بررسی هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5؛ جمع‌وجور با امکانات پیشرفته

شرکت جبرا یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی طراحی و تولید تجهیزات صوتی پیشرفته است که توانسته که با عرضه‌ی هدست‌ها و هدفون‌های باکیفیت نظر کاربران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کند و در کشور ما نیز طرفداران خاص خود را دارد. این برند دانمارکی اواخر شهریور ماه سال ۱۴۰۱ از هدفون جدید خود با نام جبرا Elite 5 رونمایی کرد. این محصول که اخیراً در فروشگاه آنلاین دیجی کالا موجود شده، مشخصات فنی و امکانات بسیار پیشرفته‌ای دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی این هدفون‌ بی‌سیم جدید جبرا بپردازیم و ببینیم که آیا با توجه به مشخصات و قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد، خرید آن منطقی است یا نه. با دیجی کالا مگ همراه باشید.

مقدمه

قبل از اینکه جبرا وارد حوزه‌ طراحی و تولید هدفون‌های بی‌سیم true wireless شود، به لطف عرضه‌ی طیف وسیعی از هدست‌های بلوتوثی باکیفیت و پیشرفته محبوبیت خاصی بین کاربران و علاقه مندان این تجهیزات صوتی پیدا کرده بود. به همین دلیل، وقتی این شرکت دانمارکی اولین هدفون‌ بی‌سیم true wireless خود را با نام «Elite 65t» روانه‌ی بازار کرد، کاربران از کیفیت صدا و مکالمه فوق‌العاده بسیار خوب آن شگفت‌ زده نشدند.

این شرکت همچنان همان استانداردهای بالا و کیفیت عالی خود را با عرضه‌ی محصولات جدید حفظ کرده که این موارد را به راحتی می‌توان در جدیدترین محصول آن یعنی هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 نیز به وضوح مشاهده کرد. بنابراین به طور کلی، اگر به دنبال خرید محصولات با کیفیت بسیار عالی و درجه یک هستید، از بین طیف گسترده‌ی کالاهای عرضه شده‌ی جبرا می‌توانید گزینه‌های خرید بسیار خوبی را برای خود انتخاب کنید.

هدفون بلوتوثی جبرا مدل Elite 5

مشخصات کلی هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 در یک نگاه


پیش از اینکه ببینیم آیا هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 ارزش خرید دارد یا خیر، بد نیست نگاهی به جدول مشخصات فنی این ایربادز داشته باشیم تا ببینیم وضعیت روی کاغذ چگونه است.

نام هدفون بی‌سیم هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5
ابعاد و وزن ۱۴ × ۱۲ × ۱۰ میلی‌متر (ایرباد) – ۲۷.۸ × ۵۰ × ۵۰.۲ میلی‌متر (کیس شارژ) / ۵.۰ گرم (هر ایرباد) – ۴۱.۲ گرم (کیس شارژ)
قطر درایور ۶ میلی‌متر
توضیحات حذف نویز دارای حذف نویز فعال Hybrid
سایر مشخصات فنی   دارای ۶ عدد میکروفون نویزگیر 
نسخه بلوتوث ۵.۲
برد  ۱۰ متر
پروفایل‌های پشتیبانی شده پشتیبانی از فرمت‌های SBC, AAC و aptX
رابط  بلوتوث
شارژدهی حداکثر ۷ ساعت حالت پخش صدا (روشن بودن حذف نویز) (تا ۲۰ ساعت با محفظه شارژ)
با محفظه شارژ)حداکثر ۹ ساعت حالت پخش صدا (خاموش بودن حذف نویز) (تا ۳۶ ساعت با محفظه شارژ)
مقاومت در برابر آب و رطوبت  IP55 (مقاوم در برابر قطرات آب و گرد‌وغبار)
رنگ  دودی و مشکی
سایر قابلیت‌ها سازگار با شارژ بی‌سیم Qi – پشتیبانی از دستیار صوتی – کنترل لمسی و ضربه زدن به ایرباد برای اتصال و قطع تماس و تغییر محتوای در حال پخش

طراحی و راحتی


هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 دارای وزن و اندازه‌ای مشابه‌‌ی هدفون Connect 5T این شرکت دانمارکی است. این محصول جدید از پلاستیک بسیار سبک و مقاوم ساخته شده که گواهی IP55 را نیز دارند. به این لطف این گواهی، جبرا Elite 5 در برابر گرد‌وغبار و پاشش قطرات آب مقاومت است، اما باید توجه داشته باشید که نمی‌توانید از این محصول درون آب استفاده کنید. جبرا از طراحی بسیار جمع‌وجوری برای این محصول بهره برده که حمل‌ونقل آن را بسیار آسان می‌کند و همچنین در استفاده‌های طولانی‌مدت به هیچ عنوان گوش کاربر را اذیت نخواهد کرد. لوگوی Jabra در پشت بدنه‌ی این محصول چاپ شده و در هنگام استفاده کمی از گوش بیرون می‌زند. این محصول در دو رنگ دودی و مشکی روانه‌ی بازار شده که تنها رنگ دودی آن فعلا در فروشگاه آنلاین دیجی کالا در دسترس است.

این هدفون بی‌سیم به راحتی با طراحی گوش شما چفت می‌شود و فشار زیادی به گوش شما وارد نمی‌کند. اما اگر از دکمه‌های فیزیکی روی هدفون استفاده کنید، هدفون بیشتر به سمت گوش شما کشیده می‌شود و شاید این موضوع برای برخی از کاربران چندان خوشایند نباشد. این هدفون‌ همچنین دارای فناوری HearThrough است که به شما امکان می‌دهد صدای محیط را در حین استفاده از هدفون بشنوید تا در مکالماتی که در اطراف شما اتفاق می‌افتد، نیز شرکت داشته باشید. این محصول جدید جبرا، کیس شارژ بسیار خوب و باکیفیتی دارد. طراحی کیس شارژ هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 بسیار شبیه به کیس شارژ هدفون Elite 4 Active True Wireless است. هدفون‌ها به لطف پایه‌ی آهنربایی بسیار قدرتمندشان، درون کیس قرار گرفته‌اند و به هیچ عنوان تکان نمی‌خورند. روی بدنه‌ی کیس شارژ این محصول یک نشانگر LED تعبیه شده که کاربران را از وضعیت شارژ هدفون‌ها باخبر می‌سازد. این کیس شارژ همچنین از فناوری شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند.

این هدفون بی‌سیم جدید جبرا پایداری بسیار خوبی در گوش کاربران دارد. درون جعبه‌ی این محصول سه سری سیلیکونی در اندازه‌های مختلف به کاربران ارائه می‌شود تا آن‌ها از سری متناسب با اندازه‌ی گوش خود استفاده کنند. این هدفون به خوبی درون گوش کاربران قرار می‌گیرد و هیچ نگرانی بابت افتادن آن از گوش شما وجود ندارد، بنابراین به راحتی می‌توانید از این محصول در هنگام ورزش کردن و دویدن استفاده کنید. سری سیلیکونی این هدفون رطوبت را به خوبی جذب می‌کند و در هنگام ورزش کردن نیز مانع از سر خوردن هدفون درون گوش کاربران می‌شود. به طور کلی، هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 طراحی بسیار ارگونومیکی دارد و راحتی را به کاربران ارائه می‌دهد.


کنترل و دستیار صوتی


روی بدنه‌ی این محصول جدید جبرا یک دکمه‌ی فیزیکی طراحی شده که عملکردهای متفاوتی را نظیر پخش یا توقف موسیقی، مدیریت تماس، دستیار صوتی، فعال سازی قابلیت‌های مختلف و Spotify Tap به کاربران ارائه می‌دهد. البته شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن Jabra Sound+، سینک کردن هدفون با آن و رفتن به بخش MyControls، به شخصی‌سازی نحوه اجرا شدن عملکردهای مختلف این هدفون بی‌سیم روی گوشی هوشمند خود بپردازید. یک، دو و سه بار ضربه زدن و همچنین نگهداشتن طولانی امکانات مختلف این هدفون را فعال و یا غیرفعال می‌کند. هر دو دکمه‌ی تعبیه شده روی هدفون‌ها سطح خوبی از بازخورد لمسی را ایجاد می‌کنند و به عملکردهای مختلف با دقت و سرعت بالایی پاسخ می‌دهند. قابلیت پخش یا توقف خودکار موسیقی هنگام خارج کردن و یا قرار گرفتن هدفون روی گوش در این هدفون بی‌سیم وجود دارد، اما آنطور که به نظر می‌رسد، ظاهراً این قابلیت به صورت یک طرفه عمل می‌کند. یعنی تنها زمانی که شما هدفون را از گوش خود خارج کنید، پخش موسیقی متوقف خواهد شد. اما قرار دادن آن‌ها روی گوش، پخش را از سر نمی‌گیرد و باید با فشار دادن دکمه کنترل روی هدفون سمت راست، پخش موسیقی را دوباره فعال کنید.

هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 از دستیارهای صوتی الکسا و گوگل نیز پشتیبانی می‌کند. فعال شدن این دو دستیار صوتی با گفتن عبارات کلیدی معروف آن‌ها به خوبی صورت می‌گیرد و سرعت عملکرد بسیار بالایی دارد. به لطف شش میکروفون تعبیه شده در این هدفون، تمام هجاهای تولید شده توسط کاربران به خوبی به دستیار صوتی منتقل می‌شود و آن‌ها به سوالات طولانی با دقت پاسخ می‌دهند. دستیار صوتی گوگل را می‌توان با دو بار فشار دادن هدفون سمت چپ به صورت دستی فعال کرد. سیری و بیکسبی نیز در این محصول پشتیبانی می‌شوند.


کیفیت صدا


هدفون جبرا Elite 5

هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 صدایی بسیار باکیفیت و متعادل را تنها با تأکید اندکی بر فرکانس‌های باس به کاربران ارائه می‌دهد تا آن‌ها در هنگام گوش دادن به موسیقی لذت بیشتری ببرند. تفکیک صدا در این محصول به خوبی رعایت شده و داشتن بیس نرم، حس بسیار خوبی را به کاربران منتقل می‌کند. همچنین اگر به دنبال شخصی‌سازی اکولایزر صدا هستید، اپلیکیشن این هدفون بی‌سیم دارای یک اکولایزر پنج بانده با تنظیمات از پیش تعیین‌شده است و کاربران می‌توانند به دلخواه خود تنظیمات آن را تغییر دهند. با انتخاب اکولایزر خنثی، Elite 5 صدای نسبتاً آرام و دلپذیری را ارائه می‌دهد و در این هدفون، هیچ چیز به جز کاهش جزئی وضوح فرکانس‌های میانی، بیش از حد محدود نمی‌شود.

هدفون بی‌سیم و جدید جبرا همچنین از نظر وضوح صدا در هنگام برقراری تماس به خوبی فرکانس‌های میانی را به گوش کاربران می‌رساند و از نظر بالانس صدایی، یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار به شمار می‌رود. صدای خوانندگان در این هدفون، به هیچ عنوان با اعوجاج همراه نیست و در مورد صدای سازها نیز، جزئیات به خوبی به گوش می‌رسد. وظیفه‌ی تولید صدا در این هدفون بر عهده‌ی دو درایور ۶ میلی‌متری است و این کار نیز به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. این هدفون بی‌سیم همچنین پاسخ فرکانسی عالی دارد و هر بار که از آن‌ها استفاده می‌کنید، بیس و صدای ثابتی دریافت خواهید کرد. با این حال اما، قابلیت MySound Jabra که صدا را متناسب با میزان شنوایی شما کالیبره می‌کند، در این هدفون جبرا در دسترس نیست. همچنین باید اشاره کنیم که این محصول جدید جبرا از کدک‌های صوتی SBC، AAC و aptX پشتیبانی می‌کند و در مجموع از لحاظ کیفیت صدا، عملکرد فوق‌العاده خوبی دارد.


نویز کنسلینگ فعال


هدفون جبرا Elite 5

اگرچه هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 از قابلیت حذف نویز فعال بهره می‌برد، اما عملکرد آن برخلاف عملکرد صوتی آن، خیلی عالی نیست. با این حال، می‌توان روی این قابلیت حساب باز کرد. این هدفون جدید جبرا می‌تواند سروصدای محیط اطراف شما را تا حدی قابل قبولی حذف کند و صدای باکیفیتی را به کاربر طرف مقابلتان ارائه دهد، اما اگر در دفتر کارتان حضور دارید و یا در اتوبوس و یا مترو هستید، شاید عملکرد نویز کنسلینگ این محصول چندان برای شما رضایت‌بخش نباشد.

در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که حتی قرار دادن هدفون در حالت ANC 4 نیز نمی‌تواند به اندازه کافی نویز پس‌زمینه را کاهش دهد. اما عملکرد آن در حذف صدای باد بسیار قابل قبول است. از سوی دیگر، قابلیت HearThrough عملکرد فوق العاده‌ای را در افزایش آگاهی محیطی از خود به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید این قابلیت را بین ۴ سطح تنظیم کنید. با قرار دادن این قابلیت روی حالت حداکثری، کاربران قادر خواهند بود تا صدای محیط اطراف را به خوبی بشنوند و در تعاملات با دیگر افراد به خوبی شرکت کنند.


قابلیت‌های ویژه و اپلیکیشن


هدفون جبرا Elite 5

کنترل هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 از طریق اپلیکیشن Jabra Sound+ صورت می‌گیرد و این اپلیکیشن کنترل قابلیت‌های بسیار خوب این هدفون نظیر شخصی‌سازی اکولایزر ۵ بانده، فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی قابلیت نویز کنسلینگ و یا HearThrough، Spotify Tap و دستیار صوتی را به کاربران ارائه می‌دهد. جبرا یک سری قابلیت‌های ویژه نیز در هدفون بی‌سیم جدید خود قرار داده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به قابلیت Soundscapes اشاره کرد. این قابلیت بسیار جالب و در عین حال کاربردی، صدای محیط‌هایی نظیر امواج اقیانوس و پرندگان را به عنوان ابزار مراقبه پخش می‌کند تا به شما کمک کند که آرامش داشته باشید و از فشارهای روزمره اندکی دور بمانید.

همچنین این هدفون یک سری قابلیت‌ها تحت عنوان Call Experience دارد که برای بهبود تجربه‌ی صوتی و کیفیت تماس طراحی شده‌اند. شما با استفاده از این قابلیت‌ها می‌توانید میزان بلندی صدا را در تماس‌ها تنظیم کنید و عملکردهایی مانند پاسخ خودکار یا بی‌صدا کردن را فعال نمایید. از دیگر ویژگی‌های بسیار خوب اپلیکیشن Jabra Sound+ می‌توان به Find My Jabra، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هدفون، راهنمای شروع سریع و نشان دادن درصد شارژ باتری هدفون‌ها و کیس آن نیز اشاره کرد. شما همچنین می‌توانید یک منوی میانبر برای خود بسازید تا در نوار اعلانات گوشی شما ظاهر شود. این منو به شما امکان می‌دهد حالت‌های مختلف شنیدن موسیقی را تغییر دهید، میزان شارژ باتری هدفون را کنترل کرده و به قابلیت‌های مختلف اپلیکیشن به سرعت دسترسی پیدا کنید.


عمر باتری هدفون و کیس شارژ


هدفون جبرا Elite 5

هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 از لحاظ طول عمر باتری و شارژدهی عملکرد بسیار خوبی دارد. جبرا ادعا کرده که این محصول جدیدش در حالت نویز کنسلینگ فعال تا ۷ ساعت و در حالت نویز کنسلینگ غیرفعال تا ۹ ساعت شارژدهی به کاربران ارائه می‌دهد. اما بررسی‌های صورت گرفته نشان داده که این محصول بهتر از ادعای جبرا ظاهر شده و در حالت نویز کنسلینگ فعال تا ۸ ساعت نیز دوام می‌آورد که این موضوع بسیار خوب است. اگر استفاده‌ی چنان زیادی از این هدفون نداشته باشید، می‌توانید تا حداکثر یک هفته از آن استفاده کنید. همچنین بهره‌گیری از کیس شارژ، میزان شارژدهی این هدفون بی‌سیم را به حداکثر ۳۶ ساعت می‌رساند. این محصول از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و با ده دقیقه شارژ کردن، می‌توانید انرژی لازم برای یک ساعت فعالیت را به آن بدهید.


کیفیت تماس و اتصالات


هدفون جبرا Elite 5

تست‌های انجام شده روی این محصول نشان داد که کیفیت صدا در تماس‌های صوتی و تصویری بسیار بالاست و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. عملکرد نویز کنسلینگ اما در این تماس‌ها چندان عالی نیست. این هدفون بی‌سیم از بلوتوث نسخه‌ی ۵.۲ برای اتصال به دستگاه‌های هوشمند شما بهره می‌برد. برد این اتصال نیز حداکثر ۱۰ متر است و با همه‌ی گوشی‌های هوشمند اندرویدی و iOS نیز سازگاری خوبی دارد.

آیا خرید هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 منطقی است؟

هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 برای آن دسته از کاربرانی که کیفیت بالای تماس‌های صوتی برایشان از اهمیت زیادی برخوردار است، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های خرید باشد. علاوه بر این، این محصول جدید جبرا در پخش موسیقی بسیار خوب و موفق ظاهر شده و تجربه‌ی صوتی بی‌نظیری را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین باید به باتری پرظرفیت این هدفون بی‌سیم که شارژدهی خوبی را به کاربران ارائه می‌دهد نیز به عنوان یک نکته قوت دیگر اشاره کنیم. به طور کلی، هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 نسبت به قیمتش، تعادل بسیار خوبی از قابلیت‌ها را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

نقاط قوت هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5

  • کیفیت ساخت بالا و طراحی ارگونومیک
  • شارژدهی بسیار خوب
  • کیفیت بسیار خوب تماس‌های صوتی تصویری
  • ارائه‌ی صدای تفکیک شده
  • ضدآب و گرد‌وغبار
  • پشتیبانی از دستیارهای صوتی گوگل و الکسا

نقاط ضعف هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5

  • عملکرد نه چندان رضایت‌بخش نویز کنسلینگ فعال
  • نداشتن قابلیت‌های صوتی در حد محصولات پرچم‌دار

سخن پایانی

هدفون جبرا Elite 5

در این مطلب به نقد و بررسی یکی از جدیدترین هدفون‌های بی‌سیم موجود در فروشگاه دیجی کالا یعنی جبرا Elite 5 پرداختیم و آن را در بخش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم تا اگر قصد خرید یک هدفون فوق‌العاده باکیفیت را دارید، این محصول را از فروشگاه آنلاین دیجی کالا برای خرید خود در نظر بگیرید.

آیا شما هم خرید این هدفون بی‌سیم جبرا را به دیگران توصیه می‌کنید یا نظر دیگری دارید؟ به نظرتان گزینه‌های بهتری هم نسبت به این هدفون بی‌سیم در بازار هست؟ بی‌صبرانه منتظر خواندن نظرات شما هستیم.

منبع: Tom`sguide

هدفون بلوتوثی جبرا مدل Elite 5

سوالات متداول هدفون جبرا Elite 5

آیا هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 ضد آب است؟

بله. این هدفون بی‌سیم از گواهی ضدآب و ضدگردوغبار IP55 پشتیبانی می‌کند.

آیا هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 از قابلیت نویز کنسلینگ فعال پشتیبانی می‌کند؟

بله. هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 از فناوری حذف نویز فعال در تماس‌ها بهره می‌برد.

آیا هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند؟

بله. این هدفون بی‌سیم از فناوری فست شارژ پشتیبانی می‌کند و تنها با ۱۰ دقیقه شارژ می‌توان تا یک ساعت از آن استفاده کرد.

آیا هدفون بی‌سیم جبرا Elite 5 حالت اختصاصی گیمینگ دارد؟

خیر. این محصول بدون حالت اختصاصی گیمینگ روانه‌ی بازار شده است.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.