تاثیر فضای سبز شهری روی رفاه و سلامت روانی تائید شد

n00456537 b

طبق تحقیقات اخیر محققان ایجاد فضای سبز در مناطق شهری علاوه بر افزایش رفاه روی سلامت روان نیز تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در مطالعه جدیدی که در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه تگزاس انجام گرفته افراد ساکن شهرها که در معرض فضای سبز شهری هستند از نظر بهداشت روانی از سلامت بهتری برخوردارند.

محققان با استفاده از NatureScore به اندازه‌گیری فضای سبز شهری پرداختند. این ابزار داده‌های متعددی نظیر آلودگی هوا آلودگی صوتی نوری پارک‌ها و سایبان درختان را با هدف محاسبه کیفیت و میزان عناصر طبیعی اندازه‌گیری کرده و از آن برای چندین شهر و بخش در ایالات متحده استفاده شد. به گفته محققان فضای سبز ناکافی امتیازاتی بین صفر تا ۱۹ و فضای سبز آرمانی امتیازی بین ۸۰ تا ۱۰۰ کسب کردند.

چی مادوک از نویسندگان این مقاله در این مورد می‌گوید: در حال حاضر قرارگیری در معرض طبیعت و افزایش سلامت روان در بین افراد در ایالات متحده و کشورهای دیگر به خوبی اثبات شده و ارتباط آن نیز تایید شده است. همچنین در اکثر مطالعات تنها دو شاخص اندازه‌گیری استفاده شده بود. اما مطالعه ما توانست با استفاده از ابزار NatureScore داده‌های پیچیده‌تری را برای تایید ارتباط بین مراکز طبیعت شهری و سلامت روان اندازه‌گیری کرده و آن را اثبات کند.

در این مطالعه مشخص شد با افزایش امتیاز در NatureScore در یک محله روند ابتلا به مشکلات سلامت روان نیز با کاهش مواجه شده است. همچنین در محله‌هایی که ابزار NatureScore امتیازی بالای ۶۰ کسب کرده بود میزان ابتلا به مشکلات سلامت روان حدود ۵۰ درصد کمتر نسبت به مناطق دیگر محاسبه شد. در این مطالعه محله‌های دارای بالاترین امتیاز به میزان قابل توجهی درگیری کمتری با سلامت روان نسبت به محله‌های دارای رده‌های پایین امتیازی بودند.

به گفته مدوک امتیاز بالاتر از ۴۰ که به عنوان فضای سبز کافی در نظر گرفته خواهد شد همان آستانه سلامت روان محسوب می‌شود در این محله‌ها افراد تا ۵۱ درصد کمتر احتمال ابتلا به افسردگی یا اختلالات دو قطبی را خواهند داشت.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.