بهره‌مندی دانشجویان سرآمد از امتیازات ویژه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد طی ماه‌های آینده خبر داد .

دکتر محمدعلی زلفی‌گل امروز دوشنبه ۲۲ اسفند در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه گنبدکاووس، سالروز تأسیس بنیاد شهید و گرامیداشت شهدا را گرامی داشت و اظهار کرد: برای جانبازان و یادگاران دفاع مقدس آرزوی سلامتی داریم و هرگز فراموش نمی‌کنیم که امنیت و آسایش امروز را مدیون جانفشانی و ایثارگری شهدا و ایثارگران هستیم.
وی با بیان اینکه عده‌ای امنیت و سلامت جامعه را تأمین می‌کنند، گفت: جامعه دانشگاهی در سلامت جامعه نقش جدی دارد که بخشی از آن پزشکی است اما سلامت معنوی، روحی و روانی، فرهنگی، عاطفی و آرامش جامعه را رشته‌های علوم انسانی و دینی، سلامت جسمی و تغذیه را رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی و تولید تجهیزات در حوزه پزشکی و غیره را رشته‌های فنی و مهندسی و علوم طبیعی را تأمین می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه را زادگاه آزاداندیشی، هم‌اندیشی و بازاندیشی دانست و بیان کرد: پرواز فکر، ذهن و دیدگاه موجب می‌شود موجب تولیدات جدید در زمینه علم و دانش می‌شود. امروز مباحثی مانند اینترنت‌اشیاء، توسعه اقتصاد کشور از طریق سیارات، فضای مجازی و غیره مطرح است که باید از مسیر دانشگاه محقق شود.
زلفی‌گل به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر رونق آزاداندیشی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: باید فضای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها ایجاد شود و رؤسای دانشگاه‌ها باید شرایط کسب تجربه برای دانشجویان به وجود بیاورند.
وی با بیان اینکه وزارت علوم دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم این دستورالعمل در ماه‌های آینده ابلاغ شود و براساس آن هر دانشجویی که در عرصه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و فناوری و نوآوری تلاش ویژه‌ای داشت برگزیده شود و دانشگاه به وی امتیازات ویژه‌ای بدهد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری علم را موتور پیشران جامعه دانست و از دانشگاه‌ها خواست شرایطی ایجاد کنند که هر دانشجو براساس علاقه و شرایطی که دارد کسب تجربه کند.
زلفی‌گل با بیان اینکه تولید علم موجب مرجعیت و استفاده از آن برای بشر رفاه ایجاد می‌کند، تأکید کرد: در برنامه هفتم توسعه باید به مرجعیت و دیپلماسی فرهنگی، سیاسی، علمی، اقتصادی و هنری توجه کنیم.
وی اضافه کرد: یک رئیس دانشگاه موفق باید برش‌های خاصی از برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای خود ترسیم کند؛ مدیر بدون برنامه دستاورد لازم را ندارد و همانند تیراندازی است که هدف را نمی‌داند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: انسانی که اولویت‌های خود را نداند، نمی‌تواند ظرفیت‌های موجود را شناسایی و مدیریت کند. ما در وزارت علوم پنج اولویت اعم از مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، نوآورپروری و تولید ثروت از فرصت‌های جدید را در دستور کار خود قرار داده و تمامی ظرفیت‌ها را به سمت تحقق این پنج اولویت هدایت کردیم.
زلفی‌گل با اشاره به اینکه رؤسای دانشگاه‌ها باید در توزیع امکانات و حتی برخورد با دانشجویان توجه کافی را داشته باشند، یادآور شد: کارمندان دولت می‌توانند خیِر خوبی باشند عموماً تصور جامعه از فرد نیکوکار یک فرد ثروتمند است که امکانات خود را در راه خیر خرج می‌کند حال آنکه علاوه بر این، می‌توان با کلام، برخورد درست و انجام به موقع کار ارباب رجوع دل یک انسان را شاد کرد.
وی متذکر شد: دانشجوی امروز می‌تواند دانشمند آینده، شهردار آینده و یا حتی رئیس جمهور آینده باشد لذا اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها نباید دانشجویان را دست کم بگیرند و باید اخلاق و فرهنگ صحیح را با رفتار خود در بین دانشجویان نهادینه کنند.

نوشته بهره‌مندی دانشجویان سرآمد از امتیازات ویژه اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.