تاثیر مراقبت معنوی بر مادران دارای کودکان مبتلا به سرطان

در دومین نشست خبری گزارش طرح های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گزارش پژوهش «تاثیر مراقبت معنوی بر رشد پس از سانحه، بار مراقبتی و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سرطان» که در قالب پایان نامه دانشجویی مقطع تحصیلی دکترای تخصصی Ph.D رشته پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) اجرا شده است، از سوی مجری این طرح ارایه شد.

به گزارش سینا پرس فارس، به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «مرضیه مومن نسب» مجری این طرح پژوهشی گفت: وقتی یک فرد در یک خانواده دچار بیماری سرطان می شود، علاوه بر شخص بیمار، همه اعضای خانواده از جنبه های گوناگونی مانند اقتصادی، اجتماعی، جسمی و روانی تحت تاثیر قرار می گیرند و اگر فرد مبتلا کودک باشد، والدین او تحت فشار مضاعف خواهند بود که سبب افزایش «بار مراقبتی» (Burden of care) و تحمیل فشار مضاعف به ویژه بر مادر به عنوان مراقب اصلی کودک و همچنین کاهش کیفیت زندگی می شود.

او با اشاره به اضطراب والدین به عنوان یکی از پیامدهای ابتلای فرزند آنها به سرطان، افزود: در این صورت، فرزند بیمار نیز متوجه این حالت شده و اضطراب والدین به او نیز می تواند منتقل شود.

این استاد دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) بیان کرد: در چنین شرایطی، افراد تلاش می کنند، راهبردهای مقابله ای گوناگونی را برای سازگاری با این وضعیت به کار گیرند و حتی در سطحی بالاتر گاهی می توانند جنبه های مثبتی را در رویدادهای ناخوشایند تجربه کنند که «رشد پس از سانحه» نامیده می شود.

دکتر مومن نسب، معنویت و رفتارهای مذهبی را از جمله مهمترین راهبردهای موثر برای سازگاری با شرایط دشوار و رشد پس از سانحه عنوان کرد که در این مطالعه نیز به آن توجه شده است.

او بیان کرد: ابتدا با یک رویکرد کیفی از طریق مصاحبه عمیق، نیازهای معنوی مادران کودکان مبتلا به سرطان شناسایی و بر اساس آن نیز یک برنامه مراقبتی تهیه و با یک رویکرد کمی، در مدت سه ماه اجرا و در پایان هم تاثیر اجرای این برنامه در مادران پیشگفت، در سه مرحله قبل، بلافاصله بعد و سه ماه پس از پایان برنامه مراقبتی، با استفاده از روش های علمی پرسشنامه های استاندارد، ارزیابی و در مرحله آخر نیز از طریق مصاحبه با مشارکت کنندگان، دیدگاه و رضایتمندی آنان از برنامه مراقبت معنوی ارزیابی کیفی شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: مراقبت معنوی به عمل آمده از مادران با بهره گیری از مولفه هایی همچون دعا، توسل، امید، ارتباط با دیگران، معنا جویی، تسلیم و رضا، بر رشد پس از سانحه، کاهش بار مراقبتی و افزایش کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سرطان تاثیر داشت که هر سه نتیجه کاملا مطلوب است و از افراد مشارکت کننده در پژوهش، بازخوردهای خوب و امیدوار کننده ای را دریافت شد.

دکتر مومن نسب تاکید کرد: همواره افزون بر وضعیت تندرستی بیماران، باید به وضعیت تندرستی مراقبان بیماران نیز توجه کرد.

در مطالعه «تاثیر مراقبت معنوی بر رشد پس از سانحه، بار مراقبتی و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سرطان»، دکتر «مرضیه مومن نسب» به عنوان مجری طرح، دکتر «شرافت اکابریان» به عنوان دانشجو، دکتر «شهرزاد یکتاطلب» به عنوان مشاور اول و دکتر «میترا سلطانیان» به عنوان مشاور دوم این طرح پژوهشی مشارکت داشتند.

دومین نشست خبری گزارش اختصاصی برخی طرح های پژوهشی پایان یافته در سال ۱۴۰۱، با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجریان طرح های پژوهشی و اصحاب رسانه برگزار شد.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته تاثیر مراقبت معنوی بر مادران دارای کودکان مبتلا به سرطان اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.