برگزاری رویداد ملی کاربرد فناوری در اقتصاد چرخشی با رویکرد صنایع غذایی

نخستین رویداد ملی کاربرد فناوری در اقتصاد‌ چرخشی با رویکرد صنایع غذایی با حمایت ستاد ‌توسعه ‌اقتصاد‌ دانش‌بنیان‌ آب،‌ اقلیم‌ و ‌محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش سیناپرس از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محورهای این رویداد شامل «پرورش و فرآوری حشرات مفید (میلورم،مگس، سرباز،جیرجیرک و ..)»، «امنیت غذایی و اقتصاد چرخشی»، «تفکیک پسماندهای شهری، کشاورزی و صنفی»، «کشت و فرآوری میکروارگانیسمها (جلبک، مخمر و باکتری های مفید و)»، «تبلیغات، برندینگ و روشهای نوین در فروش و صادرات در حوزه اقتصاد چرخشی» و «ماشین آلات و زیرساخت های مورد نیاز در بازیافت» بود.

جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری طی سخنانی در این مراسم ضمن تقدیر  از دستاندر کاران برگزاری رویداد مذکور و ابراز امیدواری نسبت به استمرار آن گفت:با پیشرفت فناوری و مرزهای مختلف انقلاب صنعتی، برداشت بشر از طبیعت فزونی پیدا کرد و میان رشد اقتصادی و استفاده از منابع یک همبستگی معنا داری مشاهده شد؛ به طوری که سرانه مصرف مواد خام برای هر فرد بیش از ۱۰ تن گزارش شده که عدد قابل توجهی است.

وی افزوداین قابلیت در کنار سایر مسائلی که در حوزه اقلیم به وقوع پیوسته، محدودیت در دسترسی به برخی از منابع طبیعی، گزاره‌ای را مطرح کرده که آیا افزایش رفاه میتواند از شدت مصرف منابع جدایش پیدا کند یا خیر؟

مشایخ با ارائه گزارشی از مطالعات انجام شده تصریح کرد :جدایش مطلق در این امر امکان پذیر نیست و بشر در راستای افرایش رفاه،مجبور به مصرف منابع است.

معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری ادامه داددر این راستای جدایش نسبی به این مفهوم که در ازای هر واحد تولید ناخالص ،بتوان شدت مصرف مواد را کمتر کرد ، قابل بحث است و با استفاده از روش های فناورانه میتوان  روش های بهرهور تری را استفاده کنیم و شدت مصرف منابع را کم کنیم .

به گفته او، اقتصاد چرخشی ناظر بر این موضوع است که چگونه می‌توان با استفاده از روش های نوآورانه در یک چرخه بسته از مواد، استفاده بهتری داشت.

مشایخ با اشاره به بازار اقتصاد چرخشی ترسیم شده در چشمانداز ۲۰۲۷ به ارزش ۶۵۰ میلیارد دلار گفتاین آمار نشان میدهد که دنیا در این زمینه به عنوان یک استراتژی ورود کرده و کشور ما باید در این زمینه گام های جدی تر و فراتر از مسئله حل چالش های پسماند (که در دهه های گذشته باید حل میشد ) بردارد.

وی در ادامه خاطر نشان کردمعاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری با کمک انواع ابزار های حمایتی، سرعت جریان سازی در این زمینه را شدت میبخشد.

سید محمد مهدی نوربخش، دبیر ستاد آب، اقلیم و محیطزیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هم با اشاره به اینکه این نشست نخستین رویدادی است که کارگروه اقتصاد چرخشی در حوزه صنایع غذایی برگزار می کند، ادامه دادموضوع اقتصاد چرخشی اولین بار در سال ۱۹۹۶ مطرح شد و به مرور زمان این ادبیات کامل شد؛ ابتدا تنها تبدیل پسماند به نهاده‌های تولید بود و به مرور زمان این موضوع گسترش یافت و بسیار فراتر از موضوع بازیافت مطرح می‌شد به طوری که امروزه به عنوان یکی از سیاست های اصلی کشورهاست و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۰ برنامه  عملیاتی خود را در این حوزه آغاز کرده است.

وی افزوددر مدل سنتی و خطی اقتصاد، فرض بر این بود که در تولید محصولات طوری  برنامه ریزی میشد که محصولات عمر کمتری داشته باشند و در نتیجه مشتریان به خرید مجدد ترغیب شوند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که چالش تخریب های زیست محیطی روز به روز افرایش پیدا میکند و باید به این مسئله رسیدگی شود.

نوربخش با اشاره به اینکه در سه لایه به اقتصاد چرخشی پرداخته میشود گفت:اولین و مهمترین لایه این است که پسماند تولید نشود، در دومین لایه به صورت تجدیدپذیر از متریال استفاده می شود؛به طور مثال در شرکت ایکیا ۶۰ درصد محصولات را به صورت تجدید پذیر استفاده میکنند. همچنین شرکت برنامه دارد این آمار را به ۱۰۰ درصد ارتقا دهد.

وی ادامه داددر نهایت در سومین لایه اگر پسماندی باقی بماند و مجبور به تولید زباله شدیم الزام است که زباله ها تجدید پذیر باشند و تخریب محیط زیست را در بر نداشته باشد.

همچنین به گفته او، موضوع پسماند علاوه بر اینکه تهدید بسیار جدی است می‌تواند سبب ایجاد فرصت های بسیار زیادی شود.

در حاشیه این رویداد، نمایشگاهی از دستاوردهای شرکتهای فعال اقتصاد چرخشی در حوزه های مختلف برگزار شد.

همچنین در بخشی دیگر از این رویداد، صاحبان طرح‌‌های فناورانه به معرفی و ارائه ایده خود پرداخته اند و در حاشیه رویداد ۱۸جلسه B2B با سرمایهگذاران برگزار شد.

به گفته شایق، دبیر علمی رویداد و دبیر کارگروه اقتصاد چرخشی ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیطزیست، فراخوان این رویداد از آذرماه سال جاری منتشر و بیش از ۳۰ طرح از نقاط مختلف کشور دریافت شدطرحها ارزیابی و هشت طرح برای ارائه به سرمایهگذار انتخاب شدند و در نهایت سه طرح برتر انتخاب و از حمایتهای متنوع برخوردار خواهند شد.

نوشته برگزاری رویداد ملی کاربرد فناوری در اقتصاد چرخشی با رویکرد صنایع غذایی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.