بررسی کنسول پلی استیشن ۵ اسلیم

پلی استیشن ۵ با فروش ۱۵ میلیون نسخه، یکی از موفق‌ترین کنسول‌های سونی به‌شمار می‌رود. پس از گذشت چهار سال از رونمایی پلی استیشن ۵، کمپانی سونی مدل جدیدی از این کنسول را روانه بازار جهانی کرده است. در این مدل تغییر سخت افزاری جدیدی مشاهده نمی‌کنیم. همچنین تغییرات کنسول جدید، تنها شامل قیمت و خصوصیات ظاهری آن می‌شود. اما استفاده از طراحی نوآورانه و چیپست‌های بهبود یافته سبب تغییرات چشم‌گیری در این کنسول شده.

<!–

–>

کنسول پلی استیشن اسلیم همراه دوال‌سنسکنسول پلی استیشن اسلیم همراه دوال‌سنس

تغییرات ظاهری این کنسول به آسانی قابل مشاهده است. اگر قصد خرید پلی استیشن ۵ اسلیم را دارید، توجه داشته باشید که با مرور زمان قیمت این کنسول متعادل خواهد شد. در این مقاله از ویجیاتو به بررسی و معرفی مدل جدید کنسول پلی استیشن می‌پردازیم. لازم به ذکر است که این محصول توسط فروشگاه معتبر یگانه استور در اختیار ویجیاتو قرار گرفته است.


فهرست محتوا
نمایش

جعبه گشایی پلی استیشن اسلیم

ابتدا از جعبه گشایی پلی استیشن اسلیم شروع می‌کنیم. این محصول در ابعاد بسته‌بندی نیز، اندازه کوچک‌تری نسبت به مدل های پیشین دارد. بسته‌بندی محصول، مشابه باقی کنسول‌های نسل نهمی سونی است. جعبه‌ای سفید رنگ و باکیفیت، که برروی آن تصویر کنسول و اطلاعات آن ذکر شده.

تصویر کنسول پلی استیشن همراه با جعبهتصویر کنسول پلی استیشن همراه با جعبه

با بازکردن بسته‌بندی کنسول به یک کنترلر دوال‌سنس، کابل شارژر USB-C، دفترچه راهنما و کنسول پلی استیشن اسلیم دسترسی پیدا می‌کنیم. در بسته‌بندی محصول تنها یک پایه برای قرار دادن کنسول به صورت افقی وجود دارد. همچنین اگر باندل اسپایدرمن را تهیه کرده باشید، می‌توانید از کد بازی نیز استفاده کنید.

تصویر لوازم جانبی کنسولتصویر لوازم جانبی کنسول

مشخصات ظاهری مدل جدید پلی استیشن

تغییرات ظاهری این نسخه، بسیار چشم‌گیر است. پنل‌های این کنسول توسط یک خط مشکی رنگ، از یکدیگر جدا می‌شوند. پنل‌های بالایی براق و پنل‌های پایینی مات هستند. همچنین جدا کردن پنل‌های کناری این کنسول، بسیار آسان‌تر از کنسول‌های قدیمی است. بنابراین کاربران می‌توانند پنل‌های کناری را بدون استفاده از هیچ ابزاری از دستگاه جدا کنند. اما آسیب پذیری پنل‌های براق در برابر خط و خش نیز نکته‌ای حائز اهمیت است.

ابعاد این کنسول جدید، ۳۰ درصد کوچک‌تر از مدل‌های قبلی است. در مقایسه با مدل‌های قدیمی کاهش اندازه مدل‌های جدید، بسیار چشم‌گیر و قابل تشخیص است. همچنین طراحی مدل‌ بدون درایور، بسیار جم‌ و جور و مدرن است. درآخر طراحی چشم‌نواز این کنسول یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند.

تصویر پلی استیشن همراه با کنترلرتصویر پلی استیشن همراه با کنترلر

از دیگر تغییرات این کنسول می‌توانیم به کاهش ۱۸ درصدی وزن کنسول‌های دیسک‌خور و کاهش وزن ۲۴ درصدی در مدل‌های دیجیتالی اشاره کنیم. این کاهش وزن در کنسول‌های جدید به‌دلیل استفاده از طراحی و چیپ‌ست‌های جدید است.

درحال حاضر کاربران قادر به قرار دادن کنسول‌های پلی استیشن به‌ دو صورت افقی و عمودی هستند. اما مدل‌ جدید پلی استیشن ۵ برای قرار گیری در حالت ایستاده، به یک پایه جداگانه به قیمت ۳۰ دلار نیاز دارد. در بسته بندی جدید تنها دوپایه نگه‌دارنده برای قراردان کنسول در حالت افقی وجود دارد. این پایه‌های نگه‌دارنده در قسمت پاینی کنسول قرار می‌گیرند و باعث حفظ تعادل کنسول می‌شوند.


امکانات پلی استیشن ۵ جدید

یکی از ویژگی‌های اصلی پلی استیشن اسلیم، قابلیت اضافه کردن درایورنوری و جدا کردن آن است. برای ارتقای کنسول‌های دیجیتال، باید درایو نوری با قیمت ۷۹.۹۹ دلار تهیه کنید. مراحل اضافه کردن درایو نوری بسیار آسان است. برای نصب درایو پنل کناری کنسول را جدا و درایور نوری را وصل کنید. اما توجه داشته باشید که درایو نوری پلی‌استیشن اسلیم برای فعال سازی اولیه به اتصال اینترنت نیاز دارد.

پورت‌های کنسول

در بخش جلویی کنسول شاهد تغییرات اساسی در چینش پورت‌ها و قرارگیری دکمه‌های کنسول‌ هستیم. در قسمت جلویی کنسول دیگر خبری از درگاه USB 2.0 نیست و تنها دو پورت USB-C وجود دارد. همچنین کابل شارژر کنترلر دوال سنس که در بسته‌بندی کنسول قرار دارد، هر دوسر آن از USB-C بهره‌ می‌برد. نوع چینش دکمه‌های کنسول نیز دستخوش تغییر شده است. تنها دکمه پاور روی بدنه کنسول قرار دارد و کلید‌ Eject روی درایو نوری قرار گرفته و با جدا کردن درایو و تعویض پنل، کلید Eject دیگر قابل دسترسی نیست.

فضای ذخیره سازی

پلی استیشن اسلیم برخلاف کنسول‌های قدیمی، ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی در اختیار کاربران می‌دهند. اگر فضای ۱ ترابایتی این کنسول برای نگه‌داری بازی‌های شما کافی نیست به راحتی می‌توانید حافظه کنسول خود را با استفاده از SSD m.2 ارتقا دهید. برای ارتقای حافظه کنسول باید پنل کناری کنسول را باز کنید و SSD را در مکان مورد نظر قرار دهید. همچنین این کنسول با انواع هارد و SSD اکسترنال نیز سازگار است.

کنترلر دوال‌سنس

کنترلر دوآل‌سنس همواره یکی از نقاط قوت کنسول‌های نسل نهمی پلی‌استیشن بوده. دسته کنسول پلی استیشن ۵ دارای ویژگی‌های متعدد و نوآورانه‌ای است. اگر به دنبال یک کنترلر باکیفیت و خوش‌ساخت هستید استفاده از کنترلر دوال‌سنس پیشنهاد می‌شود. دسته دوآل‌سنس با بهره‌گیری از ویژگی بازخورد لمسی (Haptic Feedback) باعث لذت بخش‌تر شدن تجربه بازی‌ها می‌شود.

تصویری از کنترلر دوال‌سنس تصویری از کنترلر دوال‌سنس

از دیگر ویژگی‌های این کنترلر می‌توانیم به میکروفون تعبیه شده در قسمت جلویی دوال‌سنس اشاره کنیم. همچنین درکنار این میکروفون دکمه‌ای برای قطع صدا نیز وجود دارد. همچنین تاچ پد باکیفیت این کنترلر یکی دیگر از نکات مثبت دوآل‌سنس محسوب می‌شود.


چه تفاوتی میان پلی استیشن اسلیم و مدل قدیمی وجود دارد؟

یکی از تغییرات اصلی پلی استیشن اسلیم نسبت به مدل‌‌های قدیمی، اندازه آن است. ابعاد مدل اسلیم ۳۰ درصد کاهش یافته که مقدار چشم‌گیری محسوب می‌شود. اما تفاوت پلی استیشن اسلیم و مدل قدیمی تنها در کاهش ابعاد کنسول خلاصه نمی شود. این کنسول ۲۰۰ گیگ فضای بیشتر، برای ذخیره سازی بازی‌ها دارد.

تصویر مقایسه اجزای دو کنسول تصویر مقایسه اجزای دو کنسول

به دلیل بهره‌گیری از چیپ‌ست‌های جدید و هیت‌سینک‌‌های کوچک‌تر، وزن این کنسول نیز کاهش پیدا کرده. وزن نسخه دیسک‌خور ۱۸ درصد و مدل‌ دیجیتال ۲۴ درصد کاهش یافته است. همچنین استفاده از پنل‌های دو تیکه و براق از دیگر تغییرات جذاب این کنسول محسوب می‌شود.

پلی استیشن اسلیم پلی استیشن فت
ابعاد ۳۵۸ × ۹۶ × ۲۱۶ میلی‌متر ۳۹۰ × ۱۰۴ × ۲۶۰ میلی‌متر
وزن ۳.۲ کیلوگرم ۳.۹ کیلوگرم
قدرت پردازش ۱۰.۳ ترافلاپس ۱۰.۳ ترافلاپس
فضای ذخیره سازی ۶۰۰ گیگ ۱ ترابایت
پردازنده پردازنده ZEN 2 پردازنده ZEN 2
حافظه رم ۱۶ گیگ ۱۶ گیگ
قیمت ۴۴۹.۹۹ دلار نسخه اسلیم دیجیتالی و ۴۹۹.۹۹ دلار نسخه اسلیم استاندارد ۳۹۹.۹۹ دلار نسخه دیجیتالی و ۴۹۹.۹۹ دلار نسخه استاندارد

مشخصات فنی پلی استیشن اسلیم

تغییرات مدل جدید پلی‌استیشن شامل سخت افزار کنسول نمی‌شود. اما استفاده از طراحی نوآورانه و مدرن، باعث بهبود عملکرد کنسول در مدریت دما شده است. همچنین عملکرد کنسول در اجرای بازی‌ها تغییری نداشته و مانند قبل تمام بازی‌ها را با کیفیت عالی اجرا می‌کند.

پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای Zen 2 که به‌صورت سفارشی برای پلی استیشن تولید می‌شود، توانایی اجرای تمام بازی‌های نسل جدید با بهترین تنظیمات گرافیکی را دارد. همچنین در مدل‌های جدید شاهد بهبود عملکرد هیت‌سینک و فن‌های خنک کننده هستیم. درآخر مشخصات فنی کنسول در جدول زیر قابل مشاهده است.

پردازنده پردازنده ZEN 2 با ۸ هسته‌ی با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز
معماری CPU AMD Zen 2 سفارشی شرکت سونی
کارت‌گرافیک AMD RDNA 2 و ۱۰.۲۸ ترافلاپس
حافظه رم ۱۶ گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی ۸۰۰ گیگ
د‍‍رایو نوری درایو ۴K UHD Blu-ray 
خروجی تصویر HDMI 2.1 با کیفیت ۴K/120 Hz, 8K
پورت‌های خروجی USB Type-A x3, USB Type-C x2, Ethernet
قیمت ۴۴۹.۹۹ دلار نسخه دیجیتالی و ۴۹۹.۹۹ دلار نسخه استاندارد

سخن پایانی

از تغییرات اصلی مدل جدید پلی استیشن می‌توانیم به درایو نوری قابل ارتقا و تغییرات ظاهری آن اشاره کنیم. همچنین وزن و ابعاد کنسول نیز دسخوش تغییراتی شده است. به‌گفته کمپانی سونی، از ماه نوامبر تنها مدل جدید پلی استیشن تولید می‌شود و ساخت مدل‌های قدیمی متوقف خواهد شد.

با توجه به تغییرات ظاهری پلی استیشن اسلیم و بهبود طراحی کنسول، این محصول انتخاب خوبی برای دوستداران پلی استیشن است. همچنین بازی‌های انحصاری پلی استیشن از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های مدل جدید پلی استیشن ۵ پرداختیم. درآخر اگر قصد تهیه این کنسول را دارید فروشگاه معتبر یگانه استور انتخاب خوبی است.

آیا مدل جدید پلی استیشن قدرتمندتر از کنسول‌های قدیمی است؟

خیر، تغییرات کنسول جدید، تنها شامل قیمت و خصوصیات ظاهری آن می‌شود.

آیا مدل جدید پلی استیشن کوچک‌تر از مدل‌های قبلی است؟

بله، ابعاد این کنسول جدید ۳۰ درصد کوچک‌تر از مدل‌های قبلی است.

چگونه نسخه جدید پلی استیشن را ایستاده قرار بدیم؟

برای قراردان کنسول در حالت ایستاده، نیاز به تهیه یک پایه مخصوص با قیمت ۳۰ دلار دارید.

کنسول پلی استیشن ۵ را از کجا تهیه کنیم؟

کنسول پلی استیشن اسلیم را می‌توانید با قیمت مناسب از فروشگاه یگانه استور تهیه کنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.