تاکید روسیه بر تداوم پروژه مطالعات ماه

هنوز مدت زمان زیادی از شکست ماموریت لونا ۲۵ که قرار بود عملیات مطالعه و جستجوی ماه را برای روسیه کلید بزند نگذشته است که مقامات این کشور از تصمیم جدی خود برای تداوم حضور در ماه سخن گفته و اعلام کردند به زودی عملیات اکتشاف ماه را مجددا شروع خواهند کرد.

به گزارش سیناپرس، ماموریت اکتشاف ماه روسیه در شرایطی با شکست مواجه شد که در همین بازه زمانی هندوستان که یک نیروی تازه وارد در حوزه مطالعات فضایی است توانست با موفقیت روی قمر زمین فرود آمده و نام خود را در تاریخ ثبت کند. این موضوع برای روسیه که یکی از دو قطب سنتی مطالعات فضایی محسوب می شود بسیار نا امید کننده بوده و روس ها تلاش می کنند شکست فوق را جبران کنند. به همین دلیل دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز سه ‌شنبه هنگام اظهارنظر درباره سقوط فرودگر لونا-۲۵ به خبرنگاران گفت: روسیه علی ‌رغم ماموریت ناموفق اخیر خود بر برنامه اکتشاف ماه پافشاری خواهد کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در ادامه توضیحات خود گفت: این موضوع آن قدر مهم بود که تقریبا تمام مردم مأموریت ماه را دنبال می کردند. اما همگی می دانیم که مطالعات و ماموریت های فضایی با مشکلات خاص خود همراه است. برای ما تداوم  یک برنامه فضایی منحصر به فرد که شامل یک ماموریت ویژه ماه نیز می شود، کلیدی است.

به گفته پسکوف، ماموریت شکست خورده لونا ۲۵  دلیلی برای نگرانی محسوب نمی شود اما روسیه باید علل آن را تجزیه و تحلیل کرده و قبل از تلاش مجدد، این اشتباهات را اصلاح کند. وی همچنین عنوان کرد: ما می دانیم که اکتشاف سیاره ای یا اجرای برنامه های فضایی پیچیده همیشه به خوبی پیش نمی رود اما این دلیلی برای نا امیدی نیست. ما باید از شکست های خود برای موفقیت های آتی بهره بگیریم.

سخنگوی کرملین متعهد شد که تلاش ‌های بیشتری برای ادامه آنچه به گفته او طرح ‌های کاملا بلند پروازانه است، انجام دهد.

گفتنی است فضاپیمای سایوز-۲.۱b حامل کاوشگر خودران لونا  ۲۵  در ساعات اولیه ۱۱ آگوست سال جاری از مرکز فضایی وستوچنی به ماموریت اعزام شد. این فضاپیما مسیر پرواز خود را دو بار در ۱۲ و ۱۴ آگوست تنظیم کرده و در ۱۶ آگوست وارد مدار نزدیک به ماه شده و قرار بود در ۲۱ آگوست بر سطح ماه فرود آید. با این حال، در آگوست ۱۹ارتباط با فرودگر ماه روسیه پس از دریافت فرمان برای فعال کردن مدار بیضوی از بین رفت.

به گزارش سیناپرس، یوری بوریسوف، مدیر کل روسکوسموس نیز در این رابطه گفت که یک کمیسیون ویژه برای بررسی علل ماموریت نافرجام Luna-25 تشکیل شده است. وی با بیان اینکه عملکرد غیرعادی پیشرانه های کاوشگر ماه در تنظیم مدار آن عامل اصلی سقوط این ماه نورد بوده است، تصریح کرد: موتورها به جای زمان برنامه ریزی شده ۸۴ ثانیه ای، ۱۲۷ ثانیه کار کردند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

نوشته تاکید روسیه بر تداوم پروژه مطالعات ماه اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.