بررسی رم ای دیتا مدل XPG CASTER RGB 32GB 6000MHz CL40

با فراگیر شدن پلتفرم های مجهز به رم DDR5، مدلهای بیشتری از این نوع رم با فرکانس و تایمینگ های مختلف وارد بازار می شوند. شرکت Adata، از جمله مهمترین تولید کنندگان ماژولهای رم در جهان است که از همان ابتدا، با عرضه زودهنگام رمهای DDR5 به سرعت سهم بزرگی از فروش این نوع رم در بازارهای جهانی را از آن خود کرد. رمهای DDR5 کلاس کاربری ای دیتا در سه خانواده، Hunter، Lancer و Caster تولید و عرضه می شوند.

ADATA XPG CASTER RGB 01

خانواده رمهای Hunter در کلاس Entry Level، خانواده رمهای Lancer در کلاس میان رده، و خانواده رمهای Caster در طبقه بندی High End ای دیتا قرار دارند. امروز در لابراتوار سخت افزار همراه شما دوستان هستیم با بررسی کیت رم ای دیتا مدل XPG CASTER ‌RGB 2X16GB 6000MHz CL40 DDR5 مشکی رنگ. این رمها با ضمانت مادام العمر آونگ، نمایندگی انحصاری ای دیتا در ایران عرضه می‌شوند.

ADATA XPG CASTER RGB 02

جعبه رم بسیار شیک و زیبا، تم لیزری هفت رنگ دارد. بر روی جعبه تصویری از رمها به همراه مشخصات فنی رم و برچسب ضمانت مادام العمر شرکت آونگ قرار دارد. نشان اکو سیستم‌های نورپردازی شرکت‌های مادربرد سازی در بالای جعبه خودنمایی می‌کنند، که بیانگر سازگاری کامل نورپردازی RGB این رمها با انواع مادربرد‌ها است.

ADATA XPG CASTER RGB 03

در پشت جعبه نیز، مشخصات فنی کاملتر شامل سریال و تایمینگ ها نمایان است.

ADATA XPG CASTER RGB 04

پارت نامبر این رمها AX5U6000C4016G-DCCARGY است که بر اساس جدول راهنمای پارت نامبر رمهای XPG، مخفف زیر میشود:

ADATA XPG DDR5 U-DIMM 6000MT/s CL40 16G MODULE– DUAL COLOR BOX CASTER RGB GRAY

ADATA XPG CASTER RGB 05

کیت رم XPG CASTER ‌RGB 2X16GB 6000MHz CL40 ای دیتا از دو ماژول ۱۶ گیگابایتی DDR5 تشکیل شده است که مجموع ۳۲ گیگابایت حافظه را در اختیار شما قرار می‌دهد. طراحی ظاهری رمها بسیار شیک است.

ADATA XPG CASTER RGB 06

رنگ مشکی سینک، در کنار آرم زیبای XPG بسیار چشم نواز است و نمای رمها را فوق العاده جذاب کرده است. برچسب مشخصات فنی رم در پشت سینک چسبانده شده است. مشخصات و سریال رمها بر روی لیبل آن پرینت شده است.

ADATA XPG CASTER RGB 07

 این رمها از تایمینگ CL40.40.40 پشتیبانی می‌کنند. ولتاژ کاری آن ۱.۳۵ ولت است.

وزن هر ماژول رم ADATA CASTER RGB برابر ۵۲.۳ گرم است و ارتفاع هر ماژول ۴۳ میلیمتر است. بنابراین با توجه به ارتفاع خوبی که این رمها دارند، نگرانی از بابت نصب ایرکولر نخواهید داشت. در بخش فوقانی رم سطح شیری رنگی قرار دارد که در زیر آن چراغ‌های LED RGB تعبیه شده است. وجود این بخش شیری رنگ به عنوان یک دفیوزر باعث می‌شود، نورپردازی خوش رنگ تر دیده شود و در عین حال نور آن مزاحمتی برای دیدن مانیتور ایجاد نکند. نورپردازی این مدل از نوع ARGB است. سینک‌های دو طرفه ضخامت خوبی دارند و از جنس آلومینیوم ساخته شده اند.

ADATA XPG CASTER RGB 08

نمای نورپردازی RGB رمهای کستر ای دیتا بر روی سیستم به شکل فوق است.

ADATA XPG CASTER RGB 09

این رمها قابلیت Sync شدن با اکو سیستم RGB Fusion گیگابایت و اکو سیستم نورپردازی دیگر مادربرد‌ها را دارند.

ADATA XPG CASTER RGB 10
ADATA XPG CASTER RGB 11

با کمک نرم افزار RAMMon برخی اطلاعات شامل تایمینگ های اولیه و ثانویه رمها را استخراج می کنیم. همانطور که مشاهده می کنید، چیپ های حافظه این رمها تولید شرکت سامسونگ است.

ADATA XPG CASTER RGB 12

در هر ماژول تعداد ۸ چیپ ۲ گیگابایتی در یک سمت PCB قرار دارند که مجموع ۱۶ گیگابایت را برای هر ماژول تشکیل می‌دهند. یک تفاوت عمده در رمهای DDR5 چهار کاناله بودن آنهاست، که در بخش Channel شاهد مقدار ۴X32-bit هستید، بدین معنا که هر ۴ چیپ حافظه در یک سمت، یک کانال را تشکیل می‌دهد و بدین ترتیب، هر ماژول ۲ کاناله است.

ADATA XPG CASTER RGB 13

همچنین حافظه رمهای DDR5 مجهز به ECC بر روی Die هستند تا از بابت تصحیح خطا در حجم‌های بالا خیال شما راحت باشد. وجود حالت ECC به شناسایی بروز خطا در صورت اورکلاک ناصحیح رم بسیار کمک کننده است چرا که در صورت بروز خطا در رم، نسبت به رمهای DDR4 شما خیلی زودتر متوجه آن خواهید شد.

ADATA XPG CASTER RGB 14

نکته دیگر قابل تامل در مورد رمهای DDR5، بحث رگلاتوری ولتاژ است. تفاوت عمده رمهای DDR5 نسبت به DDR4 در این موضوع است که بخش VRM یا همان مدار تغذیه و رگلاتوری ولتاژ رم، به جای مادربرد، بر روی خود ماژول رمها تعبیه شده است. نام این بخش PMIC مخفف Power Management IC است. بدین ترتیب دخالت مادربرد در رگلاتوری ولتاژ رم محدود تر است.

ما کلیه تست‌ها را با پروفایل XMP انجام داده و نتایج را ثبت کردیم. برای اورکلاک تلاش کردیم با تایمینگ CL.41.41.41 و ولتاژ ۱.۴۵ سیستم را بوت کنیم که امکان پذیر نشد. بنابراین از نظر اورکلاک، شانس زیادی نداشتیم. بنابراین کلیه تست‌ها در حالت پیش فرض با روشن بودن XMP انجام شده است.

ADATA XPG CASTER RGB 15

در تست AIDA64 نتیجه پهنای باند خواندن حدود ۸۰K و میزان پهنای باند کپی و نوشتار بیش از  ۸۷K ثبت شد.

ADATA XPG CASTER RGB 16

زمان ۷۴.۲ نانوثانیه نیز از بابت تاخیر ثبت گردید.

ADATA XPG CASTER RGB 17

از جمله بنچ مارکهای پکیج نرم افزاری AIDA64، تست PhotoWorxx پردازنده است که توانایی پردازنده را در الگوریتم‌های مختلف پردازشی دو بعدی عکس‌ها مورد سنجش قرار میده. این بنچمارک به توانایی رم هم وابسته است.

ADATA XPG CASTER RGB 18

نرم افزار Passmark، بخشی را به تست RAM اختصاص داده است، که نتیجه امتیاز آن به رم در چارت فوق نمایش داده شده است.

ADATA XPG CASTER RGB 19

نرم افزار بنچمارک سینی‌بنچ R20، یکی از شاخص‌های مهم تست قدرت رندر سیستم است و رم خوب می‌تواند به پردازنده در دستیابی امتیاز بالا کمک کند. نتیجه فوق در این نرم افزار بدست آمده است.

نتیجه گیری

کیت رم XPG CASTER ‌RGB 2X16GB 6000MHz CL40 ای دیتا یک محصول خوب و پر توان است که می تواند پهنای باند مناسبی را برای پلتفرم های نسل ۱۲ اینتل و همچنین رایزن ۷۰۰۰ فراهم کند. ما در لابراتوار سخت افزار از توانایی و قدرت این رمها رضایت داشتیم. فرکانس ۶۰۰۰ مگاهرتز در جایگاه Sweet Spot فرکانسی رمهای DDR5 قرار دارد، و این مدل از رمهای XPG CASTER نیز در همین بخش طبقه بندی می شود. اگرچه در بخش اورکلاک شانسی نداشتیم اما زیبایی RGB این رمها بسیار چشم نواز است. این دومین کیت رم DDR5 است که در لابراتوار سخت افزار تست کردیم، امیدواریم در آینده با تست مدلهای بیشتری از رمهای DDR5 در خدمت شما دوستان عزیز باشیم. به هر روی، شرکت ای دیتا این ماژولها را با استفاده از چیپ‌های با کیفیت ساخت سامسونگ ساخته و به صورت مادام العمر گارانتی کرده است. کیت رم XPG CASTER ‌RGB 2X16GB 6000MHz CL40 ای دیتا در بازار‌های جهانی به قیمت ۲۹۰ دلار و در ایران با ضمانت مادام العمر شرکت آونگ، به قیمت حدود ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. در پایان، به دلیل امتیازات خوبی که این رمها نسبت به رمهای سیستم تست داشتند، نشان پیشنهاد شده توسط سایت سخت افزار را به آن اعطا می‌کنیم.

ADATA XPG CASTER RGB 20
مزایا:

  • کیفیت ساخت بالا
  • پرفورمنس مناسب
  • گارانتی مادام العمر آونگ
  • ارتفاع مناسب ۴۳ میلیمتری
  • مجهز به نورپردازی ARGB با قابلیت همسان سازی با اکو سیستم نورپردازی تمامی‌ برند‌های مادربرد ساز
معایب:

  • پتانسیل اورکلاک پایین
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

  • کیت رم XPG CASTER ‌RGB 2X16GB 6000MHz CL40 ای دیتا از جمله رمهای با کیفیت DDR5 است که نورپرازی چشم نوازی دارد و یکی از گزینه ای ایده آل برای ست آپ‌های حرفه ای است.

۸.۶امتیاز۹پرفورمنس۶پتانسیل اورکلاک۸.۵کولینگ۹.۵نورپردازی۹.۵کیفیت۱۰طراحی۸ارزش خرید

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.