گوشی‌های سری Edge 40 موتورولا در سال ۲۰۲۳ معرفی شدن و بخاطر چند ویژگی خاص،‌ به سرعت جای خودشونو توی دل طرفدارهای این برند باز کردن؛ همه اعضای این خانواده گواهینامه ضدآب بودن دریافت کردن، همه‌شون نمایشگر با رفرش ریت بالای ۱۴۴Hz دارن همچنین دوربین ۵۰ مگاپیکسلی و قابلیت شارژ سریع دارن. گوشی موتورولا Edge 40 Neo یکی از اعضای این خونواده محسوب میشه که قیمت کم و امکانات خوب داره. این گوشی با دو رم مختلف ۸ و ۱۲ گیگابایتی عرضه شده و به دلایلی که در ادامه میگیم، قیمتی ارزون‌تر از موتورولا Edge 40 و Edge 40 Pro داره. همراه ما باشید تا بررسی گوشی Motorola Edge 40 Neo رو با هم پیش ببریم و با ویژگی‌های این گوشی بیشتر آشنا بشیم.

بررسی گوشی Motorola Edge 40 Neo از نظر طراحی

کمپانی موتورولا برای طراحی گوشی Edge 40 Neo روی اصول این برند پافشاری کرده تا وقتی محصول نهایی رو می‌بینید و در دست می‌گیرید، متوجه بشید که این یه گوشی موتورولاست. بدنه این گوشی همونطور که از نامش پیداست با فریم و لبه‌هایی به شکل خمیده طراحی شده. هر سه عضو از خانواده Edge 40 به یک شکل طراحی شدن با این تفاوت که در مدل‌های گرون قیمت‌تر مثل Edge 40 Pro از فریم آلومینیومی و قاب پشت شیشه‌ای استفاده شده، در موتورولا Edge 40 قاب پشت با روکش چرم گیاهی پوشونده شده و در Edge 40 Neo بدنه و فریم همگی از جنس پلاستیک هستن. 

بررسی گوشی Motorola Edge 40 Neo از نظر طراحی

این گوشی ۱۵۹.۶ میلی‌متر طول و ۷۲ میلی‌متر عرض داره و ضخامتش هم ۷.۹ میلی‌متره. وزنش ۱۷۰ تا ۱۷۲ گرمه و در دسته گوشی‌های سبک وزن قرار می‌گیره. بدنه Edge 40 Neo با فرورفتگی و برآمدگی‌های زیادی به شکل عضلانی طراحی شده و از این جهت جذابیت بالایی داره. این گوشی در چهار رنگ مشکی، آبی روشن (Soothing Sea) و آبی تیره (Caneel Bay) و هلویی (Peach Fuzz) تولید و روانه بازار شده. 

در سمت راست گوشی، کلیدهای ولوم و پاور رو مشاهده می‌کنید، در سمت چپ چیزی نیست، در پایین، میکروفون، اسپیکر، پورت شارژ USB-C و شیار سیم کارت قرار داده شده و در بالای گوشی اسپیکر Dolby Atmos قرار داده شده. دوربین دوگانه و فلاش گوشی در یک جزیره مربع شکل،‌ روی قاب پشت گوشی قرار دارن و در زیرشون لوگوی موتورولا و اسم رنگی که سایت Pantone برای رنگ این گوشی‌ها در نظر گرفته دیده میشه. 

بررسی طراحی گوشی موتورولا Edge 40 Neo

در آخر باید به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در طراحی و ساختار بدنه موتورولا Edge 40 Neo مورد توجه قرار داده شده اشاره کرد؛ این گوشی تونسته گواهینامه IP68 رو دریافت کنه و این یعنی یه گوشی با قابلیت ضدآب بودن پیش روی شماست. طبق آزمایش‌ها، موتورولا Edge 40 Neo می‌تونه تا نیم ساعت در عمق ۱.۵ متری آب قرار بگیره و آسیبی هم نبینه. 

به طور کلی، با توجه به قیمت ارزون‌تر این گوشی، جنس بدنه و فریم پلاستیکی، وزن سبک و البته ضدآب بودن، میشه گفت که موتورولا Edge 40 Neo از نظر ساختار بدنه بسیار خوب و مقاومه ولی از نظر طراحی در حد یه گوشی معمولیه و نمیشه طراحیش رو خیلی خارق‌العاده دونست. 

بررسی صفحه نمایش گوشی Edge 40 Neo موتورولا

برای موتورولا Edge 40 Neo از نمایشگر ۶.۵۵ اینچی P-OLED استفاده شده. این پنل در مقابل AMOLED قرار داره ولی از نظر عملکرد و کیفیت،‌ شبیه به هم عمل می‌کنن. پنل‌های P-OLED انعطاف بیشتری دارن و به همین دلیل برای گوشی‌هایی که نمایشگر با لبه‌های خمیده دارن مناسب‌تر هستن. این پنل‌ها طول عمر بالاتر و تولید رنگ بهتری هم نسبت به AMOLED دارن.

بررسی صفحه نمایش گوشی موتورولا Edge 40 Neo

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صفحه نمایش این گوشی، نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) هست. نمایشگر این گوشی نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتزی داره که برای یه گوشی با این محدوده قیمت، عدد خیلی خوبیه. در واقع شما می‌تونید با این گوشی، بازی‌های اکشن و سریع رو بدون تاخیر در پردازش یا کندی اجرا کنید. همچنین برای صرفه‌جویی در مصرف باتری این قابلیت رو دارید که به صورت دستی نرخ تازه‌سازی نمایشگر رو کاهش بدید و به ۱۲۰ یا ۶۰ هرتز برسونید.

کیفیت نمایشگر و قابلیت‌ها

ویژگی جذاب دوم صفحه نمایش این گوشی، حداکثر روشنایی اونه. این نمایشگر می‌تونه تا ۱۳۰۰ نیت روشن بشه که برای کار با گوشی در زیر نور مستقیم خورشید بسیار مناسبه. علاوه بر این باید به پشتیبانی از فناوری HDR10+ در نمایشگر این گوشی هم اشاره کرد. وجود این فناوری به نمایشگر کمک می‌کنه تا رنگ‌هایی واقعی و زنده رو تولید کنه. همچنین باید به رزولوشن نمایشگر این گوشی هم اشاره کرد که نسبت ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسلی داره و برای یه گوشی با این محدوده قیمت، رزولوشن قابل قبولی محسوب میشه.

کمپانی موتورولا برای محافظت از نمایشگر لبه خمیده این گوشی که قطعاً بیشتر از گوشی‌های معمولی در معرض خط و خش و شکستگی قرار داره، از محافظ گوریلا گلس ۳ استفاده کرده. در واقع این محافظ به صورت پیش‌فرض روی نمایشگر Edge 40 Neo کشیده شده تا حتی اگه گلسی روی صفحه نمایش قرار ندادید، نمایشگر این گوشی آسیب نبینه.

در نتیجه، گوشی موتورولا Edge 40 Neo از نظر کیفیت و امکانات صفحه نمایش در جایگاه خوبی قرار داره و حداکثر روشنایی بالا و نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز دو مورد از پارامترهاییه که امتیاز صفحه نمایش این گوشی رو بیشتر کرده. علاوه بر این حاشیه کم و مدل خمیده صفحه نمایش جذابیت‌های ظاهری این گوشی رو بیشتر کردن.

بررسی باتری گوشی Edge 40 Neo موتورولا

این گوشی به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری مجهز شده. با یه بار شارژ کردن این باتری می‌تونید حداقل تا ۲۴ ساعت از گوشی استفاده کنید و نگران تموم شدن شارژ باتری گوشی نباشید. اگه از شارژر مخصوص موتورولا که در جعبه این گوشی قرار داده شده برای شارژ کردن گوشی استفاده کنید، سرعت شارژ بالاتری در اختیارتون قرار می‌گیره.

بررسی باتری گوشی Edge 40 Neo موتورولا

شارژر ۶۸ واتی مخصوصی که در جعبه این گوشی قرار داده شده،‌ به تکنولوژی اختصاصی موتورولا TurboPower مجهز شده و این یعنی می‌تونه در عرض ۱۵ دقیقه، باتری گوشی رو از ۰ تا ۵۰ درصد شارژ کنه. لازم به ذکره که فناوری TurboPower به صورت اختصاصی توسط موتورولا طراحی شده و نوعی از شارژ سریع محسوب میشه که به جای افزایش شدت جریان، ولتاژ‌ رو افزایش میده و با همین ترفند، باتری رو سریع‌تر شارژ می‌کنه.

بررسی دوربین موتورولا Edge 40 Neo

مهندسان شرکت موتورولا برای عکاسی و فیلمبرداری باکیفیت با گوشی Edge 40 Neo لنزها، فیلترها و امکانات خاصی برای این گوشی در نظر گرفتن. قبل از هرچیز باید بگیم که این گوشی برخلاف نسخه Edge 40 Pro که سه دوربین (اصلی، اولترا واید و تله فوتو) داره، تنها به دو دوربین (اصلی و اولترا واید) مجهز شده.

  • دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی
  • دوربین اولترا واید ۱۳ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی واید ۳۲ مگاپیکسلی

همچنین قابلیت فیلمبرداری ۸K که در اون نسخه وجود داره هم در این گوشی تعبیه نشده و شاید یکی از دلایل ارزون‌تر بودن Edge 40 Neo همین‌ها باشه. 

بررسی دوربین اصلی

دوربین اصلی این گوشی لنز ۵۰ مگاپیکسلی از نوع OmniVision OV50A با دیافراگم f/1.5 هست که همین لنز روی دو مدل گوشی دیگه از این خانواده هم قرار داده شده. اولین و مهم‌ترین ویژگی این لنز، قابلیت OIS هست که از تار شدن عکس به خاطر لرزش دست شما، جلوگیری میکنه. این قابلیت به ویژه برای کسایی که دوست دارن در حال قدم زدن یا ماشین سواری عکاس کنن،‌ بسیار مناسبه. 

بررسی دوربین اصلی موتورولا Edge 40 Neoقابلیت PDAF هم روی این لنز ۵۰ مگاپیکسلی قرار داده شده تا به صورت خودکار روی سوژه‌های عکاسی شما فوکوس انجام بده. با این قابلیت، سوژه اصلی عکس واضح‌تر و پس‌زمینه‌ش به شکل تار یا بوکه ثبت میشه که روی زیباتر شدن عکس تاثیر زیادی داره. دوربین اصلی Edge 40 Neo به قابلیت عکاسی پانوراما، پرتره، حالت عکاسی در شب و حالت ماکرو مجهز شده.

بررسی‌های ما نشون میده که عکاسی در نور کم و شب با دوربین اصلی این گوشی،‌ کیفیت خوب و نویز کمی داره. وقتی دوربین رو در حالت عکاسی در شب قرار می‌دید، فناوری دید در شب خودکار دوربین فعال میشه و باعث میشه سوژه‌ها اصلی با جزئیات بیشتر و نویز کمتر ثبت بشن. این دوربین همچنین عکاسی پرتره رو در سه حالت مختلف استاندارد (۵۰ میلی‌متری)، عریض (۳۵ میلی‌متری) و نمای کامل (۲۴ میلی‌متری) در اختیارتون قرار میده که حالت نمای کامل از همه بهتره و جزئیات و رنگ پوست و بافت‌های موجود در صحنه رو به بهترین شکل ممکن نمایش میده.

بررسی دوربین گوشی موتورولا Edge 40 Neoبرای فیلم‌برداری با این دوربین هم کیفیت ۴K در اختیار شما قرار داده شده که به لطف قابلیت gyro-EIS جلوی لرزش‌های احتمالی در حین فیلمبرداری گرفته میشه. همچنین با این دوربین می‌تونید فیلم‌های اسلوموشن با کیفیت ۱۰۸۰p و نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید که قابلیت جذابی محسوب میشه.

به طور کلی، دوربین موتورولا Edge 40 Neo از نظر کیفیت و امکانات در حد متوسط قرار می‌گیره و نمیشه گفت که یه دوربی فوق‌العاده روی این گوشی قرار داده شده. البته قابلیت ضبط فیلم‌های ۴K و اسلوموشن و وجود فناوری OIS و PDAF جذابیت‌های این دوربین رو بیشتر کرده.

بررسی دوربین اولترا واید

موتورولا برای دوربین دوم گوشی Edge 40 Neo از لنز SK Hynix HI1336 با کیفیت ۱۳ مگاپیکسل استفاده کرده. این دوربین کیفیت خیلی بالایی نداره و در محیط های با نور کم ممکنه نویزهایی در تصویر مشاهده کنید. اما برای عکاسی از مناظر طبیعی در روشنایی روز کیفیت خوبی در اختیارتون قرار میده. در ضمن به قابلیت PDAF برای فوکوس خودکار روی سوژه‌های اصلی هم مجهز شده. اما به طور کلی، خیلی روی این دوربین حساب باز نکنید.

دوربین سلفی

در زیر نمایشگر Edge 40 Neo دوربین ۳۲ مگاپیکسلی برای عکاسی سلفی قرار داده شده. این دوربین از لنز OmniVision OV32B برای عکاسی سلفی استفاده می‌کنه و برای باز کردن قفل گوشی هم میشه از سنسور تشخیص چهره‌ش استفاده کرد. با این دوربین می‌تونید عکس‌های پرتره و ماکرو نسبتاً خوبی بگیرید و البته در نورهای کم، نویزهایی روی عکس‌هاتون به وجود میاد. با دوربین سلفی این گوشی هم می‌تونید فیلم‌های ۴K‌ ضبط کنید که این یه قابلیت جذاب برای گوشی محسوب میشه. بنابراین دوربین سلفی این گوشی در قد و قواره قیمت این گوشی، امکانات و کیفیت خوبی در اختیار شما قرار میده اما نباید توقع خیلی زیادی ازش داشته باشید. 

بررسی نرم افزار و عملکرد پردازشی Edge 40 Neo موتورولا

یکی از مهم‌ترین دلایلی که گوشی موتورولا Edge 40 Neo قیمت کمتری به نسبت برادرهای بزرگترش داره، پردازنده‌ایه که براش در نظر گرفته شده. موتورولا برای کاهش هزینه‌ها،‌ از یه چیپست ۶ نانومتری مدیاتک Dimensity 7030 برای پردازش برنامه‌های این گوشی استفاده کرده. این پردازنده هشت هسته‌ای جزو پردازنده‌های میانرده قرار می‌گیره که سرعت پردازش متوسط و نسبتاً کمی داره و در عملکردهای چند وظیفه‌ای خیلی خوب عمل نمی‌کنه. پس خیلی بهش فشار نیارید! 

بررسی عملکرد پردازشی موتورولا Edge 40 Neo

چیپست مدیاتک Dimensity 7030 در تابستان سال ۱۴۰۲ معرفی شده و بیشتر برای تبلت و گوشی‌های اندروید مورد استفاده قرار می‌گیره. از جمله ویژگی‌های این پردازنده میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت سی پی یو: ۲×۲.۵GHz & 6x2GHz
  • سرعت رم: ۲۷۵۰MHz
  • اندازه: ۶ نانومتری
  • نمایش: پشیبانی از Full HD با رفرش ریت ۱۴۴Hz
  • پشتیبانی از ۵G

در کنار این پردازنده،‌ موتورولا از رم‌های ۸ و ۱۲ گیگابایتی برای Edge 40 Neo استفاده کرده. دو مدل ۸ گیگابایت رم با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت و یه مدل ۱۲ گیگابایت رم با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت به بازار عرضه شده. ترکیب پردازنده و رم و حافظه این گوشی به گونه‌ای انتخاب شده که بهینه‌ترین عملکرد و در عین حال، ارزون‌ترین قیمت ممکن رو برای این گوشی به ارمغان بیاره. بنابراین میشه گفت که شرکت موتورولا با ترکیب رم ۱۲ گیگابایتی و پردازنده میانرده، سعی کرده دل کاربرها رو به نوعی به دست بیاره.

بررسی نرم افزار گوشی موتورولا Edge 40 Neo

موتورولا اج ۴۰ نئو از نظر نرم‌افزاری عملکرد قابل قبولی داره. این گوشی با توجه به تاریخ رونمایی‌ای که داشته با اندروید ۱۳ به بازار عرضه شده البته شما می‌تونید سیستم عاملش رو به اندروید ۱۴ ارتقاء بدید. موتورولا ادعا کرده که تا سه سال، برای این گوشی به‌روزرسانی‌های امنیتی ارائه میده تا کاربرها خیالشون راحت باشه. وقتی گوشی رو روشن می‌کنید با رابط کاربری My UX مواجه میشید که توسط موتورولا توسعه داده شده و حال و هوای خاصی به آیکون‌ها میده.

بررسی نرم افزار موتورولا Edge 40 Neo

اگه از طرفدارهای پر و پا قرص گوشی‌ها موتورولا باشید احتمالاً خوشحال میشید اگه بدونید چه نرم‌افزارهایی به صورت پیش‌فرض روی این گوشی نصبه. در زیر فهرست چندتاشونو آوردیم:

  • moto
  • moto family
  • moto secure
  • moto connect
  • moto hub
  • moto notifications
  • ready for
  • dolby atmos

به طور کلی، این گوشی از نظر نرم‌افزاری امکانات خیلی ویژه‌ای در اختیار شما قرار نمیده و مثلاً نمی‌تونید انتظار داشته باشید یه پلیر موسیقی ویژه یا اپلیکیشن تماس تصویری خاص در اختیارتون بذاره ولی در حد خودش، امکانات خوبی داره.

بررسی اسپیکر Edge 40 Neo موتورولا

به لطف وجود دو اسپیکر در بالا و پایین بدنه گوشی موتورولا Edge 40 Neo، صدایی که از این گوشی تولید میشه بسیار بلند و با کیفیته. این گوشی می‌تونه صدا رو به شکل استریو تولید کنه که برای کسایی که با گوشی بازی می‌کنن، فیلم می‌بینن یا موسیقی گوشی میدن بسیار جذابه. نکته بسیار مهم اینه که از قابلیت Dolby Atmos برای تولید صدای استریو و همه‌جانبه در این گوشی استفاده شده. به این نکته هم توجه داشته باشید که این گوشی ورودی جک ۳.۵ میلی‌متر نداره و نمی‌تونید برای گوش دادن به موسیقی بهش هندزفری سیمی متصل کنید. 

آیا گوشی موتورولا Edge 40 Neo ارزش خرید داره؟

گوشی Edge 40 Neo موتورولا با رم ۱۲ و حافظه ۲۵۶ گیگابایت در بازار ایران با حدود قیمت ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ میلیون تومان (فروردین ۱۴۰۳) به فروش میرسه. با این قیمت گوشی دیگه چه گزینه‌هایی روی میز وجود داره؟ با این مبلغ شما می‌تونید گوشی پوکو X6 با همین رم و حافظه یا سامسونگ گلکسی A54 با رم ۸ و حافظه ۱۲۸ گیگابایت رو خریداری کنید و با یه رم اضافه حافظه‌ش رو به ۱ ترا برسونین.

بنابراین با توجه به رقیبای این گوشی، میشه گفت که مدل‌های خیلی بهتر و خوش‌ساخت‌تری از برندهای سامسونگ و شیائومی تو این رنج قیمتی وجود داره که پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تری هم دارن. اما نمایشگر خمیده با رفرش ریت ۱۴۴ هرتزی چیزیه که تو این بازه کم پیدا میشه و برای طرفداراش جذابه.

نویسنده :

محمدسالار نعمتی

تاریخ انتشار

۴ ساعت پیش

برچسب ها

آخرین مقالات