ظاهر جذاب و خاص، امکانات قابل توجه و قیمت مناسب، سه تا از ویژگی های مهم گوشی های وان پلاس هستن که مشتریان زیادی رو به سمت خرید مدل های این برند جذب میکنه. گوشی OnePlus 12R جدیدترین و خوش قیمت‌ترین بالارده این برنده که با تکیه بر این سه ویژگی، در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ (۳ بهمن ۱۴۰۳) معرفی شده. این گوشی نه تنها ظاهر خیلی تو دل برویی داره بلکه مجهز به پردازنده خفن اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و یک باتری قوی ۵۵۰۰ میلی آمپر ساعتی در کنار ده ها امکانات خفن دیگه هست.
در ادامه، همراه موبونیوز باشین تا با بررسی گوشی OnePlus 12R توی بخش های مختلف، ببینیم که این گوشی میتونه رقبای قدرتمند خودش رو به خصوص توی برندهای پرطرفداری مثل سامسونگ کنار بزنه یا مغلوب میشه؟

بررسی گوشی OnePlus 12R از نظر طراحی و کیفیت ساخت

توی نگاه اول، وان پلاس ۱۲R شما رو یاد مدل OnePlus 12 میندازه که اواخر سال ۲۰۲۳ به بازار جهانی عرضه شد. تکرار این طراحی جذاب، به نظرم ایده هوشمندانه ای بود که وان پلاس برای پرچمدار اقتصادی جدید خودش به کار برد. گوشی OnePlus 12R توی سه رنگ زیر به فروش میرسه:

  • Iron Gray (خاکستری تیره)
  • Cool Blue (آبی روشن)
  • Electric Violet (بنفش)

از بین این سه رنگ، مدل رنگ بنفش، معمولا به شکل سفارشی (Fan Edition) تولید میشه و فروش اون هم بیشتر محدود به بازار چین و هند میشه؛ اما دو رنگ دیگه، توی تمام بازارهای بین المللی از جمله بازار ایران موجود هستن.

کیفیت بدنه گوشی OnePlus 12R

وقتی صحبت از گوشی های پرچمدار میشه، انتظار داریم که در قدم اول، بدنه محکم و مقاومی داشته باشن. گوشی وان پلاس ۱۲R هم به تبعیت از همین قانون، مجهز به یک بدنه با فریم آلومینیومی و پشت شیشه ای هست. استفاده از شیشه برای بخش پشت بدنه این گوشی، اگرچه مقاومتش رو در مقابل ضربات افزایش میده اما از طرف دیگه، باعث میشه که گوشی به راحتی از دستتون سُر بخوره. به همین خاطر، به نظرم این گوشی رو بدون قاب استفاده نکنین.

بررسی طراحی گوشی OnePlus 12R

وان پلاس ۱۲R با ابعاد ۱۶۳٫۳ در ۷۵٫۸ در ۸٫۸ میلی متر و وزن ۲۰۷ گرمی روانه بازار شد که در مقایسه با مدل OnePlus 12، کمی کوتاهتر، باریک تر و حدود ۱۳ گرم سبک تره اما عرض دقیقا یکسانی با وان پلاس ۱۲ داره. وزن کم و ابعاد نه چندان بزرگ این مدل باعث میشه که با یه گوشی خوش دست روبرو باشیم که این موضوع، روی تجربه کار کردن شما با این گوشی اثر مثبتی داره.

پنل جلوی گوشی وان پلاس ۱۲R

بخش جلویی وان پلاس ۱۲R با پوششی از گوریلا گلس ویکتوس ۲ پوشونده میشه. این پوشش، مقاومت خوبی در مقابل خط و خش داره و میتونه از گوشی در برابر سقوط از ارتفاع (حداکثر تا ۲ متر روی سطوح سخت و غیر تیز) محافظت کنه. از اونجایی که نوع استفاده هر کاربر از این گوشی متفاوته و ممکنه که اجسام تیز یا آسیب زننده با پنل جلویی گوشی تماس پیدا کنن، به نظرم بهتره که یک گلس محافظ خوب و با کیفیت روی نمایشگر این گوشی بندازین و بعدا باهاش کار کنین.

طراحی اطراف بدنه گوشی OnePlus 12R

اولین چیزی که توی بررسی گوشی OnePlus 12R از نظر ظاهر و طراحی بدنه به چشمتون میخوره، تخت نبودن طراحی فریم این گوشی و انحنان قابل توجه فریم توی بخش لبه ها هست. به نظرم این طراحی جذابه اما از اون طرف ممکنه کار کردن با گوشی رو یه کم سخت کنه؛ چون راحت‌تر از دستتون سُر میخوره و ریسک بالاتری داره. چیدمان پورت ها و دکمه ها توی این فریم، مشابه وان پلاس ۱۲ هست.

بررسی فریم گوشی OnePlus 12R

بر همین اساس، توی بخش راست این فریم، دکمه های تنظیم صدا و پاور و توی بخش چپ، اسلایدر هشدار قرار دارن. دو بخش دیگه اطراف بدنه این گوشی هم به ترتیب میزبان درگاه سیم کارت، پورت شارژ و اسپیکر در قسمت پایین فریم و همچنین، میکروفون و اسپیکر دوم در بخش بالایی فریم هستن.

طراحی دوربین‌های گوشی وان پلاس ۱۲R

به نظر من، جذاب ترین ویژگی ظاهری گوشی OnePlus 12R مربوط به طراحی خاص دوربین های این گوشی میشه. سه ماژول دوربین این گوشی در کنار چراغ LED به شکل ۴ تا دایره کوچیک داخل یک جزیره دایره ای شکل قرار گرفتن. جزیره دوربین های این گوشی برخلاف اغلب گوشی های بازار، در قسمت میانی پشت بدنه قرار نگرفته و کمی به سمت چپ بدنه متمایل شده.

استانداردهای محافظتی گوشی OnePlus 12R

گوشی OnePlus 12R مجهز به گواهی IP64 هست و در مقابل گرد و غبار و آب مقاومه. البته دقت داشته باشین که مقاومت این گوشی در برابر آب، به معنای پاشیدن قطرات آب به بدنه گوشیه نه اینکه بتونین این گوشی رو توی آب غوطه ور کنین و سالم بمونه.

اگه بخوام یه جمع بندی کلی توی بررسی گوشی OnePlus 12R داشته باشم، باید بگم که بدنه این گوشی به لطف پوشش شیشه ای مقاوم توی بخش های پشت و جلوی بدنه و فریم آلومینیومی، مقاومت خوبی داره. از اون طرف، طراحی ماژول های دوربین، جذابیت خوبی به این گوشی داده و باعث شده که طراحی این گوشی، تفاوت قابل توجهی با رقبا داشته باشه.
داشتن گواهی IP64 برای این گوشی، بد نیست اما با توجه به پرچمدار بودنش، میتونست خیلی بهتر باشه و وان پلاس با رعایت استانداردهای بیشتر این گوشی رو لایق دریافت گواهی های ضد آب مثل IP68 کنه.

بررسی صفحه نمایش گوشی وان پلاس ۱۲R

گوشی وان پلاس ۱۲R از یک نمایشگر ۶٫۷۸ اینچی از نوع LTPO4 AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی استفاده می کنه. این پنل نمایش، از فناوری های والبی ویژن و HDR10+ پشتیبانی میکنه و قابلیت نمایش ویدیوهای تولید شده بر پایه این فناوری ها ( ویدیوهای یوتیوب یا سرویس های استریم مثل نتفلیکس) رو داره.
نسبت نمایشگر گوشی OnePlus 12R به بدنه این گوشی، حدود ۹۰٫۹ درصد هست و حاشیه خیلی کمی داره. این صفحه نمایش، تصاویر رو با وضوح ۱۲۶۴ در ۲۷۸۰ پیکسل نمایش میده و به خاطر توانایی نمایش ۱ میلیارد رنگ و تراکم پیکسل ۴۵۰ پیکسل در هر اینچ، تجربه خیلی خوبی رو از اجرای فیلم یا بازی های مختلف در اختیارتون میذاره.

بررسی نمایشگر گوشی OnePlus 12R

مورد دیگه ای که توی بررسی گوشی OnePlus 12R اهمیت زیادی داره، حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی هست. به ادعای وان پلاس، نمایشگر این گوشی میتونه در حالت دستی و پیک به ترتیب به حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ و ۴۵۰۰ نیت برسه که در صورت صحت داشتن این ادعا، واقعا روشنایی بسیار خوبیه و میتونین به راحتی با این گوشی زیر نور آفتاب کار کنین و جزئیات نمایشگر رو به طور کامل ببینین.

بررسی باتری و شارژدهی گوشی OnePlus 12R

وان پلاس ۱۲R از یک باتری ۵۵۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می کنه که ظرفیتش ۱۰۰ میلی آمپر بیشتر از باتری گوشی OnePlus 12 هست. این باتری، با آداپتور ۱۰۰ واتی فست شارژ در مدت ۱۵ دقیقه از صفر تا ۷۰ درصد شارژ میشه و برای شارژ کامل فقط به ۲۵ دقیقه احتیاج داره که زمان بسیار خوبیه و برتری قابل توجهی رو توی بخش شارژ باتری به این گوشی در برابر رقبایی مثل پیکسل ۸ و S23 FE سامسونگ میده.

بررسی باتری گوشی OnePlus 12R

به لطف استفاده از پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۲ که توی بخش مصرف انرژی، عملکرد بهینه ای داره، شما میتونین با باتری فول شارژ گوشی OnePlus 12R حدود ۱۲ ساعت و ۵۷ دقیقه وب گردی کنین یا ۳۹ ساعت و ۹ دقیقه تماس بگیرین یا ۷ ساعت و ۴۴ دقیقه بازی کنین یا ۲۰ ساعت و ۳۰ دقیقه به طور مداوم ویدیو تماشا کنین.

عملکرد حسگر اثر انگشت

قابلیت های امنیتی، مورد مهم دیگه ای هست که توی بررسی گوشی OnePlus 12 اهمیت داره. خوشبختانه، این گوشی پرچمدار، مثل وان پلاس ۱۲ از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر (اپتیکال) استفاده میکنه که سرعت خیلی خوبی داره و توی محل مناسبی روی نمایشگر قرار گرفته و اونقدر پایین نیست که برای استفاده از اون به دردسر بیفتین.

بررسی عملکرد دوربین‌های گوشی وان پلاس ۱۲R

وان پلاس ۱۲R با ساختار دوربین های متفاوتی نسبت به وان پلاس ۱۲ عرضه شده که عبارتند از:

  • دوربین اصلی واید ۵۰ مگاپیکسل
  • دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسل
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسل
  • دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل

کاهش وضوح دوربین اولتراواید و سلفی از ۴۸ و ۳۲ مگاپیکسل توی وان پلاس ۱۲ به ۸ و ۱۶ مگاپیکسل توی این گوشی و جایگزینی دوربین تله فوتوی ۶۴ مگایپسکلی گوشی OnePlus 12 با دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، چیزی نیست که از یک پرچمدار در حد و اندازه وان پلاس ۱۲R توقع داشته باشیم اما خوب، از اونجایی که وان پلاس این گوشی رو توی کلاس پرچمدار عرضه کرده، نمیشه چندان به این موضوع معترض باشیم.

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی وان پلاس ۱۲R توی نور روز، میتونه تصاویر رو با کیفیت بالا، نویز بسیار کم، جزئیات دقیق، رنگ بندی طبیعی و دامنه دینامیکی بسیار خوب ثبت کنه. زمانی که بزرگ نمایی افزایش پیدا میکنه و به ۲ یا ۵ برابر میرسه، عملکرد خوب این دوربین حفظ میشه و جزئیات به شکل کاملا دقیقی ثبت میشن؛ البته توی این حالت ها، رنگ ها یه کم آبرنگی میشه و دیگه اون حالت کاملا طبیعی رو نداره ولی اونقدر نیست که کلا کیفیت خیلی خوب تصاویر دوربین اصلی این گوشی رو توی عکاسی با بزرگنمایی ۲ و ۵ برابر زیر سوال ببریم.

توی نور کم و عکاسی در شب، باز هم عملکرد این دوربین عالیه و تصاویر رو بدون نویز، با جزئیات دقیق و نوردهی خوب ثبت میکنه؛ البته توی وضعیتی که بخوایم روی سوژه زوم کنیم، عملکرد این دوربین افت میکنه و نتایج ضعیفی رو ارائه میده. در کل بخوایم توی بررسی گوشی OnePlus 12R به دوربین اصلی این گوشی امتیاز بدیم، میتونیم صفت «خیلی خوب» رو برای عملکرد دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی وان پلاس ۱۲R به کار ببریم.

عملکرد دوربین اولتراواید

عرضه وان پلاس ۱۲R با دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، تا حدی باعث ناامید شدن کاربران از عملکرد این دوربین شد؛ اما این ناامیدی صرفا بر اساس مشخصات این دوربین روی کاغذ بود نه عملکرد واقعی اون.

دوربین اولتراواید این گوشی با وجود وضوح پایینش، عملکرد خیلی خوبی داره و میتونه تصاویر رو با دامنه دینامیکی بالا، رنگ بندی قوی، جزئیات دقیق و نویز کم چه در نور روز و چه در نور کم (عکاسی در شب) ثبت کنه. البته نباید انتظار زیادی از این دوربین داشته باشین چون به هر حال، با یه دوربین ۸ مگاپیکسلی طرف هستین نه دوربین ۴۸ مگاپیکسلی وان پلاس ۱۲. با این وجود، عکاسی با این دوربین خالی از لطف نیست و تصاویر خوبی رو میتونین باهاش ثبت کنین.

عملکرد دوربین‌ ماکرو

دوربین ماکرو توی اکثر گوشی ها، کارایی چندان زیادی نداره و به نظرم، بهتر بود که توی پرچمداری مثل وان پلاس ۱۲R، همون دوربین تله فوتوی وان پلاس ۱۲ استفاده میشد.

نمونه عکس دوربین ماکرو گوشی OnePlus 12R

این دوربین با تکیه بر قابلیت های دوربین اصلی مثل فوکوس خودکار با تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری، به ثبت تصاویر سوژه ها از فاصله نزدیک و با جزئیات دقیق کمک میکنه و تا حد امکان، تصاویر رو بدون حذف یا قاطی شدن جزئیات ثبت میکنه.

عملکرد دوربین سلفی

تفاوت عمده ای که در بررسی گوشی OnePlus 12R توی بخش دوربین سلفی با گوشی وان پلاس ۱۲ به چشم میاد، ثبت تصاویری با رنگ بندی کمرنگ تر توی این گوشی هست. البته این تفاوت رنگ، توی محیط اطراف سوژه چندان به چشم نمیاد ولی توی رنگ پوست، یه کم خودنمایی میکنه. اگه از این ضعف چشم پوشی کنیم، تصاویر سلفی این گوشی، حاوی جزئیات دقیق، محدوده دینامیکی خوب و رنگ بندی قابل قبولی هستن.

بررسی گوشی OnePlus 12R از نظر سخت افزار و نرم افزار

گوشی OnePlus 12R مجهز به پردازنده پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هست. این پردازنده ۴ نانومتری، ۸ هسته شامل ۱ هسته Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز، ۲ هسته Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز، ۲ هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و ۳ هسته Cortex-A510 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز داره و از پردازنده گرافیکی Adreno 740 برای اجرای عملیات های مبتنی بر پردازش های گرافیکی استفاده میکنه. این گوشی توی نسخه های زیر عرضه میشه:

  • حافظه ۱۲۸ گیگ و رم ۸ گیگ
  • حافظه ۲۵۶ گیگ و رم ۱۶ گیگ

بررسی گوشی OnePlus 12R از نظر سخت افزار و نرم افزار

پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در بنچمارک های مختلف و در بخش های عملکرد تک هسته ای و چند هسته ای، امتیازهای خیلی خوبی رو گرفته و مصرف انرژی بهینه تری نسبت به نسل قبلی خودش داره.
وان پلاس ۱۲R به لطف این پردازنده، از پس اجرای برنامه ها و بازی های سنگین و نیمه سنگین به خوبی برمیاد. به طور مثال، این گوشی میتونه بازی PUBG رو با تنظیمات گرافیکی حداکثری و نرخ ۹۰ فریم بر ثانیه با کمترین لگ اجرا کنه و در طی اجرای این بازی هم، بدنه گوشی چندان گرم نمیشه.

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری گوشی OnePlus 12R

وان پلاس ۱۲R به طور پیشفرض با اندروید ۱۴ و رابط کاربری OxygenOS 14 عرضه میشه. این نسخه از رابط کاربری اختصاصی وان پلاس، به لطف مجهز شدن به موتور ترینیتی (Trinity Engine)، میتونه از تمام پتانسیل سخت افزارهای گوشی استفاده کنه. علاوه بر این، دو قابلیت مربوط به احیای رم و پردازنده، در کنار بهبود مصرف انرژی گوشی و افزایش عمر باتری، با تکیه بر فشرده سازی برنامه ها، مصرف رم گوشی رو کاهش میده تا دستگاه کمتر دچار کندی یا هنگ کردن بشه.

بررسی نرم افزار گوشی OnePlus 12R

وان پلاس، نسخه جدید OxygenOS رو به ویژگی های دیگه ای مثل قابلیت File Dock (حفظ فایل های ویدیویی، تصویری، متنی و لینک ها برای ادغام در یادداشت ها یا اشتراک گذاری فایل مورد نظر در شبکه های اجتماعی)، قابلیت Smart Cutout (استخراج سوژه از عکس)، قابلیت Clone Phone (انتقال اطلاعات از گوشی قبلی به گوشی جدید یا برعکس) و قابلیت Auto Pixelate (محو کردن اطلاعات حساس از تصاویر برای حفظ حریم خصوصی کاربر) مجهز کرده و همچنین ظاهر اعلان ها و آهنگ های زنگ دستگاه هم بعد از دریافت آپدیت OxygenOS 14 تغییر میکنه.
وان پلاس برای گوشی OnePlus 12R تا ۳ سال بروزرسانی اندروید و تا ۴ سال پشتیبانی امنیتی ارائه میکنه. این میزان، خیلی کمتر از پرچمدارهای رقیب به خصوص سری S24 سامسونگ هست که پشتیبانی ۷ ساله دریافت میکنن. به نظرم بهتر بود که وان پلاس، توی این بخش عملکرد قوی تری رو از خودش نشون میداد؛ با این وجود، توی این بخش هم میتونیم امتیاز خوبی رو به OnePlus 12R بدیم.

بررسی اسپیکر گوشی وان پلاس ۱۲R

در نهایت، آخرین بخش توی بررسی گوشی OnePlus 12R به سنجش عملکرد اسپیکر این گوشی اختصاص داره. وان پلاس ۱۲R مثل وان پلاس ۱۲ از اسپیکرهای دوگانه استریو استفاده میکنه که اسپیکر اصلی در بخش پایین فریم و در کنار پورت USB Type-C قرار داره و میکروفون بالای بدنه هم در نقش اسپیکر دوم ظاهر میشه. البته این میکروفون، خروجی صدای ضعیف تری نسبت به اسپیکر اصلی داره و بیشتر نقش مکمل اسپیکر اصلی رو بازی میکنه و کارایی چندان مستقلی نداره.

بررسی اسپیکر گوشی وان پلاس 12R

اگه بخوایم به عملکرد اسپیکر این گوشی امتیاز بدیم، صفت «بسیار خوب» کاملا برازنده اش هست و صدای با کیفیتی رو به کاربر ارائه میده. البته اگه جانب انصاف رو رعایت کنیم، نمیتونیم بگیم که صدای خروجی از این اسپیکر، باس قدرتمندی داره و کوبنده اس چون واقعا اینطوری نیست و توی ویژگی داشتن باس کوبنده، عملکرد این اسپیکر در سطح متوسطی قرار داره. وان پلاس ۱۲R هم مثل اغلب گوشی های پرچمدار یا میان رده جدید، فاقد جک ۳٫۵ میلی متری هست و برای گوش دادن به موزیک یا تماشای فیلم با این گوشی، باید از هدفون ها و هندزفری های بلوتوثی استفاده کنین.

آیا گوشی OnePlus 12R ارزش خرید داره؟

نمایشگر با کیفیت، عملکرد بسیار خوب دوربین ها، مجهز بودن به پردازنده قوی اسنپدراگون ۸ نسل ۲، بدنه محکم و طراحی خاص و جذاب، ویژگی هایی هستن که توی بررسی گوشی OnePlus 12R خودنمایی میکنن و ارزش خرید این گوشی رو بالا میبرن. قیمت گوشی OnePlus 12R در نسخه ۲۵۶ گیگابایتی و رم ۱۲ حدود ۴۲ میلیون تومان (فروردین ۱۴۰۳) هست. این قیمت در کنار نداشتن دوربین تله فوتو، پایین بودن حافظه داخلی و پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی نسبتا کم وان پلاس از این گوشی، ممکنه باعث مردد شدن شما از خرید این گوشی بشه و ترجیح بدین سراغ رقبای این مدل مثل S23 سامسونگ یا شیائومی ۱۳ پرو برید که امکانات مشابهی با وان پلاس ۱۲R دارن و با وجود قیمت تقریبا هم سطح، توی بعضی از بخش ها کارایی بهتری رو نسبت به این گوشی ارائه میدن.

نویسنده :

الهام بهمن پور

تاریخ انتشار

۵ ساعت پیش

برچسب ها

آخرین مقالات