تاریخچه‌ی برادری/دشمنی آکوامن و اوشن مستر

توسط

در

اگر از هواداران آکوامن باشید، شاید درباره‌ی اُرم ماریوس که با نام مستعار اوشن مستر شناخته می‌شود نیز چیزهایی بدانید. ارم در واقع برادر ناتنی آرتور کری به شمار می‌آید که آکوامن را به چشم دشمنش در به دست آوردن تاج و تخت آتلانتیس می‌بیند. برای همین نیز پیکارهای فراوانی را از این دو شخصیت در دنیای دی‌سی دیده‌ایم.

<!–

–>

با این وجود، آیا آرتور و ارم همیشه به جای برادر بودن، در نقش دشمن یکدیگر حضور پیدا کرده‌اند؟ آیا هرگز این دو برادر ناتنی با همدیگر همراه و هم‌مسیر شده‌اند؟ در این نوشتار نگاهی کوتاه به تاریخچه‌ی آکوامن و اوشن مستر و پیوند برادری و دشمنی این دو با یکدیگر می‌اندازیم.


با این که آکوامن در سال ۱۹۴۱ و شماره‌ی ۷۳ کمیک More Fun Comics رونمایی شد، برادر کوچک‌تر او که معمولاً در نقش دشمنش ظاهر می‌شود تا سال ۱۹۶۳ و شماره‌ی ۲۹ کمیک Aquaman پا به دنیای داستان‌ها نگذاشت.

اوشن مستر که در زره نارنجی و بنفش خود می‌خواست آمریکا را نابود کند، تبدیل به تهدیدی بزرگ برای آکوامن و سایدکیکش آکوالد (Aqualad) شد. ولی حقیقت پنهان درباره‌ی این ویلن ترسناک‌تر از پوشش بود. آرتور کمی بعد فهمید که اوشن مستر تنها یک دشمن ساده نیست بلکه برادر ناتنی‌اش به شمار می‌آید. البته این نگارش اوشن مستر مادری فانی داشت تا هرگز توانایی‌های آتلانتیسی‌ها را به دست نیاورد.

هر چند در طول زمان اوریجین ارم دگرگون شد تا از یک مرد فانی تبدیل به پادشاه آتلانتیسی شود ولی یک چیز همواره درباره‌ی این دو شخصیت یکسان ماند: دشمنی اوشن مستر با برادر ناتنی خود. این پیوند، کلید بسیاری از دردسرهای آرتور کری بوده است. این که آکوامن برادر خوبی برای ارم نیز نبود هم باعث هر چه بیش‌تر جدایی این دو شده بود.

این رقابت ساده اما جانانه به طور کلی به شکل یکسانی باقی ماند تا این که رویداد Crisis on Infinite Earths همه چیز را دگرگون کرد و بسیاری از شخصیت‌های دی‌سی به شکل متفاوتی بازنویسی شدند. اوشن مستر نیز پس از بحران به عنوان یک آنتاگونیست در سال ۱۹۸۶ و شماره‌ی ۱ سری نوی کمیک Aquaman رونمایی شد.

تاریخچه‌ی برادری/دشمنی آکوامن و اوشن مستر - ویجیاتوتاریخچه‌ی برادری/دشمنی آکوامن و اوشن مستر - ویجیاتو

در این جا ارم و آرتور بر سر پدر مشترک انسانی‌شان، تام کری، با یکدیگر درگیری دارند. آرتور (یا آن گونه که ارم صدایش می‌کند، آرتی) خودش را به عنوان برادر خوش‌رفتاری می‌بیند که نمی‌تواند خشم برادر جوان‌ترش را درک کند. ارم از دیدگاه خودش باور دارد که پیکار آن‌ها به عنوان برادرانی که با هم درگیر هستند در یک پیشگویی جادویی باستانی بیان شده و ربطی به چالش‌های شخصی آن‌ها ندارد. در پایان این سری کمیک کوتاه، انگار ارم می‌میرد؛ همانند بلایی که به زودی بر سر این راستینگی تازه می‌آید.

شماره‌ی ۳ کمیک Aquaman: Time and Tide در سال ۱۹۹۴ بود که این پیوند را دوباره بازنویسی کرد. در این سری کوتاه، با یک یک زن جوان بومی با نام کاکو (Kako) آشنا می‌شویم که به جای یک مرد محلی با نام ارم به آرتور جوان دل می‌بندد. ارم خشمگین هم به کاکو یورش می‌برد که زنجیره‌ای از رویدادها تراژیک را رقم می‌زند تا آرتور مجبور شود برای محافظت از این دختر او را ترک کند.

این راستینگی بازنویسی‌شده جایی‌ست که یک ایده‌ی تازه پایه‌گذاری می‌شود: اکنون هر دوی آرتور و ارم فرزندان جادوگر اتلان (Atlan) به جای تام کری فانی هستند. هر چند یک سویه از سری سال ۱۹۸۶ هنوز استفاده می‌شود: سرنوشت این دو برادر است تا برای کنترل آتلانتیس با یکدیگر بجنگند تا یک رقابت جادویی و باستانی پدیدار شود.

در هزاره‌ی نوی میلادی، پس از این که تصور می‌شد آرتور مُرده است، ارم از دریا بیرون آمد تا آتلانتیس را به دست آورد. بدین گونه او در برابر جاستیس لیگ قرار گرفت تا یکی از ویلن‌های بنیادین آن زمان در دنیای دی‌سی باشد. با این که برادر اوشن مستر به راستی نمرده بود اما ارم نقشه‌ی دیگری داشت تا خود تبدیل به آکوامن شود و آرتور کری در جایگاه اوشن مستر قرار بگیرد.

تاریخچه‌ی برادری/دشمنی آکوامن و اوشن مستر - ویجیاتوتاریخچه‌ی برادری/دشمنی آکوامن و اوشن مستر - ویجیاتو

در این جا نیز با داستانی طرف بودیم که دو برادر را در برابر هم قرار داد. ارم از هویت آکوامن خود استفاده کرد تا کنترل مردم ساب دیِگو را در اختیار بگیرد آن هم در حالی که آرتور به مسیر قهرمانی خود ادامه داد تا ارم را نابود کند و مردم را نجات دهد.

همانند هر راستینگی دیگر، نیو ۵۲ هم بار دیگر شخصیت‌های دی‌سی را بازنویسی کرد. آرتور و ارم نیز درگیر این بازنویسی شدند تا رقابت و پیوند آن‌ها برای یک بار دیگر دگرگون شود. این بار، ارم یک آتلانتیسی ناب و خالص بود و آرتور دوباره فرزند تام کری به شمار می‌آمد؛ هر چند این بار مادری آتلانتیسی، آن هم یک آتلانتیسی سلطنتی، داشت. نیمه‌برادرها یک بار دیگر با هم دیگر درگیر شدند و نبردشان بیش‌تر حول محور آتلانتیس و کسی که بر آن فرمانروایی می‌کرد می‌چرخید.

به طرز جالبی، در این نگارش بود که آکوامن و اوشن مستر نزدیک‌ترین شکل هم‌پیمانی را تجربه کردند. زمانی که آرتور و ولکو (Vulko) با همکاری یکدیگر کاری کردند تا آرتور به تاج و تخت آتلانتیس برسد، او به جایش به برادر خود اعتماد کرد و این دو پذیرفتند که تا زمانی که اوشن مستر با دنیای بیرون آب کاری نداشته باشد می‌تواند فرمانروا بماند. البته که اوضاع به همین منوال نماند و به لطف دسیسه‌های ولکو این دو برادر باز هم برای تاج و تخت با یکدیگر جنگیدند و وضعیت عمومی آن‌ها در بیش‌تر موارد به همین شکل باقی ماند.

به تازگی اما در رویدادهای Aquaman/Green Arrow: Deep Target یک خط زمانی را دیدیم که در آن آرتور و ارم با هم نزدیک بودند و تصمیم گرفتند تا به جای درگیری و دشمنیِ همیشگی در کنار یکدیگر حکمرانی کنند. هر چند این خط زمانی مدت کمی استفاده شد ولی یک نگارش متفاوت از این دو برادر را نشان داد تا پتانسیلی برای آینده‌ی این پیوند به وجود آید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.