بررسی گلکسی S24 اولترا پیش از معرفی رسمی

تنها یک روز به معرفی رسمی سری S24 زمان باقی مانده و بالاخره فردا انتظارها برای دیدن این گوشی‌ها به پایان می‌رسد، البته که به‌قدری اطلاعات از این خانواده منتشر شده و تصاویر به بیرون درز کرده است که تقریبا به‌طور کامل می‌دانیم که گلکسی S24، گلکسی S24 پلاس و گلکسی S24 اولترا چه ویژگی‌هایی دارند و ظاهر آن‌ها به چه صورت است. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی گلکسی S24 اولترا بپردازیم و بهترین نماینده کره‌ای‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

در نظر داشته باشید که تمامی توضیحات بر حسب اطلاعات موجود قبل از معرفی رسمی است و احتمال دارد که بخشی از دیتاها غلط باشند. این مطلب پس از معرفی رسمی S24 اولترا آپدیت خواهد شد و شما می‌توانید نهایی‌ترین جزئیات را در همین صفحه مشاهده کنید.

طراحی و کیفیت ساخت؛ تیتانیوم و رد پای اپل!

سامسونگ و اپل دو رقیب بسیار بزرگ در دنیای گوشی‌های هوشمند هستید و همین اتفاق هم باعث می‌شود تا هر دو برند دائما در تلاش باشند که از رقیب عقب نمانند. شرکت اپل در مدل‌های ایفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس برای اولین بار از فریم تیتانیومی استفاده کرد و حالا سامسونگ هم برای عقب نیفتادن از رقیب آمریکایی جدیدترین پرچمدار خود را به فریم تیتانیومی مجهز کرده است.

پیش بینی مراسم s24 ultra

تغییر از فریم آلومینیوم به تیتانیوم باعث شده تا گلکسی S24 اولترا مقاومت بیشتری داشته باشد و حس مرغوب‌تری را نیز به کاربر انتقال دهد. از مزایای دیگر این متریال می‌توان به وزن کمتر آن اشاره کرد و همین هم احتمالا باعث می‌شود تا گلکسی S24 اولترا نسخه سبک‌تری نسبت به قبل باشد و ارگونومی آن بهتر شود.

نمای قاب پشتی این پرچمدار بسیار شبیه به گلکسی S23 اولترا است و شاید نتوانید از قاب پشتی این دو مدل را از هم متمایز کنید. البته این گفته در مورد نمای روبرویی صدق نمی‌کند و گلکسی S24 اولترا پس از سال‌ها بالاخره با پنلی کاملا تخت روانه بازار شده و دیگر خبری از انحنای کنار صفحه نمایش نیست. ظاهرا سازنده کره‌ای بالاخره به این نتیجه رسیده که معایب نمایشگر خمیده از مزایای آن بیشتر است.

گلکسی S24 اولترا در چهار رنگ تیتانیوم زرد، تیتانیوم ارغوانی، تیتانیوم مشکی و تیتانیوم خاکستری روانه بازار شده و طراحی تخت گوشی، در کنار استفاده از تیتانیوم سبب شده تا ناخواسته گوشی ایفون ۱۵ پرو مکس اپل در ذهن یادآور شود. البته که شاید این بد هم نباشد و کاربران علاقه‌مند به اندروید هم بتوانند حس نزدیک یا حتی بهتری نسبت به نماینده‌های اپل را تجربه کنند. در نظر داشته باشید که این فریم تیتانیومی به نسخه اولترا محدود است و گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس همچنان از فریم آلومینیومی استفاده می‌کنند.

نکته دیگری که در زمینه اطلاعات گلکسی S24 اولترا باید به آن اشاره کنیم بحث متفاوت بودن رنگ فریم کناری در مقایسه با قاب پشتی است. اگر رنگ زرد را خریداری کنید، فریم کناری و قاب پشتی ظاهری یکپارچه دارند که این بسیار جذاب است ولی در رنگی مثل ارغوانی فریم کناری نقره‌ای رنگ است که یکپارچگی گوشی را کاهش داده و ظاهر آن را دو رنگ کرده است.

همین زبان طراحی را دقیقا در گلکسی S23 FE نیز دیده بودیم و رنگ ارغوانی این گوشی نیز به همین ترتیب به دو رنگ نقره‌ای و ارغوانی طراحی شده که به‌نظر من زیبایی زیادی ندارد. اگر گوشی فعلی شما گلکسی S23 اولترا است، کهکشانی جدید چندان حس و حال جدیدی را برای شما ایجاد نمی‌کند و احتمالا حس یکسانی در مقایسه با گوشی خودتان به شما القا خواهد کرد.

صفحه نمایش؛ با انحنا خداحافظی کنید!

گلکسی S24 اولترا نمایشگری ۶.۸ اینچی از نوع Dynamic LTPO AMOLED با رزولوشن QHD+ دارد و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کند. همه این مشخصات گلکسی S24 اولترا دقیقا همان مواردی هستند که در S23 اولترا نیز دیده بودیم، پس تفاوت در چیست؟ آیا کره‌ای‌ها هیچ پیشرفتی نسبت به نسل قبلی نداشته‌اند؟

دو تغییر رخ داده که به‌شخصه هر دو را مثبت ارزیابی می‌کنم. اول این که نمایشگر از حالت خمیده به حالت تخت درآمده و این یعنی دیگر برای بحث گلس گوشی با مشکل مواجه نمی‌شوید و مهم‌تر این که نمایشگر سخت‌تر دچار شکستی می‌شود و مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد.

جدیدترین گوشی سامسونگ

تغییر دوم نیز به بهبود روشنایی نمایشگر گلکسی S24 اولترا برمی‌گردد، جایی که حداکثر روشنایی از حدود ۱۲۰۰ نیت به ۱۷۵۰ نیت رسیده است و روشنایی HDR نیز از عدد ۱۷۵۰ خود را به ۲۶۰۰ نیت رسانده است. این یعنی پیشرفتی ۴۸ درصدی را از نظر میزان روشنایی شاهد هستیم و این یک اتفاق بسیار خوب است. در صورتی که اعداد گفته شده در عمل هم قابل دسترسی باشند یعنی از نظر روشنایی S24 اولترا خود را به یک قدمی ایفون ۱۵ پرو مکس رسانده است و حتی می‌تواند بهتر از این رقیب قدیمی نیز عمل کند.

البته شایان ذکر است که سرعت پاسخ‌گویی صفحه نمایش نیز نسبت به قبل ۱۲ درصد سریع‌تر شده و همین باعث می‌شود شما هنگام بازی کردن حس بهتر و جذاب‌تری داشته باشید.

از نظر دقت رنگ و پوشش فضای رنگی SRGB، DCI-P3 و Adobe SRGB گلکسی S24 اولترا مانند نسل قبلی عملکرد بسیار خوبی دارند و هیچ ایرادی نمی‌توان به آن وارد کرد. محتوا در این صفحه نمایش مثل همیشه روشن، جذاب، زنده و واضح است و کنتراست بالا در کنار پوشش کامل فضای رنگی سبب می‌شود تا در دنیای رنگ‌های نمایشگر S24 اولترا غرق شوید.

Galaxy-S24-gaming

شاید پیش خودتان بگویید که این دو تغییر به‌قدری زیاد نیست که بتوان آن را بهبودی عظیم در نظر گرفت ولی باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که گلکسی S23 اولترا یکی از بهترین پنل‌های سال ۲۰۲۳ را داشت و در عمل چگونه می‌توان یک فرمول موفق و کامل‌ را کامل‌تر کرد؟ سامسونگ تنها تلاش کرده تا پرچمدار جدید را با روشنایی بیشتر روانه بازار کند تا شدیدترین تابش نور خورشید هم نتواند کوچک‌ترین مشکلی برای شما به‌وجود بیاورد.

نرم افزار و رابط کاربری؛ One UI 6 با چاشنی هوش مصنوعی!

مرور مشخصات گلکسی S24 اولترا ما را به بخش رابط کاربری و نرم افزار می‌رساند، جایی که این کهکشانی از ابتدا با نسخه One UI 6 بر پایه اندروید ۱۴ روانه بازار شده است. این نسخه در حال حاضر برای بسیاری از گوشی‌ های سامسونگ عرضه شده و به‌طور کامل با آن آشنا هستیم و به‌همین جهت هم خیلی به بخش‌ نرم افزار نمی‌پردازیم.

رابط کاربری s24 ultra

دو اتفاق مهم دیگر اما در این قسمت دیده می‌شود که گفتن آن‌ها اهمیت بالایی دارد و می‌تواند باعث جذابیت بیشتر این پرچمدار برای شما شود. اول این که سامسونگ پشتیبانی نرم افزار گلکسی S24 اولترا را از ۵ سال به ۷ سال ارتقاء داده و دوم این که پرچمدار جدید به هوش مصنوعی مجهز شده است و حالا می‌تواند به کمک این AI کارهای جدید و جذابی انجام دهد.

گلکسی S24 اولترا برای نمونه می‌تواند در لحظه تماس شما را ترجمه کند یا این که متن‌ها را به صورت خلاصه دربیاورد و حتی در ویرایش عکس‌ها و ویدئوها شما را همراهی کند. کره‌ای‌ها تمرکز زیادی به روی این قابلیت‌های AI داشته‌اند و بخش زیادی از سیاست‌های فروش این کهکشانی به همین موضوع هوش مصنوعی برمی‌گردد.

عملکرد سخت افزاری؛ فقط اسنپدراگون!

پس از شایعات فراوان پیرامون قیمت گلکسی S24 اولترا، مشخصات آن و موارد دیگر سرانجام این گوشی از راه رسید و به تمام این حرف و حدیث‌ها پایان داد. گلکسی S24 اولترا خوشبختانه تنها در یک نسخه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ ساخته شده و فارغ از بازار هدف شما می‌توانند این کهکشانی را با قوی‌ترین تراشه دنیای اندروید خریداری کنید.

به گفته شرکت کوالکام تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ تا ۳۰ درصد در زمینه CPU و تا ۲۵ درصد از نظر GPU قوی‌تر شده و مهم‌تر این که ۲۰ درصد هم بهینه‌تر کار می‌کند. این یعنی گلکسی S24‌ اولترا قطعا نسبت به قبل قوی‌تر شده و در عین حال بهینه‌تر هم عمل می‌کند.

جالب است بدانید که سیستم خنک کننده این گوشی نسبت به قبل ۱.۹X بزرگ‌تر شده و حالا بهتر می‌تواند دمای گوشی را پایین نگه دارد. باید دید در واقعیت این ادعای شرکت کره‌ای تا چه حد حقیقت دارد ولی از آنجایی که عملکرد S23 اولترا نیز در پایداری و افزایش دما خوب بود، گلکسی S24 اولترا می‌تواند از نظر داغ نشدن خود را بهترین گوشی جهان معرفی کند.

برعکس گلکسی S24 اولترا دو مدل گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس در بازار ایران با تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ موجود خواهند شد و این یعنی اگر بهترین عملکرد سخت افزاری را می‌خواهید باید به سراغ گران‌ترین نسخه از این خانواده بروید. به‌نوعی باید اعتراف کرد که کره‌ای‌ها سیاست زیرکانه‌ای را در پیش گرفته‌اند ولی ترجیح می‌دادیم که مانند نسل قبل شاهد تراشه اسنپدراگون به روی تمامی نسخه‌ها باشیم.

باتری؛ بهبود و باز هم بهبود!

سامسونگ در زمینه باتری هیچ تغییری در گلکسی S24 اولترا اعمال نکرده و این یعنی همچنان شاهد ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و شارژ سریع ۴۵ واتی هستیم. با وجود ثابت بودن ظرفیت باتری اما شارژدهی باتری مقداری بهتر شده و کهکشانی جدید به لطف بهینه‌سازی‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و رابط کاربری One UI 6 و اندروید ۱۴ حالا می‌تواند برای مدت بیشتری با یک بار شارژ سرپا بماند.

البته میزان شارژدهی گوشی باید در واقعیت تست شود و خیلی نمی‌توان به اعداد و ارقام اعتماد کرد. سامسونگ سال قبل در گلکسی S23 اولترا به خوبی نشان داد که می‌تواند با بهینه‌سازی به دوام باتری بسیار خوبی برسد و امسال هم قصد دارد تا این موفقیت بار دیگر تکرار شود و شارژدهی طولانی باتری به عنوان یکی از مشخصه‌های پرچمدار جدید به حساب بیاید.

دوربین؛ پرواز S24 اولترا به کمک هوش مصنوعی!

سامسونگ ترکیب دوربین‌های گلکسی S24 اولترا را تغییر نداده و همچنان شاهد دوربین اصلی، فوق عریض، تله فوتو و پریسکوپ تله فوتو هستیم. دوربین اصلی دقیقا مانند قبل است و این یعنی شاهد سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی مدل Samsung ISOCELL HP2 با اندازه ۱/۱.۳ اینچی و اندازه پیکسل ۰.۶ میکرونی هستیم.

مشخصات دوربین s24

این سنسور پشت لنزی ۲۴ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم F/1.7 قرار گرفته و از لرزشگیر اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار تشخیص فاز چندجهته و فوکوس لیزری پشتیبانی می‌کند. عکس‌های این دوربین به صورت پیش فرض ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند و در واقع ۱۶ پیکسل در یک پیکسل ترکیب می‌شوند.

دوربین فوق عریض هم هنوز سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Sony IMX564 با اندازه ۱/۲.۵۵ اینچی و اندازه پیکسل ۱.۴ میکرونی دارد. این سنسور در پس لنزی ۱۳ میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی نیز پشتیبانی می‌کند تا قابلیت ثبت تصاویر ماکرو را هم داشته باشد.

دوربین پریسکوپ تله فوتو اما تغییر کرده و بهبودی جذاب را به خود می‌بیند. گلکسی S23 اولترا دوربین پریسکوپ تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۱۰ برابری داشت و حالا در این نسل شاهد پریسکوپ تله فوتو با سنسور ۵۰ مگاپیکسلی و زوم اپتیکال ۵ برابری هستیم. به‌نوعی کره‌ای‌ها میزان زوم اپتیکال را به نصف کاهش داده‌اند اما در عوض جزئیات بسیار بیشتری را دریافت خواهیم کرد.

عکاسی با s24 ultra

احتمالا اولین چیزی که به ذهن شما آمد این است که با این وجود پس داستان زوم ۱۰۰ برابری چه می‌شود؟ باید بگوییم که خوشبختانه هنوز این قابلیت وجود دارد ولی طبق انتظار بخش بیشتری از این فاصله از طریق زوم دیجیتال پوشش داده می‌شود و این یعنی جزئیات و کیفیت کمتر. البته که بسیار امیدوار هستیم که هوش مصنوعی بتواند این کمبود جزئیات را جبران کند.

دوربین تله فوتو گلکسی S24 اولترا اما دقیقا مانند قبل ۱۰ مگاپیکسلی است و امکان زوم ۳ برابری اپتیکال دارد. سامسونگ تا حد زیادی تلاش کرده تا در ثبت تصاویر و ضبط ویدئوها به بهترین شکل از هوش مصنوعی کمک بگیرد، از افزایش جزئیات گرفته تا بهبود رنج دینامیکی و حذف نویز موجود در نمونه‌ها. با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و تمرکز سامسونگ به روی این قابلیت، حدس میزنیم نتیجه خوب از آب دربیاید و نماینده سامسونگ با دستی پر به جنگ ایفون ۱۵ پرو مکس برود.

جمع بندی؛ گلکسی S24 اولترا واقعا بهتر شده است؟

برای قضاوت کردن پرچمدار شرکت سامسونگ کمی زود است و باید اجازه دهیم این گوشی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و عملکرد آن در عمل مشخص شود، اما به‌طور کلی بهبودهای این کهکشانی به‌قدری هست که بتوان آن را یک نسخه کامل‌تر به‌حساب آورد. از فریم تیتانیومی و روشنایی بیشتر نمایشگر گرفته تا سخت افزار قوی‌تر و بهبود دوربین پریسکوپ تله فوتو و بهبود دوربین‌ها به کمک هوش مصنوعی. چه چیز دیگری می‌توان از یک پرچمدار تمام عیار انتظار داشت؟

ads

بررسی گوشی هواوی پی ۶۰ پرو به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی هواوی p60 pro

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.