بررسی منبع تغذیه کامپیوتر فاطر مدل FATER TX1000M

شرکت فاطر داده‌ پردازی راحیل که در سالهای دور، با برند تجاری فیوچر فعالیت می‌کرد، در ماه‌های اخیر طیف گسترده ای از محصولات جانبی و قطعات کامپیوتر را، مانند ماوس، کیبورد، کیس، پاور، مادربرد و مانیتور را در بازار ایران عرضه کرده است. این شرکت در تلاش برای خودکفایی در عرضه محصولات سخت افزاری مرتبط با کامپیوتر ساخت داخل، کارخانه تولیدی خود را در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام تاسیس کرده است.

شرکت فاطر همچنین در نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک – الکامپ ۱۴۰۲ حضور پر رنگ و قدرتمندی داشت و به نوعی می‌توان گفت غرفه این شرکت در سالن ۳۱B میلاد، مرکز توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. به شخصه تنها دلیلی که امسال برای حضور در نمایشگاه الکامپ داشتم، دیدار از غرفه زیبا و دیدنی محصولات فاطر بود.

شرکت فاطر به لطف استفاده از جوانان پر استعداد و توانمند ایرانی توانسته است تاکنون محصولات جالب توجهی را وارد بازار کشور کند. جذابیت کیس‌های فاطر در میان کاربران روز افزون است و این شرکت به لطف فروش خوبی که در بازار داشته، در پی گسترش تنوع محصولات خود است.

FATER 01 1160x813 1 jpg

ساخت منبع تغذیه، از جمله محصولات مهم شرکت فاطر به شمار می‌رود. در سبد محصولات این شرکت، تاکنون سه خانواده از پاور عرضه شده است. پاورهای کلاس VS که کاملا اقتصادی هستند و در سطح Entry Level این شرکت به شمار می‌روند. پاور‌های سری RMX که در کلاس میان رده اقتصادی قرار می‌گیرند. و در آخر پاورهای TXM این شرکت که پاور‌های میان رده و فعلا پرچمدار منابع تغذیه شرکت فاطر محسوب می‌شوند.

امروز برای این مقاله تصمیم داریم منبع تغذیه کامپیوتر فاطر مدل TX1000M را بررسی کنیم. پاور TX1000M فاطر همانطور که از نامش پیداست، ۱۰۰۰ وات توانایی خروجی دارد، فول ماژولار است و از نظر مصرف بهینه مجهز به استاندارد طلایی ۸۰Plus است. امیدوارم که از این بررسی لذت ببرید. بریم به سراغ بخش جذاب آنباکس.

FATER 02 1160x785 1 jpg

کارتن محصول به رنگ مشکی و نارنجی است. از جمله مشخصه‌های اصلی که بر روی کارتن عنوان شده است: وجود تک ریل ۱۲ ولت، PFC فعال، و آرم ۸۰Plus طلایی است.

FATER 03 1160x785 1 jpg

در پشت جعبه تعداد کابل‌ها، نوع آنها و همچنین سه جدول مشخصات توزیع آمپراژ روی ریل‌ها بیان شده است!

اگرچه قابل درک است که طراحی و چاپ جعبه بدون اشاره به مدل خاص برای یک خانواده واحد از محصولات که شامل چند مدل است، می‌تواند باعث کاهش هزینه تولید کارتن شود؛ اما پاور یک قطعه عمومی‌ نیست و از نظر نگارنده قلب یک سیستم است و لایق داشتن جعبه با مشخصات اختصاصی خود است تا کاربر به اشتباه نیفتد.

به همین جهت خیلی بیشتر می‌پسندیدیم اگر که جدول مشخصات پشت جعبه منحصرا مربوط به مدل ۱۰۰۰ واتی باشد، نه اینکه جداول هر ۳ مدل ۸۵۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ وات حاضر در خانواده TXM در پشت آن دیده شود.

FATER 04 1160x847 1 jpg

به هر شکل از پشت و روی جعبه نمی‌توان به مدل پاور داخل جعبه رسید. اما در حاشیه کناری جعبه، سه مدل TXM نام برده شده است و یک برچسب زرد رنگ در کنار TX1000M نشان دهنده مدل درون جعبه است. بنابراین فقط از کنار جعبه می‌توان متوجه مدل درون آن شد.

FATER 05 jpg

منبع تغذیه مدل TX1000M فاطر مبتنی بر پلتفرم پایه اما به روز رسانی شده CWT ساخته و سفارشی شده است. این پاور مجهز به ۳ پروتکشن اصلی OVP، OPP، و SCP است. همچنین مدار محافظی برای برق ورودی پاور برای آن در نظر گرفته شده است تا از آسیب به پاور به هنگام نوسان برق پیشگیری شود.

اگرچه مطابق با استاندارد ATX 2.32 اینتل که این پاور بر اساس آن ساخته شده، منبع تغذیه مدل TX1000M فاطر مجهز به ۳ پروتکشن اصلی پیشنهادی اینتل است، اما با توجه به اهمیت پروتکشن‌های ششگانه، علاقمند بودیم شاهد حضور حداقل ۶ پروتکشن در این پاور میان رده باشیم.

در حالیکه عموم پاور‌های ۱۰۰۰ واتی، معمولا طول ۱۹ سانتیمتری دارند، طول منبع تغذیه TX1000M فاطر فقط ۱۶ سانتیمتر است. از این نظر، با خیال راحت می‌توان از این پاور در کلیه کیس‌های کوچک نیز بهره گرفت.

خوشبختانه پاور TX1000M فاطر از یک فن ۱۴ سانتیمتری برای خنک سازی خود بهره می‌برد، اما توجه داشته باشید که فاقد فن آوری فنلس است و فن آن دائم در حال گردش می‌باشد.

وجود استاندارد طلایی ۸۰Plus Gold بدین معناست که این پاور می تواند در ۵۰ درصد لود خود تا ۹۰ درصد بهینه کار کند.

از نظر خدمات نیز با ۷ سال ضمانت تعویض، شرکت فاطر به خریدار پاور TX1000M اطمینان خاطر می‌دهد که با خیال راحت می‌تواند از این مدل استفاده کند. با ذکر این نکته که این پاور فول ماژولار است به سراغ کابل‌ها می‌رویم.

FATER 06 1160x686 1 jpg

اقلام خاصی به همراه پاور درون جعبه قرار ندارد. صرفا خود پاور و کابل‌های اتصال دهنده همراه هستند.

FATER 07 1160x499 1 jpg

تمامی‌‌کابل‌های این پاور فلت و مشکی رنگ می‌باشند. تنوع آنها برای اغلب سیستم‌ها کافی است. این پاور مجهز به دو کابل EPS برق پردازنده است، از این رو می‌توان آن را برای مادربرد‌های High End مجهز به دو ورودی برق پردازنده مورد استفاده قرار داد.

از نظر طول کابل‌ها، تقریبا، می‌توان گفت به راحتی برای مدیریت کابل کشی درون یک کیس Full-Tower هم مناسب است. یک عدد کابل PCIe هشت پین که فقط یک سوکت ۸ پین در انتهای کابل دارد، به هر چه تمیزتر درآوردن کابل‌های متصل به کارت گرافیک کمک شایانی می‌کند.

از نظر ضخامت کابل، شرکت فاطر مطابق با استاندارد ATX 2.32 اینتل عمل کرده است. اما بسیاری از پاور‌های به روز تر، پا را فراتر گذاشته و مثلا برای کابل‌های برق پردازنده و گرافیک از کابل با ضخامت ۱۶AWG استفاده کرده اند که این موضوع می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

FATER 08 1160x553 1 jpg

به همین جهت با وجود کابل‌های ۱۸AWG نوع PCIe توصیه می‌کنیم در صورتی که از کارتهای گرافیک گشنه مانند ۳۰۹۰ و ۳۰۹۰Ti استفاده می‌کنید، حتما برای هر سوکت ۸ پین کارت گرافیک از یک کابل مستقل PCIe پاور استفاده کنید (سر هر کابل ۲ سوکت ۸ پین است، اما فقط از سوکت اول استفاده کنید) تا با توزیع فشار بر روی هر کابل از برق کشی اضافی روی یک کابل پیشگیری شود.

و البته برای ۴۰۹۰ که تا ۶۰۰ وات توان نیاز دارد به هیچ وجه استفاده از پاور با کابل برق PCIe به ضخامت ۱۸AWG پیشنهاد نمیکنیم.

پاور TX1000M فاطر مجهز به ۸ سوکت برق ساتا و ۴ سوکت برق مولکس است. خوشبختانه فاصله سوکت‌های ساتا ۱۵ سانتیمتر است که می‌تواند مدیریت کابل کشی راحت تر کند.

FATER 09 1160x624 1 jpg

کیفیت کابل‌ها و سوکت‌ها برای این کلاس از پاور قابل قبول است.

FATER 10 1160x792 1 jpg

در زیر پاور یک گارد فلزی بر روی فن پاور نصب شده است تا از فن محافظت کند.

FATER 11 1160x661 1 jpg

با مراجعه به جدول توزیع آمپراژ منبع تغذیه TX1000M فاطر مشخص می‌شود که این پاور قدرتمند مجهز به تک ریل ۸۳ آمپری ۱۲ ولت است. در ریل‌های ۳.۳ و ۵ ولت نیز، شاهد خروجی ۲۰ آمپری هستیم. علاقمند بودیم که برای این کلاس از پاور حداقل خروجی ۲۵ آمپری را بر روی این دو ریل ثانویه مشاهده کنیم.

FATER 12 1160x669 1 jpg

منبع تغذیه TX1000M فاطر فول ماژولار است. تعداد، تنوع و وضعیت قرار گیری سوکت‌ها را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید.

FATER 13 1160x803 1 jpg

بر رو سقف پاور المان خاصی وجود ندارد.

FATER 14 1160x661 1 jpg

در پشت پاور صرفا یک سوییچ روشن و خاموش برق دیده می‌شود.

FATER 15 1160x908 1 jpg

با بازکردن محفظه پاور، ابتدا نگاهی به فن می‌اندازیم. شرکت فاطر از فن ۱۴ سانتیمتری ساخت BOK مدل BDM14025B استفاده کرده است. این فن سقف گردش ۱۸۰۰RPM دارد و گردش هوای مناسبی را برای محفظه پاور به ارمغان می‌آورد.

این فن مجهز به بلبرینگ‌های توپی است که یکی از با دوام ترین مکانیزم‌ها برای فن‌های مناسب پاور به شمار می‌رود.

FATER 16 1160x652 1 jpg

تصویری از کامپوننت‌ها و برد درون پاور را مشاهده می‌کنید. منبع تغذیه TX1000M فاطر بر اساس پلتفرم Toughpower 1000W GOLD ترمالتیک پارت نامبر PS-TPD-1000MPCG ساخته شده است. البته متخصصین فاطر بخش‌های مختلف این پلتفرم نسبتا قدیمی‌را ارتقا دادند و با اعمال تغییرات گسترده، آن را به روز رسانی کرده اند.

FATER 17 1160x652 1 jpg

از جمله مواردی که به روز رسانی شده است، ارتقای استاندارد ساخت آن از ATX 2.3 به ATX 2.32 است. همچنین شرکت فاطر با تعویض و ارتقای ماسفت‌ها، توانمندی و دوام این پاور را نسبت به مدل پایه بهبود بخشیده است.

FATER 18 1160x652 1 jpg

شرکت فاطر همچنین خازن‌های بخش اولیه منبع تغذیه TX1000M را از نوع بهترین خازنهای دنیا از برند ژاپنی روبیکن Rubycon با درجه طاقت ۱۰۵ سانتیگراد انتخاب کردند که نسبت به مدل پایه CWT، چند پله ارتقای درست و حسابی محسوب می‌شود.

معمولا خازن‌های MXH برند روبیکن ژاپن در High End ترین پاور‌های دنیا استفاده می‌شود.

تنها انتقاد ما به این بخش، مجموع ظرفیت این دو خازن است. این دو خازن هر کدام ۳۳۰µF میکروفاراد ظرفیت دارند که مجموع آنها ۶۶۰ میکروفاراد می شود. این میزان برای پاور های ۷۵۰ وات معمولا به کار می رود. عموما پاور‌های ۱KW مجموع ظرفیت خازنی بیش از ۱۰۰۰µF میکروفاراد دارند. هرچه واتیج و توان پاور بالاتر می‌رود، می‌بایستی ظرفیت بخش اولیه خازن‌ها نیز افزایش پیدا کند.

افزایش ظرفیت خازن‌های بخش اصلی باعث می‌شود پاور بتواند Hold Up Time بهتری داشته باشد. در این مدل ظرفیت خازنی اولیه پاور کمتر از نمونه‌های مشابه دیگر پاور‌های ۱KW روز دنیاست بنابراین، احتمالا حدس میزنیم هولد آپ تایم آن از حد استاندارد کمتر خواهد بود. (هرچند ما در لابراتوار دستگاهی برای تست هولد آپ تایم نداریم.)

البته از یاد نبریم که با کاهش ظرفیت خازنی در مدار اولیه، Inrush Current پاور بهتر کنترل می‌شود. بنابراین شاید وجود ظرفیت پایین در مجموع خازن‌های مدار اصلی، کنترل و مدیریت هجوم جریان اولیه پاور در سطح مناسبی باشد.

FATER 19 1160x652 1 jpg

دومین برند خازنی که در پاور حضور دارد، برند Teapo تایوان است. خازن‌های تیاپو در دسته Tier B خازن‌ها قرار دارند و در اغلب بخش‌های ثانویه پاور TX1000M فاطر حضور دارند. خازن‌های تیاپو از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و در اغلب پاور‌های میان رده دنیا یافت می‌شوند.

FATER 20 1160x652 1 jpg

سومین برند خازنی که در ساختار مدارهای ثالث پاور مورد استفاده شرکت فاطر قرار گرفته، برند CapXon است. خازن‌های کپسکان در دسته Tier C قرار دارند و اصولا خازن‌های بدی نیستند و در شراط مناسب دوام کاملا مطلوبی دارند. اما کاپسکان ها بیشتر در پاور‌های Entry Level دنیا حضور دارند.

با توجه به اینکه پاور TX1000M یک پاور میان رده است، انتظار حضور این برند از خازن‌ها را نداشتیم هرچند، مشکل خاصی ندارند.

FATER 21 1160x512 1 jpg

پاور TX1000M فاطر مجهز به IC سوپروایزر Sitronix ST9S313-SAG ژاپنی است. این تراشه هوشمند وظیفه مراقبت از ریل‌های خروجی پاور و سیگنال PWR-Good را بر عهده دارد.

چهار سیستم محافظتی شامل محافظت از افزایش توان خروجی ریل‌ها بیش از میزان قابل تحمل OPP، مدار محافظت از کاهش شدید ولتاژ UVP، مدار محافظت از افزایش شدید میزان جریان OCP، مدار محافظت از افزایش شدید میزان ولتاژ OVP، و مدار محافظت از اتصالی یا SCP بر عهده این تراشه هوشمند است.

البته طبق اطلاعات روی جعبه و وبسایت فاطر، و همچنین طبق اطلاعات روی وبسایت سایت ترمالتیک، این پاور فاقد سیستم محافظت از کاهش شدید ولتاژ UVP است، اما این تراشه مجهز به این امکان هست، و شاید این پاور این سیستم محافظتی را داشته باشد.

می توان حدس زد احتمالا به دلیل درجه اهمیت پایینتر UVP نسبت به دیگر موارد در سال ۲۰۱۴ که این پلتفرم معرفی شد، از ذکر آن در مارکتینگ چشم پوشی شده است. اما به هر شکل ملاک ما برای اعلام امکانات این پاور، جعبه محصول و وبسایت رسمی‌ شرکت فاطر است که در هیچ کدام صحبتی از UVP نشده است.

FATER 22 1160x652 1 jpg

پاور TX1000M فاطر یک تک ریل قدرتمند ۱۲ ولت دارد، و برای گرفتن خروجی ۳.۳ ولت و ۵ ولت از دو مدار مبدل DC-DC استفاده کرده است. از جمله نکاتی که در مدار چاپی این پاور به چشم می خورد، تاریخ به روز رسانی این مدل است که برج ۸ سال ۲۰۲۱ ذکر شده است.

FATER 23 1160x652 1 jpg
FATER 24 1160x652 1 jpg

کیفیت عایق کاری‌ و لحیم کاری‌ها در تصاویر فوق مشخص است.

FATER 25 jpg

از آنجایی که بررسی فنی یک پاور نیاز به تجهیزات خاصی دارد که در دسترس همگان نیست، ما برای تست ثبات ولتاژ و قدرت پاور، به تست OCCT بسنده می‌کنیم و گراف بدست آمده از نتیجه ی خوانش ریل‌ها را در داخل نرم افزار OCCT در این بخش قرار می‌دهیم.

FATER 26 1160x618 1 jpg

البته سیستم تست ما فقط تا سقف ۴۵۰ وات توانست این پاور را تحت لود ببرد که تقریبا نیمی‌ از توان آن را شامل می‌شود. به هر جهت، کلیه ریل‌ها در قبل و بعد از تست کاملا با ثبات و نوسان غیر استانداردی نداشتند.

در مورد عملکرد منبع تغذیه TX1000M فاطر می‌توان با دیدگاه سختگیرانه، انتقاداتی را مطرح کرد. یکی از آنها، صدای فن و گردش بالای آن است. بدون شک خنک نگهداشتن پاور یکی از مهمترین وظایف فن پاور است. پاور‌هایی که فنهای بزرگ ۱۴ سانتیمتری دارند، عموما پاور‌های ساکتی هستند.

اما منبع تغذیه TX1000M فاطر زیاد ساکت نیست و صدای فن آن در همه حالی شنیده می‌شود. مگر آنکه درب کیس را ببندید و آن را زیر میز قرار دهید. در فضاهای اداری به دلیل سرو صدای زیاد، وجود صدای فن پاور اصلا موضوعیت ندارد، بنابراین این مدل می‌تواند یک گزینه خوب برای فضاهای اداری باشد.

شرکت فاطر از عملکرد و توانایی منبع تغذیه TX1000M خود اطمینان کامل دارد. به همین جهت این مدل دارای ۷ سال ضمانت تعویض است. بسیاری از شرکت‌ها و ادارات دولتی که سیستم‌های پر مصرفی دارند، می‌توانند به اتکای این ضمانت از این مدل پاور برای سیستم‌های خود بهره بگیرند.

وجود خازن‌های ژاپنی روبیکن در مدار اولیه پاور، سیستم کابلی فول ماژولار، و همچنین وجود دو کابل برق EPS پردازنده امکان استفاده از این پاور را بر روی سیستم‌های اداری مدرن در شرکت‌ها می‌دهد.

مزایا:

  • تمام ماژولار
  • مجهز به تک ریل ۱۲ ولت
  • ضمانت ۷ ساله تعویض فاطر
  • مجهز به کابل‌های فلت تمام مشکی
  • ارتقای ماسفت‌ها نسبت به مدل پایه
  • مجهز به فن خنک کننده ۱۴ سانتیمتری
  • وجود دو کابل برق ۸ پین برای پردازنده
  • مجهز به ‌پروتکشن‌های OVP/OPP/SCP
  • پلتفرم ارتقا یافته و به روز شده نسبت به مدل پایه
  • وجود سیستم محافظت از نوسان برق ورودی برای پاور
  • مجهز به استاندارد مصرف بهینه طلایی ۸۰Plus Gold
  • استفاده از خازن‌های ۱۰۵C شرکت ژاپنی Rubycon در بخش اولیه
معایب:

  • حالت فنلس ندارد
  • طراحی ظاهری پاور بسیار ساده است
  • صدای فن پاور تمام مدت شنیده می‌شود
  • سرعت گردش فن حتی در زمان بیکاری سیستم بالاست
  • پلتفرم پایه مورد استفاده قدیمی‌است اگرچه تاجای ممکن به روز رسانی و ارتقا یافته است
  • انتظار داشتیم به عنوان پاور ۱KW حداقل ۲۵ آمپر در ریل ۵ و ۳.۳ ولت خروجی داشته باشد
  • استفاده از خازن‌های ساخت CapXon در بخشهای ثالث یک پاور میان رده کمی ‌دور از انتظار است
  • مجموع ظرفیت خازن‌های اولیه برای پاور کلاس ۱KW میبایستی خیلی بیشتر از ۶۶۰ میکروفاراد باشد
  • اگرچه ما امکان تست میزان هولد آپ تایم نداریم، اما مجموع ظرفیت پایین خازن‌ها در بخش اولیه، دورنمای جالبی از زمان هولد آپ تایم مناسب نمی‌دهد
  • وجود فقط ۳ پروتکشن اصلی OVP/OPP/SCP برای پاورهای مدرن، محافظت حداقلی محسوب می‌شود، هرچند شرکت فاطر سیستم محافظت از نوسان برق را نیز به این مدل اضافه کرده است
  • با توجه به وجود قطعات پر مصرف مدرن در این کلاس کاربری، ضخامت کابل‌های PCIe و CPU بهتر بود حداقل ۱۶AWG باشد. اگرچه این میزان ضخامت فراتر از استاندارد ATX 2.32 تعریف می‌شود
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

  • با توجه به مدت ضمانت ۷ ساله تعویض، منبع تغذیه کامپیوتر فاطر مدل FATER TX1000M برای سیستم‌های اداری پر مصرف گزینه مناسبی است.

۷.۲امتیاز۸.۵پرفورمنس۷.۵امکانات۶کولینگ و فن۸.۶نوع کابل ها۷طراحی ظاهری۸مصرف بهینه۶پروتکشن‌ها۸کیفیت ساخت۵.۵ارزش خرید

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.