بررسی کارت گرافیک ZOTAC RTX 4080 SUPER Trinity OC

کارت گرافیک RTX 4080 Super جدیدترین مدل عرضه شده از سری RTX 40 انویدیا است که روز گذشته محدودیت بر انتشار نتایج آن برداشته شد. به همین مناسبت ما به بررسی کارت گرافیک ZOTAC RTX 4080 SUPER Trinity OC می‌پردازیم که کارتی بسیار خوش ساخت و زیبا است.

تم سفید این کارت گرافیک، آن را به گزینه ای ایده‌آل برای ست کردن با قطعات و سیستم‌های سفید تبدیل کرده است. پر بیراه نیست اگر بگوییم، قطعات سفید، اگرچه قیمت بالاتری دارند، اما زیبایی بی بدیل آنها، ارزش هزینه اضافی را دارد.  

شرکت زوتک از شرکای نزدیک انویدیا است که کارتهای گرافیک گیمینگ آن طرفداران بسیار دارد. این کارت گرافیک از نوع OC اورکلاک شده، و با ضمانت ۳ ساله الماس رایان ایرانیان در بازار ایران به زودی قابل تهیه است.

بررسی کارت گرافیک زوتک مدل ZOTAC RTX 4080 SUPER TRINITY OC:

Zotac 01

چیپ گرافیکی AD103 به کار رفته در RTX 4080 Super، بر پایه معماری ۵ نانومتری ساخت شرکت TSMC است و ۴۵.۹ میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به ۱۰۲۴۰ هسته Cuda (سایه زن یا Shaders)، تعداد ۳۲۰ هسته Tensor، تعداد ۸۰ هسته RT، و ۱۱۲ واحد ROP می‌باشد که همه به ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X با رابط ۲۵۶ بیتی و سرعت ۲۳ گیگابیت در ثانیه متصل شده اند.

کارت گرافیک RTX 4080 SUPER TRINITY OC زوتک از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر ۲۵۶۵MHz می‌رسد تا ۱۵ هرتز به صورت پیش فرض قدرت بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق این کارت ۳۲۰ وات است و در حالت اورکلاک مصرف آن نزدیک به ۳۵۶.۵ وات می‌رسد.

Zotac 02

کارت گرافیک RTX 4080 SUPER TRINITY OC زوتک با پارت نامبر ZT-D40820Q-10P دارای جعبه ای سفید و سبز است. هولوگرام الماس رایان ایرانیان، نماینده رسمی‌‌زوتک در ایران، و گارانتی کننده این کارت گرافیک، بر روی جعبه چسبانده شده است.

اشاره به میزان ۱۶ گیگابایت حافظه، پشتیبانی از Ray Tracing و DLSS 3 و نسخه اورکلاک بودن از دیگر خصوصیات مهمی‌‌‌است که بر روی جعبه آمده است.

Zotac 03

در پشت جعبه، زوتک به فن آوری‌های اختصاصی خود شامل سیستم کولینگ IceStorm 2.0، حالت فنلس Freeze، سیستم نورپردازی Spectra، و نرم افزار اختصاصی Firestorm برای توئیک کارت گرافیک اشاره کرده است.

Zotac 04

پس از بازکردن جعبه، به اولین موردی که برخورد می‌کنیم، پاکت دفترچه کارت گرافیک است.

Zotac 05

درون پاکت، یک عدد استیکر و دفترچه راهنما قرار دارد.

Zotac 06

دیگر اقلام درون جعبه شامل:

  • کارت گرافیک
  • مبدل ۳ تا هشت پین به سوکت ۱۶ پین Gen.5
  • هولدر اختصاصی کارت گرافیک که آن هم به رنگ سفید است

ساختار و طراحی محصول:

Zotac 07

تمام بخش‌های بدنه کارت گرافیک RTX 4080 SUPER TRINITY OC زوتک سفید است. در وسط فنها بج فلزی نقره ای زوتک و نشان آن قرار دارد. قطر فنها ۱۲ سانتیمتر است. از نظر زیبایی و طراحی ظاهری این کارت گرافیک سفید فوق العاده زیبا است. ابعاد این کارت برابر ۳۱ در ۱۲ در ۶ سانتیمتر می‌باشد و از نظر سایز ۲.۵ اسلات را اشغال می‌کند.

Zotac 08

فنهای ساخت زوتک فوق العاده سایلنت هستند و در عین حال، از قدرت خنک کنندگی بالایی برخوردارند. این فنها تا دمای ۵۰ درجه GPU حرکت نمی‌کنند – حالت 0dBi یا به اصطلاح زوتک Freeze، و به محض افزایش دمای کارت به بیش از ۵۰ درجه شروع به گردش خواهند کرد. به جهت گردش هوای بهینه تر، فن وسط بر خلاف دو فن اطراف می‌چرخد تا حداکثر ایرفلو لازم را برای کارت فراهم کند.

Zotac 09

بخش اعظم لبه کارت گرافیک که روبه کاربر قرار دارد، با چیزی پوشیده نشده و سینک‌ها نمایان است تا گردش هوا به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد. نام Zotac Gaming در این بخش نورپردازی شده است و توسط کاربر قابل کنترل است.

Zotac 10

نمایی از نورپردازی RGB این بخش توسط زوتک را مشاهده می‌کنید.

Zotac 11

این کارت گرافیک از طریق یک کابل ۱۶ پین ۱۲VHPWR تغذیه می‌شود. نوع سوکت ۱۶ پین این کارت از نوع جدید H++ است که در استاندارد ATX 3.1 تعریف شده است.

Zotac 12

شرکت زوتک همراه این کارت یک مبدل کابل ۱۶ پین ۱۲VHPWR قرار داده است تا اگر به مانند ما پاور ATX 3.0 نداشتید، بتوانید این کارت گرافیک را راه اندازی کنید.

توجه داشته باشید، موقع اتصال سوکت ۱۶ پین باید کاملا داخل جایگاه خود قرار گرفته باشد. این سوکت صدای جا افتادن ندارد، بنابراین تنها راه اطمینان از اتصال کامل آن، مشاهده چشمی‌است. دو طرف سوکت را نگاه کنید تا هیچ فاصله ای بین سوکت و جایگاه وجود نداشته باشد.

Zotac 13

این هم نمایی از پشت کارت گرافیک است. یک بک پلیت فلزی سراسری پشت کارت را پوشانده است. آرم زوتک و همچنین پنجره‌ای در انتهای کارت به عبور راحت تر هوا کمک می‌کند.

Zotac 14

برای خروجی‌های تصویر، زوتک تعداد ۴ خروجی، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و یک عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت ۸K یا ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پشتیبانی می‌کند. جنس براکت پشتی از استیل ضد زنگ است.

Zotac 15

این تصویر هم نمایی از سمت اتصال کارت گرافیک به بدنه مادربرد است.

Zotac 16

ضخامت کولر مورد استفاده زوتک در این مدل از کنار کارت گرافیک نمایان است. شرکت زوتک برای خنک کردن این غول انویدیا، از دو برج خنک کننده مجهز به ۷ لوله انتقال حرارت بهره گرفته است.

نرم افزار Firestorm

Zotac 17

شرکت زوتک، برای مدیریت فنها، نورپردازی RGB و همچنین توئیک کارت گرافیک خود از نرم افزار Firestorm بهره می‌گیرد. این نرم افزار حتی برای مدیریت Curve فنها قابل استفاده است و شما بدون نیاز به Afterburner می‌توانید از این نرم افزار برای اورکلاک کارت گرافیک خود استفاده کنید.

سیستم تست:

Zotac 18

بررسی عملکرد:

Zotac 19

کلیه تست‌ها را ابتدا در حالت پیشفرض بر روی کارت گرافیک انجام دادیم. که در نتیجه آن میزان دمای حالت دیفالت را در پنجره سمت راست تصویر مشاهده می‌کنید.

سیستم کولینگ در حالت پیش فرض بوده و هیچ تغییری در فرکانس‌ها و یا پروفایل فن انجام نگرفته است. حداکثر دمای GPU در طول تست‌ها برابر ۷۷.۸ درجه سانتیگراد بوده است. حداکثر فرکانس لحظه ای GPU به میزان ۲۷۹۰MHz به ثبت رسیده است. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

Zotac 20

برای اورکلاک کارت گرافیک RTX 4080 SUPER TRINITY OC زوتک توانستیم به میزان ۱۶۰ مگاهرتز فرکانس پایه GPU را افزایش دهیم تا حداکثر فرکانس لحظه ای به ۲۹۵۵MHz برای بوست فرکانس GPU برسد.

سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و با ۱۳۷ مگاهرتز افزایش، به سرعت ۲۵.۲Gbps رسیدیم. حال کلیه تست‌ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم. طبق روال همیشگی فنها را در طول تست در حالت اورکلاک به صورت دستی بر روی ۱۰۰% تنظیم کردیم. حداکثر دمای GPU در این حالت به ۷۱ سانتیگراد رسید که توانایی خوب کولر این کارت را نشان می‌دهد.

در حالت اورکلاک با Air نهایت مصرف کارت به ۳۵۶.۵ وات رسید. حال به سراغ جدول تست‌ها می‌رویم.

نتیجه گیری:

همانطور که در تست‌ها مشخص شد، کارت گرافیک RTX 4080 Super تغییر پرفورمنس زیادی نسبت به RTX 4080 نداشته است. در تست بازی‌ها، ما تقریبا هیچ تغییر مشهودی مشاهده نکردیم. البته ممکن است، قدرت این کارت با درایور‌های آتی که شرکت انویدیا منتشر می‌کند افزایش یابد.

اما در حال حاضر، تغییر محسوسی را در بخش گیمینگ مشاهده نکردیم. در بخش رندرینگ اما این تغییر کمی‌مشهود تر بود و میشد توانایی بالاتر ۴۰۸۰ Super را نسبت به ۴۰۸۰ معمولی حس کرد.

به هر شکل، اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، مهمترین تغییر در ۴۰۸۰ Super، قیمت ارزانتر آن نسبت به ۴۰۸۰ است. انویدیا ۴۰۸۰ را ۱۲۰۰ دلار و این کارت جدید را با قیمت ۱۰۰۰ دلار عرضه کرده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت با ورود این کارت جدید، شاهد کاهش قیمت ۴۰۸۰ معمولی باشیم.

با توجه به فاصله زیادی که هنوز بین ۴۰۸۰ Super و ۴۰۹۰ وجود دارد، انتظار می‌رود انویدیا در آینده، ۴۰۸۰ Ti و یا حتی ۴۰۸۰ Ti Super را نیز معرفی کند. باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

اما بازگردیم به سراغ بررسی کارت گرافیک ZOTAC RTX 4080 SUPER Trinity OC که الحق کارت بسیار زیبا و قدرتمندی از زوتک بود. خاطرم نیست اما اگر اشتباه نکنم این اولین کارت گرافیک از برند زوتک است که در لابراتوار مجله سخت افزار بررسی می‌کنیم.

و باید اعتراف کنم نتایج بدست آمده از این کارت گرافیک بسیار دلچسب و رضایت بخش بود.

کارت گرافیک RTX 4080 SUPER TRINITY OC زوتک با گارانتی ۳ ساله الماس رایان ایرانیان در ایران عرضه خواهد شده است. به محض مشخص شدن قیمت آن، این بررسی به روز رسانی خواهد شد.

سایت مجله سخت افزار، با توجه به طراحی و ظاهر جذاب و گیمر پسند این کارت، و همچنین عملکرد خوب سیستم کولینگ قدرتمند و نتایجی که کارت گرافیک RTX 4080 SUPER TRINITY OC زوتک بدست آورده است، نشان پیشنهاد شده توسط سایت سخت افزار و نشان منتخب گیمر‌ها را به آن اعطا می‌کند.

Zotac 21
مزایا:

  • کیفیت ساخت بالا
  • عملکرد فنها بی صدا
  • زیبایی بی نظیر و دلربا
  • بدنه سراسری با رنگ سفید
  • انتخاب مناسب برای رندرینگ
  • بدون کوچکترین صدای کویل واین
  • ضمانت ۳ ساله الماس رایان ایرانیان
  • امکان استفاده از فن آوری DLSS 3
  • ابعاد کامپکت، سازگار با همه کیس‌ها
  • مخصوص بازی در دقت ۴K برای گیمرها
معایب:

  • مورد خاصی مشاهده نشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

  • کارت گرافیک RTX 4080 SUPER TRINITY OC زوتک یک گزینه خوش قیمت با کیفیت ساخت عالی است که پاسخگوی تمام نیازهای طراحان و گیمرهاست.

۸.۹امتیاز۹راندمان۸.۸خنک کننده۹.۲طراحی۸.۵ارزش خرید

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.