تبعیض نژادی در تسلا؛ پرونده بزرگ سرانجام حل‌و‌فصل شد

105ecba0 6214 11ee bfd7 17d0cd8a1090 651e6f31357ee5d088dc6a01

پرونده‌ی دادگاه اوون دیاز علیه تسلا با توافق طرفین، رسماً به‌پایان راه رسید. لارنس ارگان، وکیل دیاز، به CNBC گفت: «طرفین به حل‌و‌فصل دوستانه‌ی اختلافات خود رسیده‌اند؛ اما شرایط توافق محرمانه است.»

دیاز، اپراتور سابق آسانسور در تسلا، از خودرو ساز تحت مالکیت ایلان ماسک به‌دلیل ایجاد محل کار نژادپرستانه شکایت کرد و گفت که او به‌عنوان فردی سیاه‌پوست، مدت‌ها با تبعیض روبه‌رو شده است. شخص ایلان ماسک نیز پیش‌تر به‌دلیل پست‌های نژادپرستانه با انتقادهای بسیار مواجه شده بود.

دیاز گفت که همکارانش نقاشی‌هایی از صلیب شکسته و طرح‌های نژادپرستانه مانند نقاشی‌ افراد غارنشین را در محل کارش و اطراف کارخانه‌ی مونتاژ تسلا می‌کشیدند. دیاز افزود که او و سایر کارگران سیاه‌پوست با توهین نژادی مواجه شدند و شرکت با وجود شکایات مکرر، به این رفتارها رسیدگی نکرد.

در سال ۲۰۲۱، دادگاه سان‌فرانسیسکو تسلا را به پرداخت ۱۳۷ میلیون دلار غرامت به کارگر سابق خود محکوم کرد که یکی از بیشترین جریمه‌ها در پرونده‌های تبعیض نژادی بود. البته یکی از قاضی‌ها در جریان تجدیدنظرهای بعدی، مبلغ را بیش‌ازحد دانست و آن را به ۱۵ میلیون دلار کاهش داد.

مقالات مرتبط

پس از اینکه دیاز مبلغ کاهش‌یافته را رد کرد، طرفین دوباره به دادگاه رفتند؛ اما هیئت‌منصفه خسارتی که تسلا باید بپردازد، به ۳٫۲ میلیون دلار کاهش داد. در آن زمان، وکیل دیاز گفت که آن‌ها قبلاً به‌دلیل سوء‌رفتار درخواست محاکمه‌ی جدید کرده بودند.

پروند‌ه‌ی دیاز سرانجام به‌پایان رسید؛ اما لارنس ارگان وکیل فرد دیگری به نام مارکوس وان است که شکایت مشابهی علیه تسلا به‌دلیل آزار‌و‌اذیت نژادی ارائه کرده است. وان کارخانه‌ی فرمونت تسلا را «محلی برای رفتارهای نژادپرستانه» نامید و سال گذشته از دادگاه درخواست کرد تا به پرونده‌اش وضعیت دعوی دسته‌جمعی بدهد تا بتواند ۲۴۰ همکار سیاه‌پوست را به شکایت خود اضافه کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.