بهترین راهکارها برای کاهش صدای فن لپ‌ تاپ

how to fix a loud laptop fan 1 63fe8e41d35f704565bc1985

برای حذف برنامه‌های پس‌زمینه در مک:

  • کاربران مک می‌توانند به System Preferences بروند و از Users گزینه Startup را انتخاب کنند. سپس در این قسمت همه موارد غیر‌ضروری را حذف کنند.

۵. شناسایی و حذف بد‌افزار‌ها و ویروس‌ها

گاهی صدای بلند فن ‌می‌تواند نشان‌دهنده وجود ویروس یا سایر اشکال نرم‌افزارهای مخرب روی لپ‌تاپ شما باشد. این موارد ممکن است باعث افزایش فشار روی سخت‌افزار و درنتیجه گرم شدن بیش‌ازاندازه اجزای داخلی لپ‌تاپ شوند. برای اطمینان از اینکه لپ‌تاپ شما به ویروس‌ها یا بدافزارها آلوده نشده باشد، بهتر است از بهترین نرم‌افزارهای آنتی ‌ویروس کمک بگیرید و همواره سیستم را مورد بررسی قرار دهید.

۶. تغییر تنظیمات فن

ساده‌ترین راه برای کاهش صدای فن، کنترل کردن تنظیمات فن در لپ‌تاپ است. برای پیدا کردن این گزینه باید نگاهی به سه مکان مختلف بیندازید.

ابتدا به کیبورد خود نگاه کنید تا ببینید آیا دکمه کنترل فیزیکی فن روی آن وجود دارد یا خیر. اگر این دکمه وجود داشته باشد، معمولاً باید اول کلید Fn را نگه دارید و سپس یک کلید فانکشن را فشار دهید تا بین حالت‌های مختلف فن جابه‌جا شوید. یکی از این حالت‌ها ممکن است حالت ساکت‌تر با حداکثر عملکرد پایین‌تر باشد.

اگر خبری از دکمه فیزیکی مخصوص فن نبود، باید هر‌گونه ابزاری که روی لپ‌تاپتان نصب شده است را بررسی کنید. این گزینه بیشتر در لپ‌تاپ‌های گیمینگ با ابزارهایی که به شما امکان می‌دهد نورپردازی RGB و پروفایل‌های فن را کنترل کنید، رایج است. اگر لپ‌تاپ شما ابزار رسمی کنترل فن ندارد، می‌توانید از یک برنامه شخص ثالث استفاده کنید، اما باید این کار را تماماً با مسئولیت خود انجام دهید. اکثر لپ‌تاپ‌ها به شما این امکان را می‌دهند که سرعت فن خود را با استفاده از نرم‌افزارهای شخص ثالث کنترل کنید. بنابراین در تئوری می‌توانید با کنترل سرعت فن، صدای فن را در لپ‌تاپ خود کاهش دهید. البته توجه داشته باشید که این کار می‌تواند لپ‌تاپ شما را داغ‌تر کند و طول عمر آن را کاهش دهد، بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید.

درنهایت، می‌توانید منوی BIOS/UEFI را بررسی کنید. تنظیمات پروفایل فن برخی از لپ‌تاپ‌ها را می‌توان از این قسمت تغییر داد. برای اطلاع از نحوه دسترسی به منوی BIOS/UEFI و اینکه آیا در لپ‌تاپ شما تنظیماتی وجود دارد که روی پروفایل‌های فن در این بخش تأثیر بگذارد، به دفترچه راهنمای لپ‌تاپ خود مراجعه کنید یا مدل لپ‌تاپ خود را در جستجو کنید.

۷. غیرفعال کردن سرویس‌های ویندوز

استفاده زیاد از CPU می‌تواند باعث کارکرد زیاد فن کامپیوتر شود. برخی از خدمات غیرضروری ویندوز منجر به مصرف بالای CPU می‌شوند. شما می‌‌توانید سرویس‌ها را به‌صورت دستی در ویندوز غیرفعال کنید و باعث کاهش صدای فن لپ‌ تاپ شوید.

  • برای راه اندازی Run از کلیدهای میانبر Win + R استفاده کنید.
  • services.msc تایپ کنید و اینتر بزنید.
  • سپس به سرویس‌های زیر بروید و روی هرکدام دوبار کلیک کنید:

۱. Connected User Experiences and Telemetry

۲. Diagnostic Policy Service

۳. Diagnostic Service Host

۴. Diagnostic System Host

۵. HomeGroupListener

۶. HomeGroupProvider

  • از منوی کشویی Startup type گزینه Disabled را انتخاب کنید.
  • روی Apply و بعد OK کلیک کنید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.