گوشی سامسونگ A14 4G بدون هیچ سر و صدای خاصی معرفی شد و به سرعت در اسفند ۱۴۰۱ هم وارد بازار ایران شده تا بتونه خودش رو به عنوان کاندیدای اصلی پرفروش ترین گوشی سال ۱۴۰۲ معرفی کنه. البته با توجه به قیمت پایین گوشی و همچنین سابقه محبوبیت نسل های قبلی گوشی های میانرده اقتصادی، تقریبا کار سختی رو در پیش رو نداره. با بررسی A14 همراه موبونیوز باشید تا ببینیم گوشی Samsung Galaxy A14 چه بهبودها و تغییراتی کرده و تا چه حد میتونه یه عملکرد خوب رو در کنار کیفیت ساخت و قیمت مناسب داشته باشه.

بررسی A14 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

مهمترین و بیشترین تغییری که به نسبت a13 مشاهده کردیم، طراحی ظاهر و بدنه گوشی بود که مدرن تر و زیباتر شده. طراحی مثل گوشی های گرون قیمت تر سامسونگ به صورت تخت ساخته شده و باعث میشه گوشی نسبت به قیمتش، ظاهر بهتری داشته باشه. بدنه کاملا از پلاستیک ساخته شده ولی در قاب پشتی تکسچر استفاده شده یکدست نیست و یه تکسچر راه راه به صورت عمودی و مات استفاده شده که حس جالبی موقع در دست گرفتن میده.

نقد و بررسی A14 از نظر طراحی بدنه
با بررسی A14 متوجه شدیم قاب پلاستیکی و مات این گوشی که یه تکسچر جذاب راه راه هم داره، مانع از درج اثر انگشت روی قاب میشه.

کیفیت بدنه A14 سامسونگ

این طراحی مات باعث میشه کثیفی و اثر انگشت خیلی روی بدنه باقی نمونه و ظاهر گوشی تمیز باقی بمونه. محل قرارگیری و چینش دوربین ها هم تفاوتی نکرده و از همون طراحی یکپارچه با همون بدنه و فریم برای دوربین ها استفاده شده و فقط یک لنز تشخیص عمق حذف شده و سه لنز دیگه به صورت عمودی به همراه یه فلش LED روی قسمت پشتی گوشی قرار گرفتن.پایین این قسمت هم لوگوی Samsung به چشم میخوره.

وزن و ابعاد گوشی A14

مورد دیگه که در بررسی A14 متوجهش شدیم تغییر قطر و ابعاد گوشی بود که کمی بزرگتر شده و باعث شده وزن گوشی هم بالاتر بره. پس با یه گوشی قطور طرفیم که استفاده طولانی مدت ازش کمی ممکنه خسته کننده باشه. بسته به اندازه دست و نوع در دست گرفتن ممکنه برای همه افراد مناسب نباشه.

طراحی قاب پشت A14

تخت شدن قسمت پشتی هم باعث میشه این وزن بیشتر به چشم بیاد و کمی از خوش دستی و راحتی گوشی کم کنه. البته فریم بزرگ گوشی از پلاستیک براق با یه خمیدگی کوچیک ساخته شده تا استفاده از گوشی و در دست گرفتنش کمتر اذیت کننده باشه. رنگ های استفاده شده در این نسل هم تنوع بهتر و بیشتری داره و میتونه نظر قشر بیشتری رو به خودش جلب کنه.

بررسی A14 از نظر کیفیت طراحی
تغییرات ظاهری خوبی توی این نسل ایجاد شده و تو بحث بررسی طراحی A14 از ما امتیاز این بخش رو میگیره.

طراحی اطراف بدنه اس ۲۴ الترا

روی لبه بالایی فریم گوشی میکروفون قرار داره و خبر خاص دیگه ای نیست. سمت راست دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار گرفته که سرعت و دقت مناسبی در باز کردن گوشی داره. سمت چپ درگاه سیم کارت قرار گرفته که به صورت همزمان از دو سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی پشتیبانی میکنه. پایین گوشی هم تک اسپیکر، پورت تایپ سی، میکروفون و جک ۳.۵ میلیمتری صدا جا خوش کرده.

طراحی دوربین‌های گوشی

پنل جلوی گوشی و صفحه نمایش تغییر مثبتی نکردن و میشه گفت تا حدودی پسرفت هم داشته و از همون طراحی قدیمی با حاشیه زیاد استفاده میکنه. البته به خاطر کشیده تر شدن صفحه نمایش، حاشیه نمایشگر (به خصوص از بالا و پایین) هم بیشتر شده. دوربین سلفی هم هنوز توی یه ناچ قطره ای بالای صفحه نمایش قرار داره. بلندگوی مکالمه هم بالای این ناچ قرار گرفته.

بررسی قاب A14
طراحی گوشی A14 نسبت به نسل قبل تغییر کرده و شبیه به s24 شده اما کیفیت ساخت میتوانست بهتر باشد.

سامسونگ هنوز توی کیفیت ساخت گوشی های خودش فاصله زیادی با گوشی های رقیب دیگه داره و با اینکه تغییرات ظاهری خوبی توی این نسل ایجاد شده و ظاهر گوشی رو کمی مدرن تر و جذاب تر کرده اما طبق نظرات کاربران و نقد و بررسی A14، هنوز کیفیت ساخت خیلی خوب نیست. البته تغییر سبک طراحی باعث شده این کیفیت خیلی به چشم نیاد و اون حس ارزون بودن موقع استفاده از گوشی خیلی به شما دست نده.

طراحی نمایشگر A14

طراحی صفحه نمایش هم با اینکه قدیمی شده ولی از سامسونگ انتظار بیشتری نمیشه داشت و حتی توی گوشی های میان رده خودش هم در این بخش تغییر خاصی ایجاد نکرده. از گواهی IP و محافظت پیش فرض صفحه نمایش هم خبری نیست که نمیشه عیب خاصی  در این زمینه به گوشی A14 سامسونگ گرفت.

بررسی کیفیت صفحه نمایش A14

صفحه نمایش ۶.۶ اینچی با پنل PLS LCD و رزولوشن ۱۰۸۰ کیفیت تصویر مناسب و قابل قبولی داره. اما در بررسی A14 دیدیم که به خاطر نوع پنل روشنایی و زاویه دید محدودتری داره و توی محیط های روشن و بیرون از خونه استفاده از گوشی رو کمی سخت میکنه. زمان بررسی نمایشگر A14 متوجه شدیم که مشکل روشنایی خودکار که در A13 وجود داشت، با اضافه شدن حسگر مجاورتی در A14 برطرف شده. خوشبختانه دیگه با کاهش یا افزایش خودکار بیش از حد و غیرمعقول روشنایی طرف نیستیم.

نقد A14 از نظر کیفیت صفحه نمایش
نتیجه تست A14 در بخش کیفیت صفحه نمایش این بود که پنل PLS LCD این گوشی روشنایی و زاویه دید محدودتری داره و توی محیط های روشن و بیرون از خونه ممکنه اذیت کننده باشه.

یکی از بخش هایی که توی نسخه ۵G بهبود خوبی پیدا کرده بود اما اینجا ازش خبری نیست اضافه شدن نرخ به روز رسانی ۹۰ هرتزی بود. اما نسخه ۴G به رفرش ریت ۶۰ هرتزی بسنده کرده و نباید انتظار یه تجربه روون رو داشته باشید. ترکیب رنگ ها هم بد نیست و با تغییرات توی تنظیمات میتونید ترکیب دلخواه خودتون رو به دست بیارید. در کل این بخش میشه گفت هیچ تغییری نسبت به A13 نکرده و فقط حاشیه نسبتا بیشتری پیدا کرده و تقریبا همون پنل برای این گوشی هم استفاده شده.

تست A14 سامسونگ در بخش باتری و شارژدهی

باتری لیتیوم پلیمری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی شارژدهی مناسب و قابل قبولی داره. با وجود اینکه مصرف پردازنده و صفحه نمایش کمه، بررسی A14 نشون داد که در استفاده معمولی تا دو روز از گوشی استفاده کنید. البته دیگه به سبک گوشی های میان رده اقتصادی سامسونگ از آداپتور داخل جعبه خبری نیست و باید یه هزینه جدا هم برای آداپتور در نظر بگیرید. اینجا باید واقعا به گوشی ها شیائومی و بقیه چینی ها احترام گذاشت که نه تنها شارژر داخل جعبه قرار داره بلکه توان بالا و سرعت شارژ بسیار خوبی هم دارند. 

برای شارژ گوشی باید یا از شارژرهای قدیمی خودتون استفاده کنید و یا آداپتور ۱۵ واتی قابل پشتیبانی رو بخرید که با این آداپتور شارژ کامل گوشی حدود ۲ ساعت و ۲۰  دقیقه زمان میبره که میشه گفت معمولیه و خیلی بد نیست. فست شارژ هم توی نیم ساعت حدود ۳۰ درصد باتری رو شارژ میکنه.

بررسی دوربین گوشی A14

تو این بخش شاهد اتفاق خاصی نبودیم و فقط لنز تشخیص عمق حذف شده که میشه گفت خیلی چیز خاصی رو هم از دست نداده. تو گوشی A14 ما ۵ تا لنز دوربین داریم که از قرار زیرند:

  • وربین اصلی: سنسور لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسل
  • دوربین اولترا واید: ۵ مگاپیکسل
  • دوربین ماکرو: ۲ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی: ۱۳ مگاپیکسل

که در بررسی A14 دیدیم که در حد یک گوشی اقتصادی میتونه انتظارات رو برآورده کنه.

بررسی عملکرد دوربین A14 سامسونگ
در بررسی A14 کیفیت دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی خوب بود ولی عدم وجود سنسور لرزشگیر اپتیکال حس میشد که با توجه به قیمت گوشی میشه این ضعف رو نادیده گرفت.

عملکرد دوربین اصلی A14

لنز اصلی عملکرد معمولی داره و در حد قیمت میتونه کار شما رو راه بندازه. جزئیات و رنگ عکس ها مناسبه و فقط اون ادیت نرم افزاری مخصوص سامسونگ روی عکس ها دیده میشه که کمی عکس ها رو اغراق شده و روشن میکنه. دوربین اصلی A14 با کیفیت ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری میکنه و کیفیت فیلم ها هم خوب و قابل قبوله ولی لرزشگیر خیلی خوب نیست و فوکوس هم گاهی اوقات مشکل پیدا میکنه.

عملکرد دوربین سلفی A14

با بررسی دوربین سلفی A14 متوجه پیشرفت نسبت به نسل قبلی شدیم و اینبار سامسونگ از یه سنسور ۱۳ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده کرده که جزئیات بهتری توی عکس ها دیده میشه و نویز به مراتب کمه و رنگ های صورت هم خوب پردازش میشه. در مجموع تغییرات بخش دوربین خیلی گسترده و زیاد نبوده و یه سری تغییرات کوچیک ایجاد شده و کیفیت کلی در حد قبلی خودش مونده و ضعف خاصی با توجه به قیمت دیده نمیشه.

تست دوربین A14 سامسونگ
عملکرد دوربین A14 بهتر از نسل قبل شده و این بار نویز تصاویر به مراتب کمتره و رنگ ها به خوبی پردازش میشن.

عملکرد لنز اولتراواید A14

لنز اولترا واید هم متوسطه و نسبت به لنز اصلی کمی افت کیفیت داره و دینامیک رنج خیلی خوب نیست. لنز ماکرو بیشتر جنبه فانتزی داره و به خاطر نداشتن فوکوس خودکار نمیتونید عکس های خیلی خوبی باهاش بگیرید.

بررسی Samsung A14 از نظر قدرت پردازشی و رابط کاربری

سامسونگ برای گوشی A14 از یه تراشه مدیاتک هلیو G80 با تکنولوژی ساخت ۱۲ نانومتری استفاده کرده و مثل نسخه ۵G خبری از تراشه های مختلف برای ریجن های مختلف نیست. اگه این گوشی رو با نسخه معمولی A13 مقایسه کنیم پیشرفت بسیار خوبی رو میبینیم و دیگه از مشکلات هنگ و کندی خبری نیست و میتونید یه تجربه راحت و بدون مشکل خاصی رو با گوشی داشته باشید. ولی اگه با نسخه بهبود یافته A13 به نام A137 مقایسه کنیم تقریبا تفاوت خاصی بین دو گوشی دیده نمیشه و هر دو از همین پردازنده مدیاتک استفاده میکنن.

تست A14 در بخش پردازنده
سامسونگ در این گوشی از چیپست mediatek helio g80 استفاده کرده که تو مراحل بررسی A14 هیچ لگ و باگ خاصی دیده نشد.

در بررسی عملکرد A14 در بخش پردازنده دیدیم که برنامه ها و بازی ها با گرافیک معمولی رو بدون مشکل اجرا میکنه. فقط باید انتظار لگ و فریم پایین رو داشته باشید و اگه میخواید تجربه روون تری داشته باشید باید جزئیات گرافیکی رو کمی کاهش بدید. دمای گوشی هم در استفاده بلند مدت خیلی بالا نمیره ولی کمی در استفاده سنگین و طولانی با کاهش قدرت طرفیم. گوشی سامسونگ A14 4G توی ۲ دو نسخه با ۴/۶ گیگ رم و ۶۴/۱۲۸ حافظه ذخیره سازی عرضه میشه. البته بابت فضای ذخیره سازی خیلی مشکلی نخواهید داشت و میتونید در آینده با استفاده از کارت حافظه جانبی اون رو افزایش بدید.

عملکر A14 سامسونگ در بازی
عملکرد A14 در اجرای بازی های گرافیک متوسط کمی افت میکنه و باید انتظار لگ و فریم پایین رو داشته باشید.

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری A14

سامسونگ در این گوشی از اندروید ۱۳ در کنار One UI Core 5 استفاده میکنه که هم تجربه روون و سبکی به شما میده و هم امکانات شخصی سازی مناسب و متنوعی داره. البته نسخه Core برای گوشی های اقتصادی سامسونگ که پردازنده نسبتا ضعیف تری دارند بهینه شده و باعث میشه خیلی لگ و باگ توی رابط کاربری نداشته باشید.

پشتیبانی نرم افزاری بخشیه که سامسونگ در اون نسبت به باقی رقبا بهتر عمل میکنه و میتونید انتظار دو سال پشتیبانی نرم افزاری و ۴ سال پشتیبانی امنیتی رو برای این گوشی داشته باشید تا خیالتون بابت طول عمر Samsung a14 هم راحت بشه.

بررسی اسپیکر A14 سامسونگ

همچنان شاهد استفاده از یه اسپیکر مونو با بلندی خوب اما کیفیت صدای متوسط هستیم که بیس خیلی عمیقی هم نداره. جک ۳.۵ میلیمتری هم هنوز دیده میشه و فعلا خبری از حذفش مثل آداپتور نیست. ورژن بلوتوث هم به نسخه ۵.۱ ارتقا پیدا کرده که تغییر خوبیه.

آیا گوشی A14 سامسونگ ارزش خرید داره؟

با توجه به بررسی  A14 و مقایسه اون با نسل قبلی گوشی های میانرده اقتصاد سامسونگ تغییرات خیلی زیاد و گسترده ای نکرده و توی بخش صفحه نمایش و باتری عملا هیچ تفاوتی با گوشی A13 نداره. قدرت سخت افزاری بسیار بهتر و قوی تر شده و دیگه کندی و لگ توی استفاده معمولی در اون دیده نمیشه. دوربین هم با بهتر شدن لنز سلفی و بهبودهای کوچیک کلی میشه گفت راضی کننده بوده. بیشترین تغییر توی بخش ظاهر و طراحی ایجاد شده تا طراحی خیلی تکراری و قدیمی به نظر نرسه. 

قیمت A14 سامسونگ در نسخه با رم و حافظه ۴/۶۴ اون توی رنج ۵ تا ۵.۵ میلیون تومان قرار داره و اگه شرایط بازار و دلار نزولی باشه احتمال کاهش قیمت هم داره ولی با توجه به شرایط ایران قیمت گوشی ها روزانه و به صورت لحظه ای باید بررسی شود. اگه قصد خرید یه گوشی اقتصادی با امکانات مناسب رو دارید با توجه به نقد و بررسی A14 و اینکه نسبت به A13 خیلی تفاوت قیمتی زیادی نداره، خرید منطقی تری به حساب میاد.

اگه نسخه ۵G در بازار ایران موجود میشد با اینکه کمی از این گوشی گرونتره، با داشتن رفرش ریت ۹۰ هرتزی و قدرت پردازشی بیشتر گزینه اقتصادی بسیار بهتری به حساب میومد ولی احتمالا باید به خرید نسخه ۴G بسنده کرد! 

نویسنده :

موبونیوز

تاریخ انتشار

۳ ساعت پیش

برچسب ها

آخرین مقالات