بررسی کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Ally

.cls-1{fill:#231f20;}.cls-2{fill:#ed145b;}

ظاهرا کنسول‌های بازی دستی دوباره در حال برگشت به دوران طلایی خود هستند. در طول یک سال و نیم گذشته، شاهد عرضه و معرفی دستگاه‌های جذابی از استیم دک، Ayaneo، پروژه Q سونی، GPD WIN 4 و… بوده‌ایم. کنسول دستی ROG Ally نیز تازه‌ترین تلاش ایسوس (ASUS) برای ورود به این بازار است.

<!–

–>

بررسی کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Ally - ویجیاتوبررسی کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Ally - ویجیاتو
برای تماشای ویدیو از طریق یوتیوب ویجیاتو، روی تصویر بالا کلیک کنید!

کنسول بازی دستی یا در عبارتی درست‌تر، کامپیوتر گیمینگ ROG Ally، یک دستگاه مخصوص بازی بر پایه‌ی ویندوز است که به کاربران اجازه‌ی تجربه‌ی بازی‌های پلتفرم کامپیوتر را می‌دهد. این دستگاه اا سال ۲۰۲۳ وارد بازار شد از پردازنده‌های انحصاری AMD و به عنوان رقیب اصلی حال حاضر استیم دک مطرح می‌شود.

بررسی کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Ally - ویجیاتوبررسی کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Ally - ویجیاتو

در این قسمت از سری بررسی‌ها ویجیاتو قصد داریم تا نگاه کاملی به این دستگاه داشته باشیم. در بررسی کامپیوتر گیمینگ ROG Ally این دستگاه را از نظر نرم افزاری و سخت افزاری سنجیده و در ادامه توانایی‌های این دستگاه را در اجرای بازی‌ها به چالش بکشیم.این بررسی نسخه‌ی ویدئویی نیز دارد که می‌توانید از یوتیوب و یا آپارات ویجیاتو تماشا کنید.


جعبه گشایی کامپیوتر دستی ROG Ally

بررسی کامپیوتر گیمینگ ROG Ally را با بسته بندی آغاز می‌کنیم. بسته بندی محصول به مراتب کیفیت و طراحی بهتری از محصول مشابهی چون استیم دک، دارد. در این بسته بندی می‌توان آداپتور شارژر ۶۵ واتی، به همراه دفترچه‌ی راهنمای را می‌توان دید.

بسته بندی کامپیوتر دستی ROG Allyبسته بندی کامپیوتر دستی ROG Ally

غیر از دستگاه، در بسته بندی محصول می‌توان یک استند پلاستیکی با طراحی عبارت ROG نیز در قسمت بالای جعبه دید. شما می‌توانید از این استند برای نگه داشتن دستگاه استفاده کنید.


طراحی و بدنه‌ی کامپیوتر دستی ROG Ally

کامپیوتر گیمینگ ROG Ally با ابعاد ۲۸۰ در ۱۱۱ در ۲۱.۲ میلی‌متر (mm) و در تک رنگ سفید با عرضه شده است. وزن این محصول ۶۰۸ گرم است که حدود ۶۰ گرم از استیم دک سبک‌تر است اما به سبکی نینتندو سوییچ نیست. با این حال طراحی این دستگاه به شکلی صورت گرفته که در دست گرفتن آن خسته کننده نخواهد بود.

گوشه‌های زاویه‌دار و طراحی لوگوی ROG در ترکیب رنگ سفید، ظاهر بسیار زیبایی به این دستگاه داده است. همچنین دور جوی استیک‌های دستگاه شاهد دو عدد حلقه‌ی RGB قابل برنامه ریزی هستیم که جلوه‌ی زیبایی به دستگاه داده است.

بدنه‌ی دستگاه از جنس پلاستیک محکم ساخته شده است که تجربه‌ی بهتری نسبت به استیم دک ارائه می‌دهند. کلیدها و جوی استیک‌ها نیز پلاستیکی هستند، اما کیفیت جوی استیک‌ها همانند استیم دک در مقایسه با محصولات پریمیوم، راضی کننده نیست.

کلیدهای قابل کنترل بازی که در لی‌اوت ایکس باکس طراحی شده‌اند، در طرفین سمت راست و چپ و قسمت پشتی دستگاه قرار دارند. این کلیدها شامل کلیدهای کلاسیک A ،Y ،X و B و همچنین یک جوی استیک هستند که در سمت راست قرار گرفته‌اند. همچنین یک کلید منو و Armoury Crate نیز در قسمت سمت راستی قرار گرفته‌اند.

ابعاد ۲۸۰ در ۱۱۱ در ۲۱.۲ میلی‌متر
وزن ۶۰۸ گرم
ضخامت ۵ میلی‌متر
جنس بدنه پلاستیک محکم
رنگ سفید
کلیدها ۸ کلید، ۴ ماشه، ۲ پدل، ۲ جوی استیک، ۱ دی‌پد

در قسمت سمت چپ نیز یک دی‌پد، یک جوی استیک و کلیدهای View و Command Center قرار دارند. در قسمت بالایی کلیدهای ماشه‌ها و در بدنه‌یی پشتی نیز دو پدل برای برنامه ریزی شخصی وجود دارد. در قسمت میانی استیم دک از نمایشگر IPS سایز ۷ اینچی بهره می‌برد که بیشتر پنل جلویی دستگاه را به خود اختصاص داده است. اسپیکرهای دستگاه را نیز می‌توان در طرفین پنل جلویی مشاهده کرد. در لبه‌های بالایی دستگاه نیز کلیدهای کاربردی، خروجی فن‌ها و اتصالات دستگاه قرار گرفته است.

بررسی کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Ally - ویجیاتوبررسی کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Ally - ویجیاتو

در مجموع بدنه و ظاهر کامپیوتر دستی ROG Ally را می‌توان راضی کننده دانست. هرچند جای خالی ترک پدها در این دستگاه حس می‌شود. دستگاه تجربه‌ی اولیه‌ی رضایت بخشی ارائه داده و در استفاده‌ی طولانی مدت راحت است.


سخت افزار کامپیوتر دستی ROG Ally

به طور قطع سخت افزار قابل بحث‌ترین بخش در بررسی کامپیوتر مخصوص بازی ROG Ally است. این دستگاه برای ممکن ساختن چنین قدرت پردازشی از Soc انحصاری ساخته شده توسط ای‌ام‌دی (AMD) بهره می‌برد.

AMD به صورت انحصاری برای این شرکت دو پردازنده‌ی Z1 و Z1 Extreme را مبتنی بر معماری ۴ میلیمتری Zen 4 طراحی نموده است تا در این فرم فاکتور توانایی اجرای بازی‌های مدرن پلتفرم کامپیوتر را داشته باشد.

این دستگاه از پردازنده Z1 Extreme با ۸ هسته و ۱۶ رشته، تا ۵.۱۰ گیگاهرتز (GHz) و ۲۴ مگابایت (MB) کش به عنوان پردازنده مرکزی و از پردازنده‌ی AMD RDNA 3 با ۱۲ هسته پردازشی و سرعت کلاک تا ۲.۷ گیگاهرتز (GHz) به عنوان هسته گرافیکی استفاده می‌کند.

پردازنده مرکزی پردازنده‌ی Z1 Extreme با ۸ هسته و ۱۶ رشته، تا ۵.۱۰ گیگاهرتز (GHz)
پردازنده‌ی گرافیکی پردازنده‌ی RDNA 3 با ۱۲ هسته پردازشی، تا ۲.۷ گیگاهرتز (GHz)
توان APU ۱۵-۴ وات (W)
رم ۱۶ گیگابایت (GB) رم آنبرد LPDDR5 (سرعت ۶۴۰۰ MT/s چهار کاناله‌ی ۳۲ بیت)
حافظه‌ی ذخیره سازی ۵۱۲ گیگابایت NVMe SSD نسل ۴
اقلام همراه آداپتور شارژر و کابل شارژ USB تایپ C، دفترچه‌ی راهنما، استند پلاستیکی
قیمت ۶۹۹.۹۹ دلار

همچنین این محصول از حافظه رم ۱۶ گیگابایتی LPDDR5 بهره می‌برد. این در حالی است که ایکس‌باکس سری اس، تقریبا نصف این میزان حافظه رم دارد. ماژول حافظه‌ی این محصول شامل ۵۱۲ گیگابایت SSD با فرم فاکتور پرسرعت NVMe نسل ۴ است.

در مجموع قدرت پردازشی این دستگاه به مراتب بالاتر از استیم دک است اما در پاور بالانس پایین و حالت سایلنت این دستگاه افت عملکرد شدیدی را تجربه می‌کند. اما عملکرد کلی این دستگاه در اجرای بازی‌ها حیرت انگیز است.

کامپیوتر دستی ROG Ally یک دستگاه ایده آل برای تجربه‌ی بازی‌های ایندی است. درمورد بازی‌های بزرگتر نیز به جز موارد معدود می‌تواند تجربه‌ی قابل قبولی در رزولوشن پایین‌تر و تنظیمات گرافیکی پایین ارائه دهد. در ادامه نرخ فریم اجرایی دستگاه را در پاور بالانس بالا در اجرای بازی‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

نام بازی تنظیمات گرافیکی/ رزولوشن نرخ فریم بر ثانیه
CyberPunk 2077 پایین / ۱۰۸۰ ۳۷
God of War پایین / ۷۲۰ ۵۰
Tomb Raider 2013 پیش فرض / ۷۲۰ ۷۵
Dota2 پیش فرض ۸۰

نمایشگر کامپیوتر دستی ROG Ally

کامپیوتر مناسب بازی ROG Ally در پنل جلویی از یک نمایشگر LCD لمسی هفت اینچی از نوع IPS استفاده می‌کند. این نمایشگر لمسی رزولوشن ۱۰۸۰ را برای کاربر فراهم می‌کند. نسبت این تصویر ۱۶:۹ و حداکثر روشنایی آن ۵۰۰ نیت (Nits) است که برای تجربه‌ی بازی در فضای بازی ایده‌آل نیست.

کیفیت نمایشگر ایسوس روگ الای  ROG Allyکیفیت نمایشگر ایسوس روگ الای  ROG Ally

همچنین نرخ تازه‌سازی این نمایشگر ۱۲۰ هرتز (Hz) است که مصرف انرژی آن را بالا برده است. نرخ پاسخگویی این نمایشگر نیز ۷ میلی‌ثانیه (ms) است. نمایشگر کامپیوتر دستی ROG Ally به جهت افزایش مقاومت از صفحه‌های گوریلا گلس (Corning Gorilla Glass) استفاده می‌کند.

نمایشگر LCD
سایز ۷ اینچ
پنل IPS
رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (معادل FHD یا ۱۰۸۰p)
روشنایی ۵۰۰ نیت (Nits)
نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز (Hz)
زمان پاسخگویی ۷ میلی‌ثانیه (ms)

این دستگاه پشتیبانی ۱۰۰ درصد از پوشش SRGB داشته و تجربه‌ی بصری قابل قبولی از رنگ و نور را ارائه می‌دهد. هرچند این نمایشگر در مقایسه با نینتندو سوییچ جدید که از نمایشگر OLED بهره می‌برد، کیفیت تصویر و کنتراست ضعیف‌تری دارد.


نرم افزار کامپیوتر گیمینگ ROG Ally

کامپیوتر گیمینگ ROG Ally از سیستم عامل ویندوز ۱۱ نسخه‌ی هوم استفاده می‌کند. این موضوع بدین معنی است که این دستگاه توانایی اجرای تمامی لانچرهای گیم، بازی‌ و نرم افزارها را دارد. با این حال عملکرد تمام این نرم افزارها به واسطه‌ی عدم بهینه سازی ویندوز ۱۱ برای این دستگاه، ایده‌آل نیست.

نرم افزار کامپیوتر گیمینگ ROG Allyنرم افزار کامپیوتر گیمینگ ROG Ally

این دستگاه برای اجرای بازی‌ها از یک لانچر اختصاصی با نام Armoury Crate استفاده می‌کند که از طریق کلید مختص به خود در قسمت سمت چپ در دسترس است. این لانچر بازی‌های استیم و ایکس‌باکس را در لایبرری به نمایش می‌گذارد تا دسترسی شما را به بازی‌ها ساده کند. با این حال این لانچر اختصاصی مشکلات نرم افزاری بسیاری دارد.

کرش‌های متعدد، مشکل در جابه‌جایی بین منوها و یا اجرای بازی‌ها همگی در این نرم افزار دچار مشکلات فراوانی هستند. همچنین برخلاف استیم دک، در این دستگاه بازی‌ها به صورت تک‌به‌تک با دستگاه سازگار نشده‌اند و عینا تجربه‌ی پلتفرم ویندوز را ارائه می‌دهند.

رابط کاربر ایسوس روگ الایرابط کاربر ایسوس روگ الای

این موضوع باعث ایجاد اختلال در تجربه‌ی بسیاری از بازی‌ها شده است. برای مثال ورود به بازی الدن رینگ به واسطه‌ی ضعف کلیدهای کنترل کننده، ما را دچار چالش‌های بسیاری در اجرا کرد. در مجموعه تجربه‌ی نرم افزار این دستگاه به روان بودن آنچه در سیستم عامل اختصاصی استیم دک دیدیم نیست و نیازمند بروزرسانی‌های متعدد است.


پورت و اتصالات

درست مثل یک کامپیوتر شما می‌توانید انواع نمایشگر، موس، کیبورد، هدست و میکروفن را به کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Ally متصل کنید. این دستگاه از یک پورت USB تایپ C بهره می‌برد که می‌تواند با هاب، آن را به شکل یک کامپیوتر کامل به کار گیرید.

پورت و اتصالات کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Allyپورت و اتصالات کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Ally

همچنین این دستگاه مجهز به یک پورت PCIeست که به جهت اضافه کردن دستگاه کارت گرافیک اکسترنال (eGPU) طراحی شده است. هرچند ایسوس اعلام کرده است که این ورودی تنها جهت استفاده از کارت گرافیک اکسترنال ایسوس با نام ROG XG Mobile طراحی شده است و کاربران می‌توانند با تهیه‌ی این کارت گرافیک و اتصال آن بازی‌ها را رو نمایشگر با رزولوشن ۴K تجربه کنند.

بلوتوث بلوتوث نسل ۵.۲
وای‌فای رادیو وای‌فای دو بانده، ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز، استاندارد IEEE 802.11a/b/g/n/ac
گسترش پذیری اسلات microSD (UHS-I با پشتیبانی از SD و SDXC و SDHC) + پورت USB-C با پشتیبانی از DisplayPort 1.4 تا ۸k و ۶۰ هرتز (Hz) یا ۴K و ۱۲۰ هرتز + رابط PCIe یا ROG XG Mobile Interface
صوتی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون/میکروفن

غیر از این در قسمت بالایی دستگاه یک جک ۳.۵ میلیمتری برای اضافه کردن هدست و یک درگاه microSD نیز برای توسعه‌ی حافظه وجود دارد. هرچند در زمان نگارش این مقاله، ایسوس تایید کرده است که درگاه microSD به واسطه‌ی افزایش دمای نامعمول دستگاه دچار آسیب می‌شود.این مشکل قرار است با آپدیت نرم افزاری جهت کنترل فن‌های دستگاه، حل شود. غیر از این به جهت تسهیل اتصال سایر دیوایس‌ها به کامپیوتر گیمینگ دستی ASUS ROG Ally، این دستگاه از بلوتوث نسل ۵.۲ و وای‌فای نسل ۶ نیز پشتیبانی می‌کند.


باتری و شارژر دستگاه بازی ROG Ally

این دستگاه درست مانند استیم دک از باتری ۴۰ وات ساعتی (WHrs) بهره می‌برد، با این حال عملکرد باتری این دستگاه به مراتب ضعیف‌تر است. این موضوع به دلیل استفاده از ویندوز ۱۱ به عنوان سیستم عامل و همچنین ریفرش ریت ۱۲۰ هرتزی نمایشگر است که مصرف انرژی بالایی دارد.

دستگاه بازی ROG Ally هنگام شارژدستگاه بازی ROG Ally هنگام شارژ

با وجود تنظیمات روشنایی و پاور بالانس دستگاه بازی ROG Ally بیشتر از ۴ الی ۵ ساعت شارژدهی مفید نخواهد داشت. برای مثال در تجربه‌ی بازی Hades در رزولوشن ۱۰۸۰ و تنظیمات پاور بالانس این دستگاه حدود ۲ ساعت شارژدهی داشت.

در اجرای اکثر بازی‌های بزرگ‌تر این زمان به مراتب کمتر خواهد بود. برای مثال بازی‌هایی چون Witcher 3 و یا Elden Ring با تنظیمات پاور بالانس و توربو به ترتیب ۹۰ دقیقه و ۶۰ دقیقه می‌توان روی این دستگاه تجربه کرد.

آداپتور خروجی ۴۰ وات (W) و ورودی AC با ۱۰۰-۲۴۰ ولت (V)، ۱.۲ آمپر (A) و ۵۰-۶۰ هرتز (Hz)
کابل USB تایپ C
باتری ۴۰ وات‌ساعت (WHr) با ۷.۷ ولت (V) و ۵۲۰۰ میلی‌آمپرساعت (mAh)
شارژ دهی تا ۵ ساعت

به واسطه‌ی بهره‌گیری از آداپتور ۶۵ واتی، این دستگاه در حدود ۵۰ الی ۶۰ دقیقه به شارژ کامل می‌رسد که آن را مناسب استفاده به صورت قابل حمل کرده است. هرچند مصرف باتری این دستگاه برای یک کامپیوتر دستی بسیار بالاست.


کلام انتهایی

درست مانند استیم دک، دستگاه بازی ROG Ally یک تجربه‌ی نو در فرم فاکتور متفاوت برای کاربران پی‌سی خلق کرده است. با این حال کامپیوتر گیمینگ ROG Ally و سایر دستگاه‌های دستی بازی هنوز مسیری طولانی برای رشد و بهبود در راه دارند.

 دستگاه بازی ROG Ally دستگاه بازی ROG Ally

کامپیوتر گیمینگ ROG Ally به طور قطع یکی از پیشروترین دستگاه‌ها چندسال گذشته‌ی صنعت گیم است. با این حال همچنان ضعف‌ها و ایرادات سخت افزاری و نرم افزاری متعددی به آن وارد است. این موضوع مانع از آن می‌شود که این دستگاه را یک کامپیوتر گیمینگ همراه با ارزش خرید بالا دانست.

اگر به خرید کنسول، لوازم جانبی کنسول‌ها و کامپیوتر و بازی‌های فیزیکی و کلی محصول دیگر در دنیای بازی‌های ویدیویی علاقه دارید فروشگاه دارگون شاپ انتخاب‌های متنوعی را برایتان در نظر گرفته. این فروشگاه اخیرا ایسوس روگ الای (ROG Ally) را نیز برای علاقه‌مندان در ایران موجود کرده است که می‌توانید با کد vigiatodragonrogally این دستگاه را با تخفیف ۵۰۰ هزارتومانی تهیه کنید.

ایسوس روگ الای (ROG Ally) چیست؟

ایسوس روگ الای اولین کامپیوتر گیمینگ همراه شرکت ایسوس است که توانایی‌ اجرای بازی‌های پلتفرم ویندوز را روی ویندوز ۱۱ دارد.

کامپیوتر گیمینگ همراه ROG Ally از نینتندو سوییچ بهتر است؟

این مقایسه با توجه به تفاوت پلتفرم، غلط است. هر یک از این دو محصول مخاطبان خود را دارند.

قیمت ASUS ROG Ally چقدر است؟

استیم دک با قیمت‌ ۷۰۰ دلار در دسترس است.

چه بازی‌هایی را می‌توان روی ASUS ROG Ally اجرا کرد؟

تقریبا تمامی بازی‌های پلتفرم کامپیوتر را می‌توان روی استیم دک اجرا کرد.

باتری ASUS ROG Ally چه مدت زمانی دوام می‌آورد؟

بسته به نوع بازی یا فعالیت در حال اجرا، ASUS ROG Ally بین ۱ الی ۵ ساعت با یکبار شارژ دوام می‌آورد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.