بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت های پایتخت فرسوده اند؛موتورسیکلت های برقی جایگاهی در برنامه هفتم ندارد

بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت های در حال تردد فرسوده هستند که نقش بسیار زیادی در آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه پایتخت برعهده دارند. این در حالی است که جایگزینی و توسعه موتورسیکلت های برقی می توانند به رفع این مشکل کمک کند. به شرط اینکه زیرساخت های لازم این مساله به وجود آید و مراجع ذی ربط مانند وزارت کشور و شهرداری ها نیز برای توسعه ناوگان حمل و نقل پاک گام اساسی بردارند.

به گزارش سیناپرس، به گفته سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، برابر با استانداردهای روز دنیا، برای هر نوع وسیله نقلیه، یک سن فرسودگی مشخص شده است. این عدد در کشور ما برای خودروهای شخصی ۱۵ سال، کامیون، تریلی ۱۶ سال و موتورسیکلت ‌ها نیز ۱۲ سال تعیین شده بود اما با رای دیوان عدالت اداری این مصوبه حذف شد و مرز سن فرسودگی جایگزین آن شد.

سن فرسودگی خودروها و وسایل نقلیه ایران متفاوت است. طبق آخرین بررسی ها هم اکنون ۳۱ درصد از کل وسایل نقلیه کشور فرسوده هستند. در این بین ۹۱ درصد از موتورسیکلت های ایران فرسوده است.

چندی پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران در دومین نشست خبری خود در مورد وضعیت موتورسیکلت ‌های آلاینده در تهران گفت: استفاده از ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به جای موتورسیکلت‌ های کار را در دستور کار قرار دادیم و تفاهم کرده ایم که در فاز اول ۵۰ هزار موتورسیکلت کار، برقی شوند. از آنجایی که این موتورسیکلت ‌ها برای کار و فعالیت استفاده می‌ شوند می ‌توانیم به اجرایی شدن این برنامه مهم تاکید کرد و در کنار آن در نظر داریم برای موتورسیکلت ‌های غیر کار تسهیلاتی فراهم کنیم تا مالکان راغب شوند که از موتورسیکلت برقی استفاده کنند.

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، ۲۸ اردیبهشت ماه نیز در حاشیه سفر به سمنان در جمع اصحاب رسانه از برقی شدن بخش مهمی از حمل و نقل عمومی خبر داد و افزود: دولت چه در زمینه تولید اتوبوس های برقی و چه در زمینه تاکسی و موتورسیکلت های برقی گام های بسیار خوبی برداشته است که امیدواریم در بازه کوتاهی حداقل در کلان شهرها ۲۰ درصد وسائل نقلیه عمومی برقی شوند.

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این خصوص گفت: امسال کار ویژه ای برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران در بودجه ۱۴۰۲ انجام داده ایم. در بودجه امسال مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای مساله موتورسیکلت در نظر گرفته ایم که امیدواریم با همت شهرداری تهران شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم؛ این ۷۰۰ میلیارد تومان در مساله ارائه تسهیلات به موتورسیکلت داران هزینه خواهد شد تا پشتیانی مالی برای خرید موتورسیکلت برقی را داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، هرچند این موتورسیکلت های فرسوده نقش بسیار زیادی در آلودگی هوای کلانشهرها برعهده دارند و باید موتورسیکلت های برقی در ناوگان حمل و نقل شهری توسعه پیدا کند اما هنوز جایگاهی در برنامه هفتم توسعه ندارند و از بین ۲۲ فصل مندرج در لایحه برنامه هفتم توسعه سرفصل جداگانه‌ ای برای محیط زیست منظور نشده است.

سید محمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در این زمینه اظهارداشت: براساس آمارها موتورسیکلت ها ۲۱ درصد از انتشار آلاینده ‌های گازی و ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق شهر تهران را برعهده دارند. برقی ‌سازی این ناوگان بهترین راهکار برای مقابله با اثرات مخرب آلاینده ها محسوب می ‌شود اما متاسفانه دولت بند “ش” ماده ۳۸ برنامه ششم  را حذف کرده است؛ در این بند دولت مکلف بوده سالانه به میزان ۱۰ درصد از موتورسیکلت‌ های بنزینی درحال تردد در کشور را با موتورسیکلت‌ های برقی جایگزین کند. اگرچه این بند طی سال ‌های پس از تصویب برنامه ششم توسعه، تقریبا عملکری برابر صفر داشت اما محل بسیار خوبی برای اجرای طرح‌ های جایگزینی موتورسیکلت ‌ها با موتورسیکلت ‌های برقی است و عملا تنها سند بالادستی در این حوزه به شمار می‌ رود.

وی افزود: هرچند شهرداری تهران برای جایگزینی ۵۰ هزار دستگاه برنامه ‌ریزی کرده است و این موضوع را با جدیت دنبال می ‌کند اما با این حال حذف الزام به جایگزینی موتورسیکلت ‌های بنزینی با نوع برقی آن‌ها طبیعتا کار را برای برنامه ‌ریزی و اجرای اقدامات در این حوزه دشوار می ‌کند. قطعا اجرای طرح‌ هایی مانند جایگزینی موتورسیکلت‌ های بنزینی با برقی صرفا تنها از جانب یک نهاد امکان ‌پذیر نیست و همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌ های اجرایی مرتبط را در سطح ملی نیازمند است.

گزارش: بیتا اکبری

نوشته

بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت های پایتخت فرسوده اند؛

موتورسیکلت های برقی جایگاهی در برنامه هفتم ندارد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.