برنامۀ بلندپروازانه چین برای سفر به ماه

بیگ بنگ: برنامه‌های چین برای فرود فضانورد خود روی ماه تا سال ۲۰۳۰ احتمالاً شامل یک جفت موشک برای انجام این ماموریت خواهد بود.

2178665

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، چین به تازگی از برنامه‌های خود برای پرواز یک جفت موشک به کره ماه تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است که یکی حامل فرودگر سطح ماه است که قرار است فضانوردان چینی را در سطح ماه بگرداند، در حالی که دیگری خودِ فضانوردان را به ماه خواهد آورد.

یک مهندس عضو آژانس فضایی خدمه چین(CMSA) روز گذشته به رسانه‌های دولتی چین گفت که هر دو موشک به طور مستقل به مدار ماه می‌رسند و پس از یک فرود موفقیت آمیز، فضانوردان برای فرود بر روی سطح ماه سوار بر کاوشگر قمری خود می‌شوند.

چین با این رویکردِ دو پرتابی تلاش می‌کند تا روی یک چالش فناورانه مهم که در برنامه فضایی رو به رشد خود با آن مواجه است، کار کند و آن، فقدان یک موشک فوق سنگین و با ظرفیت بالا مانند موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) ناسا یا موشک فالکون‌هِوی شرکت اسپیس‌ایکس است.

یک مأموریت سرنشین‌دار به سطح ماه باید بتواند هم خدمه انسانی و هم کاوشگر ماه را با خود حمل کند، همچنین اکسیژن، آب، تجهیزات و سایر موارد ضروری برای این مأموریت را همراه داشته باشد که همگی به وزن محموله موشک در حال بلند شدن می‌افزایند.

با تقسیم این وظیفه به دو بخش، موشک «لانگ مارچ ۵» چین که به عنوان یک موشک پرتابی سنگین طبقه‌بندی می‌شود، حداقل از لحاظ تئوری قادر به انجام این ماموریت دو مرحله‌ای خواهد بود. چین همچنین برنامه‌هایی برای یک جفت موشک فوق سنگین به نام‌های «لانگ مارچ ۹» و «لانگ مارچ ۱۰» دارد که باید بتواند یک ماموریت سرنشین‌دار را در یک پرتاب به سطح ماه برساند.

در طول نشستی که در “ووهان” چین برگزار شد، ژانگ هایلیان، معاون ارشد مهندسی CMSA توضیح داد که هنگامی که فضانوردان چینی در ماه به اهداف علمی خود برسند و نمونه‌هایی از سطح ماه جمع‌آوری کنند، فرودگر، خدمه را به فضاپیمای واقع در مدار ماه برمی‌گرداند و از آنجا، این ماموریت سفر بازگشت خود را به زمین آغاز خواهد کرد.

China plans to send two rockets

رقابت برای بازگرداندن بشر به کره ماه در سال‌های اخیر شدیدتر شده است و چین و ایالات متحده به منابع معدنی بالقوه ماه ابراز علاقه کرده‌اند. آمریکا در مورد برنامه‌های خود برای تاسیس یک پایگاه دائمی در ماه بسیار امیدوار است و می‌خواهد از آن به عنوان پله‌ای برای انجام ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده به دنیاهای دیگر مانند مریخ استفاده کند.

ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ فضانوردان را به ماه بازگرداند که اولین فرود خدمه از سال ۱۹۷۲ خواهد بود. چین قبلاً به دنبال انجام یک ماموریت سرنشین‌دار تا سال ۲۰۲۷ بوده است، اما این جدول زمانی در اوایل سال جاری به سال ۲۰۳۰ به عقب رانده شد.

پژوهشگران چینی فعالانه در حال توسعه اجزای مختلف برای انجام فرود روی ماه، از جمله سیستم‌های پرتاب فوق سنگین لانگ مارچ، یک فضاپیمای خدمه نسل جدید، یک فرودگر ماه و یک ماه‌نورد با قابلیت حمل فضانوردان هستند. همچنین پیشنهاداتی در مورد چگونگی ایجاد پایگاه‌های دائمی روی سطح ماه ارائه کرده‌اند.

چین در سال ۲۰۲۰ با بازگرداندن موفقیت آمیز نمونه‌هایی از سطح ماه از طریق یک ماموریت بدون سرنشین، به نقطه عطف مهمی دست یافت و خود را به سومین کشوری تبدیل کرد که پس از ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی، قطعات سطح ماه را به زمین بازمی‌گرداند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: reuters.com

Adblock test (Why?)

منبع مطلب


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.