بومی‌سازی صنعت موبایل به سبک خودروسازی ؛‌ افزایش تعرفه واردات برای حمایت از تولید داخلی!

اخیراً رئیس کل گمرک با اشاره به علل افزایش تعرفه واردات گوشی‌های هوشمند، بر لزوم بومی‌سازی صنعت موبایل مشابه صنعت خودرو کشور تأکید کرده است.

براساس اعلام «محمد رضوانی فر»، رئیس کل گمرک، تا سه ماهه ابتدایی سال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تلفن همراه به کشور وارد شده است. او در این رابطه عنوان کرد: «حقوق ورودی اقلامی که تولید داخلی دارند بالاتر پیش بینی شده است تا از تولیدکنندگان داخلی تلفن همراه حمایت شود.»

این در حالی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، حقوق ورودی واردات تجاری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار حداقل ۱۵ درصد و در سایر رویه‌ها ۳۰ درصد عنوان شده است. در حقیقت واردات گوشی در سایر رویه‌ها به مأخذ دو برابر تعیین و اخذ می‌شود. از طرفی واردات این کالاها از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی هم شامل این حکم شده و همچون سرزمین اصلی است.

رضوانی‌فر همچنین درباره این مسئله افزود: «حقوق ورودی اقلامی که تولید داخلی دارند بالاتر پیش بینی شده است تا از تولید کنندگان داخلی تلفن همراه حمایت شود.»

بیشتر بخوانید: تعرفه واردات موبایل برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد [+جدول]

بومی‌سازی صنعت موبایل با الگوبرداری از صنعت خودرو

با وجود همه این توضیحات، حدود دو هفته پیش گمرک کشور ضمن ابلاغ بخشنامه‌ای تعرفه واردات گوشی را تعیین کرده که با بودجه ۱۴۰۲ انطباقی ندارد. براساس این بخشنامه که در جهت ابلاغیه وزارت صمت و معاونت حقوقی رئیس جمهور ذکر شده، تعرفه واردات تجاری گوشی‌های هوشمند بالای ۶۰۰ دلار، ۱۵ درصد و تعرفه واردات مسافری و پستی ۸ درصد خواهد بود.

این در حالی است که مدیرعامل منطقه اقتصادی پیام ادعای بومی‌سازی صنعت موبایل تا پایان سال جاری و تولید یک میلیون دستگاه گوشی بومی را مطرح کرده که از این میان حدود یک سوم گوشی هوشمند و دو سوم باقی مانده هم گوشی‌های ساده خواهند بود.

بومی‌سازی صنعت موبایل

بومی‌سازی صنعت موبایل

وی در انتها ادعا کرد که تمامی کشورهای منطقه به استثنای ترکیه از گوشی‌های هوشمند ایرانی استقبال خواهند کرد و جمعیتی ۴۰۰ میلیونی از مشتریان باید منتظر گوشی‌های هوشمند تولید ایران باشند.

قبل از این نیز سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که یکی از برنامه‌های این سازمان، تولید یک میلیون گوشی همراه بومی و ایرانی است و برای انجام این کار ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مدنظر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص بومی‌سازی صنعت موبایل به روش صنعت خودرو کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: شهرسخت‌افزار

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.