ‌ویژه در عصر دیجیتال امروزی که بیشتر تبلیغات آنلاین است، مهم است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس یافته ها، محققان چندین پیشنهاد ارائه می دهند:

روی ابزارهای تعاملی سرمایه‌ گذاری کنید: برای کسب ‌و کارهایی که به توانایی مصرف‌ کنندگان در تصور استفاده از یک محصول قبل از خرید متکی هستند، ابزارهایی مانند AR و ویدیوهای ۳۶۰ درجه ممکن است ارزش سرمایه ‌گذاری را داشته باشند.

پلتفرم های خود را متنوع کنید: برندهای لوکس در حال حاضر از پلتفرم هایی مانند تیک تاک و اینستاگرام برای تبلیغات خود استفاده می کنند و  این موضوع به مشتریان بالقوه کمک می کنند تا مالکیت و استفاده از محصولات لوکس را تجسم کنند.

تعادل امری کلیدی است: برای بازاریابان بسیار مهم است که هم پیام های بصری و هم کلامی را به طور موثر ترکیب و فرکانس مواجهه را کنترل کنند.

انتخاب کانال حیاتی است: با توجه به کاهش اثربخشی شبیه ‌سازی ‌های ذهنی در تبلیغات آنلاین، ممکن است لازم باشد در کانال‌ هایی که مصرف ‌کننده فعالانه به دنبال محصول هستند سرمایه‌ گذاری بیشتری شده و از تعامل بالاتر اطمینان حاصل کنید.

در خاتمه محققان نتیجه می‌ گیرند: در حالی که القاهای شبیه ‌سازی ذهنی یک رویکرد رایج تبلیغاتی است که در بسیاری از صنایع و دسته ‌بندی‌های محصول یافت می ‌شود، تحلیل سیستماتیک و در مقیاس بزرگ ما نشان می ‌دهد که بازاریابان باید رویکرد، زمینه و فراوانی درست شبیه ‌سازی‌های ذهنی را به دقت در نظر بگیرند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله بازاریابی منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

نوشته تبلیغات شبکه های اجتماعی در چه شرایطی موفق خواهد بود؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.