گوشی S24 سامسونگ ۲۴ ژانویه سال ۲۰۲۴ (۴ بهمن ۱۴۰۲) به بازار عرضه شد و در مقایسه با نسل قبلی تفاوت های خیلی چشمگیر و بزرگی نداشت. توی این مقاله قراره به کالبدشکافی این پرچمدار کامپکت بپردازیم و تفاوت های معماری داخلی اون رو با نسل قبلی و گوشی های میان‌رده سامسونگ مقایسه کنیم. به همین خاطر بهتره که به صورت مختصر با مشخصات فنی پرچمدار جدید سامسونگ آشنا بشیم. اگه برای شما هم معماری داخلی این گوشی و متریال استفاده شده سوال شده، با بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی S24 سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

[embedded content]

بررسی مشخصات فنی گوشی S24 سامسونگ

پرچمدار جدید سامسونگ با وزن ۱۶۸ گرمی به فریم کناری از جنس آلومینیوم مجهز شده و خبری از بدنه تیتانیومی نیست و روی قاب پشتی گوشی گلس از نوع Gorilla Victus 2 قرار گرفته. گلکسی S24 خوشبختانه به گواهی IP68 مجهزه و در مقابل آب و گرد و غبار مقاوم هست. صفحه‌نمایش ۶.۲ اینچی با نسبت حاشیه های صفحه‌نمایش به بدنه حدود ۹۰.۹ درصد و نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز و HDR10+، می‌تونه حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیتی رو برای کاربران به ارمغان بیاره. این صفحه‌نمایش با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۳۴۰ و تراکم پیکسلی ۴۱۶ppi، از لایه محافظتی Corning Gorilla Glass Victus 2 برخورداره.
گلکسی S24 سامسونگ به اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1 مجهز شده. قلب تپنده این گوشی چیپ ۴ نانومتری اسنپ‌دراگون ۸ نسل سوم هست. دوربین اصلی گلکسی S24 لنز ۵۰ مگاپیکسلی هست و دوربین سلفی اون به لنز ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده. یکی از نکات تعجب‌آور استفاده سامسونگ از باتری با گنجایش ۴۰۰۰ میلی‌آمپر در گلکسی S24 هست که می‌تونه نقطه ضعف پر رنگی به شمار بیاد. کاربران می‌تونن با استفاده از شارژر ۲۵ واتی این گوشی رو در نیم ساعت حدود ۵۰ درصد شارژ کنن. برای اطلاع از عملکرد کلی، میتونید به بررسی گوشی S24 سامسونگ مراجعه کنید.

بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری S24 سامسونگ 

مثل همیشه در ابتدا باید درگاه سیم‌کارت رو جدا کنیم. پس از اون با استفاده از تفنگ حرارتی و اهرم پلاستیکی به آرومی قاب پشتی رو جدا می‌کنیم. در این فرآیند می‌تونیم از دستگاه وکیوم برای بلند کردن قاب بدون صدمه زدن به شیشه اون استفاده کنیم. کاور های لنز دوربین هم روی قاب پشتی قرار گرفتن و به راحتی با حرارت دادن جدا میشن و قابل تعویض هستن. به همین خاطر دیگه نیازی نیست که برای تعویض کاور لنزها، قطعات بیشتری رو در بیارید.

samsung s24 teardown 1

در مرحله بعدی ۲۰ تا پیچ وجود داره که باید باز بشه. اولین پنلی که از گلکسی S24 جدا میشه، پنل حاوی چیپ شارژ بی‌سیم و آنتن NFC هست. بر خلاف گوشی های S24 پلاس و گوشی S24 اولترا سامسونگ این گوشی چیپ های اضافی مخصوص آنتن رو نداره. همچنین سامسونگ از الیاف گرافیتی جهت انتقال بهتر گرما استفاده کرده است.

samsung s24 teardown 2

می‌تونیم کابل باتری رو به همراه بقیه کابل های اتصال جدا کنیم. در مرحله بعدی می‌ریم سراغ کالبدشکافی قطعه اسپیکر بالایی. اسپیکر و برد های آنتن بر روی این قطعه تعبیه شدن. دوربین سلفی گلکسی S24 توسط عایق‌بندی و چسب های قوی سامسونگ سر جای خودش پرس شده. برای درآوردن اون باید با استفاده تیغ یا چاقوی مخصوص، عایق‌بندی رو بشکافید و لنز رو تعویض کنید.

samsung s24 teardown 3

در کالبدشکافی برد اصلی، لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید و لنز ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو قابل مشاهده هستن. لنز اصلی و لنز تله‌فوتو به قابلیت OIS یا همون لرزش‌گیر تصاویر مجهز شدن. میکروفون ثانویه در قسمت بالایی برد اصلی به همراه فلش LED ذخیره شده. همانند نسخه اولترا سری S24، معماری برد اصلی از جنس چند لایه می‌باشد. 

samsung s24 teardown 4

کابل های اتصال لنز های دوربین رو می‌تونیم به راحتی از برد اصلی جدا کنیم. تمامی لنزها دارای شاسی فلزی هستن. برگردیم سراغ برد اصلی، در قسمت پشتی این برد یه میکروفون دیگه، حسگر مجاورتی و پد حرارتی در جهت انتقال حرارت تعبیه شده. اگه بتونیم این پد رو جدا کنیم به چیپ پردازنده و RAM می‌رسیم.

samsung s24 teardown 5

در مرحله بعد به کالبدشکافی اسپیکر پایینی می‌پردازیم. موتور ویبره و موتور Haptic دقیقاً پشت سر اسپیکر تعبیه شدن. نکته جالب اینه که در برخی از نسخه های گوشی گلکسی S24 اولترا (ایالات متحده، کانادا و چین) دو آنتن ۵G اضافی به معماری داخلی این دستگاه اضافه شده. این تغییر به منزله این هست که برخی از کشورها از فناوری ۵G پشتیبانی نمی‌کنن، به همین خاطر این آنتن در برخی مدل ها وجود نداره. 

samsung s24 teardown 6

کابل های اتصال صفحه‌نمایش به برد اصلی، برد اصلی به برد جانبی و کابل اتصال باتری به برد اصلی رو جدا می‌کنیم. پنج تا پیچ دیگه وجود داره که باید باز بشه. با کالبدشکافی برد جانبی می‌تونیم میکروفون ثانویه، درگاه شارژر، درگاه سیم‌کارت و عایق‌بندی درگاه شارژر رو مشاهده کنیم.

samsung s24 teardown 7

یکی از ارکان اصلی ویدیو های کالبدشکافی و تعمیرپذیری راحتی و دسترسی برای تعویض باتری هست. همانند نسل قبلی باز هم از چسب های مخصوص برای جداسازی باتری استفاده می‌کنیم. کمپانی این چسب ها رو در زمان ساخت زیر باتری و در حالت اهرم مانند قرار داده و شخص تعمیرکننده می‌تونه فقط با کشیدن اون چسب باتری رو از جای خودش دربیاره، البته یه کم زور بازو هم می‌طلبه! 

samsung s24 teardown 8

سیستم خنک‌کننده گلکسی S24 زیر باتری و مادر برد تعبیه شده. در مقایسه با S23، سیستم خنک‌کننده ابعاد بزرگ‌تری داره. به گفته کارشناس کانال PBKreviews اندازه این سیستم‌ خنک‌کننده دو برابر شده. برای درآوردن و تعویض دکمه های کم و زیاد کردن صدا و یا دکمه Power، می‌تونید پس از جدا کردن کابل اتصال، قلاب فلزی اون رو از میان فریم کناری و شاسی وسطی گوشی در بیارید و اون رو تعویض کنید. خود دکمه ها رو هم به راحتی می‌تونید از بیرون در بیارید.

samsung s24 teardown 9

در گوشی گلکسی S24 سامسونگ به دلیل اینکه حاشیه های صفحه‌نمایش کاملاً نازک هستن و به نوعی حاشیه‌ای وجود نداره امکان عایق‌بندی و چسب کاری اون از اطراف غیر ممکن هست. به همین خاطر سامسونگ عایق‌بندی رو به پشت صفحه‌نمایش اعمال می‌کنه و در نهایت صفحه‌نمایش به شاسی اصلی می‌چسبه. کارشناس کانال PBKreviews به دلیل اینکه شکستن صفحه‌نمایش در فرآیند تعویض این قطعه غیر قابل اجتناب هست این کارو انجام نداد، اما برای کسانی که می‌خوان بدونن صفحه‌نمایش چطوری تعویض میشه؛ کافیه تمامی مراحل رو تا اینجای کار انجام بدن و بعد از جلو کمی حرارت بدن، چون عایق‌بندی وجود نداره حرارت دادن زیاد هیچ فایده‌ای نداره، سپس باید سعی کنید با دقت و ظرافت صفحه‌نمایش معیوب رو جدا کنید و با قطعه نو تعویض کنید.

امتیاز نهایی و جمع‌بندی

گوشی S24 سامسونگ رو می‌تونیم گوشی بالارده‌ای عنوان کنیم که تحت نام پرچمدار به بازار عرضه میشه. پرچمدار های امسال سامسونگ خصوصا نسخه اولترا واقعا از لحاظ فنی چنگی به دل نمی‌زنن و این از امتیازات دوربین‌ها و بنچمارک های اونا کاملاً مشخص و واضح هست. اما در قسمت کالبدشکافی، معماری داخلی و محدوده تعمیرپذیری سامسونگ یک سر و گردن از تمامی رقبای خودش ظاهر میشه و حتی افرادی که به حوزه تکنولوژی علاقه دارن و دوستدار فناوری به شمار میرن هم می‌تونن با استفاده از ابزار مناسب و داشتن دستورالعمل دقیق کالبدشکافی گوشی های هوشمند سامسونگ، به تعمیر و تعویض قطعات مختلف گوشی های خودشون بپردازن. گوشی S24 سامسونگ در زمینه طراحی و مراحل تعویض صفحه‌نمایش امتیاز ۱.۵ از ۲ رو کسب می‌کنه که از نقاط ضعف اون به شمار میره. در کل نسخه معمولی پرچمدار های سامسونگ امتیاز ۹ از ۱۰ رو به طور میانگین دریافت می‌کنه. این امتیاز در مقایسه با رقبای اپلی برتری بیشتری رو در زمینه تعمیرپذیری به پرچمدار سامسونگ میده. نظر شما چیه؟ شما از ۱ تا ۱۰ به کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی S24 چه امتیازی رو میدید؟

samsung s24 teardown 10

نویسنده :

تحریریه موبونیوز

تاریخ انتشار

۱۵ ساعت پیش

برچسب ها

آخرین مقالات