بههمت محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی مشهد جهاددانشگاهی؛ایجاد پالایشگاه های زیستی تا پایان سال آینده

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی مشهد جهاددانشگاهی از ایجاد پالایشگاه های زیستی تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: با ورود زی توده متابولیت ها در این پالایشگاه ها، برخی مواد و متابولیسم ها استخراج می شوند که ارزش افزوده زیادی به همراه دارند. این مواد مورد نیاز صنایع مختلف دارویی، بهداشتی و غذایی هستند.

دکتر مریم عامری، عضو هیات علمی و معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی مشهد جهاددانشگاهی به طرح‌های آینده این پژوهشکده اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: مجموعه زمینی در شهرک فناوری بیوتکنولوژی صنایع غذایی دریافت کرده ایم و بناداریم در آن مکان چندین پالایشگاه های زیستی دایر کنیم.

این دکتری تخصصی رشته فیزیولوژی گیاهی افزود: از یک سو زیست توده متابولیت هایی مانند جلبک ها، باکتری ها، مخمرها و میکروارگانیسم ها وارد این پالایشگاه ها شده و از سوی دیگر یک سری مواد و متابولیسم ها استخراج می شوند که ارزش افزوده زیادی به همراه دارند که مورد نیاز صنایع مختلف دارویی، بهداشتی و غذایی هستند. به عنوان مثال یک سری مواد به روی ضایعات و آب های شور رشد پیدا می کنند، این مواد وارد پالایشگاه می شوند. پس از آن موادی با ارزش افزوده زیاد از آنها استخراج می شود.

وی اظهارداشت: عمده این مواد با ارزشی که استخراج می شوند، وارداتی هستند که با ساخت این پالایشگاه نیاز داخلی را برطرف می کنند. اکنون برخی از تجهیزات و زمین این پالایشگاه خریداری شده و در حال ساخت است. پیش بینی می شود سال آینده این پالایشگاه به بهره برداری برسد.

عامری خاطرنشان کرد: همچنین معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برخی طرح های پیشران در سطح جامعه اعلام کرده است. پژوهشکده ما نیز دو الی سه عنوان طرح پیشران دریافت کرده است. یکی از این طرح پیرامون گلخانه های هوشمند است. در این طرح پژوهشگران پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی مشهد با دفاع از طرح هایشان اعتبار مورد نیاز در زمینه اجرای گلخانه های هوشمند و بهره وری مصرف بهینه آب شیرین دریافت کرده اند و اکنون این طرح را به صورت جدی دنبال می کنند.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی مشهد تاکید کرد: در افق برنامه هایمان در نظر داریم ضمن اجرای طرح های ملی، روی صادرات محصولات این مجموعه نیز متمرکز شویم تا ضمن نیاز کشور، نیازهای منطقه را نیز برطرف کنیم. پیش از زمان شیوع کرونا سابقه همکاری با کشور قرقیزستان را داشتیم تا تکنولوژی و دانش فنی مرکز تخصصی مان به این کشور انتقال داده شود اما اپیدمی کرونا باعث کندی این روند شد. امید داریم با پیشبرد اهداف این مجموعه به صورت جدی بحث صادرات محصولات را نیز پیگیری کنیم.

عامری به مشکلات اجرای این طرح ها اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: دو دهه از فعالیت پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی مشهد جهاددانشگاهی می گذرد. این پژوهشکده طی یک دهه اخیر به روی بحث بحران آب و بازگردانی آب‌ های شور و نا متعارف به چرخه تولید، طرح های پژوهشی و کاربردی زیادی انجام داده است. مشکل آب مساله ای نیست که طی پنج سال آینده برطرف شود. ما نزدیک به یک دهه است که روی این مساله کار می کنیم. مشکل اصلی ما یک سری پایلوت هاست که باید اجرا شود.

عضو هیات علمی و معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی مشهد جهاددانشگاهی افزود: رسالت اصلی جهاددانشگاهی انتقال دانش فنی از دانشگاه به صنعت است. اکنون بزرگترین مشکل ما در پژوهشکده گذر از TRL 5 به ۷ است.

 وی تصریح کرد: در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی مشهد جهاددانشگاهی جوانان با استعداد و پر تلاشی وجود دارد که با امید و انگیزه کار خود را انجام می دهند. دولت باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد و مشاهده کند چه دستاوردهایی در این مجموعه انجام می شود. دولت باید به طور جدی در این زمینه ورود یابد و سرمایه گذاری کند. دولت باید گرفت ها را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم سریعتر به آن رسالت اصلی مان که ارتباط با مجموعه صنعت است، دست پیدا کنیم. متاسفانه در حال حاضر روند کاری ما کند است. در کشور نیاز داریم این فرایند و شرایط خیلی زود تسهیل شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

نوشته

بههمت محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی مشهد جهاددانشگاهی؛

ایجاد پالایشگاه های زیستی تا پایان سال آینده اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.