بررسی گلکسی S24 و S24 پلاس سامسونگ؛ گام‌های کوچک، اما کاربردی در مسیر تکامل

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین اولتراواید گلکسی S24 پلاس و گلکسی S23 پلاس در محیط کم نور بیرونی
کنترل بهتر نویز و اندکی جزئیات بیشتر در عکس گلکسی S24 پلاس

خوشبختانه کاربران گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس نباید از بابت دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مشکلی احساس کنند. هر دو گوشی جدید سامسونگ به‌همراه اندروید ۱۴ وارد بازار می‌شوند و به گفته‌ی شرکت، تا ۷ سال به‌روزرسانی‌های سیستمی و امنیتی را دریافت خواهند کرد. این عدد برای گوشی‌های اندرویدی (در کنار پیکسل‌های جدید گوگل) یک رکورد به حساب می‌آید و گلکسی‌‌های جدید سامسونگ را در سطحی بالاتر از آیفون‌های اپل نیز قرار می‌دهد.

یک گوشی می‌تواند ۷ سال بدون مشکل کار کند؟ سامسونگ چنین اعتقادی دارد

اندروید ۱۴ در گوشی‌های جدید سامسونگ تحت رابط کاربری One UI 6.1 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که نسخه‌ای سفارشی‌سازی‌شده از سوی سامسونگ است. به‌غیر از انبوه تغییرات ظاهری One UI نسبت به اندروید خالص و ویژگی‌های ریز و درشتی که کره‌ای‌ها در گوشه‌گوشه‌ی رابط کاربری در نظر گرفته‌اند، اصلی‌ترین ویژگی نرم‌افزاری گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس که بخش عمده‌ی مراسم رونمایی از این گوشی‌ها را هم به خود اختصاص داد، قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی و Galaxy AI است.

قابلیت‌های هوشمند Galaxy AI تنها تا پایان ۲۰۲۵ رایگان هستند

همانند One UI، می‌توان Galaxy AI را نیز نسخه‌ای سفارشی‌سازی از پلتفرم هوش مصنوعی Gemini گوگل برای گوشی‌های سامسونگ دانست که در حال حاضر برای سه گوشی خانواده‌ی S24 در دسترس قرار گرفته‌اند و به‌زودی با یک به‌روزرسانی در اختیار کاربران خانواده‌ی S23 هم قرار می‌گیرند. Galaxy AI به‌جز تغییراتی که در مدل پردازش تصاویر، بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت منابع سیستمی گوشی‌های جدید سامسونگ ایجاد کرده، دارای چند ویژگی بسیار کاربردی در رابط کاربری است که می‌توان آن‌ها را به‌صورت زیر خلاصه کرد:

  • Circle to Search: یکی از هیجان‌انگیزترین قابلیت‌هایی که سامسونگ هم تمرکز ویژه‌ای بر آن داشت Circle to Search‌ است. به کمک این ویژگی می‌توانید در هر تصویری در گوشی (چه در مرورگر، چه در گالری، چه در نرم‌افزارهایی مانند یوتیوب)، دایره‌ای دور یک جسم بکشید تا همه‌ی اطلاعات آن از طریق گوگل جست‌وجو شده و برای شما نمایش داده شود. فرض کنید در اینترنت به تصویر غذایی برخورد می‌کنید که اطلاعاتی از آن ندارید. صرفا باید دور بشقاب غذا یک دایره بکشید تا همه جزئیات آن از نام گرفته تا مواد لازم برای تهیه و دستور پختش برای شما به نمایش در بیاید.
  • Chat Assist: این ویژگی مجموعه‌ای از سه قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی است که در چت‌ها و مکالمات متنی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این مجموعه، ترجمه‌ی پیام‌های ارسالی و دریافتی بین کاربران به زبان آشنا برای هر یک از آن‌ها، Writing Style برای تنظیم لحن و سبک نوشتار به کمک هوش مصنوعی و سیستم بررسی گرامر و اشتباهات نگارشی را شامل می‌شود.
  • Live Translate: همان‌طور که از نامش برمی‌آید، یک دستیار هوشمند برای ترجمه‌ی هم‌زمان مکالمات است که در زمان برقراری تماس‌های صوتی نیز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و می‌تواند مشکلات زبانی بین افراد را حل کند؛ البته این قابلیت آنی نیست و مانند یک مترجم بین دو طرف مکالمه عمل می‌کند. Live Translate فعلا از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند؛ اما به‌گفته‌ی سامسونگ، اضافه‌شدن زبان فارسی به Live Translate در دستور کار قرار دارد.
  • Instant Slow-mo: به کمک Instant Slow-mo می‌توانید فیلم‌های عادی ضبط‌شده با گوشی را به Slow Motion تبدیل کنید. Instant Slow-mo بین هر فریم از ویدیو، به‌صورت هوشمند فریم‌های مشابه و متوالی تولید می‌کند تا تبدیل فیلم عادی به صحنه‌ی آهسته به نرم‌ترین و باورپذیرترین حالت اتفاق بیفتد.
  • Generative Edit: اگر با فوتوشاپ و نسخه‌های جدید مجهز به هوش مصنوعی آن کار کرده باشید یا درباره‌ی ویژگی‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های پیکسل ۷ و ۸ مطالعه کنید، با این قابلیت آشنا هستید. Generative Edit می‌تواند با تشخیص سوژه در عکس، موقعیت آن را تغییر دهد، روی آن افکت‌های مختلف پیاده کند یا بخش‌های ناخواسته از تصویر را به کلی پاک کند. فرض کنید عکسی گرفته‌اید که فردی ناخواسته در پس‌زمینه آن دیده می‌شود. به جز ویرایش‌های رایج مانند تغییر رنگ، کنتراست و روشنایی و مواردی از این دست، Generative Edit به شما کمک می‌کند فرد ناخواسته را از تصویر حذف کرده و جای آن را به صورت هوشمند به شکلی پُر کنید که قابل تشخیص نباشد.

نکته‌ی مهمی که معمولا از نگاه‌ها پنهان می‌ماند، رایگان بودن قابلیت‌های هوشمند Galaxy AI تنها تا پایان سال ۲۰۲۵ است. شاید سامسونگ بتواند با توضیحاتی مانند هزینه‌زا بودن پردازش‌های هوش مصنوعی و نیاز برای فراهم‌کردن سرورهای اختصاصی، پولی‌شدن Galaxy AI را توجیح کند، اما از نگاه یک کاربر و زمانی که می‌بینیم گوگل تقریبا همه‌ی این قابلیت‌ها را به‌صورت رایگان و دائم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، نمی‌توانیم از تصمیم سامسونگ خوشحال باشیم.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.