بررسی وضعیت اینترنت جهان در ماه دسامبر؛ سقوط سه پله‌ای اینترنت موبایل ایران

سامانه معتبر «اسپید تست» (Speedtest) از رتبه‌بندی وضعیت اینترنت جهان در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ رونمایی کرد. گفتنی است جایگاه اینترنت ثابت در ایران نسبت به ماه گذشته بدون تغییر باقی مانده است. برای مطالعه گزارش اسپید تست همراه ما باشید.

تازه‌ترین گزارش اسپید تست نشان می‌دهد در ماه پایانی سال ۲۰۲۳، میانگین سرعت اینترنت موبایل جهان معادل ۴۹.۲۵ مگابیت بر ثانیه و سرعت بارگذاری ۱۱.۰۷ مگابیت بر ثانیه با تاخیر ۲۷ میلی‌ثانیه‌ای بوده است. از سوی دیگر، میانگین سرعت اینترنت ثابت جهان معادل ۹۰.۹۳ مگابیت بر ثانیه و سرعت بارگذاری ۴۱.۷۶ مگابیت برثانیه بوده است. 

شواهد موجود در گزارش وضعیت اینترنت در ماه دسامبر بر این مبناست که سرعت نت ثابت و جهان رشد کوچکی نسبت به ماه نوامبر داشته است. میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهان در اکتبر (ماه گذشته میلادی) به ترتیب ۴۸.۶۱ و ۹۰.۲۱ مگابیت برثانیه بوده است. همچنین تصویر پایین نشان می‌دهد تاخیر اینترنت ثابت جهانی به میزان ۹ میلی‌ثانیه در ماه دسامبر بوده است که تفاوتی با عدد تاخیری ماه گذشته ندارد.

وضعیت اینترنت در ماه دسامبر_1

عدم تغییر گسترده در جایگاه کشورهای بالا رده اسپید تست؛ رشد قابل‌توجه سرعت نت ثابت موناکو!

در رتبه‌بندی سامانه اسپید تست از کشورهایی با بیشترین میانگین سرعت اینترنت موبایل در سراسر جهان در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی به ترتیب امارات متحده عربی (۳۰۳.۲۱ مگابیت برثانیه)، قطر (۲۴۴.۴۴ مگابیت برثانیه)، کویت (۱۸۳.۸۳ مگابیت برثانیه) و چین (۱۶۰.۱۴ مگابیت برثانیه) بوده است. این کشورها رتبه یک الی چهار را به خود اختصاص داده‌اند و جایگاه آن‌ها در جدول اسپید تست نسبت به ماه نوامبر تغییری نکرده است.

از نکات قابل‌توجه گزارش ماه دسامبر، سقوط یک پله‌ای کشور دانمارک به جایگاه پنجم جدول بوده است. میانگین سرعت موبایل این کشور برابر با ۱۵۲.۴۴ مگابیت برثانیه بوده است. پس از آن نروژ با میانگین سرعت ۱۴۶.۲۰ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن در جدول، نسبت به ماه قبل یک پله سقوط کرده است. در ادامه، به ترتیب کشورهای کره جنوبی (۱۴۰.۴۸ مگابیت برثانیه)، ایسلند (۱۳۸.۵۳ مگابیت برثانیه)، هلند (۱۳۱.۳۹ مگابیت برثانیه) و عربستان سعودی (۱۲۱ مگابیت برثانیه) در جایگاه‌های ۷ تا ۱۰ جدول قرار دارند. شایان ذکر است عربستان با رشد دو پله‌ای نسبت به نوامبر ۲۰۲۳ در جایگاه دهم این فهرست قرار گرفته است.

وضعیت اینترنت در ماه دسامبر_2

در قسمت رتبه‌بندی اینترنت ثابت در گزارش دسامبر ۲۰۲۳، کشورهای سنگاپور (۲۷۰.۶۲ مگابیت برثانیه) و هنگ کنگ (۲۶۶.۳۳ مگابیت برثانیه) در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند که جایگاه آن‌ها نسبت چینش جدول ماه گذشته تغییری نکرده است. در رتبه سوم این جدول، کشور کوچک موناکو با میانگین سرعت ۲۶۴.۹۷ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن نسبت به نوامبر، ۲ پله صعود کرده است.

در رتبه‌های چهارم و پنجم به ترتیب شیلی (۲۵۶.۶۷ مگابیت برثانیه) و چین (۲۵۶.۳۲ مگابیت برثانیه) قرار دارند که جایگاه هرکدام از این کشورها در رتبه‌بندی یک پله کاهش یافته است.

گزارش دسامبر اسپید تست؛ مشاهده نوسان جزئی در سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران

گزارش ماه دسامبر اسپید تست حاکی از این است که میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران معادل ۳۱.۲۹ مگابیت برثانیه (۳.۹۱ مگابایت بر ثانیه) بوده و جایگاه آن نسبت به نوامبر (ماه قبل) با ۳ پله سقوط رتبه ۷۸ (از ۱۴۵ کشور) اعلام شده است. در قسمت اینترنت ثابت نیز میانگین سرعت اینترنت کشور معادل ۱۲.۶۲ مگابیت (۱.۵۷ مگابایت بر ثانیه) بوده و جایگاه آن در رده بندی کشورهای جهان نسبت به ماه قبل بدون تغییر، رتبه ۱۵۴ (از ۱۸۱ کشور) است.

وضعیت اینترنت در ماه دسامبر_3

در مقایسه با وضعیت اینترنت کشور در ماه نوامبر، میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۱.۸۲ مگابیت برثانیه (معادل ۳.۹۷ مگابایت بر ثانیه) و جایگاه آن در رتبه‌بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل رتبه ۷۵ بود. علاوه‌براین، میانگین سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۲.۷۶ مگابیت برثانیه (۱.۹۵ مگابایت بر ثانیه) و جایگاه آن در رتبه‌بندی Speedtest با یک پله صعود رتبه ۱۵۳ بود.

گرانی اینترنت همراه در ماهی که گذشت؛ ثبت میانگین ۴۹ درصدی سایت فیلترشده برای ایران

کاربران ایرانی در دی ماه ۱۴۰۲ شاهد افزایش بسته‌های اینترنتی موبایل به صورت همگانی بودند. گفتنی است سران دولت قصد دارند نرخ اینترنت ثابت را تا رشد قیمت ۳۴ درصدی افزایش بدهند. البته امیر لاجوردی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این موضوع را چندان جدید و تعجب‌برانگیز نمی‌داند؛ اما تاکید دارد طرح افزایش قیمت اینترنت ثابت مشمول ترافیک داخلی نمی‌شود.

همچنین در تاریخ ۲۶ دی ماه، انجمن تجارت الکترونیک تهران دومین گزارش خود مبنی بر بررسی کیفیت اینترنت ایران را منتشر کرد. در گزارش انجمن مشاهده می‌شود که ایران رتبه نخست را در بیشترین تعداد خاموشی نت در نیمه اول سال گذشته میلادی داشته است. یکی از نکات قابل‌توجه در این گزارش، استخراج میانگین ۴۹.۵ درصد سایت فیلترشده برای کشور ایران در میان ۵۰ کشور بررسی‌شده است.

گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران اشاره می‌کند کیفیت ضعیف اینترنت در کنار رتبه بد ایران در شاخص‌های اکوسیستم ابری و شاخص‌های اقتصاد دیجیتال، باعث قرار گرفتن بیش از ۵۰ درصد از فعالان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان کشور در مسیر مهاجرت شده است. نظر شما در مورد وضعیت اینترنت جهان و ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۳ چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.