بزرگترین دشمن صنعت بازی‌های ویدیویی در سال جدید کیست؟

خبرنگاران و سازندگان حوزه ویدیوگیم اهداف متفاوتی با هم دارند، اما هدف مشترکی بین این دو گروه در سال جدید به وجود آمده، آن هم ساخت بازی‌های قوی در صنعتی سالم توسط کارکنان خوشحال و راضی‌ست. متاسفانه در اواخر سال ۲۰۲۳ یک شکاف عظیم بین خبرگزاری‌ها و سازندگان بازی‌های ویدیویی ایجاد شد، اما همگی امیدواریم دوباره بتوانیم به خوبی کنار هم کار کنیم. اما چه چیزی باعث این شکاف شد و حالا چه چیزی باعث شده تا این دو جبهه دشمن یکسانی داشته باشند و کنار یکدیگر بایستند؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

<!–

–>

اطلاعات لو رفته اینسامنیاک گیمز شکاف بزرگی ایجاد کرد

اسپایدر من 2 از اینسامنیاک گیمزاسپایدر من 2 از اینسامنیاک گیمز

اواسط دسامبر ۲۰۲۳ بود که محتواهای بسیاری از برنامه آینده استودیو اینسامنیاک گیمز لو رفت. در این حین بود که هم خبرنگاران و هم توسعه‌دهندگان در حالت آماده باش بودند. این حرکت هکرها بحث شدیدی در مورد نیت رسانه در این زمینه را به دنبال داشت. آیا ما باید از انتشار این اخبار صرف نظر می‌کردیم چون به صورت غیر قانونی منتشر شده بودند و برنامه تجاری اینسامنیاک را به هم ریخته بودند؟ یا که این مطالب را منتشر می‌کردیم؟ این یک بحث غیر قابل تصور در هر صنعت دیگری بود. از طرفی اسناد لو رفته شامل اطلاعات شخصی کارکنان استودیو بود، اما هیچ سایتی به آن‌ نپرداخت.

۶ دسامبر سال قبل، اطلاعاتی لو رفت که نشان می‌داد بانجی تعدادی از کارکنان خود را به دلیل خریداری شدن کامل توسط سونی اخراج کرده است. دو هفته بعد نیز اسنادی از اخراج کارمندان اینسامنیاک گیمز لو رفت که دلیل آن کم کردن خرج‌های استودیو برای حفظ بودجه جهت ساخت عناوین تریپل ای آینده بود. تمامی این موارد نشان از مدیریت ضعیف سونی در مورد استودیو‌های فرست پارتی خود است. حال بحث اصلی سر قانونی بودن اطلاعات لو رفته است اما مشکل اصلی جای دیگری است. اخراج کارکنان اینسامنیاک که یکی بعد از دیگری شاهکار می‌سازد دلیل محکمی بر این است که این صنعت به صورت ناپایدار اداره می‌شود.

تعداد اخراجی‌ها بسیار زیاد بود

دستینی از بانجیدستینی از بانجی

این دلایل تازه بخش کوچکی از افتضاح سال گذشته برای کارمندان مربوط به ویدیوگیم بود. سازنده عناوینی مانند TimeSplitters و Haze یعنی استودیو فری رادیکال دیزاین توسط گروه امبریسر بسته شد. حال این جدای از دیگر استودیوهایی است که توسط این گروه بی پروایانه خریداری شدند. همین‌طور هزاران توسعه‌دهنده بازی در سراسر دنیا از کار بیکار شدند. از دید خبرگزاری‌ها بد نیست به اخراجی‌ها اشاره کنیم. بخش Vice سایت Waypoint بسته شد، واشنگتن پست در بخش لانچر خود را تخته کرد، خبرگزاری GAMURS تعداد زیادی از کارکنان خود را در ماه مارس گذشته اخراج کرد و خیلی از افراد دیگری که شغل خود را از دست دادند. صنعت بازی در حال حاضر بیش از هر وقت دیگری درآمدزاست و بسیاری از گیمرها در این موارد مطالعه دارند. اما دلیل اخراج این همه از کارکنان چیست؟ مشخصا مدیریت ضعیف، زیاده خواهی بی‌پایان و رشد ناپایدار اقتصادی دلایل اصلی این اتفاقات هستند.

دیگر آن دوران گذشته است که یک صندلی محکم ساخته شود، به فروش برود و دوباره شروع به ساخت یک صندلی دیگر کنند. الان همان صندلی نیازمند خرید اشتراک و پرداخت‌های درون برنامه‌ای است، که خوب این امر سال‌ها از یک اثر پول می‌سازد. کمپانی‌ها الان باید پول سرمایه‌گذاران را پس بدهند و سهم سهامداران را پرداخت کنند. سود کردن در حال حاضر مهم نیست، مهم درصد سود است که روز به روز بالا برود تا شرکت‌ها ضرر نکنند.

سودجویی بیش از حد با خود مشکلات زیادی می‌آورد

صنعت ویدیوگیمصنعت ویدیوگیم

جستجوی سود بیشتر باعث شد که سایت‌ها بعد از عرضه عناوینی مانند الدن رینگ و هاگوارتز لگسی سود زیادی بکنند. چون عملا این عناوین بازدید بیشتری با خود آوردند و مدیران این سایت‌ها اقدام به جذب نیروی بیشتر کردند، بر فرض اینکه این موقعیت تا ابد ادامه دار است. خب مشخصا چنین نشد. از یک نقطه به بعد تعداد کلیک‌ها به مرور کم شد و با کم شدن درآمد و تعداد زیاد کارکنان مشخصا ضرر مالی صورت می‌گیرد. آیا این ضررها باعث اخراج مدیران و کم شدن درآمد آنان شد؟ خیر! این نویسندگان و ادیتورها بودند که از کار بیکار می‌شدند.

همه‌گیری کرونا و اجرای پروتکل ماندن در خانه باعث رشد بازی‌ها با تعداد بیشتر گیمرها شد. حتی با وجود اینکه شرایط مثل قبل نیست و سرعت درآمد شرکت‌ها کاسته شده، باز هم درآمد این صنعت بسیار زیاد است. رشد مالی همچنان سر جایش است، ولی چون شیب چارت‌ها مثل قبل تند نیست، باید این کارها انجام شود که رشد سود سرعت کمی نداشته باشد. بازهم میگویم که این‌ کاستی‌ها روی مدیران اجرا نمی‌شود، بلکه اخراج‌ها متاسفانه بر توسعه‌دهندگان است. فکر نمی‌کنم برای درک این موارد اقتصادی نیازی به مدرک اقتصاد یا دهه‌ها تجربه مالی باشد.

حال راه حل این مشکل چیست؟

صنعت ویدیو گیمصنعت ویدیو گیم

ضمیمه کردن دورکاری، افزایش حقوق به صورت معمول و جلوگیری از اخراج‌های احتمالی می‌تواند زمینه‌ساز صنعتی خوب برای بازی باشد. اگر این اتفاقات بیفتد دیگر لازم نیست فردی بعد از اخراج خود به کشور دیگری برود تا کار پیدا کند. در ضمن وجود یک مطبوعات خوب و با تجربه در این زمینه همانند زمینه‌هایی مانند فیلم، بیزنس، سیاست و انواع دیگر خبرنگاری کار را برای افراد حاضر در این زمینه درست می‌کند.

روز ۳۱ دسامبر، یک توییت منتشر شد که اذعان داشت خبرنگاران با توسعه‌دهندگان بی‌تجربه همکاری می‌کنند تا بتوانند اطلاعاتی را لو بدهند. این می‌توانست فاصله بین این دو گروه را بیشتر کند اما با همکاری مردم این مشکل برطرف شد. به هر حال امیدواریم سال ۲۰۲۴ سال خوبی برای هردو گروه باشد و این را بدانیم که این دو جبهه دشمن همدیگر نیستند.

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.