بررسی پلی استیشن وی آر ۲؛ تجربه واقعیت مجازی راحت، هیجان‌انگیز و گران‌قیمت

sony playstation vr 2 throwing arrow 6458c9d62318e90d1ac234a5

سونی هدبند PSVR 2 را به قابلیت هپتیک فیدبک مجهز کرده که در بعضی صحنه‌ها فعال می‌شود و با لرزش خفیفی که روی سر ایجاد می‌کند، به غرق شدن بیشتر کاربر در دنیای بازی کمک می‌کند؛ مثلا وقتی در بازی RE Village زمین زیر پایم خالی شد یا در وقتی در بازی هورایزن از زیر آبشار رد می‌شدم یا آن ربات‌های گردن‌دراز از بالای سرم رد می‌شدند، لرزش خفیفی را روی سرم احساس می‌کردم؛ البته این قابلیت در همه‌جا کاربرد ندارد و به‌قدری خفیف است که احتمالا در صحنه‌های هیجان‌انگیز بازی اصلا متوجه‌اش نشوید.

درباره‌ی پردازنده‌ی استفاده‌شده در وی‌آر ۲ فقط این را می‌دانیم که توسط شرکت تایوانی مدیاتک ساخته شده، هرچند از این پردازنده صرفا برای بهبود قابلیت‌های خود هدست، ازجمله ردیاب حرکت و هپتیک فیدبک استفاده می‌شود؛ وگرنه که رندر و اجرای بازی‌ها به ‌صورت واقعیت مجازی از خود کنسول PS5 قدرت می‌گیرد.

به‌نظرم جذاب‌ترین پیشرفتی که خود هدست وی‌آر ۲ نسبت‌به قبل تجربه کرده، اضافه‌شدن دوربین فروسرخ برای ردیابی حرکات چشم است؛ قابلیتی که فقط در هدست‌های چندهزار دلاری و سازمانی نظیر متا کوئست پرو پیدا خواهید کرد.

دقت ردیاب‌ها در بازی هورایزن که تنها عنوانی بود که در تجربه‌ی گیمینگ من از این قابلیت پشتیبانی می‌کرد، بسیار بالا بود و به‌خوبی حرکات چشم من را دنبال می‌کرد؛ مثلا می‌توانید صرفا با نگاه کردن به گزینه‌های منو، آن‌ها را انتخاب کنید یا در بعضی صحنه‌ها که به کاراکترها خیره می‌شدم، متوجه نگاه من می‌شدند و طوری نگاه من را برمی‌گرداندند انگار واقعا آنجا حضور داشتم!

دوربین IR وظیفه‌ی «Foveated Rendering» را نیز برعهده دارد؛ بدین معنی که وقتی متوجه می‌شود نگاه شما به کدام نقطه متمرکز شده، از تمام قدرت پردازشی برای رندر کردن آن نقطه و افزایش جزییات استفاده می‌کند و نقاطی را که در دید نیست از فوکس خارج می‌کند تا فشار روی سخت‌افزار کمتر شود؛ البته بررسی عملکرد این قابلیت برایم غیرممکن بود و صرفا باید به ادعای سونی بسنده کنیم که نقاطی که در دید ما نیستند، از وضوح کمتری برخوردارند تا نقاط در دید شفاف‌تر به چشم آیند.

دسته‌های PS VR2 Sense

تمام قابلیت‌هایی که تا اینجا درباره‌اش صحبت کردم، پیشرفت چشمگیری را نسبت به نسل گذشته نشان می‌دهند، اما برای دنیای VR گیمینگ حیاتی نیستند؛ به‌نظرم آنچه اراده‌ی جدی سونی به دنبال کردن حوزه‌ی واقعیت مجازی و برنامه‌های بیشتری در آینده را نشان می‌دهد، دسته‌های وی‌آر ۲ سنس است. شاید بهترین دسته‌هایی که درحال حاضر بتوانید در دنیای واقعیت مجازی تجربه کنید، همین کنترلرهای PlayStation VR2 Sense باشند و اصلا بعید نیست باقی سازنده‌ها نیز بخواهند راه سونی را ادامه دهند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.